Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02:17
Dag Tweakers

Mijn vraag
Ik heb een computer die vaak uit valt. De laatste tijd gaat hij dan gewoon zonder pardon direct uit. Voorheen liep hij ook nog wel eens vast, waarbij schermen zwart waren en alle verlichting aan ging (betekent dat het geen Icue verbinding heeft). Nu vraag ik me af waardoor dat komt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#CategoryProduct
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5950X Boxed
1MoederbordenASUS ROG Crosshair VIII Formula
1VideokaartenASUS ROG Strix GeForce RTX 3090 OC
1Interne harde schijvenToshiba MD04ACA400, 4TB
1BehuizingenCorsair Obsidian 1000D
1Geheugen internG.Skill Trident Z Royal F4-3600C16D-64GTZR
1VoedingenASUS ROG Thor 1200W
1Solid state drivesGigabyte Aorus Gen4 SSD 1TB

CPU, GPU en VRM's (Formula built-in) zijn water gekoeld en voeren af naar 2 480mm radiatoren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als eerste natuurlijk naar temps gekeken. Deze zijn echter laag dus daar zal het niet aan liggen. Toen maar eens de Bios een update gegeven, wat ook niet hielp. Ik heb gekeken in de windows logs maar daar kom ik niets tegen. Verder rond kijken kwam ik op of moederbord of PSU. Ik weet echter niet hoe ik dit het beste kan testen en ik weer zo ook niet of er mogelijk nog een andere makkelijkere test is eerst. Het komt echter wel alleen voor als ik een zwaarder spel speel (Star Citizen, Paradox Games, Prison Simulator, Hogwarts Legacy).

Kleine update I guess, nu kan ik Prison sim niet meer dan 30 minuten ofzo spelen. Soms is het direct, soms duurt het even, maar hoe dan ook tis niet echt goed.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welke temps heb je gecheckt en wat zijn die temps?

Wat je kunt proberen:
1: memtest
Evt 1 reep eruit en checken of het dan nog steeds gebeurt
2: als je een andere computer hebt, wissel componenten uit om erachter te komen
3: kun je de voltages van je voeding uitlezen? Zo ja, wil je posten wat die aangeven?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
DaWizza schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:31:
Welke temps heb je gecheckt en wat zijn die temps?

Wat je kunt proberen:
1: memtest
Evt 1 reep eruit en checken of het dan nog steeds gebeurt
2: als je een andere computer hebt, wissel componenten uit om erachter te komen
3: kun je de voltages van je voeding uitlezen? Zo ja, wil je posten wat die aangeven?
Mobo voltages:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKxBxdI9sWZacqqAIfIwaNznJPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gu9VzJC834t5plefUgJajEex.png?f=user_large

CPU:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XJ_6xpaji4wkcp0q9vmhWRn3tWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f1fCRsoTabN8QApfobILovBx.png?f=user_large

Ik weet zo ff niet of je dat bedoelt of met een multimeter op de psu.

Het testen met een andere psu is zo makkelijk nog niet. Ik gebruik 650/700 W onder load van een game. Dit is meer vermogen dan waarvan ik een psu heb liggen zo. Op dezelfde manier heb ik ook geen hardware die 700 kan trekken...
Ik kijk of ik ergens een PSU in de buurt kan lenen.

Memtest heb ik gedaan. Zo ver ik kon merken kwam er niets uit. Weet ook niet precies of het een goede was. Een die je voor hertesten nog aan kan raden?

[ Voor 6% gewijzigd door peize9 op 04-06-2023 02:25 ]

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit is de meest gebruikte: https://www.memtest86.com/

Zit je nog in de garantieperiode? Als je er niet uitkomt kun je nog altijd bij de verkoper aankloppen. Dan kunnen zij het uitzoeken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
DaWizza schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:48:
Dit is de meest gebruikte: https://www.memtest86.com/

Zit je nog in de garantieperiode? Als je er niet uitkomt kun je nog altijd bij de verkoper aankloppen. Dan kunnen zij het uitzoeken.
Garantieperiode van de onderdelen? Zeker! Echter moet je dan wel weten wat het probleem is. Ik heb de videokaart driver openieuw geinstaleerd, en nu valt het iig niet meer uit. Ik heb nu alleen nog zo af en toe een ander probleem, waarbij de CPU ineens naar ~550Mhz downclockt. Hoe dat komt weer ik zo niet, maar daar zit ik nog ff naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-06 16:03
Na even wat zoeken op het goede oude internet, ben ik het volgende tegen gekomen:

"It's not about transients. The GPU boosts so aggressively it introduces noise on 12V v-sense which gets back to PSU and shuts it down because Seasonic engineers haven't thought about such possibility. You can do a DIY fix of removing said 12V v-sense pin from 24-pin motherboard connector, ping me if you want to know specifics i'll find more info (don't have a Seasonic pinout on hand)."

Het schijnt dus een best bekend probleem te zijn met deze specifieke unit van Asus die niet goed overweg kan excessieve noise op de +12v line, dit omdat deze gebaseerd is op Seasonic Prime Titanium PSU's.

Je kunt dus proberen om de DIY te doen op de 24-pin connector, maar hiermee zul je de warranty voiden denk ik.

Ik zou als je de PSU kunt RMA'en deze terug doen en voor een PSU gaan zoals de Corsair RM1200x SHIFT ATX3.0, zover ik kan zien heeft deze unit hier geen last van. (PS: deze unit komt niet met een 12VHPWR kabel mocht deze nodig zijn.)

uitvoering: Corsair RM1200x SHIFT ATX3.0

[ Voor 8% gewijzigd door KilleBladhark op 05-06-2023 11:49 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
KilleBladhark schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:46:
Na even wat zoeken op het goede oude internet, ben ik het volgende tegen gekomen:

"It's not about transients. The GPU boosts so aggressively it introduces noise on 12V v-sense which gets back to PSU and shuts it down because Seasonic engineers haven't thought about such possibility. You can do a DIY fix of removing said 12V v-sense pin from 24-pin motherboard connector, ping me if you want to know specifics i'll find more info (don't have a Seasonic pinout on hand)."

Het schijnt dus een best bekend probleem te zijn met deze specifieke unit van Asus die niet goed overweg kan excessieve noise op de +12v line, dit omdat deze gebaseerd is op Seasonic Prime Titanium PSU's.

Je kunt dus proberen om de DIY te doen op de 24-pin connector, maar hiermee zul je de warranty voiden denk ik.

Ik zou als je de PSU kunt RMA'en deze terug doen en voor een PSU gaan zoals de Corsair RM1200x SHIFT ATX3.0, zover ik kan zien heeft deze unit hier geen last van. (PS: deze unit komt niet met een 12VHPWR kabel mocht deze nodig zijn.)

uitvoering: Corsair RM1200x SHIFT ATX3.0
Kan dat ook zijn waarom de CPU soms downclockt naar 500mhz? Ik zag daar ook dingen over met Asus mobo, maar die hadden ook allemaal een thor psu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-06 16:03
*Er is een setting in Argus monitor, die heet "Asus Embedded Controller Support" in de Argus monitor en het kan ook helpen om Argus monitor helemaal uit te zetten.

Heb ook wel eens gehoord dat dit soort problemen worden veroorzaakt omdat er naast Argus ook RGB software geïnstalleerd is zoals iCue, graag zulke software om te testen een keer verwijderen.

Daarnaast ook ff checken of alle drivers up-to-date zijn, chipset drivers worden vaak vergeten en zijn toch erg belangrijk!

Edit: Of wat ik hiervoor zei ook er mee te maken kan hebben is een mogelijkheid, maar dit is een aanname en weet ik dus niet zeker. Ik weet 100% zeker dat deze PSU problemen heeft met noise op +12v gezien dit namelijk bekend is zoals ik hiervoor al zei.

[ Voor 24% gewijzigd door KilleBladhark op 05-06-2023 14:14 ]

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
KilleBladhark schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:08:
*Er is een setting in Argus monitor, die heet "Asus Embedded Controller Support" in de Argus monitor en het kan ook helpen om Argus monitor helemaal uit te zetten.

Heb ook wel eens gehoord dat dit soort problemen worden veroorzaakt omdat er naast Argus ook RGB software geïnstalleerd is zoals iCue, graag zulke software om te testen een keer verwijderen.

Daarnaast ook ff checken of alle drivers up-to-date zijn, chipset drivers worden vaak vergeten en zijn toch erg belangrijk!

Edit: Of wat ik hiervoor zei ook er mee te maken kan hebben is een mogelijkheid, maar dit is een aanname en weet ik dus niet zeker. Ik weet 100% zeker dat deze PSU problemen heeft met noise op +12v gezien dit namelijk bekend is zoals ik hiervoor al zei.
Ik heb mijn GPU driver herinstalleerd, dit heeft even gewerkt maar nu heb ik het zelfde weer.

Ik zal maar even kijken of ik iets met de 12v kan. Zal eerst ff kijken of ik ergens een 850W+ PSU vandaan kan toveren.

Pagina: 1