Aanbouw gelijk maken aan vergunningbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wayno1337
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-12-2024
Hi allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand met enige kennis omtrent omgevingsvergunningen/bestemmingsplannen en beleidsregels :) De bouwkundige tekenaar/adviseur is het pad kwijt en dat leidt tot meer vragen dan antwoorden...

Betreft bestemmingsplan *knip*

Een "simpele" vraag:
Het orignele hoofdgebouw is net geen 10 meter lang.
We mogen vergunningsvrij 4 meter aanbouwen aan de achterkant, over de gehele breedte van de woning. Totaal is het dan 14 mtr.
Op dit moment staat er aan de achtergevel, voor +/- de helft van de breedte van de achtergevel, een bijkeuken welke met vergunning ongeveer 4,7mtr.
Vraag 1: Is het dan niet logisch dat we de volledige uitbouw á 4,7 mtr uitvoeren ipv terugbrengen naar 4 mtr? Zo ja, kan dat dan vergunningsvrij?

[ Voor 1% gewijzigd door twain4me op 14-01-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:08
Als ik in het huidige bestemmingsplan kijk staat in artikel 17.2.2

*knip*

17.2.2
f. het hoofdgebouw mag worden uitgebreid tot een diepte van maximaal 12 meter, met uitzondering van vrijstaande woningen waarbij de diepte maximaal 15 meter mag bedragen;
g. in afwijking van het bepaalde onder e. mag ter plaatse van de aanduiding 'specifieke bouwaanduiding-bouwdiepte' de totale bouwdiepte van het hoofdgebouw niet meer bedragen dan 14,5 meter.

17.2.3
e. het hoofdgebouw mag aan de achtergevel worden uitgebreid met aan- en uitbouwen, waarbij geldt dat:
1. de totale bouwdiepte van het hoofdgebouw inclusief aan- en uitbouwen niet meer bedraagt dan 12 meter;
2. indien sprake is van een vrijstaande woning de totale bouwdiepte van het hoofdgebouw inclusief aan- en uitbouwen niet meer bedraagt dan 15 meter;
3. de goothoogte mag maximaal 0,25 meter boven de vloer van de eerste verdieping van de woning liggen;
4. bijgebouwen mogen zowel aangebouwd als vrijstaand worden gebouwd met dien verstande dat de gezamenlijke oppervlakte van vrijstaande bijgebouwen maximaal 60 m² bedraagt;

Dus ligt eraan wat voor type huis je hebt en/of je onder de uitzondering valt. Tevens kan volgens mij bij vergunningsvrij bouwen afgeweken worden van bestemmingsplan maar wanneer wel en wanneer niet durf ik niet te zeggen.

Als aanvulling: misschien mag je 4,7m uitbouwen maar dan ben je vergunningsplichtig. Vergunningsvrij is maximaal 4 meter.

Kijk even op:
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/view

[ Voor 44% gewijzigd door twain4me op 14-01-2024 21:28 . Reden: ivm persoonsgegevens puzzel in ander topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hoeveel er gebouwd mag worden zal toch echt met een tekening er bij bepaald moeten worden.

[ Voor 194% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-06 18:22
wayno1337 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:28:
Vraag 1: Is het dan niet logisch dat we de volledige uitbouw á 4,7 mtr uitvoeren ipv terugbrengen naar 4 mtr? Zo ja, kan dat dan vergunningsvrij?
Controleer via de vergunningscheck of je en wat je nog vergunningsvrij mag bouwen. Daar kan je het een en ander aangeven wat nu het bestaande bouw is en wat je wil gaan aanbouwen / verbouwen. Als je die vergunningsvrijcheck hebt gedaan zal je het bestemmingsplan moeten nakijken. Daarin staan nog eventuele regels waar het een en ander aan moet voldoen.

Een vergunning aanvragen hoeft geen probleem te zijn. Het kost je wat leges en wat extra tijd.