Waterkoeling CPU geeft rare geluiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 12:25
Beste Tweakers,

Ik dacht dat mijn waterpomp van mn cpu koeling stuk was, gaf namelijk rare geluiden.
Ik heb trouwens een ASUS ROG bordje uit 2018 (ASUS MAXIMUS X HERO) en een i7 Intel CPU
Ik heb daarom de waterkoeling vervangen voor een nieuwe (Arctic Liquid Freezer II 240).
Dat ging eerst goed.
Nu begint het geluid weer op te doemen.
Het lijkt of het toerental steeds varieert van langzaam naar snel en dan later weer opnieuw en dat gaat maar door.
Ik heb een geluidsfragment bijgevoegd (geluid wel goed hard zetten want volgens mij is het volume niet al te sterk).

[Video: http://www.unitvision.nl/mmmm/Computer.mp3]

Het lijkt een beetje alsof iemand ligt te snurken (en ik was het niet :-))

Ik heb alle andere ventilatoren uitgezet zodat ik zeker weet dat het de waterpomp was (en ook niet de ventilator van de waterkoeling). Het komt echt uit de waterpomp zelf.

Aangezien deze nu hetzelfde geluid maakt als z'n voorganger (een Cooler Master) ga ik ervan uit dat het niet aan de waterpomp op zich ligt maar aan de aansturing?

Ik heb in de BIOS alles nagekeken en hij wordt nu via PMW aangestuurd maar dat was z'n voorganger ook.
Ik kan niks vinden.
De temperatuur van de cpu ligt wel goed (27 tot 40 graden idle)

Enig idee waar ik dit moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Pas de pomp curve aan? Dat hij bij meer een geleidelijke curve krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 20:25

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Zou je een foto kunnen plaatsen van de binnenkant van je kast, zodat we kunnen zien hoe je radiator is geplaatst ten opzichte van je pomp?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Klinkt als een drooglopende pomp. Zonder foto is het gokken maar hoe zit het met de plaatsing van je pomp ten opzichte van de hoogte waar de slangen de radiator in gaan? Deze video legt het imo goed uit hoe je AIO waterkoeling dient te gebruiken.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Rhannie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:40:
Zou je een foto kunnen plaatsen van de binnenkant van je kast, zodat we kunnen zien hoe je radiator is geplaatst ten opzichte van je pomp?
Ik heb de kast weer dicht maar ik weet dat de pomp onder de aansluiting van de radiator moet zitten.
De radiator zit bovendien bovenin de kast dus op de juiste manier gemonteerd.

Ik heb dus ook al driftig naar videos zitten kijken (gemaakt door Arctic zelf) en ben dus ook heel wat wijzer geworden hoe de montage moet en hoe het water loopt etc.
Zeker het filmpje waar ze een koeler hebben opengemaakt en met doorzichtig plastic hebben dichtgemaakt maakt duidelijk welke fouten er kunnen ontstaan door een verkeerde montage

[ Voor 29% gewijzigd door UnitVision op 04-06-2023 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
99ruud99 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:06:
Pas de pomp curve aan? Dat hij bij meer een geleidelijke curve krijgt?
Ik heb de curve ook aangepast, ook hiervan filmpjes zitten bekijken.
Ik had bij 20º de pomp op 20% staan.
Ik heb deze nu verhoogd naar 38%, kijken wat dat brengt
Pagina: 1