Radiator aan PIR+Fermacell plaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
Ik ga binnenkort een voorzetwand plaatsen van PIR + Fermacell (verlijmd geleverd). Nu is het punt dat omdat deze direct verlijmd zit op de PIR isolatieplaat, er geen sprake is van een "holle wand".

Aan deze voorzetwand wil ik mijn bestaande radiatoren weer terugplaatsen. Dit zijn type 22 radiatoren die zo'n 40kg leeg en vermoedelijk het dubbele wegen wanneer gevuld met water.

Hoe bevestig ik deze het beste? Idealiter zou ik een hollewandanker gebruiken, maar de wand is niet meer "hol". Een iets betere optie is een gisplaatplug, maar geen idee of deze voldoende gewicht kan houden EN bruikbaar is voor deze situatie.

Iemand enig idee of suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:39
Ik zou een paar houten klossen op de muur schroeven en in de isolatieplaten verwerken.
Is wel wat werk, maar als je het zelf doet is dat niet zo'n punt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:59
Voordat je isoleert (wellicht afhankelijk van de dikte van de isolatie) een paar chemische ankers gebruiken om een paar draadeinden te bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Je zult vanwege het niet kunnen toepassen van hollewandankers naar de constructieve laag moeten, dus door de fermacell en de PIR laag heen.

De opzet van je wandopbouw is eigenlijk vergelijkbaar met een gevelisolatiesysteem dat aan de buitenzijde van een woning gebruikt wordt en vervolgens afgewerkt wordt met bijvoorbeeld stucwerk en/of steenstrips.
Bij deze systemen wordt normaliter een schroefblok (soort klos) opgenomen. Dit zou in jouw geval ook de beste oplossing zijn. Dus een paar houten klossen inbouwen. :)

(Voorbeeld detail van een gevelisolatiesysteem met een schroefblok)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oxc_aM6eqEpuSXQGVvAGB8R3jV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnA5jWcdxzoPVm8VT1jkSNDl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fermacell 12.5 mm kan 50kg per schroef hebben.

Hollewandpluggen kun je toepassen bij deze platen, ook al zijn ze niet hol. Het gebruik van hollewandpluggen bij deze platen wordt ook geadviseerd bij b.v. https://www.isolatiemateriaal.nl/pir/pir-fermacell