PC upgraden, huidige componenten nog bruikbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:33
Hoi Tweakers,
6,5 jaar geleden heb ik met jullie hulp voor plusminus 800 euro een game pc in elkaar gezet. De meeste games waren met gemiddelde settings prima te spelen. Via m'n werk heb ik een nieuwe ultrawide monitor gekocht, de extra pixels die dit met zich mee brengt maken het de pc erg lastig. Spellen als beamNG en Cities:Skylines deden het voorheen prima, maar nu stottert het.

Naar mijn idee is de pc dus toe aan een upgrade, maar ik weet niet goed welk component ik het best kan upgraden, of dat eigenlijk alles wel aan vervanging toe is.

Ik zoek een?
Goede vraag :), is de videokaart voldoende sterk voor de extra pixels, is de CPU de bottleneck of ben ik al geholpen met alleen een reepje extra RAM? Ik weet het niet.

Wat is je budget?
(uiteraard) het liefst zo weinig mogelijk ;) . Het hoeft echt geen PC te worden die AAA games in 4k met 120hz op ultra settings kan spelen, maar de huidige resolutie (3440 x 1440) op normal en redelijk vloeiend zou wel fijn zijn. Videokaarten zijn duur, is het kiezen van een iets oudere/tweedehands/refurbished videokaart nog een goed idee (als de huidige vervangen moet worden)?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee hoor, de PC bestaat nu ook uit allerlei onderdelen van verschillende merken.

Hieronder de huidige setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-6400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-B150M-D3H€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 470 GAMING X 4G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB€ 66,94€ 66,94
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT8G4DFD8213€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair CX450M€ 77,49€ 77,49
1Solid state drivesSandisk SSD Plus 240GB€ 40,49€ 40,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 184,92

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Ik zou de pc as is doorschuiven.
Enige waar je aan kan denken is de Windows licentie.
De rest van de onderdelen zijn het niet waard om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 10:13
99ruud99 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:40:
Ik zou de pc as is doorschuiven.
Enige waar je aan kan denken is de Windows licentie.
De rest van de onderdelen zijn het niet waard om mee te nemen.
En daar sluit ik mij volledig bij aan. Mogelijk zou je de behuizing kunnen hergebruiken, maar dan zit je met een stapel losse onderdelen.

En voor wat je nu zou kunnen aanschaffen: Kijk eens naar de Best Buy Guide: review: Desktop Best Buy Guide - Maart 2023

Mogelijk kan je goedkopere versies van onderdelen vinden, is al weer enkele maanden oud natuurlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Cpt.nIX op 03-06-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
Ik was er al bang voor. Op dit moment heb ik het geld er niet voor over een compleet nieuwe te halen. Ik schroef de resolutie wel terug naar full-HD, eens even kijken of dat er nog een beetje uit ziet op het grote scherm 😁. In ieder geval bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.nIX
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 10:13
Ligt aan je budget. Tegenwoordig kan je met een redelijke GPU al snel behoorlijk wat winst behalen, ook al is je CPU niet meer de beste. Al moet ik eerlijk zeggen dat je CPU ook echt behoorlijk verouderd is.
Dus, kom op met je budget, dan kunnen we er hier meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.oris
Even een kleine update:

Even geleden heb ik 32GB aan RAM en een 2TB m.2 SSD gekocht. De opslag van de pc zat nagenoeg vol, een extra schijf was sowieso nodig. Bij een eventuele nieuwe pc kan ik deze componenten ook gebruiken dus gekozen dit te bestellen.

Windows en alle games opnieuw geïnstalleerd en alles loopt een stuk vloeiender, BeamNG stottert ook niet meer :).

Over een paar maanden komt Cities:Skylines 2 uit. Deze game wil ik graag hebben. Ik ga even aanzien hoe dit draait op het systeem en als dat niet wil toch maar investeren in de overige componenten.
Pagina: 1