Wandelhelling naar kelder

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:45
Goededag,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuwbouw.
Graag wou ik langs buiten naar mijn kelder kunnen. Dit wou ik niet met een trap doen maar met een schuine helling van 150cm breed. Dit is iets makkelijker voor fietsen, grasmaaiers en andere hobby's in de kelder (klussen, machines, ...).

Ben alleen bang dat de helling te steil gaat zijn om 'comfortabel' naar onder en boven te wandelen.
Vind het erg moeilijk om in te schatten. Is er iemand die hier een gedacht over heeft of ervaring mee heeft?

Moet in totaal een 3m40 zakken over een afstand van 9m40.
Volgens mij is dat een helling van 17 graden oftewel 29%

Doorsnede;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqwGisvjd_5_sV8B-pVUqzbQDlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ruRjO5jXCbJGWv0A4NiqI1xw.png?f=fotoalbum_large Bovenaanzicht: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aGxzyeGepV043vchiP16ZgQ2oxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tlVnywkwslgHudpRfoVevNPt.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:12
Ik heb net even gegoogled:

Hoe stijl is de Alpe d Huez?
Alpe d' Huez beklimmen met de fiets | Fietsbeklimmingen.nl
De top van de Alpe d'Huez heeft een hoogte van 1860 meter. Vanaf het dorpje Bourg d'Oisans leg je 1061 hoogtemeters af. Het gemiddelde stijgingspercentage is 7,9% met in het begin het steilste stuk van 11%. De klim bestaat uit 21 haarspeldbochten.

Dan lijkt me jouw 29% misschien wat hoog gegrepen voor je grasmaaier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:22
Je kunt dan misschien beter een trap maken met een fietsgootje ernaast.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:40
Ik ben bezig met een half ondergrondse fietsenstalling.

De helling die ik heb is 14 graden.
Dat voelt al behoorlijk steil aan met lopen.

Het is dat ik de ruimte niet heb, maar anders had ik hem flauwer gemaakt.

Ook denk ik dat je in verband met nieuwbouw aan het bouwbesluit gebonden bent.

Via google had ik het volgende gevonden voor mijn helling.
Van de site van MBS kelderbouw:

Ondergrondse garage met hellingbaan bouwen
Een hellingbaan dient minimaal 9 á 10 meter lang te zijn (op een hoogteverschil van 265 cm) om aan de wettelijke eis van minimaal 11 graden hellingshoek (24%) te voldoen. Bij dit aantal meters zijn al overgangshellingen noodzakelijk om te voorkomen dat een normale auto de grond raakt. Maakt u de hellingbaan korter? Dan loopt u het risico dat de bodem van de auto over de grond schuurt wanneer u naar boven rijdt.
Minimaal bedoelen ze als, in het slechtste geval.

[ Voor 64% gewijzigd door FRANQ op 04-06-2023 00:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedenk je ook even dat bij regen het water het laagste punt opzoekt (je wilt dus drainage oid hebben) en dat je grondwater peil daar ook invloed op heeft. Moet je bijvoorbeeld met pompen gaan werken om het water weg te krijgen dan?

Verder: wat als er ijs of sneeuw op ligt? Moet er verwarming onder? Energie vreter, die je al ruim voor een sneeuwbui aan moet zetten anders ben je te laat.

@Exirion had jij niet een dergelijke hellingbaan of was dat iemand anders?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:26
Breezz schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:22:
Moet in totaal een 3m40 zakken over een afstand van 9m40.
Volgens mij klopt die berekening niet.
Als je 1 meter zakt(of stijgt) op 100m, heb je een helling van 1%. Verrekenen we die 3,4m over 100m, krijg je 3,4×100/9.4 = 36%. Is net geen 20°
En eigenlijk zie je dat al op het zicht. Maak van die 9,4 10, dan zou je op 34% zitten.

Is er een mogelijkheid om de hellingbaan te verlengen, door bijvoorbeeld enkele bochten?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 15:37
tangens (hoek) = overstaande / aanliggende
hoek = inversetan (overstaande/aanliggende) ofwel tan-1=0,3666 -> hoek = 19,26 graden zoals @Arator zegt. Uit het "inspiratieboek fietsparkeren" van de sectie Fietsberaad van CROW:

De maximale hellinghoek van de hellingbaan voor een fietser te voet is 22%
Dat zou dus neerkomen op lengte van 17,2 meter (=3,44/0,22)

en:
Ga je uit van een trap in combinatie met fietsgoten dan is de ideale hellinghoek 18% (10 graden). De maximale hellinghoek bedraagt 47% (25 graden). Dit betekent dat de aantrede tussen 30 en 60
centimeter moet zijn en de optrede tussen 9 en 13,5 centimeter.

Dat zou dus neerkomen op een minimale lengte van 7,32 meter (=3,44/0,47) en een ideale lengte van 19,11 meter bij gebruik van een trap met goot.

Hou, zoals boven gezegd, rekening met regenwater en de afstand van de goot tot de zijkant (zie document van CROW). Daarnaast : hoe verder de helling van de trap in de buurt van de maximale hoek komt (zoals in jouw geval) hoe onaantrekkelijker deze wordt om te gebruiken : je zal vaker je fiets boven laten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
The Eagle schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:51:
Bedenk je ook even dat bij regen het water het laagste punt opzoekt (je wilt dus drainage oid hebben) en dat je grondwater peil daar ook invloed op heeft. Moet je bijvoorbeeld met pompen gaan werken om het water weg te krijgen dan?
Dit was ook mijn eerste gedacht, maat van me heeft ook een kelder onder zijn woning met schuine helling, vorig jaar tijdens een hoosbui had hij 2 pompen aan staan om al het water weg te werken. In de herfst is het vervolgens een feest met al het blad wat naar beneden waait en voor de deur blijft liggen. Hij overweegt om hem helemaal dicht te storten vanwege al die ellende.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 20:35
Waarom geen lift installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
@Breezz Ik heb het plan even aangepast. De afmetingen heb ik niet, dus heb ik moeten schatten.
Als de rechter helling 9,4m was, dan denk ik dat de grote helling iets van een 15m moet zijn. Als we daar al 3 meter op kunnen zakken, zitten op een hellingshoek van 11° of 20%. Dan hebben we nog die 40 centimeter te zakken op die korte helling. Gootje op einde van elke helling. Plantenbak op de plaats waar nu de helling stond ingetekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29t96y3gYa8QLdTLf8pNXmCF8N8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/awixCbwkpBGUo0hPiXIgwzQN.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:09

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Richtlijnen voor de Infra gaan voor een tunnel uit van maximaal 5% helling. Met meer dan 7,5% ga je later spijt krijgen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:21
@Breezz : Practische aanpak, ga eens naar een parkeergarage, fietsenkelder, appartementencomplex met parkeerplaatsen onder het gebouw, winkelcentrum met hoogteverschillen, etc. En meet daar (met je smartphone, simpele ap als "bubble", de helling van de verschillende hellingen. Dan kan je voor jezelf vrij snel bepalen wat je lekker vind en daarmee aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Je kunt ook nog denken aan een combinatie, in het midden treden, langs de randen glad. (Of andersom), dan heb je net wat meer grip als het een keertje gladder is(weer of algen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Waterbeesje schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:41:
Richtlijnen voor de Infra gaan voor een tunnel uit van maximaal 5% helling. Met meer dan 7,5% ga je later spijt krijgen.
Het is echter geen tunnel waar oma fietsend boven moet kunnen komen, en het is ook ietsjes korter dan de alpe d'huez. Het is het idee dat je je duwend je fiets, of je grasmaaier, boven moet kunnen krijgen. En dat een beetje comfortabel.

Als ik snel Google kom ik uit op dingen als:
De NEN-norm 2443 zegt iets over 'normale' uitvoeringen van parkeergarages en, in uw geval, stallingsgarages. Deze laatste mogen iets kleiner bemeten en steiler zijn. Voor een hellingbaanlengte van 10 meter wordt een (qua prijs/opp/bruikbaarheid) optimale helling van 20 graden en een maximale helling van 24 graden voorgeschreven.
van: http://www.bouwhelp.nl/vraag/29808_helling_parkeergarage

En daarna kwam ik zelf plaatje ervan tegen:
Afbeeldingslocatie: https://berkela.home.xs4all.nl/cad%20vervoer/afbeeldingen/tn_2014extra022%20parkeren.jpg
van: https://berkela.home.xs4a...20parkeergarage%2002.html (Ah, homepagina's van 20 jaar oud, toch nog nuttig).

Oftewel voor TS, max is 24%. En natuurlijk dat zal vast niet gelden voor je eigen fietsenkeldertje, maar alsnog denk ik een goede richtlijn. Waarbij ook genoemd wordt dat je wel moet zorgen dat je niet te snel van hellend naar vlak over gaat zodat je auto niet met de neus de vloer raakt. Wat bij jou weer niet zo'n probleem is, maar ook je grasmaaier moet niet vast komen te zitten.

Lijkt mij ook een goed idee wat hellingen in de buurt te zoeken, desnoods van mensen met een parkeerkelder onder hun huis, en te kijken hoe dat gaat.
ouweklimgeit schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Dit was ook mijn eerste gedacht, maat van me heeft ook een kelder onder zijn woning met schuine helling, vorig jaar tijdens een hoosbui had hij 2 pompen aan staan om al het water weg te werken. In de herfst is het vervolgens een feest met al het blad wat naar beneden waait en voor de deur blijft liggen. Hij overweegt om hem helemaal dicht te storten vanwege al die ellende.
Een trap gaat natuurlijk exact hetzelfde probleem geven. Oké ietsjes minder omdat de helling steiler is, maar alsnog zelfde principe.
En het is N=1, maar met een VvE waarbij we regelmatig problemen hebben gehad met een gang bij de voordeur die compleet blank stond na hevige regenval, heeft onze keldertrap nooit enig probleem gehad, pomp pompt het netjes leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Het lijkt mij simpeler om de kelder wat groter te maken (t.b.v. opslagruimte en misschien een extra trap binnen) en op die plek boven het maaiveld een soort van muurkast van 150 diep en 4 meter breed te bouwen voor bijvoorbeeld de fietsen en de machines die je in de lente/zomer/herfst nodig hebt. In de winter verplaats je die machines naar de kelder. Fietsen kunnen gewoon in de 'muurkast' blijven staan. Dit alles leidt ertoe dat je maar twee keer per jaar de maaimachine naar boven/beneden hoeft te verplaatsen. Om de twee weken die maaier naar boven duwen gaat op den duur ook tegen staan. Nog een voordeel: je fietsen staan altijd op de 'begane grond'.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 21:59

Exirion

Gadgetfetisjist

The Eagle schreef op zondag 4 juni 2023 @ 00:51:
@Exirion had jij niet een dergelijke hellingbaan of was dat iemand anders?
Klopt inderdaad. Ik heb de bouwtekeningen er even bij gepakt en zelf ook gemeten. Het is iets anders aangelegd dan het oorspronkelijke ontwerp waar 13% vermeld werd. Onze hellingbaan is totaal horizontaal gemeten 15.5m lang en 1.3m diep. Het is een split level woning dus de kelder ligt geen hele verdieping diep. Op 4m van de garagevloer is er een knik waardoor dat deel vlak ligt. De helling is daarmee uiteindelijk 11.3%.

Er ligt een ruwe asfalt slijtlaag op voor grip. Ook is er verwarming ingebouwd, maar dat hebben we nooit gebruikt. Voor de enkele keren dat het serieus sneeuwt blijven de auto's voor de hellingbaan op de oprit staan. Uiteraard weegt grip zwaarder als je voor een steile helling kiest.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

ouweklimgeit schreef op zondag 4 juni 2023 @ 10:11:
Bij ons ligt over de hele breedte voor de garagevloer een goot met verzinkte roosters er overheen. De slijtlaag is naadloos doorgetrokken in de goot waardoor bladeren die door de roosters vallen blijven liggen. In de kelder zit een put met 2 dompelpompen voor industrieel gebruik (koop geen kunststof bouwmarktrommel). Let er op dat die op aparte groepen EN aardlekschakelaars zitten. Mits goed aangelegd is een kelder echt wel een zegen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Veel reacties!
Waarvoor dank.

Ik merk dat het best verwarrend is om met zowel graden als procenten te tellen. Er zat inderdaad ook een rekenfout in de conversie van % naar graden.

Ik stel voor om enkel nog met % te rekenen, blijkt ook de meest gebruikte eenheid in wegenbouw etc.

Hieronder even de schets aangepast. Totale hoogte was ook een beetje fout is 309cm.
Ik heb 2 hellingen getekend. De helling van 988cm lang (horizontaal) is de afstand van begin tot waar er betonwelfsels liggen. Het is dus een soort tunneltje. Waarom liggen daar betonwelfsels? Omdat mijn voordeur zich daarboven bevindt, ik kan die afstand dus niet vergroten.

Voor de duidelijkheid; de helling loopt evenwijdig de voorgevel (lange gevel), tegen het huis aan.

Ik kan de helling echter ook 1113cm lang maken. Dan eindigt mijn helling voorbij de betonwelfsels. Ik heb het nu zo ingetekend dat ik daar nog steeds een vrije verticale hoogte van 225cm heb. De kelder zelf heeft een vrije hoogte van 260cm.

Met de lange helling zit ik ongeveer met 28%, met de korte helling 31%.
Ik kan mijn helling niet eerder starten of langer maken, is helaas onmogelijk.
Het enige dat ik nog kan doen is mijn 113cm nog wat verlengen door af te knabbelen van de vrije hoogte tussen helling en onderkant betonwelfsels.

Als ik hierboven zie dat er voor auto's max/ 24% is toegestaan. Vind ik 28% ergens nog wel meevallen om te voet of met een fiets te doen. Maar het zal stijl zijn inderdaad.

Er moet inderdaad een afvoer voorzien worden met een pomp. Dat is een nadeel, maar dat heb je met een trap ook. Dat heb ik er wel voor over, in ruil krijg ik een veel bruikbaardere kelder (die is 150m² groot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LFpEi2MtGB8QVbnbfDPhcX5Aes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CsOcrSvQkrbULEEpkIeeIshc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Is er ruimte om breder te gaan dan de hoogte te halveren zodat je in 2 hellingen naar beneden kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
tcw82 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:03:
Is er ruimte om breder te gaan dan de hoogte te halveren zodat je in 2 hellingen naar beneden kan?
Nee helaas dat wordt een veel te opvallend bouwwerk aan de straatkant. Heb ik ook geen vergunning voor.
Je zou dan ook een scherpe bocht moeten nemen, wat de bruikbaarheid ook vermindert.

Ik kan uiteraard een leuning plaatsen.
Als mijn vrouw en kinderen rustig naar boven/onder kunnen met behulp van die leuning ben ik eigenlijk gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Dit zou ongeveer 28% moeten zijn, om een idee te geven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cf4NLeYNit7mjmeIhSEjmg1mlfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZOvuOvF3NXp9ErnNZAO73AH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:14
Als het niet te zware toestellen zijn, is het haalbaar imho.

Je kan ook altijd proberen, en werkt het niet. Toch de helft een trap van maken en de andere helft een loopvlak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:40
Als ik een kelder van 150m2 zou hebben, dan zou ik er een garagedeur in zetten en een helling waar een auto af kan.

Dan heb je gewoon een volwaardige garage onder het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mij moet dat makkelijk kunnen, bij oudere huizen zie je wel streilere hellingen.
Misschien wel een verwarmingslint er in leggen, zodat het in de winter beloopbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nice :) Wordt ook een flink huis, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
FRANQ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 15:42:
Als ik een kelder van 150m2 zou hebben, dan zou ik er een garagedeur in zetten en een helling waar een auto af kan.

Dan heb je gewoon een volwaardige garage onder het huis.
Snap ik maar is helaas niet mogelijk. Aan de straatkant geen plaats voor een inrit haaks op de straat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
In een parkeergarage te voet een autohelling op lopen vind ik toch behoorlijk steil.
En deze helling wordt nog steiler. Als je dan ook nog een grasmaaier mee moet slepen dan zie ik er van komen dat die grasmaaier nooit in de kelder wordt geparkeerd.

Ik raad aan om van een deel van de helling een gewone trap te maken. Loopt toch een stuk makkelijker dan een helling, ook al is het hetzelfde stijgingspercentage.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JukeboxBill schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:55:
In een parkeergarage te voet een autohelling op lopen vind ik toch behoorlijk steil.
En deze helling wordt nog steiler. Als je dan ook nog een grasmaaier mee moet slepen dan zie ik er van komen dat die grasmaaier nooit in de kelder wordt geparkeerd.
Sowieso is een tweede toegang tot een garage wel het minimum (zeker met 150m2). Voor hebben we de hellingbaan met garagedeur en gewone deur naast elkaar. Ook kunnen we vanuit de hal de kelder in, en achterin de kelder zit nog een soort portiekje met trap richting achtertuin. Daar staat dan ook weer een schuurtje met overkapping eraan. Mijn ervaring met onderhoud rond het huis is dat je het zo laagdrempelig mogelijk moet houden, want anders komt het er niet van. En m’n hobby zal het nooit worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01
Kan je er geen lift in zetten?

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:14
JukeboxBill schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:55:
Als je dan ook nog een grasmaaier mee moet slepen dan zie ik er van komen dat die grasmaaier nooit in de kelder wordt geparkeerd.
Ik raad aan om van een deel van de helling een gewone trap te maken.
En dan die grasmaaier de trap op duwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Mathijs Kok schreef op zondag 4 juni 2023 @ 19:08:
[...]

En dan die grasmaaier de trap op duwen?
Nee, een hellingbaan en een trap naast elkaar, zoals al eerder is aangegeven in dit topic.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:55
Breezz schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:22:
17 graden is 30.57%. Zie bijvoorbeeld https://www.calcunation.c...or/degrees-to-percent.php

Ik zou zeggen voel het eens aan bij de loopband op de sportschool (als hij zo steil gaat) of maak een constructie met een plank.

Er zijn openbare staten die steiler zijn, bijvoorbeeld Wikipedia: Baldwin Street

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Een echte lift lijkt me niet realistisch. Je kan vrij eenvoudig heftafels inwerken en als goederenlift gebruiken, maar is me iets te complex (veiligheid, sturing, onderhoud, ...) om uit te voeren, en daarmee onrealistisch.

Deels trap en deels helling lijkt dan inderdaad nog de beste oplossing.
Eens kijken hoe we dat stuk trap kunnen bekisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dit is een huis in Eindhoven waar ik vaak ben langsgereden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/ZABjZg5lPbqhQjDXbY09Y6ov.jpg

Daar stonden destijds altijd 2 identieke auto’s naast elkaar, opvallend vooroverhellend geparkeerd. Zou mij te steil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
28% is echt rete-steil. Ook voor een helling die incidenteel gebruikt wordt.
Ik weet niet wat voor grasmaaier je hebt, maar bij de knikken zal die ook vastlopen. Dan heb je overgangshellingen nodig.

Tenslotte, ga je de helling storten van beton? Boven de 20% wordt een hele uitdaging.

Ik zou kiezen voor een plateaulift of een trap met fietsgoot.

(De pijl / arcering in je schetsen staat trouwens verkeerdom, de punt hoort naar het hoogste punt te wijzen)

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 05-06-2023 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Breezz schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:23:
[...]

Snap ik maar is helaas niet mogelijk. Aan de straatkant geen plaats voor een inrit haaks op de straat
En gewoon heel simpel de baan naar beneden net iets breder maken, daar genoeg ruimte maken om de kelder in te draaien, en dan aan de andere kant een trapje terug omhoog om in je tuin te komen?

Lijkt me toch zeker wel de moeite waard om iets te bedenken waarmee je die kelder meteen als garage kunt gebruiken ipv nu al meteen uitsluiten omdat het niet aan de voorkant kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Exirion schreef op maandag 5 juni 2023 @ 07:52:
Dit is een huis in Eindhoven waar ik vaak ben langsgereden:

[Afbeelding]

Daar stonden destijds altijd 2 identieke auto’s naast elkaar, opvallend vooroverhellend geparkeerd. Zou mij te steil zijn.
Maar dit is toch niet te steil om met een fiets of grasmaaier omhoog te lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ernemmer schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:26:
Maar dit is toch niet te steil om met een fiets of grasmaaier omhoog te lopen?
Ik geef het je te doen met een zware grasmaaier. Bij ons wandel je met een fiets best makkelijk omhoog maar je voel het gewicht wel. Bij deze helling zou ik dat niet graag doen. Maar goed, je moet het doen met de ruimte die je hebt dus concessies zijn er altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 10:48

bonzz.netninja

Niente baffi

Veel te steil. Ik fiets veel en als de klimmetjes boven de 20% komen is het echt wel ff aanpoten (lees maximale inspanning). Bedenk ook dat je nu goed te been bent, maar over een paar jaar misschien niet. Dan krijg je die grasmaaier van geen meter meer omhoog. En een dikke mama fiets met weet ik veel wat er allemaal op is ook nogal een tank. Denk ook een de fijne ijshelling bij ijzel en sneeuw

Ik zou het toch proberen te voorkomen allemaal op deze manier. Trap, speciaal paadje om te lopen met paar haarspeldbochten voor de grasmaaier, verzin het maar.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Moet er wel bij gezegd worden dat je beter met hoeken dan met percentages kunt werken. Dat percentage is feitelijk een andere notatie van de tangens van de hoek. De hoek zelf is intuitief geschikter om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Exirion schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:09:
Moet er wel bij gezegd worden dat je beter met hoeken dan met percentages kunt werken. Dat percentage is feitelijk een andere notatie van de tangens van de hoek. De hoek zelf is intuitief geschikter om mee te werken.
Vind ik dan weer niet. Ik kan me perfect iets voorstellen bij een helling van 33%. Dat is stevig, maar bij een hoek van 18°?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:19
@Breezz
Als je dagelijks met je fiets en spullen omhoog zou moeten is het wellicht te stijl. Maar als het een alternatieve ontsluiting is moet het prima kunnen lijkt mij. Zeker als het alternatief slechter is (bijv. een trap).
Eventueel zou je een platform kunnen maken wat je met een lier omhoog kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:43:
Veel te steil. Ik fiets veel en als de klimmetjes boven de 20% komen is het echt wel ff aanpoten (lees maximale inspanning). Bedenk ook dat je nu goed te been bent, maar over een paar jaar misschien niet. Dan krijg je die grasmaaier van geen meter meer omhoog. En een dikke mama fiets met weet ik veel wat er allemaal op is ook nogal een tank. Denk ook een de fijne ijshelling bij ijzel en sneeuw

Ik zou het toch proberen te voorkomen allemaal op deze manier. Trap, speciaal paadje om te lopen met paar haarspeldbochten voor de grasmaaier, verzin het maar.
Maar hij gaat niet omhoog fietsen, hij duwt zijn fiets omhoog. Een trap zit zo op het dubbele hellingspercentage van wat TS wil, en dan moet die fiets nog steeds omhoog geduwd worden. Oké, je kan op een trap wat makkelijker kracht zetten mogelijk, maar ik betwijfel ten zeerste of dat als je moeilijk te been bent terwijl er ijzel op ligt echt een leukere optie gaat zijn. Naarbeneden zijn die ook nog eens irritanter.

Om het nog niet te hebben over hoe een grasmaaier over een trap naarboven geduwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
De kelder is uiteraard ook langs binnen bereikbaar.
Bij ijzel en sneeuw ga ik waarschijnlijk toch niet fietsen. Maakt me niet uit dat ik die enkele weken per jaar de helling niet kan gebruiken (beton verwarmen lijkt me nogal extreem eerlijk gezegd).

Denk wel dat ik er uit ben. Heb niet veel andere keus.
Enige vraag is of ik er ook een stuk trap in laat storten of niet. Die keuze maak ik best op voorhand, zodanig trap en helling tesamen gestort kunnen worden en mooi 'in 1 vlak liggen'. Achteraf kan dit niet meer echt.

Zware spullen die éénmalig naar onder of boven moeten (werktafel, tafelzaagje, ...) kunnen inderdaad met behulp van een lier of winch wel naar boven.beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Arator schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:31:
Vind ik dan weer niet. Ik kan me perfect iets voorstellen bij een helling van 33%. Dat is stevig, maar bij een hoek van 18°?
Tja, zal persoonlijk zijn. Maar de meeste mensen die ook maar af en toe iets grafisch of aan kluswerk doen, weten zich bij een hoek in graden prima iets voor te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Breezz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:03:
Bij ijzel en sneeuw ga ik waarschijnlijk toch niet fietsen. Maakt me niet uit dat ik die enkele weken per jaar de helling niet kan gebruiken (beton verwarmen lijkt me nogal extreem eerlijk gezegd).

Enige vraag is of ik er ook een stuk trap in laat storten of niet. Die keuze maak ik best op voorhand, zodanig trap en helling tesamen gestort kunnen worden en mooi 'in 1 vlak liggen'. Achteraf kan dit niet meer echt.

Zware spullen die éénmalig naar onder of boven moeten (werktafel, tafelzaagje, ...) kunnen inderdaad met behulp van een lier of winch wel naar boven.beneden.
Ik zou dan vooral voor de trap kiezen gezien dat prima beloopbaar is. Je zou een losse (stalen) fietsgoot kunnen plaatsen, die eventueel nog te verleggen is voor een grasmaaier etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:59
Formeel is het dit: https://rijksoverheid.bou...2/afd2-6/par2-6-1/art2-43
Een hellingbaan als bedoeld in de artikelen 2.27 en 6.49, heeft een breedte van ten minste 1,1 m, een hoogte van niet meer dan 1 m en een helling van ten hoogste:

a. 1 : 12 indien het hoogteverschil niet groter is dan 0,25 m;
b. 1 : 16 indien het hoogteverschil groter is dan 0,25 m, maar niet groter dan 0,5 m, en
c. 1 : 20 indien het hoogteverschil groter is dan 0,5 m.
Bestaande bouw
Artikel 2.48. Afmetingen hellingbaan
Een hellingbaan als bedoeld in artikel 2.31 heeft een breedte van ten minste 0,7 m en een helling van ten hoogste 1:10.

Artikel 2.49. Hellingbaanbordes

Een hellingbaan als bedoeld in artikel 2.31 sluit aan de bovenzijde, over de breedte van de hellingbaan, aan op een vloer met een oppervlakte van ten minste 0,7 m x 0,7 m.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:22
Nog een andere inkijk. Kan je de helling om de hoek van 't huis laten beginnen. Dan heb je één bocht van 90 graden in de helling, maar met de breedte van 1m50 moet dat toch wel voldoende zijn m.u.v. de lompe urban arrow bakfietsen.
Heb je al gauw 2x zoveel lengte dus 50% flauwere helling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Breezz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:03:

Ik denk als je een trap erbij maakt dat het zo'n rot trap wordt die niet stijl genoeg is als trap, al misschien gaat het goed door gewoon lange tredes te maken van normale hoogte, ik zou niet veel tredes maken van 7cm ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Sissors schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:56:
[...]

Ik denk als je een trap erbij maakt dat het zo'n rot trap wordt die niet stijl genoeg is als trap, al misschien gaat het goed door gewoon lange tredes te maken van normale hoogte, ik zou niet veel tredes maken van 7cm ofzo.
Inderdaad, rekening houden met de trapformule (https://www.ergonomiesite.be/trappen/)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07-06 21:38
Heb je al nagedacht hoe je het met de zijkanten van de helling gaat doen? Deze diepte en deze lengte geven een enorme inwaartse druk op de muren aan de zijkanten van de helling. Hier kom je niet weg met een gemetselde muur of een rechtopstaand stukje beton. 1 kant zal het huis zijn dus dat zit wel goed, de andere kant zal de tuin zijn en daar zal echt een goede constructie moeten komen die de druk aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Ik zat even rond te kijken op het net, en gezien de te verwachten kosten van een helling (en de hoeveelheid werk), heb je al gedacht aan iets als dit:

https://www.rmsliften.nl/goederenliften/tweedehands/. (o.k. deze is natuurlijk te klein, maar even om een idee te geven dat er voor redelijke prijzen best wel leuke dingen te koop zijn.)

[ Voor 24% gewijzigd door Groningerkoek op 05-06-2023 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
Groningerkoek schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:37:
Heb je al nagedacht hoe je het met de zijkanten van de helling gaat doen? Deze diepte en deze lengte geven een enorme inwaartse druk op de muren aan de zijkanten van de helling. Hier kom je niet weg met een gemetselde muur of een rechtopstaand stukje beton. 1 kant zal het huis zijn dus dat zit wel goed, de andere kant zal de tuin zijn en daar zal echt een goede constructie moeten komen die de druk aankan.
De kelder wordt volledig gestort. Dus ook de 'kuip' waarin deze helling en/of trap zich bevindt, is volledig gemaakt uit gestorte beton (incl. vloerplaat).

Blijf erbij dat een lift niet realistisch is (staat buiten niet te vergeten).
Echter kan ik me wel een oplossing inbeelden waarbij een horizontaalplateau op wieltjes of op rails naar boven/onder kan worden getrokken met een staalkabel en een soort winch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
Breezz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:41:
[...]

De kelder wordt volledig gestort. Dus ook de 'kuip' waarin deze helling en/of trap zich bevindt, is volledig gemaakt uit gestorte beton (incl. vloerplaat).

Blijf erbij dat een lift niet realistisch is (staat buiten niet te vergeten).
Echter kan ik me wel een oplossing inbeelden waarbij een horizontaalplateau op wieltjes of op rails naar boven/onder kan worden getrokken met een staalkabel en een soort winch.
Er zit natuurlijk een forse meerprijs aan een door een aannemer gestorte kuip welke ook de druk gedurende decennia goed weerstaat.

Zelf zou ik zeker kijken naar of er een aanbouw mogelijk is en daar dan de lift in verwerken.

Maar goed, ik ken het budget en de exacte situatie natuurlijk niet. En een goede helling is bijna onderhoudsvrij, de lift is dat zeer zeker niet.
Pagina: 1