Evolutie van de stroomvoorziening van een huis van 1974

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doowie
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-03 13:58
Dit topic gaat over mijn ongoing reis van de stroomvoorziening startende met een oorspronkelijke elektrische installatie van een huis van 1974 en uiteraard heb ik daar nog vragen over met de geplande uitbreidingen.

The Journey

1974 Startende met een hoofdaansluiting van 25A en 3 smeltzekeringen.
2004 Tegelvloer aangelegd, wat volgens de dan geldende regels aardlek automaten vereist. Ondertussen hebben we kinderen van 4 en 5 en die willen we ook langer bij ons houden, dus meterkast gemoderniseerd met aardlek en enkele installatie automaten. Stopcontacten in de woning zijn voornamelijk nog zonder aarde. Simpelweg omdat ik er geen aardkabel bijgetrokken krijg. Balen.
2019 Op inductie gaan koken, dus de meterkast aangepast. Volgens voorschriften een hoofdschakelaar toegevoegd en de aansluiting van 1 x 25A naar 3 x 25A laten verzwaren. Tevens een extra aardlek met een 2 x 16A groep geplaatst voor de kookplaat. Formeel zou de plaat meer trekken dan 25A x 230V zou kunnen leveren als alle zones ingeschakeld worden, maar dit blijkt geen probleem in de praktijk. Er zitten verder geen verbruikers op deze fase. In ieder geval toen nog niet.
2022 8 Zonnepanelen geplaatst op de schuur. Omvormer bij de schuur en een 1 fase 2,5mm kabel van ongeveer 30 meter naar de meterkast. Volgens mij klopt dit niet als ik de kabelberekeningen van kabel leveranciers mag geloven. Maar ja het werkt en is in de afgelopen 3,5 jaar niet afgebrand. Gelukkig en zal toch wel ergens kloppen! Indertijd ook al vooruit gedacht om een 3 fase 2,5mm kabel in de grond te stoppen voor de toekomst. Hier kom ik nog op terug met vragen.
2022 Van het gas af. Tenminste voor het verwarmen in de hoofdruimtes. Een serieuze Daikin 3MXM68A multi split unit geplaats met een 3,5kW binnen unit in de huiskamer en een 2,5kW in de slaapkamer voor. De Daikin unit vraagt een aansluitwaarde van 20A welke ik op de fase van de kookplaat aangesloten heb. De stroom heb ik gemeten met beide binnenunits vol aan het verwarmen en kom op 7A. Suf om dan 20A aansluitwaarden als eis te stellen. Huiskamer is in de winter te verwarmen, waarbij we een warm hoofd hebben en koude voeten, want de vloer wordt 13'C. Daar moeten we nog iets mee.
Terug naar het stroom topic.
2023 2 extra zonnepanelen op de aanbouw van de schuur geplaatst. Dit zijn iQ8M micro omvormers welke een relais nodig hebben omdat ze anders stroom blijven produceren wanneer het net niets meer levert. Hiervoor gebruik ik 1 fase van de eerder genoemde spare 3 fase kabel welke al in de grond ligt. In de meterkast komt deze samen met 11 andere zonnepanelen met dezelfde micro omvormers welke ik nog op mijn dak moet plaatsen wanneer eindelijk de bevestigingsmaterialen van de zonnepanelen geleverd worden. Zal ergens in (hopelijk) een maand zijn. Deze komen dus samen op het Q-Relay 3 fasen. So far so good, maar toen wilde ik een las apparaat. Die gebruik je voornamelijk in de schuur. Wat ik ondertussen wel gemerkt heb is dat deze niet bij de huidige gebruikers erbij kan. 2 koelkasten en een lasapparaat gaan niet goed. Spec van het lasapparaat is 4400W, maar is vreemd als de stekker welke er aanzit maar voor 16A geschikt is. Los daarvan kijk ik ernaar uit om te lassen zonder op en neer naar de meterkast te lopen en denk ik aan de toekomst waar wij zeer waarschijnlijk een elektrische auto achter de schuur gaan laden. Lange inleiding voor mogelijk simpele vragen, maar ja, voor degene die dit weet is het zeer waarschijnlijk simpel en dagelijkse koek, maar is dat niet met alles?
Er liggen nu dus 3 kabels van de meterkast naar de schuur. 1 x 1 fase 2,5mm en 1 x 3 fase 2,5mm waar beide zonnepaneel systemen op aangesloten zijn. Eentje met een standaard omvormer welke ongeveer piek 2,2kW levert op een goed moment en de andere met met micro omvormers welke ongeveer 650W piek levert. Dan heb ik nog de kabel uit 1974 welke voor de verlichting zorgt en mijn koelkast in de schuur, maar niet voldoende kan leveren voor het lassen.
Mijn gedachte oplossing: Zucht weer de kruipruimte in. Een nieuwe kabel 3 fasen 6mm leggen om toekomst ready te zijn als we over een 10 jaar de auto op willen laden met 11kW of mogelijk 22kW. Kabel leverancier geeft aan dat het een nog zwaardere kabel dient te zijn terwijl laadpaal DIY sites een 4mm prima vinden. Wat mij betreft is dit geen vraag en wordt het een 6mm kabel van ongeveer 35m. Weet je nog, ik wilde ook lassen en dat is nog niet opgelost, dus mijn gedachten zijn om in de meterkast een aardlekautomaat 3 fasen 20A plaatsen en een simpele onderverdeler in de schuur. In de schuur wil ik dan 3 x een 16A installatieautomaten plaatsen waarbij een fase daarbij voor het lasapparaat zal zijn en een van de andere fasen de oude uit 1974 stammende kabel te vervangen. Een fase is dan spare. Over 10 jaar wanneer we elektrisch gaan rijden, dan splits ik deze 3 fasen af naar een extra connector voor de auto.
Mijn vragen:
- Mag ik in de meterkast een aardlekautomaat plaatsen en deze in 3 installatieautomaten in de schuur onderverdelen?
- Mag ik zonder een aardlekautomaat in de meterkast te plaatsen de kabel vanuit de meterkast naar de schuur trekken en daar pas een aardlekautomaat plaatsen?
In de nabije toekomst verwacht ik wederom een uitbreiding om de koude voeten in de winter op te lossen en mogelijk een mono unit te plaatsen welke ongetwijfeld weer een 20A nodig heeft, maar dat is niet voor nu.
Onder een tekening van de to be situatie (mits dit uiteraard correct is).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLJr3NdFGRRhrR0WaAIOrkzEBds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22WB8SZLttjwl4RYU35aefY5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Je wilt wel een aardlek hebben in de meterkast, maar ook in de schuur is het handig.
Aardleks selectief toepassen, en dan is dat goed.

Ja je mag het zo onderverdelen ja.

En je kookplaat werkt op deze manier, maar als je toch wat meer van die fase wilt gebruiken kan je ook 2 of 3 fase op je kookplaat zetten?

Lasapparaten willen vaak een c16 automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-05 18:46
IplugNplay schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:22:
Je wilt wel een aardlek hebben in de meterkast, maar ook in de schuur is het handig.
Aardleks selectief toepassen, en dan is dat goed.

Ja je mag het zo onderverdelen ja.

En je kookplaat werkt op deze manier, maar als je toch wat meer van die fase wilt gebruiken kan je ook 2 of 3 fase op je kookplaat zetten?

Lasapparaten willen vaak een c16 automaat.
Voor de duidelijkheid, Automaten moet je selectief toepassen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
natural colour schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:37:
[...]

Voor de duidelijkheid, Automaten moet je selectief toepassen.
Is dat zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:28
Selectiviteit is er voor diagnostische en continuïteits redenen. Het is dus adviserend opgenomen in de niet verplichte NEN1010.

Volledige selectiviteit in een huisinstallatie is onhaalbaar vanwege de zeer grote overlap in afschakelkarakteristiek bij automaten.

@Doowie ik snap niet waarom je gekozen hebt de Daikin op de kookplaat fase te hangen. Dat is nu al de fase die je in principe overbelast.

Als je toch flink aan werk gaat: kookplaat naar 2 fasen. Wordt vaak met krachtgroep gedaan. Let op aansluitschema kookplaat en perilex. Daar wordt niets op een betrouwbare standaard manier aangesloten.

Dan nadenken over fase van oven e.d. Helemaal zonder nadenken met het lasapparat werken is lastig met 25A.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doowie
Bedankt voor de alle snelle reacties.
@Ronald Wanneer ik naar de andere verbruikers kijk, dan is het vooralsnog logisch om de kookplaat samen met de airco voor het verwarmen aan te sluiten, maar ik snap je punt. Ik zal onderzoeken om de kookplaat op 2 fasen te zetten. Is hier niet zo handig omdat ik een gat hiervoor moet boren vanuit de kruipruimte, maar kan wel.
Twijfel alleen nog over de installatie automaten in de schuur per fase welke achter de 3 fasen aardlek komt. Ik splits dan een 3 fase in losse fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Doowie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:04:
Bedankt voor de alle snelle reacties.
@Ronald Wanneer ik naar de andere verbruikers kijk, dan is het vooralsnog logisch om de kookplaat samen met de airco voor het verwarmen aan te sluiten, maar ik snap je punt. Ik zal onderzoeken om de kookplaat op 2 fasen te zetten. Is hier niet zo handig omdat ik een gat hiervoor moet boren vanuit de kruipruimte, maar kan wel.
Twijfel alleen nog over de installatie automaten in de schuur per fase welke achter de 3 fasen aardlek komt. Ik splits dan een 3 fase in losse fasen
Gat boren? Meestal is de aanpassing in de kookplaat en in de groepenkast voldoende.

En zoals ik aangaf is dat ok, om de 3 fase naar 3*1 om te zetten in de onderverdelen. Dit is vrij normaal.
De drie fase in meterkast is wel een aardlekautomaat of aardlek+automaat?
Je wilt namelijk wel je kabel beveiligen op maximaal toelaatbare stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doowie
@IplugNplay . Thanks. Helder. Gat boren is om een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast door de kruipruimte naar de kuiken. Ik zat even op de gedachte dat er geen 2 groepen door eenzelfde kabel mogen, maar dat is niet het geval. Er mogen wel meerdere fasen door dezelfde kabel en dat is natuurlijk anders.

Aardlek en automaten moet ik nog aanschaffen. Denk aan een 3 fasen 20A C char aardlekautomaat en in de schuur dan de 3 16A C char installatieautomaten. Wannneer ik elektrisch ga rijden, dan kan die rechtsstreeks op de 3 fasen in de schuur. Zit immers al achter een 3 fasen aardlek automaat welke in de meterkast zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Doowie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 16:19:
@IplugNplay . Thanks. Helder. Gat boren is om een nieuwe kabel te trekken vanuit de meterkast door de kruipruimte naar de kuiken. Ik zat even op de gedachte dat er geen 2 groepen door eenzelfde kabel mogen, maar dat is niet het geval. Er mogen wel meerdere fasen door dezelfde kabel en dat is natuurlijk anders.

Aardlek en automaten moet ik nog aanschaffen. Denk aan een 3 fasen 20A C char aardlekautomaat en in de schuur dan de 3 16A C char installatieautomaten. Wannneer ik elektrisch ga rijden, dan kan die rechtsstreeks op de 3 fasen in de schuur. Zit immers al achter een 3 fasen aardlek automaat welke in de meterkast zit
In je schema staat dat er 5 draden naar je kookplaat gaan vanuit de groepenkast. Dat is al voldoende.

En leg ook gelijk extra utp naar de schuur misschien heeft de lader een of andere communicatie nodig voor load balancing.
Pagina: 1