Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies offertes zonnepanelen (raar verschil in offertes)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IJkijk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-12-2023
Onze nieuwbouwwoning wordt hopelijk in juli/augustus opgeleverd. Wij willen graag snel na oplevering zonnepanelen laten installeren. Wij hebben nu een aantal offertes binnen, maar wij komen er niet echt uit wat nu het beste aanbod is. Er zit ook een groot verschil tussen de offertes qua geschatte jaaropbrengst, terwijl de opstelling hetzelfde is. Ik hoop dat iemand hier advies kan geven. Hieronder eerst wat informatie over het huis.
Foto's
Het huis is dus nog in aanbouw. Dit zijn afbeeldingen uit Sketch-Up op basis van de bouwtekeningen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNUc-Dk2BzEQiyxSFhGQ6ckDONI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hpPOqfI1PBzyZ5HbbhvPo6QP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KdeespsIQ2Yop35aXz5o-LYCFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvJORCA94RX7E5hD6S6xyCjd.jpg?f=fotoalbum_large

In voorgaande fases zijn soortgelijke woningen gebouwd die al opgeleverd zijn, die daken zien er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cihh7p3kBj30VB4NDir8ZrQrZAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MCjp3iYYxKzLFqDdCuoeAb84.jpg?f=user_large
De hoekwoning links is vergelijkbaar met ons huis.

De oriëntatie van het dak is zuid-oost (voorgevel)/noord-west (achtergevel)
Beschikbare (dak)ruimte
Het is dus een plat dak van ongeveer 8,3 bij 5,6m. In het rode vlak op de tekening boven komt een pijpje van de ventilatie.
Schaduw
Net als op de foto boven krijgen onze buren ook zo'n torentje, dit zal zeer beperkt voor wat schaduw zorgen.
Jaarverbruik
In ons huidige huis verbruiken we ongeveer 2400 kwh, straks krijgen we een bodemwarmtepomp en gaan we op inductie koken. Wij vinden het moeilijk in te schatten wat het verbruik wordt, maar we gaan uit van ongeveer 3000kwh extra. Waarschijnlijk komt er in de toekomst ook nog wel een laadpaal voor een elektrische auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
De aansluiting wordt 3x25A
Budget en doel
Ons budget is in principe tot 10k. Het doel is vooral zoveel mogelijk op te wekken, indien mogelijk ook met wat meer spreiding over de dag.
Wie gaat het project uitvoeren
We willen graag alles laten doen.
Bijhouden van data
Wij hebben hier niet veel eisen, waarschijnlijk is de standaard prima.
Reeds verkregen offertes
Wij hebben samen met de buren offertes opgevraagd en nu van twee partijen serieuze offertes gekregen. Opvallend is dat de twee met dezelfde opstelling op compleet verschillende geschatte jaaropbrengsten komen, heeft iemand enig idee waar dit door zou kunnen komen? Is een van de twee onrealistisch? Bij navraag zeggen allebei de partijen dat de ander het fout doet, dus daar schieten we niet heel veel mee op. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Waar zouden jullie voor kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umgqsrshINQTiv6xmyKC5s59bww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Elg6HzAjPnHjjtpJrpIs7b6F.jpg?f=fotoalbum_large

Is er nog iets te zeggen over de keuze tussen solar edge of enphase?
Regio
Het huis wordt gebouwd in Den Haag

Hopelijk hebben jullie zo voldoende informatie om ons wat advies te kunnen geven! Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het zijn best ok prijzen voor wat er geleverd wordt, vanaf €1,18per kWp.
Ik ben niet vd micro omvormers, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Ik zie dat 123zon ook Growatt omvormers levert, je zou kunnen vragen voor een string omvormer en kijken of dat scheelt in de prijs. Met de geringe schaduw moet dat prima werken.

Over de verwachte opbrengsten: ze gebruiken waarschijnlijk verschillende berekeningen, dat is niet heel vreemd. Het is een schatting en geen garantie.

Heb je in de offerte ook doorgekregen in welke hoek de panelen gelegd worden? (waarschijnlijk 10 graden)
Dan kun je met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ zelf berekenen wat de verwachte opbrengst gaat zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door DaWizza op 03-06-2023 20:56 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:25
De toegankelijkheid van de panelen eenmaal gelegd lijkt slecht, daarom-al geen elektronica onder de panelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Zowel Solaredge en nog sterker Enphase hebben geen voordeel ten opzichte van een serieel string systeem in deze situatie.

De opbrengst berekeningen komen vaak uit verschillende software en tekeningen. Deze zijn onderling niet te vergelijken. Enphase 300kWh meer dan solaredge zonder schaduw? Dromenland.

Technisch is solaredge zelfs lastig, daarom gebruikt #2 s500b om dat te mitigeren. Daar heeft deze installateur bewust voor gekozen, heel goed.

Dus vraag deze installateurs of ze een string omvormer willen gebruiken. Kan er nog rustig €1000 af.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• IJkijk
Bedankt voor jullie reacties!
DaWizza schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:50:
Het zijn best ok prijzen voor wat er geleverd wordt, vanaf €1,18per kWp.
Ik ben niet vd micro omvormers, daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.

Ik zie dat 123zon ook Growatt omvormers levert, je zou kunnen vragen voor een string omvormer en kijken of dat scheelt in de prijs. Met de geringe schaduw moet dat prima werken.

Over de verwachte opbrengsten: ze gebruiken waarschijnlijk verschillende berekeningen, dat is niet heel vreemd. Het is een schatting en geen garantie.

Heb je in de offerte ook doorgekregen in welke hoek de panelen gelegd worden? (waarschijnlijk 10 graden)
Dan kun je met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ zelf berekenen wat de verwachte opbrengst gaat zijn.
Ik zal eens vragen naar de string-omvormers, dank!

Ik snap dat er verschil in berekeningen kan zitten, maar ik vond het verschil wel erg groot (bijna 750 kwh op een installatie van 6880wp). Daarom vroeg ik me af of het toch misschien te maken had met de gekozen omvormers en optimizers. Panelen komen inderdaad onder een hoek van 10 graden.
natural colour schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:50:
De toegankelijkheid van de panelen eenmaal gelegd lijkt slecht, daarom-al geen elektronica onder de panelen.
We gaan nog kijken hoe we het dak beter bereikbaar kunnen maken. Omdat de zonnepanelen onder een hoek van 10 graden komen, is het waarschijnlijk goed om ze ook af en toe schoon te kunnen maken.
Ronald schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:30:
Zowel Solaredge en nog sterker Enphase hebben geen voordeel ten opzichte van een serieel string systeem in deze situatie.

De opbrengst berekeningen komen vaak uit verschillende software en tekeningen. Deze zijn onderling niet te vergelijken. Enphase 300kWh meer dan solaredge zonder schaduw? Dromenland.

Technisch is solaredge zelfs lastig, daarom gebruikt #2 s500b om dat te mitigeren. Daar heeft deze installateur bewust voor gekozen, heel goed.

Dus vraag deze installateurs of ze een string omvormer willen gebruiken. Kan er nog rustig €1000 af.
De Enphase en Solar Edge opstelling van dezelfde aanbieder hebben dezelfde voorspelde jaaropbrengst. Het verschil zit tussen de beide Solar Edge opstellingen (bijna 750 kwh dus). Van beide installateurs heb ik ondertussen nog een uitgebreidere toelichting gekregen, maar daar wordt ik niet echt wijzer van. Ik zal die zo ook nog even delen.

• IJkijk
Dit waren de reacties van de beide installateurs bij navraag naar het verschil in geschatte jaaropbrengst:

1-2-3 zon&energie: De geschatte jaaropbrengst wordt berekend met behulp van de weersstations in de regio en klopt in de meeste gevallen wel redelijk. Laat ik het zo stellen. Ik heb niet aan het einde van het jaar teleurgestelde klanten die mij bellen. Heeft de andere partij wel de juiste optimizers gekozen? De S500B zijn namelijk de juiste voor deze opstelling en de S440 zullen al minder opbrengst genereren door verlies en lagere opstartspanning. Het is dus belangrijk het juiste systeem te kiezen met de daarbij horende componenten.

Smith Solar: Wij hebben een speciale se5k omvormer opgenomen: de se5k short string. Hiermee is een s500b optimizer niet nodig, er zit namelijk een booster in de omvormer die deze functie overneemt. De combinatie se5k short string met s440 optimizers zal uiteindelijk meer rendement leveren dan een normale se5k met 500b. Daarnaast hoeven de optimizers minder op hun limiet te draaien in de vroege ochtend en late avond wat een langere levensduur van de optimizers oplevert.

Iemand enig of wat hier gezegd wordt klopt? Is een van de twee opties beter dan de ander?

• Ronald
Zowel de bewering van 123 als Smith zijn correct wat betreft de combinatie omvormer optimizers. Welke van de 2 het efficiëntst draait zou uit SE designer rapport moeten blijken. Optimizers zijn efficiënter op gematigde stringzijdige spanning, de normale se5k is op zijn beurt efficiënter dan de short string, dus het loopt naar elkaar toe.

Se5k korte string krijgt mogelijk ondersteuning voor de 400v solaredge accu’s. Dit is aangekondigd in nieuwsbrief maar nog niet in de praktijk gebracht.

Het verschil in opbrengst voorspelling kan ik alleen verklaren door verschillende software.

Beide installateurs bieden nette prijzen voor het gebodene. Veel concurrenten zullen met een string omvormer niet lager willen gaan.
Een string systeem is op materiaal voordeliger dan solaredge, dus vraag het na.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

natural colour schreef op zondag 4 juni 2023 @ 07:50:
Bij een string kan er ook een probleem met een connector voorkomen, zo kan je altijd wel iets bedenken.

Panelen op plat dak met micros is juist heel eenvoudig om een pad te maken/banen mocht je ergens bij moeten komen, ja kan ze per stuk even weghalen zonder impact op de rest en doordat er geen hoge DC spanningen zijn ook nog eens veiliger met (ont)koppelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Ronald
Als we op die voet gaan… met 2 meter kabel en de omvormer 5 minuten uit kun je in een string systeem er ook zo een paneel tussenuit halen…

Zitten jullie allemaal met haar spelden klaar om in de erg degelijk afgeschermde mc4 te peuteren ofzo?

String systeem is hier gewoon optimaal

Pagina: 1