Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt gebruikt voor werk (kantoor, niets spannends), maar het belangrijkste is dat de PC voor gamen gebruikt wordt. Ik ben een liefhebber van open wereld RPG games en vindt het dan erg fijn om een maximale beleving te kunnen ervaren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen keihard budget in gedachten en heb al door dat dit systeem in de buurt van de 4-4,5k gaat uitkomen. Daar kan ik mee leven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In eerste instantie gaat het om de volledige vervanging van de case en inhoud, de randapparatuur laat ik nog even voor wat het is. De monitor die ik heb is een Acer Predator Z35P. Als die vervangen wordt, denk ik eerder aan een nog extremere ultra-wide dan aan een 4K.
Ik heb een NAS voor data opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk het gebruikelijke lijstje. Case, moederbord, CPU, koeler, geheugen, GPU, SSD, voeding. Of meer fans nodig zijn, kan ik niet inschatten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen hele nadrukkelijke voorkeuren voor merk. Wel betaal ik liever iets meer voor een betere kwaliteit, zolang dit niet te extreem wordt (wat mogelijk een raar statement is met dit budget voor een pc). Ik koop een pc voor 5+ jaar, en upgrade niet. Dus wat ik nu koop, moet weer heel lang mee kunnen gaan.
Ik ben tot nu toe altijd tevreden geweest over mijn moederborden en grafische kaarten van Asus, MSI en Gigabyte. Qua geheugen en voeding zat ik vrijwel altijd op Corsair, Maar als iets anders beter is (of even goed maar goedkoper) is dat prima.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit is voor mij de eerste keer dat ik helemaal all-out ga qua GPU. Ik zat altijd net 1 of 2 stappen onder het topmodel (ik heb bijvoorbeeld nu een 1080ti), en heb al begrepen dat dit echt een beest van een kaart is. Wat dat doet qua eisen voor de rest van de componenten, vind ik lastig in te schatten, zie ook verderop.
De PC staat onder mijn bureau, dichtbij maar redelijk uit het zicht. Verlichting en ramen zijn dus totaal niet relevant. Zo stil mogelijk is erg prettig, maar waterkoeling durf ik niet aan.
Ga je overklokken?
Nee, daar heb ik onvoldoende verstand van.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vroeger was ik best bij met de hardware en al mijn pc's tot nu toe zijn zelf gebouwd. Maar de laatste jaren heb ik het minder goed bijgehouden. Ik heb geprobeerd als voorbereiding op deze vraag me aardig in te lezen/kijken maar merk dat er veel tegenstrijdige verhalen rond gaan die ik nu niet helemaal op waarde kan schatten.
Dus met alles wat ik tot nu toe weet en veelal keuze voor de mij bekende merken kom ik uit op iets als dit:
De belangrijkste vragen zijn:
Aangepaste componentenlijst
Hieronder de update van de componentenlijst obv de reacties tot nu toe, deze zal continue aangepast worden.
Het systeem wordt gebruikt voor werk (kantoor, niets spannends), maar het belangrijkste is dat de PC voor gamen gebruikt wordt. Ik ben een liefhebber van open wereld RPG games en vindt het dan erg fijn om een maximale beleving te kunnen ervaren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen keihard budget in gedachten en heb al door dat dit systeem in de buurt van de 4-4,5k gaat uitkomen. Daar kan ik mee leven.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In eerste instantie gaat het om de volledige vervanging van de case en inhoud, de randapparatuur laat ik nog even voor wat het is. De monitor die ik heb is een Acer Predator Z35P. Als die vervangen wordt, denk ik eerder aan een nog extremere ultra-wide dan aan een 4K.
Ik heb een NAS voor data opslag.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk het gebruikelijke lijstje. Case, moederbord, CPU, koeler, geheugen, GPU, SSD, voeding. Of meer fans nodig zijn, kan ik niet inschatten.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen hele nadrukkelijke voorkeuren voor merk. Wel betaal ik liever iets meer voor een betere kwaliteit, zolang dit niet te extreem wordt (wat mogelijk een raar statement is met dit budget voor een pc). Ik koop een pc voor 5+ jaar, en upgrade niet. Dus wat ik nu koop, moet weer heel lang mee kunnen gaan.
Ik ben tot nu toe altijd tevreden geweest over mijn moederborden en grafische kaarten van Asus, MSI en Gigabyte. Qua geheugen en voeding zat ik vrijwel altijd op Corsair, Maar als iets anders beter is (of even goed maar goedkoper) is dat prima.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Dit is voor mij de eerste keer dat ik helemaal all-out ga qua GPU. Ik zat altijd net 1 of 2 stappen onder het topmodel (ik heb bijvoorbeeld nu een 1080ti), en heb al begrepen dat dit echt een beest van een kaart is. Wat dat doet qua eisen voor de rest van de componenten, vind ik lastig in te schatten, zie ook verderop.
De PC staat onder mijn bureau, dichtbij maar redelijk uit het zicht. Verlichting en ramen zijn dus totaal niet relevant. Zo stil mogelijk is erg prettig, maar waterkoeling durf ik niet aan.
Ga je overklokken?
Nee, daar heb ik onvoldoende verstand van.
Wat verwacht je van ons?[i]
Vroeger was ik best bij met de hardware en al mijn pc's tot nu toe zijn zelf gebouwd. Maar de laatste jaren heb ik het minder goed bijgehouden. Ik heb geprobeerd als voorbereiding op deze vraag me aardig in te lezen/kijken maar merk dat er veel tegenstrijdige verhalen rond gaan die ik nu niet helemaal op waarde kan schatten.
Dus met alles wat ik tot nu toe weet en veelal keuze voor de mij bekende merken kom ik uit op iets als dit:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X3D Boxed | € 719,- | € 719,- |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI | € 299,- | € 299,- |
1 | Videokaarten | ASUS ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB GDDR6X OC Edition | € 1.979,- | € 1.979,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black Solid | € 180,12 | € 180,12 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 chromax.black | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B6000Z40 | € 219,90 | € 219,90 |
1 | Voedingen | ASUS ROG Strix 1000W Gold Aura Edition | € 259,90 | € 259,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 173,71 | € 173,71 |
Totaal | € 3.940,53 |
De belangrijkste vragen zijn:
- is dit een slimme samenstelling mbt compatibility
- Kunnen jullie helpen met de case. Dit is het gebied waar ik echt door de bomen het bos niet meer zie. Bling ben ik totaal niet van, koelmogelijkheden en gemak van inbouw wel. Omvang is geen probleem, ik heb nu een Fractal Design Define S2 en dat past makkelijk. En ik meen te hebben gelezen dat je voor de Noctua koeler best wel ruimte nodig hebt. Plus, zijn er extra fans nodig?
- Idem met de voeding. Ik heb nu redelijk willekeurig een voeding gekozen. Vroeger had ik vaak Corsair maar las wat reviews dat die kampen met coil whine, vandaar een andere optie. Maar ook hier heb ik weinig verstand van
- Waar is het beter om net even dat stapje meer te nemen en waar is het juist beter om net even dat beetje te besparen?
- Is het het geld waard om voor een 7950X3D te gaan tov de 7950X, of niet?
- Is een ASUS ROG kaart (of bijvoorbeeld een MSI Suprim) echt de meerprijs waard tov bijvoorbeeld de ruim 300 euro goedkopere Inno3D? Ik heb geen ervaringen met dat merk dus maar dat prijsverschil is wel aanzienlijk
- Is een Strix moederbord de meerprijs van ongeveer 130 (F) tot 200 (E) euro waard? En in dit systeem ga ik uit van Asus, maar bij MSI speelt natuurlijk dezelfde discussie
- Ga je het verschil merken tussen 5600 geheugen en 6000 geheugen?
- Als de Noctua te groot blijkt voor de case, is de be quiet! Dark rock Pro 4 een goede andere optie?
Aangepaste componentenlijst
Hieronder de update van de componentenlijst obv de reacties tot nu toe, deze zal continue aangepast worden.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 467,95 | € 467,95 |
1 | Moederborden | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | € 299,- | € 299,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G | € 1.999,- | € 1.999,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Torrent Black Solid | € 180,12 | € 180,12 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S chromax.black | € 103,55 | € 103,55 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N | € 259,96 | € 259,96 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 1000W | € 162,59 | € 162,59 |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 174,49 | € 174,49 |
Totaal | € 3.646,66 |
[ Voor 16% gewijzigd door Ancalagon op 06-06-2023 21:30 . Reden: Lijst van componenten onderaan de post bijgewerkt obv feedback ]