MP3 bestanden afspelen met oude tuner versterker.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1028301

Topicstarter
Mijn vraag
In het tuinhuis waar geen internet is, wil ik MP3's luisteren die ik op de laptop heb staan, deze wil ik met een tuner versterker luisteren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Elitebook, Linux Mint, als player Rhythmbox.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb een discussie gelezen over het aansluiten van de laptop op tuner versterker,
wat is de beste methode van aansluiten, de uitgang van koptelefoon aansluiting of via usb.

Moet voor beide mogelijkheden nog kabels kopen, wat heeft de voorkeur?

Om de tuner als radio te kunnen gebruiken heb ik radio signaal nodig, er is geen internet, hoe los ik het ontbreken van signaal op.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

USB is een digitaal signaal, de koptelefoon is analoog via rca of 3,5mm. Ik denk dat het niet veel uitmaakt, doe dus wat het gemakkelijkste is.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 04-06-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:42
Gewoon een 3,5mm jack naar cinch (tulp) kabel. Dan heb je analoog van je koptelefoon van de laptop naar de receiver.

Voor fm radio een draadantenne gebruiken. Dan pak je het fm signaal uit de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jongetje schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:24:
Voor fm radio een draadantenne gebruiken. Dan pak je het fm signaal uit de lucht.
Is dat tegenwoordig niet het digitale alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
CH4OS schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:25:
[...]
Is dat tegenwoordig niet het digitale alternatief?
Ik begrijp niet wat je bedoelt, de ts wil radio luisteren met een oude tuner. Daar is niets digitaals aan. Er is wel dab maar dan moet er aanvullende apparatuur gekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jongetje schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:37:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoelt, de ts wil radio luisteren met een oude tuner. Daar is niets digitaals aan. Er is wel dab maar dan moet er aanvullende apparatuur gekocht worden.
Ik dacht dat tegenwoordig het radiosignaal alléén digitaal is, dus dab+, ik kon echter niet op de naam komen. Ermee insinuerend dat er dus extra spullen nodig zijn om het dan te laten werken. Al zijn er wellicht dab+ ontvangers met usb, dan kan het via de laptop, zou je zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 04-06-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:44
Je kan ook je telefoon als bron gebruiken en daar je mp3 bestanden op zetten. Signaal dan via Bluetooth naar de versterker. Heb je alleen een ontvangertje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

@Anoniem: 1028301 als je versterker een ingang voor analoge oudio heeft zal dat met RCA/tulp zijn. Simpelweg een verloopkabeltje van 3.5mm naar 2xtulp halen. Meeste laptops hebben een prima audio out, mocht je echt bang zijn voor de geluidskwaliteit kun je nog een losse USB DAC halen
CH4OS schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:42:
[...]

Ik dacht dat tegenwoordig het radiosignaal alléén digitaal is, dus dab+, ik kon echter niet op de naam komen. Ermee insinuerend dat er dus extra spullen nodig zijn om het dan te laten werken. Al zijn er wellicht dab+ ontvangers met usb, dan kan het via de laptop, zou je zeggen.
Erm nee, DAB heeft zijn hele eigen frequentie range. Ondanks dat ze dat al minstens 10 jaar het einde van FM aankondigen, Is FM nog steeds alive and kickinge.
En er zit er nog in bijna elke auto een FM radio.
En dus zit heel de FM band nog gewoon vol met zenders. Of er in een modern huis nog genoeg signaal daarvan je tuner bereikt om fatsoenlijk ontvangst te hebben is een heel andere discussie :)

En je laptop is een USB host. als je versterker al een usb in heeft. zal die daar een USB-SLave device (aka domme usb stick) op verwachten. Mogelijk dat je met veel kunst en vliegwerk een usb slave kan emuleren op je laptop. Maar standaard zal dat niet werken

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 04-06-2023 09:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 12:52

Croga

The Unreasonable Man

aljooge schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:46:
Je kan ook je telefoon als bron gebruiken en daar je mp3 bestanden op zetten. Signaal dan via Bluetooth naar de versterker. Heb je alleen een ontvangertje nodig.
Je gooit dan wel een berg geluidskwaliteit weg én de interface van je laptop (die over het algemeen een stuk beter is dan van je telefoon). Daarnaast is er weer extra apparatuur nodig. Voor de use case van TS is een simpel jack->tulp kabeltje goed genoeg, geen reden om meer complexiteit dan dat in te brengen voor een slechter resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Croga schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Je gooit dan wel een berg geluidskwaliteit weg én de interface van je laptop (die over het algemeen een stuk beter is dan van je telefoon). Daarnaast is er weer extra apparatuur nodig. Voor de use case van TS is een simpel jack->tulp kabeltje goed genoeg, geen reden om meer complexiteit dan dat in te brengen voor een slechter resultaat.
Ben ik het niet mee eens dat je zo veel aan geluidskwaliteit inlevert. Ik luister elke dag in de auto op deze manier naar muziekbestanden met prima geluid kwaliteit via Bluetooth naar de autoradio en dat klinkt best goed.

Wat zeker niet goed klinkt is om de analoge uitgang van een pc te gebruiken. Dat is op te lossen door een usb dacje te gebruiken, maar dan heb je nog steeds een radio signaal op je pc nodig en dat is lastig zonder internet.

Vandaar mijn simpele oplossing voor een verbinding met een mobiele telefoon.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jongetje
Kom op zeg, hij geeft aan een laptop en een oudere receiver te hebben. Kom dan niet aan met telefoons, bluetooth dongels, USB achtige oplossingen.

Zoals al gezegd is dit:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41E7kV9Js6L._AC_SX450_.jpg
voor een paar euro te kopen en werkt storingsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Allen, dank jullie wel voor de suggesties en het meedenken.
Zal voor de simpelste oplossing gaan, zoals op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-07 08:55

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 1028301 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 12:06:
Allen, dank jullie wel voor de suggesties en het meedenken.
Zal voor de simpelste oplossing gaan, zoals op de foto.
Het scheelt als je bij de aanwezige apparatuur volgende keer alle apparatuur invult. Merk en type van de "tuner versterker" is in deze vele malen handiger te weten dan dat je Linux Mint gebruikt... De "tuner versterker" blijkt nu namelijk ingangen te hebben wat is TS niet was (er was radio signaal nodig)?

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 04-06-2023 15:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Croga schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Ik snap niet dat dit als beste antwoord wordt gegeven. De analoge uitgang van een computer klinkt beroerd. Gaat TS vanzelf achter komen en de schade valt mee, maar een paar euro.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
aljooge schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:11:
[...]

Ik snap niet dat dit als beste antwoord wordt gegeven. De analoge uitgang van een computer klinkt beroerd. Gaat TS vanzelf achter komen en de schade valt mee, maar een paar euro.
Ben je serieus?
Dan heb je echt een slechte geluidskaart of versterker gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
jongetje schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:16:
[...]

Ben je serieus?
Dan heb je echt een slechte geluidskaart of versterker gehad.
ja ik ben serieus. Analoge uitgangen op pc's naar versterkers klinken niet. 1 dik geknetter en ruis. Daarom adviseer ik altijd een USB dac aan voor dit soort dingen. Steek je rechtstreeks in de USB poort en vanaf daar die jack naar tulp kabel en dan verbetert je sound aanzienlijk en los je dat probleem met het geknetter op. Zo'n dacje hoeft echt niet heel veel te kosten,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:20
aljooge schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:31:
[...]

ja ik ben serieus. Analoge uitgangen op pc's naar versterkers klinken niet. 1 dik geknetter en ruis. Daarom adviseer ik altijd een USB dac aan voor dit soort dingen. Steek je rechtstreeks in de USB poort en vanaf daar die jack naar tulp kabel en dan verbetert je sound aanzienlijk en los je dat probleem met het geknetter op. Zo'n dacje hoeft echt niet heel veel te kosten,
Wat een onzin. Absoluut nergens voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

Je hebt alleen ervaring met pc's uit de jaren 90 ?
dit is echt al lang niet meer het geval.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
Dat is niet helemaal alleen van de jaren 90; zie bv Igor's labs metingen. Wel is het zo dat zowel met een usb-dac als met een line-out van een laptop, het kabeltje er eerst moet zijn.

Wat ik zou doen is zo'n kabeltje kopen, dat testen. Als dat slechte geluidskwaliteit geeft, dan koop je een usb geluidskaart (technisch gezien is het niet allleen een DAC op dat ogenblik), en gebruik je de kabel daarmee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
[...]

Ik weet niet wat voor bagger apparatuur jij dan hebt/had maar ik heb echt nog nooit last van geknetter gehad. Jaren mijn spul op die manier aangesloten. Naar gewone pc speakertjes of op mijn receiver.

En dan had ik niet eens die dure bs elfenkabels 😋.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelpasta
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ad de Jong schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:06:
[...]

Ik weet niet wat voor bagger apparatuur jij dan hebt/had maar ik heb echt nog nooit last van geknetter gehad. Jaren mijn spul op die manier aangesloten. Naar gewone pc speakertjes of op mijn receiver.

En dan had ik niet eens die dure bs elfenkabels 😋.
Welk dynamisch bereik meet jij dan aan de analoge kant van je onboard DAC?
Zit je uberhault in de buurt van CD nivo (-96dB)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Aan allen die hebben bijgedragen aan mijn vraag;
onlangs een Sony FM AM receiver STR-DE475 gekocht, die ik met 3.5 jack - tulp met de laptop heb verbonden.
Prima geluid, geen ruis, kraak of wat dan ook.
Pagina: 1