Waarom parkeren op het platform in plaats van aan de gate

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• relicoin
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 08-06-2023
Beste forumleden,

Vanochtend heb ik op Schiphol enige familieleden opgehaald die aankwamen met vlucht CX271 vanuit Hong Kong. Tot mijn verbazing parkeerde het toestel (A350) niet aan de gate, maar op het platform. De reizigers werden vervolgens naar het luchthavengebouw gebracht met bussen. Naar mijn mening waren er genoeg gates beschikbaar, dus dit verbaasde mij. Ik sprak een reiziger die op 15 mei de vlucht naar Hong Kong (CX270) nam vanaf A'dam en hetzelfde ondervond. Werd dus met de bus naar het vliegtuig gebracht. Op 8 mei vertrok de CX270 gewoon vanaf de gate. Wat kan de reden hiervan zijn? Zijn het misschien kostenoverwegingen? Ik ben zeer benieuwd naar uw mening.

Groet,

Relicoin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-09 23:42
Ik weet dat op Zaventem vluchten uit afrika ook niet aan de gate mochten ivm insecten toen pharaho mieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:52

weebl

YARR!

Kosten.

Parkeren aan een slurf is duurder dan parkeren op het platform en passagiers met bussen heen en weer rijden. Helemaal als het even duurt voordat het vliegtuig weer vertrekt. Ik meen me te herinneren dat je per kwartier (minuut?) afrekent voor parkeren aan een slurf...

Welke maatschappij vlogen ze mee? Dit zie je vaak bij de goedkopere luchtvaartmaatschappijen.

[ Voor 27% gewijzigd door weebl op 04-06-2023 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

weebl schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:37:
Kosten.

Parkeren aan een slurf is duurder dan parkeren op het platform en passagiers met bussen heen en weer rijden. Helemaal als het even duurt voordat het vliegtuig weer vertrekt. Ik meen me te herinneren dat je per kwartier (minuut?) afrekent voor parkeren aan een slurf...

Welke maatschappij vlogen ze mee? Dit zie je vaak bij de goedkopere luchtvaartmaatschappijen.
CX = Cathay Pacific. Zeker niet goedkoop ;)

Gates zijn duurder, en mogelijk ook spreiding van drukte bij paspoortcontrole?

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 04-06-2023 13:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:22
Jij ziet wellicht genoeg vrije Gates. Maar Schiphol is een complexe operatie.

Niet elk vliegtuig past/mag/kan op elke gate. Door bovengenoemde redenen, maar ook Schengen/niet shengen, afmeting, capaciteit ,onderhoud en nog meer.(zelfs als el al op bijvoorbeeld g6 staat is het niet toegestaan dat er iets middenoosters naast parkeert.)

Ook als het een vlucht betreft die niet direct omdraait, scheelt parkeren op een platform een ritje met de pushback truck.