Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Minder verbruik na afkoppelen zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:01

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Ivm dakrenovatie heb ik mijn 16 panelen (2x8) uit 2014 laten deinstalleren. De inverter is een ABB UNO.

Nu valt mij op dat mijn electraverbruik/afname niet hoger is, maar juist lager is. Vreemd want het dagelijkse gebruikpatroon is hetzelfde.

Weet iemand of dit toeval is of kan wijzen op een verkeerde installatie (2 eigenaren voor mij).

Het is mij tevens opgevallen dat ik in februari wel teruggeleverd (37 Kwh) heb maar sindsdien niets.

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Edgarz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:49:
Ivm dakrenovatie heb ik mijn 16 panelen (2x8) uit 2014 laten deinstalleren. De inverter is een ABB UNO.

Nu valt mij op dat mijn electraverbruik/afname niet hoger is, maar juist lager is. Vreemd want het dagelijkse gebruikpatroon is hetzelfde.

Weet iemand of dit toeval is of kan wijzen op een verkeerde installatie (2 eigenaren voor mij).

Het is mij tevens opgevallen dat ik in februari wel teruggeleverd (37 Kwh) heb maar sindsdien niets.
wanneer uitgezet ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Nog maar kort, 27 mei.

Maar volg mijn gebruik op kwartier basis dus zie direct een vermindering van 8-10 kWh per dag. Iedere dag. En ook geen lagere pieken door zelfconsumptie tijdens de 'zonne uren'.

Zal ongetwijfeld langer moeten meten maar de drop is opmerkelijk.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:14
In theorie kan een fase "verkeerdom" zijn aangesloten op de meter waardoor teruglevering levering wordt en omgekeerd.

Heb je een 3fasen-aansluiting en 1fase omvormer? Weet je op welke fase je omvormer zit? Kan je je tellerstanden opnemen, een waterkoker op deze fase en voor de rest niks (ook niet op de andere fasen) aanzetten en daarna je tellerstanden nog eens bekijken?

Hoe meet je eigenlijk? Losse kWh meter(s) of je aansluiting-tellerstanden zelf?

[ Voor 9% gewijzigd door OnTracK op 04-06-2023 14:47 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Ik heb overal 1 fase, de aansluiting is geen krachtstroom (400V/3-fase).

Ik meet via de EnergyWizard app, dus direct op de groepenkast. Daarbij heb ik voor de zonnepanelen een aparte (digitale) meter bij de omvormer, welke de opgewekte stroom aangeeft op de teller. Deze geeft volgens mij wel aan wat er opgewekt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ba0_VYuvbBzMPzDV5SeWbZoOF4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BXax4XCpQ0qYTgDUzYBoHcrw.png?f=fotoalbum_large

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:27
OnTracK schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:45:
In theorie kan een fase "verkeerdom" zijn aangesloten op de meter waardoor teruglevering levering wordt en omgekeerd.

Heb je een 3fasen-aansluiting en 1fase omvormer? Weet je op welke fase je omvormer zit? Kan je je tellerstanden opnemen, een waterkoker op deze fase en voor de rest niks (ook niet op de andere fasen) aanzetten en daarna je tellerstanden nog eens bekijken?

Hoe meet je eigenlijk? Losse kWh meter(s) of je aansluiting-tellerstanden zelf?
Bij mij was dit het geval, na aanpassing van de aansluiting van 1 fase naar 3 fase.
@Edgarz heb je ook een aanpassing van de aansluiting gehad? Of de panelen anders aangesloten in de meterkast? Hier kan het fout gaan

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

8-10kWh per dag is wel erg veel.
Dat is meer dan "opmerkelijk", dat is meer dan mijn gehele verbruik per dag!

Dat je überhaupt nog verbruik over hebt om het patroon in te herkennen vind ik bijzonder.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kun je op de omvormer ook aflezen hoeveel hij heeft opgewekt? En kun je nu nog over de afgelopen maanden zien hoeveel stroom je hebt afgenomen?
Wat voor meter heb je? Draaischijf, elektronisch, teruglevertelwerk?

Een 5 kW omvormer op één fase is ook wel veel. Dat is 21 A en moet je op 25 A afzekeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 05-06-2023 09:34 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
dragonhaertt schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:38:
8-10kWh per dag is wel erg veel.
Dat is meer dan "opmerkelijk", dat is meer dan mijn gehele verbruik per dag!

Dat je überhaupt nog verbruik over hebt om het patroon in te herkennen vind ik bijzonder.
Ik woon niet erg klein... En heb ook het nodige aan hardware (servers, switches, nas) 24/7 draaien 😏

Is niet alleen in deze woning, verbruik was ook 8n vorige woningen van hetzelfde niveau.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Maasluip schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:33:
Kun je op de omvormer ook aflezen hoeveel hij heeft opgewekt? En kun je nu nog over de afgelopen maanden zien hoeveel stroom je hebt afgenomen?
Wat voor meter heb je? Draaischijf, elektronisch, teruglevertelwerk?

Een 5 kW omvormer op één fase is ook wel veel. Dat is 21 A en moet je op 25 A afzekeren.
Ik woon in België, dus daar wordt niet meer teruggeteld. Je soupeert je eigen opwekking op en wat resteert wordt teruggeleverd.

Afname kan ik zien, voor het opwekken moet ik eens kijken naar de rapportages. Het is een ABB UNO, de installatie stamt uit 2014, zonder wifi module. Dus up-down menus langs. :)

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Topicstarter
Joris 407 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:35:
[...]

Bij mij was dit het geval, na aanpassing van de aansluiting van 1 fase naar 3 fase.
@Edgarz heb je ook een aanpassing van de aansluiting gehad? Of de panelen anders aangesloten in de meterkast? Hier kan het fout gaan
Er is verleden jaar een nieuw paneel tussengeplaatst, na een forse storm was er een afgewaaid. Verder geen aanpassing.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:10
Heb je een verbruiksgrafiek van voor 27 mei wanneer de zon schijnt?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1