Trackverlichting advies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-06 22:43
Voor mijn nieuwbouw appartement wil ik graag voor een L-vormige hal trackverlichting toepassen met de volgende eigenschappen:
  • Dimbaar
  • Inbouw
  • 1-fase track
  • "dot" modules" als verlichting
Het algemene idee in mijn appartement is om dimmen en het smart maken van de verlichting te realiseren door middel van Zigbee schakelmateriaal (pulsknoppen). Het plafond word met ~ 7 cm verlaagd.

Op basis hiervan heb ik reeds de volgende trackverlichting gevondenDe Wever & Ducre is wat duurder in aanschaf en werkt dmv DALI voor het dimmen. Hierbij moet ik - als het goed is - nog wat extra elektrawerk laten doen om communicatie met DALI mogelijk te maken heb ik begrepen.
De Lightinova Clixx heeft/had mijn voorkeur. Deze kan ik kiezen middels TRIAC / 1 - 10V dimmen en zou dus prima werken met het idee wat ik heb om de verlichting slim te maken.
Echter, ik kwam het volgende tegen op het forum en liet mij twijfelen, weliswaar op basis van DALI. Je zou wel verwachten dat dat dat niet voorkomt.

Nu zijn mijn vragen:
  • Wat kan ik verwachten met dimmen op basis van triac? (Zijn er bijv flikkeringen, gezoem etc)
  • Raden jullie ook andere merken aan waar ik naar zou kunnen kijken
  • Wanneer is het het "waard" om voor de DALI techniek te gaan? Los van de hoge initiele investering, lijkt het mij overkill voor het appartement. Want je zou dan ook een DALI controller moeten hebben toch?

[ Voor 0% gewijzigd door cacao70 op 03-06-2023 18:57 . Reden: opmaak aangepast ]