netwerkkabel naast zonnepaneelkabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-06 14:01
Dit weekend ben ik het netwerk in orde aan het brengen in ons nieuwe huisje.

Voor één van de kabels die getrokken moeten worden is langs een wachtbuis aan de regenpijp, en dan via een gat door het dak van de garage de meest logische weg. Er moeten dan ook geen nieuwe gaten geboord worden. Eén probleem: door deze wachtbuis én dit gat lopen ook de draden die van de zonnepanelen richting omvormer gaan.

Uiteraard wil je nooit datakabels gelijk laten lopen met stroomvoerende draden, maar ik vroeg me af... hoe groot zou het probleem zijn in dit geval? Door deze geleiders voor de zonnepanelen loopt DC, en volgens mij is het vooral AC dat zelfinductie zal veroorzaken. De variatie op de opgewekte stroom van de panelen lijkt me niet snel genoeg hiervoor. Bovendien is het een Cat7 S/FTP kabel. Deze zou door zijn shielding toch ook al wel een stuk minder gevoelig zijn EMI.

Iemand die me wat extra inzicht kan geven? Eventueel uit praktijkervaring? Lijkt me sterk dat ik de eerste ga zijn die zich in deze situatie bevindt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Volgens mij is het normtechnisch niet toegestaan om datakabels in dezelfde buis te leggen als stroomvoerende bekabeling. Dat zie je ook bij die kabelgoten voor kantoren, waar deze soorten bekabeling fysiek gescheiden worden.

Dat gezegd hebbende, ik heb hier in de kruipruimte tussen meterkast en omvormer (AC zijde) zowel de stroomkabel als newerkkabels over een lengte van een meter of 15 liggen, redelijk dicht tegen elkaar aan (wel los, niet in buis). Dat zijn meerdere UTP's (cat 5e) waar ook nog eens PoE overheen gaat en dat heeft tot nog toe geen gekke storingen opgeleverd. Niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie, maar je hebt een hoop nodig om netwerkkabels van de leg te krijgen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-07 13:18
Opifex schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:59:
Uiteraard wil je nooit datakabels gelijk laten lopen met stroomvoerende draden, maar ik vroeg me af... hoe groot zou het probleem zijn in dit geval? Door deze geleiders voor de zonnepanelen loopt DC, en volgens mij is het vooral AC dat zelfinductie zal veroorzaken. De variatie op de opgewekte stroom van de panelen lijkt me niet snel genoeg hiervoor. Bovendien is het een Cat7 S/FTP kabel. Deze zou door zijn shielding toch ook al wel een stuk minder gevoelig zijn EMI.
DC vormt op zich geen probleem voor netwerkkabels. Wel kan de omvormer hoogfrequent EMI storingen veroorzaken in de DC bekabeling, wat -in theorie- de netwerkcommunicatie zou kunnen beïnvloeden.

Maar eens met spone: Het is vrijwel onmogelijk om netwerkkabels en communicatie te verstoren. De signalen zijn differentiëel, de aders zijn getwist en de signalen zijn ook nog eens galvanisch gescheiden.

Wel kunnen onveilige situaties ontstaan door kabels met hoge spanningen in één buis te laten lopen met netwerkkabels waar allerlei apparatuur aan hangt.

Maar je hebt mogelijk een heel ander probleem:
Eén probleem: door deze wachtbuis én dit gat lopen ook de draden die van de zonnepanelen richting omvormer gaan.
Ik begrijp dat de plus en min DC kabels van de zonnepanelen door één buis lopen, klopt dat?

Dit kan mogelijk brandgevaarlijk zijn, al hangt dat een beetje af van de DC spanning van het systeem, en dus van het aantal zonnepanelen dat in serie staat per string.

Bij kortsluitng, vocht of isolatieproblemen kunnen dan nl. vlambogen ontstaan die bij DC nooit meer doven.

Zie bijvoorbeeld dit artikel bij punt 6:
https://duramotion.nl/ken...n-zonnestroominstallatie/

Het hangt er maar van af wat de DC spanning van je systeem is, welke DC kabels zijn gebruikt en wat de onderlinge afstand is in de wachtbuis.

Dikke kans dat zo'n systeem nooit door een keuring komt, of dat je verzekeraar moeilijk gaat doen bij eventuele brandschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-07 18:48
Het is geen enkel probleem om netwerkkabels langs de kabels van de panelen te leggen.
Een netwerkkabels heeft geen enkele last van storingsbronnen van buiten zoals @ReneK al uitlegde.

En het is uiteraard niets brandgevaarlijker dan zonder die netwerkkabel, als er vlambogen zouden ontstaan ontstaan door verkeerde constructies, zoals in die link dan heb je zo wie zo een probleem en dat heeft weinig met de netwerkkabel erbij te maken.

@spone
Er staat in geen enkel norm dat je geen datakabels in dezelfde buis als stroom voerende kabels mag leggen.

Wat wel in de norm staat is dat er isolatie normen zijn voor spanningen boven de 60V, waardoor je bijvoorbeeld in een buis met enkel VD draden voor de netspanning geen datakabels mag leggen.
Maar een buis met een Ymvk kabel mag best ook een datakabel bevatten en dus kabels voor zonnepanelen zijn helemaal geen probleem wat dat betreft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:26:
@spone
Er staat in geen enkel norm dat je geen datakabels in dezelfde buis als stroom voerende kabels mag leggen.
Weer wat geleerd, dank :)
Blijft bijzonder dat de belangrijkste norm achter een paywall zit, terwijl er wel een hoop aan opgehangen wordt. Zo wordt opzoeken wel ingewikkeld.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:26:

Wat wel in de norm staat is dat er isolatie normen zijn voor spanningen boven de 60V, waardoor je bijvoorbeeld in een buis met enkel VD draden voor de netspanning geen datakabels mag leggen.
Maar een buis met een Ymvk kabel mag best ook een datakabel bevatten en dus kabels voor zonnepanelen zijn helemaal geen probleem wat dat betreft.
Een Ymvk is dubbel geisoleerd, een DC kabel is enkel geisoleerd, net als een Vd draad.

Heeft dat geen invloed op wat mag en wat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-07 18:46
De kabels die voor pv worden gebruikt zijn ook dubbel geïsoleerd (of zouden dat in ieder geval moeten zijn), omdat ze zonder aanvullende isolatie aan te raken zijn bij de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-07 18:48
@Wolly
Het gaat om de isolatiewaarde niet om enkel of dubbel en ook zonnepaneel kabels zijn dubbel geïsoleerd.

@spone
Normen hebben op zich ook geen enkele wettelijke status.
Er zijn eigenlijk maar twee dingen van belang namelijk wat het bouwbesluit zegt en wat de aansluitvoorwaarden van de elektriciteit leveranciers zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-06 14:01
Thanks voor de response allen! Afgelopen weekend heb ik de kabel getrokken. Was inderdaad een ideale route. Het werkt nog niet helemaal, maar ik vermoed dat er gewoon ergens een slecht contact is. Dat raakt nog wel opgelost.
ReneK schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:59:

Maar je hebt mogelijk een heel ander probleem:

Ik begrijp dat de plus en min DC kabels van de zonnepanelen door één buis lopen, klopt dat?

Dit kan mogelijk brandgevaarlijk zijn, al hangt dat een beetje af van de DC spanning van het systeem, en dus van het aantal zonnepanelen dat in serie staat per string.

Bij kortsluitng, vocht of isolatieproblemen kunnen dan nl. vlambogen ontstaan die bij DC nooit meer doven.

Zie bijvoorbeeld dit artikel bij punt 6:
https://duramotion.nl/ken...n-zonnestroominstallatie/

Het hangt er maar van af wat de DC spanning van je systeem is, welke DC kabels zijn gebruikt en wat de onderlinge afstand is in de wachtbuis.

Dikke kans dat zo'n systeem nooit door een keuring komt, of dat je verzekeraar moeilijk gaat doen bij eventuele brandschade.
Dit is de bestaande situatie. Huis hebben we enkele maanden geleden gekocht, en moest voordien door de verkopers verplicht gekeurd zijn. Wij hebben geen wijzigingen aangebracht hieraan. Tenzij er gesjoemeld is lijkt alles me wel in orde.
Pagina: 1