Lichaamsaardingsmat aarden via Ziggo kabel veilig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.108 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fseising
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 04-06-2023
Ik ben mij bewust van de mogelijke skepsis, of Darwin award

Ik heb mijn geleidende plastic aardingsmat op houten bed waar ik op lig van Earthing Nederland voor nood direct zonder weerstand aan de aardedraad van een gloednieuwe Ziggo aansluiting gekoppeld. Dat lijkt te werken want ik heb na lange tijd geen dromen 3x achter elkaar heel bijzonder en mooi gedroomd.
Normaal zit er een breekbare superdunne aansluitdraad met 100.000 Ohm weerstand tussen de mat en de aarde van een stopcontact. Dat heeft voor mij niet het gewenste resultaat gebracht.

Kan ik dit zo laten zitten of loop ik het risico een keer geëlectrocuteerd te worden?
Naast bed is een verwarmingsradiator, beter daarmee aarden?
In huis word het televisiesignaal verdeeld over 5 kamers. Ik weet niet of die verdeler ook geaard is.

Kan helaas niet zelf een aardpen de grond in drillen.
Kan het wel aanvragen.

Ik vermoed dat dit huis (1994) geen aardpen heeft, maar aarde via het net krijgt.
Er staat hier voor het huis een grijs ziggo kastje.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Als de aarde eens zijn taak doet en je slaapt, merk je het in ieder geval niet.
Verwarming is 1000x veiliger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-04 12:58
De oplossing is iemand vragen dat ding te aarden terwijl ze dat niet doen maar ergens achter moffelen maar voor jouw lijkt alsof het goed is gedaan werkt even goed.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb vaak genoeg in mijn ouderlijk huis een flinke optater gehad van de Coax kabel vs de verwarmingsbuis. Dus om te zeggen dat Ziggo gelijk is aan aarde waag ik te betwijfelen.

Heb ook vaak genoeg gezien dat bij mensen na blikseminslag in de buurt via de Coax al hun apparatuur is gefrituurd, dus om daar op te slapen zou mij niet gerust stellen. Ook niet met een 100K Ohm weerstand, want die wordt bij inslag feilloos overgeslagen.

Hoe dan ook, naar mijn mening is het meer de mindset waarmee je gaat slapen die bepaald of je fijn kan dromen en niet de aarding van je bed, maar dat was de vraag niet.

Ik zou persoonlijk een aardedraad trekken hiervoor als ik dit zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:17
Je maakt je zorgen over geëlectrocuteerd te worden te worden in bed en vervolgens ga je een (deels) metalen mat onder je laken leggen en dat wil je gaan verbinden aan een onderdeel van je huis wat bij blikseminslag onder een zéér hoge spanning komt te staan.
Ik krijg al nachtmerries wanneer ik er maar aan denk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fseising
OK, ik bestel een verwarmingsbuisaardklem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fseising
Yaksa schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:23:
Je maakt je zorgen over geëlectrocuteerd te worden te worden in bed en vervolgens ga je een (deels) metalen mat onder je laken leggen en dat wil je gaan verbinden aan een onderdeel van je huis wat bij blikseminslag onder een zéér hoge spanning komt te staan.
Ik krijg al nachtmerries wanneer ik er maar aan denk.
om een schok te kriigen moet er toch stroom lopen, een aan én afvoer toch?
Kan ik überhaupt een schok krijgen als ik op een houten isolerend bed lig, ik raak de verwarming niet aan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:10
fseising schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:39:
[...]

om een schok te kriigen moet er toch stroom lopen, een aan én afvoer toch?
Kan ik überhaupt een schok krijgen als ik op een houten isolerend bed lig, ik raak de verwarming niet aan..
Je ligt toch op zo’n onzin mat? Je bent gewoon gefrituurd als de bliksem inslaat terwijl je aan het slapen bent. Begin er niet aan.

Het is je mindset die bepaald of je goed of slecht slaapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fseising
Fairy schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:14:
Ik heb vaak genoeg in mijn ouderlijk huis een flinke optater gehad van de Coax kabel vs de verwarmingsbuis. Dus om te zeggen dat Ziggo gelijk is aan aarde waag ik te betwijfelen.

Heb ook vaak genoeg gezien dat bij mensen na blikseminslag in de buurt via de Coax al hun apparatuur is gefrituurd, dus om daar op te slapen zou mij niet gerust stellen. Ook niet met een 100K Ohm weerstand, want die wordt bij inslag feilloos overgeslagen.

Hoe dan ook, naar mijn mening is het meer de mindset waarmee je gaat slapen die bepaald of je fijn kan dromen en niet de aarding van je bed, maar dat was de vraag niet.

Ik zou persoonlijk een aardedraad trekken hiervoor als ik dit zou doen.
men claimt dat aarding een tekort aan elektronen aanvult in je lichaam, dat kan onstaan bij ziektes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

fseising schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:44:
[...]

men claimt dat aarding een tekort aan elektronen aanvult in je lichaam, dat kan onstaan bij ziektes.
Jomanda claimde ook dat Sylvia Millecam beter niet naar een echte dokter kon gaan.

Feit blijft, bij blikseminslag gaat de stroom overal waar het maar doorheen kan. Niet voor niets dat stopcontacten zelfs als er geen stekker in zit finaal van de muur worden geblazen bij blikseminslag.

Áls je het al een béétje veilig wil doen, moet je een eigen aardpuls slaan in de grond onder je huis en daar je bed op aansluiten en geen enkel ander ding. Maar hoe dan ook het is m.i. echt pseudowetenschap en nonsens. Als je maar wanhopig genoeg bent ga je vanzelf mee met dit soort dingen.

No offense, we proberen je alleen te helpen, blijf alsjeblieft met beide benen aan de grond staan. Ik ben ook ooit onder verkeerd volk in een soort clubje terecht gekomen dat mij vanalles wilde laten geloven. Dat lukte ook nog, gelukkig had ik familie die me heel snel weer met beide benen aan de grond had.

In jouw geval is dit misschien wat onschuldiger, maar ook aan deze zooi kun je je geld wel kwijt. Zie je je straks al rondlopen op geaarde pantoffels, geaarde bureaustoel en wat dacht je van een geaard toetsenbord en muis?

[ Voor 47% gewijzigd door Fairy op 04-06-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:55
[...]

haha, doet mij denken aan de bio-stabiel die je om je nek moest hangen.
Maar als jij er lekkerder door slaapt, prima. Het doet tenminste geen kwaad, behalve waarschijnlijk door het te aarden met je ziggo kabel :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Laatst online: 23:17
fseising schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:39:
[...]om een schok te kriigen moet er toch stroom lopen, een aan én afvoer toch?
Ik heb in het verleden bij een blikseminslag bij de buren (nota bene) in mijn eigen huis de bliksem een afstand van meer dan meter zien overbruggen vanaf een stopcontact door de lucht om vervolgens via een convectorkacheltje weer te verdwijnen.
Bliksem is een vervelend iets, alles wat je kunt doen om te vermijden dat de bliksem een weg zoekt richting jouw lichaam is aanbevelingswaardig.
Wat jij wilt doen is eigenlijk het tegenovergestelde, ervoor zorgen dat de bliksem ergens naar toe kan wanneer deze inslaat. Maar goed, spanning kan ook hele leuke dromen opleveren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Het zou me overigens ook verbazen als zulke matten voorzien zijn van een keurmerk voor de Europese markt. Ligt er natuurlijk ook aan of blikseminslag een onderwerp is qua testen.

Ik doel dan niet op het CE keurmerk dat elke fabrikant naar eigen inzicht erop mag zetten, maar een écht veiligheidsrapport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Die lichaamsaardingsmat direct aan elk ander (aard)potentiaal aansluiten dan dé aarding die in je huis ligt (die van je stopcontacten, dus) geeft je risicos in allerlei vormen, afhankelijk van de situatie zelfs levensgevaarlijk -> niet doen! Die 100k weerstand heeft een reden. Een levensreddende, in jouw geval.

Wat mij betreft zou je echt niets anders moeten doen, dan dat ding aan de randaarde van je stopcontact hangen. En zelfs dat vind ik al twijfelachtig. Zou dat echt niet zelf doen. Met die 100k er wel tussen zie ik geen probleem op randaarde.
fseising schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:35:
OK, ik bestel een verwarmingsbuisaardklem!
Ook niet doen dus. Met 100k weerstand, als het voor jouw werkt, prima.

Maar niet de Ziggo kabel gebruiken. Ook niet met 100k weerstand.

Met alle respect: Als zo'n mat of de manier van aansluiten ervan jouw slaapervaring beinvloed, dan moet je de bron daarvan elders zoeken.
[...]
Je hebt last van het placebo effect. Als het voor jouw werkt, dan is dat uiteraard prima en moet je het zeker zo doen wat jij het fijnste vindt, maar zorg dat dingen veilig zijn en geloof niet te snel in dergelijke argumenten en doe een gedegen onderzoek voordat je ergens geld aan uitgeeft en aansluit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Kwakzalverij heeft niets in BK te zoeken.

Voor officiele richtlijnen voor aarding zie bijvoorbeeld: https://www.liander.nl/aarding-in-mijn-huis Wat een erkend installateur kan nakijken of realiseren.

Ik doe het topic dan ook op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.