Waterslag, oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:47
Onlangs is ons badkamer opgeleverd. Producten hebben wij zelf gekocht, arbeid hebben we uitbesteed.

Vandaag had ik warm water nodig, bij het afsluiten van de warmwater kraan hoor ik alsof je met een hamer tegen metaal/ijzer slaat. Bij koudwater hoor je het ook, maar dan dof en veel minder.

Dit heb ik gemeld bij de aannemer, zijn reactie:
Goedenavond,

Wat u hoort is waterslag. Wanneer “sommige” kranen abrupt sluiten, ontstaat er druk verschil waardoor er trillingen op leidingen komen.

Dit heeft vaak te maken met de kwaliteit van binnenwerken.

Wanneer u de kraan rustig dicht doet vermoed ik dat het geluid nauwelijks waarneembaar is.

Een waterslagdemper lost het in sommige gevallen op, of een kraan met een kwalitatief beter binnenwerk.
Kan het aan de kraan liggen? Zo ja, is het een kwestie van omruilen lijkt mij?

Ik voel de stopkraan gewoon echt trillen. Het is echt goed waarneembaar.

Het gaat om een nieuwbouwwoning, de badkamer hebben wij casco laten opleveren. Leidingwerk is dus daarna door de badkamer aannemer gedaan.

EU DNS: 86.54.11.100

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Heb je hem al langzaam dicht gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
HerZon schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:17:
Heb je hem al langzaam dicht gedaan?
Jep, dan is het (zo goed als) weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Oké, je kunt een andere kraan proberen. Ikzelf zou echter zeggen: leer het jezelf aan de kraan iets langzamer te sluiten, dat voorkomt een teleurstelling als straks na veel hak en breekwerk het resultaat het net niet helemaal is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoseeC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-02-2024
Google even op waterslagdemper

grtssss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je foto's van hoe het is aangelegd? Met name of de leidingen zijn afgebeugeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:58
Wij hebben dit zelf ook, maar vooral bij onze dochter die de kraan dicht doet. :+
Daarnaast de wasmachine die even de stop erop ramt na vullen.

Lijkt me te komen door water wat ineens stil staat en de leidingen een "klap" geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:00

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gebruik je een kraan zonder draaimechanisme maar met een 'hendel' of 'hefboom' zoals veel moderne kranen? Helaas is waterslag ene veel voorkomende klacht. Het kan ook schadelijk zijn voor de leidingen. Met de kwaliteit van het binnenwerk van een kraan heeft het volgens mij weinig van doen; wel met het snel open of dichtzetten van de leiding. Helaas is het euvel lastig op te lossen. Een waterslagdemper kan helpen om de klachten te verminderen maar helemaal oplossen doen ze het doorgaans niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
pagani schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:36:
Heb je foto's van hoe het is aangelegd? Met name of de leidingen zijn afgebeugeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko96b0veXlEeAZUMzgSlMQDOZvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5M2xbUbRDieeLmicOW7jHFr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s2DewXcX9HatpTPdoORiYq051U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQUBPDafPppVlVgBtIwOvdpC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TdMq64Jv1YV5NzziV0-3A2-vmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTD9xqYJeldRZQTcVhfqjafv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nf9WKIiBvXo91PfHD65bT7tgfbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xznvqRZB7jGVZFHLRGR99jZl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca63Y7XF9UvkPUKRUc8USseTFj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZ1NT8oTANHG6z1AU6o3xrnz.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Bor schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:49:
Gebruik je een kraan zonder draaimechanisme maar met een 'hendel' of 'hefboom' zoals veel moderne kranen? Helaas is waterslag ene veel voorkomende klacht. Het kan ook schadelijk zijn voor de leidingen. Met de kwaliteit van het binnenwerk van een kraan heeft het volgens mij weinig van doen; wel met het snel open of dichtzetten van de leiding. Helaas is het euvel lastig op te lossen. Een waterslagdemper kan helpen om de klachten te verminderen maar helemaal oplossen doen ze het doorgaans niet.
Met een hendel.

https://www.badkamerxxl.n...eborsteld-pvd-5-ng-003-r4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Zie video ( geluid aan): YouTube: Waterslag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-08 17:38

Freakie1NL

Grote Baas

Welgeteld 0 beugels te zien op de foto's. Wel een nagel die vreemd en vragen om problemen is. Dat gezegd hebbende je doet daar nu bar weinig meer aan.

Gewoon aanleren de kraan rustig dicht te doen. Dat kan nooit kwaad.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• uvolte
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-07 09:41
Ik zie dat er hoekstopkranen zijn geplaatst, draai die is 1/4 dicht als dat nog niet helpt voor de helft. Die zijn gemaakt om de flow flink af te knijpen, vooral handig bij wc kraantjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:28

paQ

mooi cementvloertje :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
uvolte schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:26:
Ik zie dat er hoekstopkranen zijn geplaatst, draai die is 1/4 dicht als dat nog niet helpt voor de helft. Die zijn gemaakt om de flow flink af te knijpen, vooral handig bij wc kraantjes e.d.
Pas bij 1/10 gaat het geluid weg, maar dan komt er ook maar een 'pisstraaltje' uit waar je niks aan hebt. Op 3/4 komt er nog redelijk veel water uit maar is het geluid niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Trouwens net nog een keer met koudwater getest. Dan is het geluid er ook (maar dan doffer en veel minder aanwezig), maar het geluid bij koud water komt niet eens van de stopkraan, maar komt van de toiletreservoir.

Dus bij het dichtdraaien van de mengkraan (koud) hoor ik een doffe tik geluid bij de toilet reservoir :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-08 21:14
Wij hebben dit ook gehad na de badkamer verbouwing. Inderdaad ook over gegaan op kraantjes die je veel sneller kan sluiten.
Ook is bij ons de druk hoger op de warmwater leiding door de aanschaf van een warmtepomp.

Inmiddels heeft onze badkamer monteur er een waterslagdemper tussen gezet en het is helemaal weg nu.
Met de kwaliteit van de kranen heeft het niks te maken, wij gingen van een bouwmarkt meukkraan naar hotbath kranen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
jichem schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:55:
Wij hebben dit ook gehad na de badkamer verbouwing. Inderdaad ook over gegaan op kraantjes die je veel sneller kan sluiten.
Ook is bij ons de druk hoger op de warmwater leiding door de aanschaf van een warmtepomp.

Inmiddels heeft onze badkamer monteur er een waterslagdemper tussen gezet en het is helemaal weg nu.
Met de kwaliteit van de kranen heeft het niks te maken, wij gingen van een bouwmarkt meukkraan naar hotbath kranen.
Weet jij welke waterslagdemper is gebruikt?

Wij hebben ook een warmtepomp, dus wellicht dat de druk op warm water bij ons ook hoger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
c-nan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:39:
[...]

Weet jij welke waterslagdemper is gebruikt?

Wij hebben ook een warmtepomp, dus wellicht dat de druk op warm water bij ons ook hoger is.
Ja zeker, dat is deze. Gewoon op een T-stukje tussen hoekstopkraan en de wasbak kraan. Mooier is het om ze er voor te plaatsen, maar dat is voor als je weet dat het probleem gaat komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
jichem schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Ja zeker, dat is deze. Gewoon op een T-stukje tussen hoekstopkraan en de wasbak kraan. Mooier is het om ze er voor te plaatsen, maar dat is voor als je weet dat het probleem gaat komen...
Dank! De aannemer vraagt 450,- om 2 dempers te monteren. Ik verwacht eigenlijk bij een nieuw badkamer dat er al van te voren wordt nagedacht over eventuele waterslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
c-nan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Dank! De aannemer vraagt 450,- om 2 dempers te monteren. Ik verwacht eigenlijk bij een nieuw badkamer dat er al van te voren wordt nagedacht over eventuele waterslag.
Lol serieus? Onze badkamer monteur verving ze onder het mom van service. Hij had de kranen niet zelf getest op waterslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 13:38

TommyGun

Stik er maar in!

c-nan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:29:
[...]

Sowieso bizar dat ze niet beugelen (wat @Freakie1NL zegt) en dan extra geld vragen om het probleem, dat hoogstwaarschijnlijk door het gebrek aan beugels is ontstaan, te verhelpen. Mooi verdienmodel 8)7

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:00

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

jichem schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:55:

Wat bedoel je dat de druk op warmwater hoger is door de aanschaf van een warmtepomp? Bedoel je hoger dan de druk in de koudwaterleiding, of hoger dan voordat de warmtepomp er stond?
Dat laatste kan ik me voorstellen, dan is het drukverlies over de WP-boiler kleiner dan het drukverlies over de warmtewisselaar van de voormalig ketel.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
bartvl schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:00:
[...]

Wat bedoel je dat de druk op warmwater hoger is door de aanschaf van een warmtepomp? Bedoel je hoger dan de druk in de koudwaterleiding, of hoger dan voordat de warmtepomp er stond?
Dat laatste kan ik me voorstellen, dan is het drukverlies over de WP-boiler kleiner dan het drukverlies over de warmtewisselaar van de voormalig ketel.
In ons geval alleen op de warmwaterleiding. Het buffervat van de warmtepomp lijkt toch een hogere druk te produceren dan dat onze ketel destijds deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:25
TommyGun schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:55:
[...]

Sowieso bizar dat ze niet beugelen (wat @Freakie1NL zegt) en dan extra geld vragen om het probleem, dat hoogstwaarschijnlijk door het gebrek aan beugels is ontstaan, te verhelpen. Mooi verdienmodel 8)7
Beugelen zal echt niet geholpen hebben. Dat is alleen de oplossing bij los op de muur gemonteerde leidingen.
Deze zitten in een sleuf in muur en wand welke dichtgesmeerd is (ga ik vanuit). Het probleem hier is het gebruikte type kraan.
Enige oplossing is een goede KIWA waterslagdemper monteren of de kraan langzamer dicht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-08 13:38

TommyGun

Stik er maar in!

SniperGuy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Beugelen zal echt niet geholpen hebben. Dat is alleen de oplossing bij los op de muur gemonteerde leidingen.
Deze zitten in een sleuf in muur en wand welke dichtgesmeerd is (ga ik vanuit). Het probleem hier is het gebruikte type kraan.
Enige oplossing is een goede KIWA waterslagdemper monteren of de kraan langzamer dicht doen.
Moet er dan in de muur geen mantelbuis om zitten?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Dat zou inderdaad wel kunnen/mogen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
SniperGuy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:13:
[...]

Maar het gekke is dat als ik de warmwater van de douche dichtdraai, hetzelfde geluid te horen is. Dit geluid komt vanuit dezelfde wand als de mengkraan. Dan heeft het toch niet meer met de kraan te maken?

Voor de duidelijkheid, de douchekraan zit aan de andere kant van de badkamer (dus niet in hetzelfde wandje als de mengkraan).

/edit
En had de aannemer niet moeten testen op waterslag?

[ Voor 11% gewijzigd door c-nan op 05-06-2023 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Beugelen van leidingen heeft geen zijn als het wordt afgesmeerd.
Mantelbuis hoeft niet, is wel aan te raden, dan kan de leiding nog een beetje bewegen.

Waterslag komt omdat de kraan te snel wordt gesloten en het ineens stilstaat. (wasmachines en vaatwassers zijn bekende veroorzakers)
Sommige kranen zijn er ook goed in, eenhendelkranen bijvoorbeeld, het is ook per merk verschillend.

Losse leidingen (opbouw) kan het geluid versterken, te strak gebeugeld of zoals in dit geval geen expansie mogelijkheid ook.

Welke aannemer had dit moeten testen volgens jou? Die het gebouwd heeft of de badkamer gedaan heeft?
Tegenwoordig is het bijna standaard om leidingen zonder mantel in de vloer te maken, koppelingen idem dito. Het is kostenbesparend maar niet beter.

Ik ben van de ''oude'' stempel, mantelbuis en verdeelbrug maken onder het bad/douchebak/achter het toilet.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
edsandje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:41:
Beugelen van leidingen heeft geen zijn als het wordt afgesmeerd.
Mantelbuis hoeft niet, is wel aan te raden, dan kan de leiding nog een beetje bewegen.

Waterslag komt omdat de kraan te snel wordt gesloten en het ineens stilstaat. (wasmachines en vaatwassers zijn bekende veroorzakers)
Sommige kranen zijn er ook goed in, eenhendelkranen bijvoorbeeld, het is ook per merk verschillend.

Losse leidingen (opbouw) kan het geluid versterken, te strak gebeugeld of zoals in dit geval geen expansie mogelijkheid ook.

Welke aannemer had dit moeten testen volgens jou? Die het gebouwd heeft of de badkamer gedaan heeft?
Tegenwoordig is het bijna standaard om leidingen zonder mantel in de vloer te maken, koppelingen idem dito. Het is kostenbesparend maar niet beter.

Ik ben van de ''oude'' stempel, mantelbuis en verdeelbrug maken onder het bad/douchebak/achter het toilet.
Aannemer die de badkamer gedaan heeft. Zij hebben de leidingen aangelegd, zij hebben de stopkranen gerealiseerd. Voordat je alles dicht betegeld hadden ze het kunnen testen, lijkt mij? Om nu achteraf 450 euro te vragen, nadat er 18.000 enkel aan arbeid (en klein materiaal) betaalt is gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-08 23:35
Wordt dan toch maar tijd dat ze inspecteurs laten langskomen na elke klus, net zoals in de VS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

c-nan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 17:45:
[...]
Aannemer die de badkamer gedaan heeft. Zij hebben de leidingen aangelegd, zij hebben de stopkranen gerealiseerd. Voordat je alles dicht betegeld hadden ze het kunnen testen, lijkt mij? Om nu achteraf 450 euro te vragen, nadat er 18.000 enkel aan arbeid (en klein materiaal) betaalt is gaat er bij mij niet in.
Jouw badkamer aannemer heeft aangesloten op de bestaande waterleidingen neem ik aan.
Je zou het kunnen testen met die hoekstopkraantjes maar die zijn niet snel sluitend, dus als je die rustig dicht draait gebeurt en waarschijnlijk niks.

Je aannemer zal zeggen dat hij het volgens de norm heeft aangelegd en aangesloten.
Dat het door de kranen komt en dat hij er niks mee kan behalve waterslagdempers plaatsen.
Dat wordt een welles-nietes spel. De boel weer helemaal open slopen zal voor beide geen optie zijn.

Hebben buren dit ook?
En heb je het ook in de keuken?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
edsandje schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:12:
[...]

Jouw badkamer aannemer heeft aangesloten op de bestaande waterleidingen neem ik aan.
Je zou het kunnen testen met die hoekstopkraantjes maar die zijn niet snel sluitend, dus als je die rustig dicht draait gebeurt en waarschijnlijk niks.

Je aannemer zal zeggen dat hij het volgens de norm heeft aangelegd en aangesloten.
Dat het door de kranen komt en dat hij er niks mee kan behalve waterslagdempers plaatsen.
Dat wordt een welles-nietes spel. De boel weer helemaal open slopen zal voor beide geen optie zijn.

Hebben buren dit ook?
En heb je het ook in de keuken?
Buren hebben het niet. Zij hebben ook kraan met een hendel maar hebben er geen last van. Keuken zit er nog niet in, maar testen gaat daar niet want daar komt de Quooker wat voor het warm water zal zorgen.

Ja, ze hebben het op de bestaande waterleidingen aangesloten. Maar het geluid komt vanuit de wand waar geen leidingen waren. Waarom precies daar, ongeacht ik welke kraan dichtdraai in de badkamer.

[ Voor 10% gewijzigd door c-nan op 05-06-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Bij ons was de waterslag ook op een plek te horen waar het totaal niet logisch leek tenopzichte van de kraan. Maar in principe moet ergens een stuk leiding de druk opvangen en geeft een knal, dat zal het zelfde stuk steeds weer doen, ongeacht waar de druk veroorzaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
Bij waterslag onstaat een drukgolf die zich zal verspreiden in de leiding, en op een plek waar de leiding wat kan bewegen zal die dan klapperen en zo lawaai maken. Idd vaak ontstaan in electrische kleppen en kranen met keramisch binnenwerk (met heldel).
Je kan het idd oplossen met een waterslagdemper in de buurt van het probleem, hoe ver je kan gaan hangt af van je leidingwerk. Vroeger werd soms in de aanvoer van de waterleiding een T-stuk in de muur gestopt en een afgedopte buis van een halve meter omhoog geplaatst, de lucht erin was een waterslagdemper.
Een T-stukje monteren en een waterslagdemper er op schroeven kan je gemakkelijk zelf, en spaart je een flinke duit, als je installateur idioot wil doen met de prijzen.

P.S. Voor de electronici: idd, dit is een transmissielijn die niet goed afgesloten is, exact dezelfde principes en oplossingen. Een waterslagdemper is een afsluitweerstand :P

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 06-06-2023 12:11 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
c-nan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:34:
[...]

Maar het gekke is dat als ik de warmwater van de douche dichtdraai, hetzelfde geluid te horen is. Dit geluid komt vanuit dezelfde wand als de mengkraan. Dan heeft het toch niet meer met de kraan te maken?

Voor de duidelijkheid, de douchekraan zit aan de andere kant van de badkamer (dus niet in hetzelfde wandje als de mengkraan).

/edit
En had de aannemer niet moeten testen op waterslag?
Zeer zeker wel: zoals gezegd stop je ineens de waterstroom wat een schokgolf door je leidingstelsel zal sturen.
Of je de douche of badkraan dicht doet maak niet uit: ze zitten immers op hetzelfde leidingwerk
Pagina: 1