Slimme zonwering aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:32
Mijn zonnescherm is gammel en hoognodig aan vervanging toe. Wanneer ik deze ga vervangen wil ik dit moment aangrijpen om gelijk een elektrische variant te nemen.

Een belangrijke eis is dat deze via Home Assistant te bedienen is. Ik heb een topic op dit forum gevonden wat over zowel zonwering en gordijnen ging. Hier stond wel wat info in over producten die in al ken, maar dit was uit 2019 en we zijn nu 4 jaar verder.

Ik heb er niets op tegen om een bestaand systeem te pakken en daar iets tussen te knutselen zoals een z-wave rolluik schakelaar of iets anders. Maar als dat niet hoeft is het natuurlijk nog mooier.

Ik wil wel een oplossing waarbij ik de zonwering bijv ook 50% kan uitschuiven en dat ook terug kan zien in HA. Een infrarood signaal van de afstandsbediening nabootsen vind ik dus niet wenselijk.

Op een website voor elektrische zonweringen kwam ik bijvoorbeeld de optie tegen om somfy te nemen. Dat lijkt ondersteund te worden, maar in het topic uit 2019 was men daar niet zo enthousiast over.

Wat hebben jullie zoal draaien of voor adviezen?

Aangeboden: MHI Airco Wifi controller (MHI-AC-Ctrl) (Local control)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Mijn voorkeur gaat naar de meest simpele aansturing: Standaard motor met een fysieke schakelaar. Waarschijnlijk ook een stukje voordeliger dan Somfy IO of hoe het allemaal heet.

Achter de schakelaar een Shelly 2.5 of een zwave module knopen voor 2 tientjes. Geen afhankelijkheid van iemands anders cloud of (gesloten) API.

Shelly 2.5 kan in ieder geval wat je wilt. Werkt prima met HA samen, en je kan een percentage om te openen kiezen.
Voor mijn zonnescherm een Shelly 2.5 in gebruik. En voor mijn garagedeur een Shelly Plus1. (Fabrikant vroeg 250 euro voor een wifi module.)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

De leverancier wilde 500 euro meerprijs voor Somfy rekenen. Dus heb standaard motor laten installeren en die op een klik-aan-klik-uit voor rolluiken gezet.

Scheelde 400 euro overall. De draadloze bedienknoppen (lichtknoppen) van kaku zijn bagger en reageren vaak niet, dus daar zou ik wat anders voor kiezen. Maar de rolluikschakelaars hebben het altijd goed gedaan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slinkos
Nakebod schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:43:
Mijn voorkeur gaat naar de meest simpele aansturing: Standaard motor met een fysieke schakelaar. Waarschijnlijk ook een stukje voordeliger dan Somfy IO of hoe het allemaal heet.

Achter de schakelaar een Shelly 2.5 of een zwave module knopen voor 2 tientjes. Geen afhankelijkheid van iemands anders cloud of (gesloten) API.

Shelly 2.5 kan in ieder geval wat je wilt. Werkt prima met HA samen, en je kan een percentage om te openen kiezen.
Voor mijn zonnescherm een Shelly 2.5 in gebruik. En voor mijn garagedeur een Shelly Plus1. (Fabrikant vroeg 250 euro voor een wifi module.)
En je fysieke schakelaar blijft dan ook gewoon werken toch? Want dat is op zich ook wel een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Slinkos schreef op zondag 4 juni 2023 @ 01:13:
[...]

En je fysieke schakelaar blijft dan ook gewoon werken toch? Want dat is op zich ook wel een pre.
Shelly heeft een bypass, de knop blijft gewoon werken *O*

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slinkos
Ik wilde hier nog even op terug komen. Ik heb uiteindelijk voor deze gekozen, puur om de prijs, en ik verkies ook Zigbee boven Wifi:
https://nl.aliexpress.com...U3WJ&gatewayAdapt=glo2nld

Kostte me op dat moment nog geen 12 euro, en had het 4 dagen later in huis. Ingebouwd en werkt perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door Slinkos op 31-08-2023 21:18 ]

Pagina: 1