• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:37

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik was blijkbaar niet de enige op google met deze zoekterm...

Bijna twee jaar terug een S21 Ultra genomen met een abonnement (omdat dit via mijn werk gedeclareerd word, dus simpel). Ik ben/was voornemens om minimaal 4 jaar met dit toestel te doen, uit milieu oogpunt, maar ook vanwege de prijs en gewoon uit principe. En laten we duidelijk zijn: ik ben heel erg tevreden over wat dit toestel kan en doet. Hele mooie foto's, snel, water/stofdicht (handig omdat ik veel houtbewerking doe), veel opslag, uitgebreide featureset en ga zo maar door. Geweldig ding. Maarrr... het ding is echt lomp groot. Te groot om comfortabel in een broekzak te zitten.

Mijn vrouw, die gewoon een privé abo heeft dat nog niet verlengd gaat worden, zegt dat ze mijn toestel graag in gebruik zou nemen. Het ding is letterlijk als nieuw, vanwege goeie beschermhoezen en glazen screenprotectors en het feit dat ik de batterij altijd tussen de 25% en 85% hield - iets dat ook niet zo lastig is vanwege de enorme 5000mah capaciteit die het ding heeft. Haar ouwe S9 Duo had al geen briljante batterijcapaciteit toen hij nieuw was, dus je kunt je voorstellen hoe het ding er na enkele jaren 's nachts laden en veel gebruiken aan toe is. Ze ziet de upgrade dus wel zitten :P.

Nu kan ik dus twee dingen doen: Mijn S21 ultra houden, en een toestel uitzoeken op haar wensen afgestemd, of mijn toestel doorschuiven en zelf wat anders in gebruik nemen. Mijn vrouw is happy either way en ze zegt dat ik zelf moet kiezen.

Ik ben wel een beetje picky, en heb mijzelf hele lastige eisen gesteld:

- geen chinees toestel (laten we hier geen subdiscussie over houden, ik wil het gewoon niet)
- flinke batterijcapaciteit (2 dagen licht tot normaal gebruik met een 85% battery cap vind ik normaal)
- goeie camera (ik ben geen fotograaf maar doe veel projecten en vakantiefoto's met het ding)
- water/stofdicht (ben nu IP68 gewend)
- future proof (samsung garandeert 4/5 jaar updates bv)

er zijn nog wel wat secundaire eisen zoals veel opslag enzo, maar dat is niet echt model/merk specifiek. Schermkwaliteit is wel leuk, maar ik draai mijn huidige display niet op max res OF verversingssnelheid en draai 90% van de tijd in battery saver mode.

Nu begrijp ik heel goed dat eis #1 de markt danig beperkt, en daarom zat ik tot nu toe in kamp Samsung. Maar een S23 standaard of plus levert me gelijk een flinke kleinere batterij op en ook de camera in die toestellen is minder goed dan ik nu gewend ben.

Zijn er suggesties die nog het overwegen waard zijn? Ik heb gekeken naar een Motorola Edge maar dat zijn ook al van die koelkasten een Samsung fold is nog groter/zwaarder, de flip daarentegen een flink compromis qua hardware (batterij/camera).

Dus vandaar de TT... een S23 ultra, maar dan kleiner :P. Tips?

Kleine side-note: Ik ben wel heel gecharmeerd van de Fairphone, maar model 4 is al best wel een tijdje uit en ik heb gelezen dat de UI vaak nogal sluggish is, ik vertrouw wel elke dag op mijn telefoon o.a. voor werk maar ook op reis, dus ik wil geen 'gedoe'.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-06-2023 09:14 ]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:41
Wellicht een Asus Zenfone 9?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
So-so camera quality
Hot while gaming (niet echt een punt, ik game er niet op)
Limited storage options
Just two years of OS and security updates
lijkt me niet echt een wijze contender. Sowieso heb ik hele, hele slechte ervaringen met Asus reparaties (al in, apparaten komen herhaaldelijk meer stuk terug dan ze erheen gingen).

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Kun je klein definiëren? iPhone mini 13 klein? Of gewoon kleiner dat jouw 21 Ultra?

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Mog schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:34:
Kun je klein definiëren? iPhone mini 13 klein? Of gewoon kleiner dat jouw 21 Ultra?
Alles wat kleiner is zou kwalificeren, maar ik hoop stiekem op iets van het formaat van een standaard S23, alles tot 6 inch zeg maar. De Ultra zit praktisch op 7 inch en dan moet er nog een case omheen. Als ik een keer iets niet kan lezen is er altijd zoom enzo :P.

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-06-2023 09:39 ]

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:41
HTT-Thalan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:29:
[...]

[...]

lijkt me niet echt een wijze contender. Sowieso heb ik hele, hele slechte ervaringen met Asus reparaties (al in, apparaten komen herhaaldelijk meer stuk terug dan ze erheen gingen).
Tsja, het is zo ongeveer de enige gangbare android telefoon onder de 6" met een top soc en behoorlijke futures.
Andere opties die duidelijk kleiner zijn dan een s23 en wel hoge specs zijn er niet echt.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Iphone se, lekker klein, licht en snel.

[ Voor 65% gewijzigd door Ernemmer op 04-06-2023 09:43 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Chinees product, en de repairability van iphones is om te huilen, zeker nu ze dat serial locking van parts hebben ingevoerd. Slechte zet voor de planeet.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Cyriel85 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:39:
[...]

Tsja, het is zo ongeveer de enige gangbare android telefoon onder de 6" met een top soc en behoorlijke futures.
Andere opties die duidelijk kleiner zijn dan een s23 en wel hoge specs zijn er niet echt.
Ok, dan wijkt die conclusie dus niet heel veel af van waar ik al bang voor was ;(.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Als je een iPhone al 'te chinees' vindt, dan denk ik dat je naar een mini speld in een gigantische hooiberg aan het zoeken bent...

The devil is in the details.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:47

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wat definieer je als Chinees?

In China gemaakt? Of van een Chinees merk? Bijna alle telefoons hebben wel componenten die uit China komen. Dus 0% Chinees is wel een pittige eis.

Steam/Discord: Flimovic

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:14
Je zou kunnen kijken naar de Sony Xperia 5. Maar volgens mij ook korte ondersteuning.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Hahn schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:46:
Als je een iPhone al 'te chinees' vindt, dan denk ik dat je naar een mini speld in een gigantische hooiberg aan het zoeken bent...
Ja, daar heb je gelijk in. Laten we stellen dat ik de anti-repair attitude van Apple een groter probleem vind. Teardown video's hebben aangetoond dat het repareren van een iphone eigenlijk bijna niet meer mogelijk is, en dat vind ik gewoon echt heel slecht, zeker als je ziet wat een fairphone kan, en zelfs een S21 is gewoon, buiten de lijm, goed te repareren.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het lijkt er dus op dat ik niks kan winnen met een upgrade naar een nieuwe S23 - of ik lever in op camera en batterij, of het ding word nog groter en lomper dan die ik nu heb. Ik denk dat het dan een nieuwe voor mijn vrouw gaat worden :P.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

Niet te moeilijk doen 😁 s23+, gulden midden weg met als extra een plat scherm. Vind je het uiteindelijk niks geef je het door aan je vrouw.

(accu houdt het echt goed uit, veeel beter als de s21+ die ik hiervoor heb gehad.)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:21
Ook al gekeken naar de Google Pixel 7a? Specs allemaal stapje minder maar relatief compact; 6.1", IP67, goede updates, goede camera, redelijke accu.

• Ernemmer
  • Niet online
Je kan ook de eis van 2 dagen met de batterij doen loslaten.
De telefoon elke nacht aan de lader is imo geen probleem.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:06:
Je kan ook de eis van 2 dagen met de batterij doen loslaten.
De telefoon elke nacht aan de lader is imo geen probleem.
Die eis heeft meer met levensduur te maken. Door een batterij te beperken tot gebruik binnen de 25-85% bandbreedte gaat hij veel langer mee (in jaren/cycli). Deze policy heeft mijn huidige batterij na bijna 2 jaar gebruik nog op 97% 'health' gehouden, dus heel dichtbij 'original design capacity'. Het betekent wel dat je in de praktijk maar 60% van je batterij kunt gebruiken, en dus moet ik een meer beefy batterij hebben om toch een dag comfortabel door te komen.

Op dit moment lukt me dat prima: zelfs met een 85% top-up kom ik de dag prima door met muziek, een lichte game, navigeren, browsen, appen en bellen. En met licht gebruik kom ik dus zelfs met die limitatie 2 dagen wel door. Bovendien is 'vol' aan de lader hangen ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van de batterij, en al helemáál niet als je dat tot 100% doet.

Ga ik naar een toestel dat standaard ontworpen is om een dag door te komen, ga ik dat met deze settings niet redden.

• Ernemmer
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Die eis heeft meer met levensduur te maken. Door een batterij te beperken tot gebruik binnen de 25-85% bandbreedte gaat hij veel langer mee (in jaren/cycli). Deze policy heeft mijn huidige batterij na bijna 2 jaar gebruik nog op 97% 'health' gehouden, dus heel dichtbij 'original design capacity'. Het betekent wel dat je in de praktijk maar 60% van je batterij kunt gebruiken, en dus moet ik een meer beefy batterij hebben om toch een dag comfortabel door te komen.

Op dit moment lukt me dat prima: zelfs met een 85% top-up kom ik de dag prima door met muziek, een lichte game, navigeren, browsen, appen en bellen. En met licht gebruik kom ik dus zelfs met die limitatie 2 dagen wel door. Bovendien is 'vol' aan de lader hangen ook niet bevorderlijk voor de gezondheid van de batterij, en al helemáál niet als je dat tot 100% doet.

Ga ik naar een toestel dat standaard ontworpen is om een dag door te komen, ga ik dat met deze settings niet redden.
En nu wil je een toestel met 97% health vervangen voor een nieuwe. Geen idee wat de meerwaarde daarvan is, maar ik denk dat ie met 85% health hetzelfde op zal leveren op de 2e hands markt.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:25

Honesty

kattenneus!

barrymossel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:50:
Je zou kunnen kijken naar de Sony Xperia 5. Maar volgens mij ook korte ondersteuning.
Was nu geloof ik verlengt van 2 jaar naar 3 jaar maar nogsteeds erg kort.

Festina lente

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:15:
[...]

Waar check je dat? Ik vraag me af of je daar namelijk niet teveel in leest. Mijn S21 van 2+ jaar oud geeft namelijk ook bij iedere batterij test uitstekend e.d. aan (en presteert ook nog uitstekend na 2 jaar), maar die gaat gewoon iedere avond aan de lader (niet omdat het moet vanwege capaciteit, want gaat makkelijk 2 dagen mee, maar omdat anders bepaalde slaap tracking zaken op mijn horloge niet werken).

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 04-06-2023 10:39 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:24:
[...]

En nu wil je een toestel met 97% health vervangen voor een nieuwe. Geen idee wat de meerwaarde daarvan is, maar ik denk dat ie met 85% health hetzelfde op zal leveren op de 2e hands markt.
Vervangen? Hij blijft nog gewoon in gebruik, maar eventueel bij mijn vrouw ipv mijzelf. Dat ik de batterij gezond wil houden is zodat we er zelf zo lang mogelijk plezier van hebben. De accu van de S9 was na een jaar gebruik ('s nachts laden en de hele dag intensief gebruik) al naar 85% health gezakt en dat was om te beginnen al geen uitblinker qua accuduur. Op die manier ga ik geen 5 jaar met het toestel doen natuurlijk.

@Dennism ik gebruik de betaalde versie van accubattery die de charge/discharge cycles bijhoudt.

[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-06-2023 10:50 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

6"zegt niets, je moet kijken naar de afmeting van de behuizing. Daaraan kijk je voor gelijkend toestel. Vergeet die apps om batterij health af te lezen, daar heb je niks aan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
@HTT-Thalan ik zal eens kijken of die app mijn battery health ook in percentage kan weer geven.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk gewoon voor iPhone 13 pro. geweldig toestel met lange ondersteuning, en geef je vrouw de 21 Ultra

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:20
Een grote accu en de camera's tezamen maken dat je in een groter formaat toestel uitkomt.

Je zou nog naar een Flip 5 kunnen kijken die binnenkort komt? Door het opvouwen is die wel dik maar ook makkelijker in je broekzak te stoppen.

Of je koopt broeken met grotere zakken, dat is mijn oplossing voor het probleem, ik pas de broek en gelijk ook de telefoon.

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
SYQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:02:
Niet te moeilijk doen 😁 s23+, gulden midden weg met als extra een plat scherm. Vind je het uiteindelijk niks geef je het door aan je vrouw.

(accu houdt het echt goed uit, veeel beter als de s21+ die ik hiervoor heb gehad.)
Dit lijkt me inderdaad een prima compromis. De S23+ voldoet aan alle verdere wensen, is 7mm korter dan de S21 Ultra en meer dan 30 gram lichter.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
RepareerDroid schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:05:
[...]
Dit lijkt me inderdaad een prima compromis. De S23+ voldoet aan alle verdere wensen, is 7mm korter dan de S21 Ultra en meer dan 30 gram lichter.
Dan moet ik dus eerst nog bepalen of ik met die 'mindere' camera kan leven. Ik snap dat de camera HEEL goed is op die nieuwe toestellen, maar mijn huidige is met 108mp ook wel een fijn ding...
swhnld schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:04:
Of je koopt broeken met grotere zakken, dat is mijn oplossing voor het probleem, ik pas de broek en gelijk ook de telefoon.
Mja, eigenlijk maak je daar een heel goed punt. Ik draag mijn telefoon al sinds mijn allereerste mobieltje in mijn front jeans pocket. Misschien is dat gewoon niet meer van deze tijd. Ik ben sowieso niet iemand die de hele dag met zijn telefoon voor zijn snufferd over straat loopt, misschien moet ik hem gewoon ergens gaan steken waar gewicht/formaat het probleem niet meer zijn. Uitdaging daarbij is dat ik zelden tot nooit een tas bij heb. Alleen sleutels, secrid wallet, telefoon en een zwitsers zakmes, en dat past allemaal in een normale broek (ik heb wel een voorkeur voor worker jeans).

[ Voor 49% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-06-2023 15:30 ]

• swhnld
@HTT-Thalan ik heb nu een S23 Ultra in mijn front broekzak met spijkerbroeken van meerdere merken zoals Wrangler en Levi's.
Uiteraard zijn het geen skinny jeans... 😉

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
swhnld schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:47:
@HTT-Thalan ik heb nu een S23 Ultra in mijn front broekzak met spijkerbroeken van meerdere merken zoals Wrangler en Levi's.
Uiteraard zijn het geen skinny jeans... 😉
Sure, maar daarmee kun je toch niet normaal meer gaan zitten zonder dat je telefoon ofwel uit de zak probeert te scheuren óf in je lies drukt. Van mij hoeft zo'n telefoon echt niet zo groot te zijn, 5.5/6 inch is meer dan genoeg.

• swhnld
HTT-Thalan schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:59:
[...]

Sure, maar daarmee kun je toch niet normaal meer gaan zitten zonder dat je telefoon ofwel uit de zak probeert te scheuren óf in je lies drukt. Van mij hoeft zo'n telefoon echt niet zo groot te zijn, 5.5/6 inch is meer dan genoeg.
Als de zak groot genoeg is past de telefoon vrijwel horizontaal en dan heb ik er geen last van met zitten, verticaal heb ik wel een probleem.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
swhnld schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:10:
[...]

Als de zak groot genoeg is past de telefoon vrijwel horizontaal en dan heb ik er geen last van met zitten, verticaal heb ik wel een probleem.
Ik heb een beetje moeite met de gedachte dat ik mijn kleding moet gaan aanpassen aan het formaat van mijn telefoon, dat strookt niet met hoe belangrijk ik de telefoon vind.

• Ernemmer
  • Niet online
Je zoekt iets wat niet bestaat, dus of je zoekopdracht aanpassen of genoegen nemen met wat je nu hebt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:48:
Je zoekt iets wat niet bestaat, dus of je zoekopdracht aanpassen of genoegen nemen met wat je nu hebt.
Ja, zoveel is duidelijk :P. Aangezien ik sowieso al graag worker jeans draag (heb er enkele) moet ik dat misschien doorzetten, maar ik ga van de week even in de stad een paar toestellen vasthouden.
Pagina: 1