oude hdd vervangen, welke nieuwe nemen? SSD HDD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dasjoeri
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-09 21:51
Hallo, wegens mijn oude pc van 15 jaar versleten is heb nu een nieuwe met alleen SSD er in

Ik had in de oude enkele HDD en SSD:

HDD=
2X WESTERN DIGITAL WD6400AAS (640 GB) (2008)
1x HGST HDS724040ALE640 (4 TB) (2015)
SSD=
1x Crucial MX100 §256GB) (2018)

Ik wist dat 1 van de harde schijven al 1-2 jaar soms een slip geluid maakte, nu bij aankoop van een usb reader van HDD/SSD blijkt dat het de HGST 4 TB zo geluid maakt na 5 minuten aan werken is en snel warm wordt.

(deze staan alleen foto's op van alles wat gemaakt zijn met de proffenseniele camera (+- 2,5 TB data vanaf 2012)

Wil deze zo snel mogelijk vervangen en weet niet wat best neemt (ook voor bacup te maken en weg te leggen ergens) (per aantal jaar ( dacht aan een interne HDD of SSD van 500 GB en vol zetten met paar jaar en zo weg te leggen) en voor gebruik een externe SSD van ? (ik vermoed beter is 4 van 1 TB in plaats van 1 van 4?

En wat wordt aan geraden HDD , SSD ? ???

In mijn nieuwe pc zit maar totaal van 2 TB geheugen , wou meer doen met die externe HDD van 4 TB maar omwille deze zo lawaai is is deze waarschijnlij versleten

Heb wel een Sandisk Portable SSD 2TB maar hier staan al mp3 op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raphire
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 22:13
Een HDD is over het algemeen een stuk voordeliger en je hebt voor dit soort langeretermijn opslag niet de snelheid nodig van een SSD.

Let wel dat als je de data belangrijk vind ik zeker zou aanraden om de data tevens ergens anders op te slaan, bijv op een NAS of in de cloud. Zoek in iedergeval de meest belangrijke data op en bewaar die op meerdere plekken. Een enkel opslagmedium (be it HDD of SSD) is riskant voor belangrijke data. Niet alleen doordat de schijf fysiek kapot kan gaan of iets dergelijks, maar ook door bitrot: https://geekflare.com/bit-rot-prevention/

[ Voor 15% gewijzigd door Raphire op 05-06-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-09 04:02
Niet alleen doordat de schijf fysiek kapot kan gaan of iets dergelijks, maar ook door bitrot: https://geekflare.com/bit-rot-prevention/
d:)b Een zeer interessant artikel!! d:)b
Verklaart b.v. de melding bij een Word document die lang geleden gemaakt-, aangepast- of geopend is.

Bedankt! _/-\o_