Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 12:02
Hallo,

Ik vraag mij af of ik bezwaar moet maken tegen mijn belastingaangifte, omdat de berekening van arbeidskorting in mijn geval nadeliger uitpakt dan voor werknemers voor wie de werkgever direct pensioenpremie betaalt.

Mijn situatie:
Ik heb sinds januari 2022 een arbeidscontract met de NL dochter van een buitenlandse werkgever. Heb een vast contract met prima salaris in de categorie 'afbouw arbeidskorting', dus meer dan 36k (2022) en minder dan (109k). Mijn werkgever wil niet voor elk land individuele regelingen treffen t.a.v. pensioen en aanvullende ziekte/arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en werknemers worden geacht dit zelf te regelen en betalen van het salaris.

Ik heb daarvoor 2 pensioen beleggingsrekeningen waar ik maandelijks op stort (erkend, fiscaal aftrekbaar), en een aanvullende arbeidsongeschiktheidsverzekering (soort WGA-gat en WIA-excedent dekking).

Het probleem
Beide afdrachten zijn aftrekbaar voor inkomstenbelasting, en dat werkt prima. Echter, ik ben er nu achter gekomen dat mijn arbeidsinkomen er niet lager van wordt, en ik dus minder arbeidskorting krijg. Ik vraag mij af of dit terecht is omdat werknemers voor wie de werkgever dit direct betaalt dit nadeel niet hebben. Er bestaat toch zoiets als gelijke gevallen gelijk behandelen?

Kortom: ik vraag me af of hier een casus voor 'bezwaar' is en hoor graag jullie input op de kans op succes. Ook graag input als ik dit op een andere manier moet bekijken die e.e.a. geheel logisch maakt.

Technische toelichting:
Even uitgaande van makkelijke bedragen, zeg 100k all in salaris, 9k pensioenpremie en 1k arbeidsongeschiktheidsverzekering.
- De loonheffing en algemene heffingskorting wordt berekend over een inkomen van 90k (' inkomsten uit werk en woning')
- De arbeidskorting wordt berekend over een inkomen van 100lk ('arbeidsinkomen'). D.w.z. opbouw tot 4260 bij ca. 36k en vervolgens afbouw tot nihil bij 109k. In dit geval dus afbouw over (100-36=) 64k. Vermenigvuldigd met 5.86% betekent 3750 'korting' op de arbeidskorting. Indien dit ook wordt berekend over 90k, zou de afbouw worden beperket met 10k*5,86%=586 euro.

In de aangifte inkomstenbelasting heb ik de premies ingevuld onder het kopje ' Uitgaven voor andere inkomensvoorzieningen', dat voor zowel pensioen (lijfrente) en arbeidsongeschiktheid een dedicated module aanbiedt. Dat lijkt me dus overduidelijk hiervoor bedoeld.

Wat heb ik al gevonden:
1) Definitie arbeidsinkomen: Hier staat onder andere 'het inkomen uit een vrijwillige ziektewetverzekering telt altijd mee als arbeidsinkomen'. Dan is het m.i. ook logisch dat de premie daarvoor wordt afgetrokken van het arbeidsinkomen.
2) De belastingdienst zegt dat vrijwillige pensioenpremie (wat voor mij volgens mij van toepassing is) ingevuld moet worden onder ' inkomsten uit loondienst' met een minteken ervoor (het staat er echt). Als het op deze manier wordt ingevuld valt het onder 'arbeidsinkomen' en zal de arbeidskorting hoger zijn. Echter, omdat er een dedicated module was voor lijfrentepremie nam ik aan dat die gebruikt moest worden en nam ik aan dat het effect hetzelfde zou zijn. Niet dus.
3) ik heb veel gegoogled naar de vraag of pensioenpremie wel of niet wordt afgetrokken van arbeidsinkomen, maar kan daarop geen antwoord vinden. Maar ik denk wel dat dit de vraag is waar ik antwoord op zoek.

Dank voor het meedenken.

Beste antwoord (via De Cheetah op 05-06-2023 12:52)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06
Volgens mij moet je het gewoon bij je lijfrenteaftrek invullen - het lijkt mij gewoon een bankspaar/beleggingsproduct en die vallen gewoon onder de derde pijler.

Je vraag is in de rechtspraak al beantwoord: Niet in aanmerking nemen aftrek lijfrentepremie bij berekening Zvw en arbeidskorting geen verboden discriminatie. Kwestie van 'pech' dus. (Volledige uitspraak)

[ Voor 9% gewijzigd door MikeN op 05-06-2023 12:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-05 10:50
Wat heeft de belastingtelefoon gezegd? (gratis) :P

Check ook of de belasting klopt: https://services.raet.nl/proformalite/proforma.asp?dc=0
Misschien klopt het wel, vul hier je salaris minus je vrijwillig pensioen etc en check eens.
Bv je verdient 100k, je betaalt 10k pensioen en 10k andere, vul eens 80k in en check of de loonheffing overeenkomt met wat de BD aangifte aangeeft.

[ Voor 88% gewijzigd door grasmanek94 op 04-06-2023 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 19:47
De Cheetah schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:19:

Wat heb ik al gevonden:
1) Definitie arbeidsinkomen: Hier staat onder andere 'het inkomen uit een vrijwillige ziektewetverzekering telt altijd mee als arbeidsinkomen'. Dan is het m.i. ook logisch dat de premie daarvoor wordt afgetrokken van het arbeidsinkomen.
2) De belastingdienst zegt dat vrijwillige pensioenpremie (wat voor mij volgens mij van toepassing is) ingevuld moet worden onder ' inkomsten uit loondienst' met een minteken ervoor (het staat er echt). Als het op deze manier wordt ingevuld valt het onder 'arbeidsinkomen' en zal de arbeidskorting hoger zijn. Echter, omdat er een dedicated module was voor lijfrentepremie nam ik aan dat die gebruikt moest worden en nam ik aan dat het effect hetzelfde zou zijn. Niet dus.
3) ik heb veel gegoogled naar de vraag of pensioenpremie wel of niet wordt afgetrokken van arbeidsinkomen, maar kan daarop geen antwoord vinden. Maar ik denk wel dat dit de vraag is waar ik antwoord op zoek.

Dank voor het meedenken.
1) de definitie van arbeidsinkomen is in jouw geval (geen bedrijf of overige inkomsten) gewoon de definitie van loon in de Wet op de loonbelasting. Pensioenpremies (die voldoen aan de eisen) zitten daar niet in (verminderen dus het loon).
2) Die pensioenpremies moet je dus invullen als negatief loon, zoals je al had gevonden. Lijfrenten zijn volgens mij iets anders dan pensioenpremies.
3) als je het invult als negatief loon werkt het automatisch (positief) door in je arbeidskorting, dus daar heb je dan je antwoord.

Overig: het is dus geen casus voor "bezwaar" maar een casus voor het corrigeren van je aangifte over 2022.
Overig: volgens mij (maar heb niet uitgebreid gezocht) valt je arbeidsongeschiktheidsverzekering onder "uitgaven aan andere inkomensvoorzieningen". Die verminderen je inkomsten en inkomstenbelasting, maar niet je arbeidsinkomen. Andersom is een arbeidsongeschiktheidsuitkering wel inkomen (en dus belast), maar geen arbeidsinkomen (rare uitzonderingen daargelaten). Dus dan lijkt het allemaal wel redelijk in balans.

Overigens kan je hier spelen met een proef-aangifte: simulatie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MikeN
Volgens mij moet je het gewoon bij je lijfrenteaftrek invullen - het lijkt mij gewoon een bankspaar/beleggingsproduct en die vallen gewoon onder de derde pijler.

Je vraag is in de rechtspraak al beantwoord: Niet in aanmerking nemen aftrek lijfrentepremie bij berekening Zvw en arbeidskorting geen verboden discriminatie. Kwestie van 'pech' dus. (Volledige uitspraak)

[ Voor 9% gewijzigd door MikeN op 05-06-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-05 19:47
Dat lijkt me een slecht advies.

Ik (als werknemer bij een NL bedrijf) betaal toch ook mijn werknemersdeel van de verplichte pensioenverzekering. Dat gaat van mijn totaal aan loon (en dus arbeidsinkomen) af.

Waarom zou dat voor TS dan niet moeten gelden? Er van uit gaande dat het een vrijwillige pensioenrekening is, en niet een lijfrentepolis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeN
dj1981 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:10:
Waarom zou dat voor TS dan niet moeten gelden? Er van uit gaande dat het een vrijwillige pensioenrekening is, en niet een lijfrentepolis.
Er is niet zoiets als een 'vrijwillige pensioenrekening'. Je hebt óf een collectieve pensioenregeling (tweede pijler, al dan niet met vrijwillige extra inleg) óf je valt onder het vrijwillige lijfrente/bankspaar regime (derde pijler).

De wetgever maakt daar onderscheid tussen en volgens de rechter is dat het goed recht van de wetgever, zie de uitspraak. Je kunt daar van alles van vinden, maar het is aan de politiek om dat te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-05 12:02
Dankjewel voor deze vondst. Dit is precies het antwoord wat ik zocht, hoewel niet met gewenste conclusie. Pech voor mij.
MikeN schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:04:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeN schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:16:
[...]

Er is niet zoiets als een 'vrijwillige pensioenrekening'. Je hebt óf een collectieve pensioenregeling (tweede pijler, al dan niet met vrijwillige extra inleg) óf je valt onder het vrijwillige lijfrente/bankspaar regime (derde pijler).
Dit is niet helemaal waar, je kan prima beide hebben. Je moet natuurlijk voor de fiscale aftrek wel rekening houden met je jaarruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
PolarBear schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:11:
[...]

Dit is niet helemaal waar, je kan prima beide hebben. Je moet natuurlijk voor de fiscale aftrek wel rekening houden met je jaarruimte.
That's fair - het ging mij er meer om dat iets óf een pensioenregeling is óf niet, en niet iets ertussen, dat was niet helemaal duidelijk.
Pagina: 1