Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:06
We hebben 2 jaar geleden een zwembad pomp gekocht voor het zwembad. Deze heeft het de afgelopen 2 jaar prima gedaan.

De pomp is van de winter leeg gelaten en de originele afdekhoes eroverheen geplaatst.

Deze week de pomp weer netjes opgestart en gevuld met water via de zandfilterpomp maar de pomp lijkt weinig te verwarmen.

Het zwembad is ongeveer 50 kuub en de pomp is de Aquaforte Mr. Silence Full Inverter warmtepomp - 17,5 kW.

Zodra de warmtepomp aangaat komt er achter de pomp koude lucht uit dus ik zou zeggen dat de warmtewisselaar zijn werk doet. Uit de “condensuitlaat” komt geen water waar normaal wel koud water uit druppelt.

Het water uit de warme uitgang van de pomp is iets lauw maar bij lange na niet warm.

De pomp zit vol foutmetingen en zodra iets fout is zou ik een foutmelding verwachten maar er gebeurd niks kwa melding. De pomp meet de temperatuur en geeft aan dat er verwarmd wordt.

Weet iemand waar dit aan kan liggen en of ik er zelf iets mee kan (meten of proberen).

De pomp zit nog net binnen garantie dus ik wil niet verder gaan dan de “standaard” testjes.

Alvast bedankt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:17
Met dat vermogen duurt het ongeveer 2 dagen om 50 kuub water 10 graden te verwarmen (zonder verlies, meer dan 2 dagen dus)

Het is mogelijk dat een deel van het koelmiddel eruit gelekt is. Als het langer dan 3 dagen duurt om te verwarmen van 15 naar 25 graden is het een garantie geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Hmmz, ik dacht eigenlijk dat deze warmtepomp overpowered zou zijm en het sneller zou gaan.

Ik laat hem eens aanstaan en kijk of ik te ongeduldig was. Kan ik ergens meten hoeveel koelmiddel er nog inzit?

En moet ik hem nu ‘s nachts aanlaten of beter uitzetten aangezien de temperatuur weer zakt richting de 10 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:12
Scott81 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:47:
We hebben 2 jaar geleden een zwembad pomp gekocht voor het zwembad. Deze heeft het de afgelopen 2 jaar prima gedaan.

De pomp is van de winter leeg gelaten en de originele afdekhoes eroverheen geplaatst.

Deze week de pomp weer netjes opgestart en gevuld met water via de zandfilterpomp maar de pomp lijkt weinig te verwarmen.

Het zwembad is ongeveer 50 kuub en de pomp is de Aquaforte Mr. Silence Full Inverter warmtepomp - 17,5 kW.

Zodra de warmtepomp aangaat komt er achter de pomp koude lucht uit dus ik zou zeggen dat de warmtewisselaar zijn werk doet. Uit de “condensuitlaat” komt geen water waar normaal wel koud water uit druppelt.

Het water uit de warme uitgang van de pomp is iets lauw maar bij lange na niet warm.

De pomp zit vol foutmetingen en zodra iets fout is zou ik een foutmelding verwachten maar er gebeurd niks kwa melding. De pomp meet de temperatuur en geeft aan dat er verwarmd wordt.

Weet iemand waar dit aan kan liggen en of ik er zelf iets mee kan (meten of proberen).

De pomp zit nog net binnen garantie dus ik wil niet verder gaan dan de “standaard” testjes.

Alvast bedankt
toon volledige bericht
Vergeet niet dat de nachten nu wel koud zijn, mijn 4 kuub zwembad gaat van 32 graden overdag met de warmtepomp naar 22 graden in de nacht als de warmtepomp uit staat.

Maar: als er nog garantie op zit dan kan je het beste gewoon alvast direct een melding doen bij de verkoper!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Scott81 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:16:
Hmmz, ik dacht eigenlijk dat deze warmtepomp overpowered zou zijm en het sneller zou gaan.

Ik laat hem eens aanstaan en kijk of ik te ongeduldig was. Kan ik ergens meten hoeveel koelmiddel er nog inzit?

En moet ik hem nu ‘s nachts aanlaten of beter uitzetten aangezien de temperatuur weer zakt richting de 10 graden
Met een 7kw warmtepomp krijg ik 3,5 kuub water zo'n 1 graden per uur warmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Nu ben ik even allen het overloop reservoir aan het verwarmen om te testen. Dit is naar schatting 5 a 6 kuub. Nu heb ik dit een uur geleden omgezet en is het van 20.8 naar 23.2 verwarmd.

Vreemde is dat het zwembad 2 of 3 dagen geleden niks leek te doen. Ook na 2 uur was er geen temp verschil te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:19

paQ

Scott81 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:20:
Nu ben ik even allen het overloop reservoir aan het verwarmen om te testen. Dit is naar schatting 5 a 6 kuub. Nu heb ik dit een uur geleden omgezet en is het van 20.8 naar 23.2 verwarmd.

Vreemde is dat het zwembad 2 of 3 dagen geleden niks leek te doen. Ook na 2 uur was er geen temp verschil te zien
Lijkt dan redelijk te kloppen toch?
50 kuub duurt gewoon. Zeker als je dan in de nachten wee wat verliest. Dan ben je wellicht pas weer zon rond het middaguur waar je de avond van te voren was gebleven

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scott81
Nu vraag ik me af of ik te ongeduldig was of iets anders. Het leek namelijk niets te doen.

Nu is de temp 26.7

Ik probeer morgen het zwembad weer eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Nu heb ik de pomp sinds 10 uur aan maar nog geen resultaat. Het zwembad was 20.9 en is dat nu nog steeds.

Ik voel aan de achterkant van de pomp koude lucht maar er komt geen condenswater uit.

Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakkie87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-12-2024
Veel zwembad warmtepompen werken niet bij 12 graden of minder. Dit betekend als het in de nacht kouder is hij niet werkt. Ik heb dit zelf ook aan de hand gehad met een BWT.

Heb je voldoende doorstroming? En welke fouten heb je allemaal in staan?

Ik heb de mijne begin mei aangezet en het duurde 9 dagen om van 18 graden naar 29 te komen. Vorig jaar was dit 5 dagen maar was het natuurlijk ook een veel warmer voorjaar.

Nu gaat hij volgens schema om 22:00 uit en start weer om 09:00. Ik heb dan ander halve graden verlies en binnen 2 uur is hij weer om temperatuur (wel zonnedek) dit scheelt mij immens in het verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Deze zou vanaf -10 tot + 43 graden moeten werken. Nu snap ik dat daar het rendament enorm laag is maar nu (bij 21 graden hier) zou ik toch wel meer verwachten.

Er zijn geen foutmeldingen nu. Doorstroming moet meer dan voldoende zijn, het is een Starline SL 75 M zandfilterpomp en dat is destijds ook aangegeven bij de koop.

Het zwembad is afgefekt met zwart zeil dus dat moet ook helpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7omUIprik1x7RKYcBcaM5s_dYIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0VG2ZvaWtNlNtUgWKbiUl18.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basdon1985
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:32
Ik heb zelf een zwembad met warmtepomp. De pomp doet er 1 graad bij. Opgenomen vermogen is 750 watt ongeveer. Geen warm water dus uit de spuiters.

Mijn zwembad is 18 kuub en het duurt 5 uur ik alles 1x rond te pompen.

Als het buiten boven de 15 graden is dan is het water na een paar dagen op temperatuur.

Kun je wat met deze info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:42
Ik heb zo’n mr silence 28kw, de zwaarste met 70m3 zwembad. Met weer zo rond de 20 graden warmt hij per dag een paar graad. Het is normaal dat de uitgangs temperatuur van deze pomp 2 graden boven de ingangstemperaruur is. Verwacht geen warm water.

Staat je pomp ook volgens de juiste m3/u. Bij onze is dat 11.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Voor mijn gevoeg ging het vorige jaren sneller. Gisteren heeft hij het zwembad kunnen verwamen van 20.9 naar 24. Misschien is dit toch normaal maar ik had meer verwacht.

Kan even niet zo snel vinden wat de pomp doet aan m3/h. Het is de Starlite SL 75 M maar kan weinig info vinden.

Er zit echter nog een extra pomp achter die het water uit het reservoir oppompt naar de zandfilterpomp dus denk dat er genoeg water doorheen gaat.

Bedankt iig allemaal voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik ben meer verbaasd over hoe je 6 graden in 1 nacht kunt verliezen :? (en al helemaal met de wp aan!)
Dek je je water af?

Wat is je deltaT in de warmtepomp?
Even in het diepere menu duiken daar is dat vast te zien/ (Althans, verschil tussen in en uit)

edit:
Even sanitycheck. Je verwarmt toch wel he in de nacht? (ipv koelen)

We missen toch echt informatie heb ik het idee.
Over welke foutmeldingen e.d.en op welke frequentie draait je compressor?
Ik vraag me alleen af hoe je het presteert om 50m3 water met maar liefst 6 graden af te koelen in een nacht, terwijl de wp aan staat. Het is net of hij (dan) juist terugkoelt ipv verwarmt.
Geen schema's ingesteld ofzo?

[ Voor 106% gewijzigd door paQ op 05-06-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik denk dat je iets door elkaar haalt. De 6 graden opwarming was als test van alleen het overloop reservoir. Dat was 4 / 5 kuub ipv het hele zwembad.

DeltaT in warmtepomp?

Ik heb gisteren het zwembad de hele dag laten verwamen en dit was van 20.8 naar 24. Dus ong 3 graden op de hele dag. Snachts staat de warmtepomp uit.

Het zwembad is afgedekt met zwart zeil.

Ik kan geen dieper menu vinden. De app die de warmtepomp gebruikt is “invergo” en het menu zelf is weinig in de vinden behalve temperatuur instellingen. Indien ik er verder in kan komen hoor ik dat graag. Ik kan namelijk nergens in een handleiding vinden hoe ik dat doe.

Je vraag over foutmeldingen en frequentie van de compressor heb ik geen enkel idee. Zoals gezegd kan ik geen foutmeldingen zien en compressor frequenties kan ik al helemaal nergens achterhalen. Wellicht dat ik dan een ander menu moet kunnen openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:10

Cr3ator

1 bar is geen bar

Het kost 58kWh om 50m3 1 graad op te warmen. En dan ga je uit van geen verliezen.

Aanname: 1.20m diep is dat bad 40m2. Daar komt vandaag (zonder schaduw) ongeveer 270kWh op binnen aan zonlicht (minus reflectie, zeg 30%?). Je warmtepomp doet daar ruim 15u over. Zon en warmtepomp doen beiden dus ongeveer even veel momenteel. Het kost 58kWh om 50m3 1 graad op te warmen. Samen zouden warmtepomp en de zon dus zo'n 8 graden er bij moeten kunnen krijgen. Die 3 graden er bij is zo'n beetje volledig toe te schrijven aan de zon. Maar het is lastig de verliezen goed in te schatten.
Scott81 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:20:
5.5m3 water 1 uur verwarmen met 17.5kW geeft 2.7 graden opwarming. Je ziet er 2.4. Niet schokkend afwijkend.

Waarom doe je deze test niet eens wat langer en met nauwkeurige metingen, dan weet je waar je aan toe bent. Rustig meten en goede analyse. Dat bad koelt nu ook nog als een malle af door de lage buitentemperatuur. Gemiddeld is het krap 15C over de hele dag.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt voor de duidelijke omschrijving. Misschien dat ik er een verkeerd beeld bij had door de herinnering vorig jaar in de zomer (bij temperaturen die een stuk hoger lagen).

Dat gaf mij wellicht een vertekend beeld en ging ik er al te snel van uit dat iets niet klopte.

Het bad is ongeveer 1.70m diep dus dat maakt het natuurlijk nog iets minder rendementvol.
Ik heb het vorig jaar helaas niet bijgehouden, dat zou wat gemakkelijker vergelijken zijn, maar ik zal het dit jaar eens beter bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
@Scott81 mag ik aannemen dat je het bad in de nacht afdekt? Dat scheelt behoorlijk wat verlies. Overdag, zeker met zon, open is prima (op basis van personeel lokale openbare openlucht zwembad)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Elke nacht wordt het afgedekt en tot nu toe overdag ook, zolang er nog niet gezwommen wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Scott81 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:10:
Elke nacht wordt het afgedekt en tot nu toe overdag ook, zolang er nog niet gezwommen wordt
Waarom in de nacht niet aan?

Hoeveel is het bad vannacht afgekoeld met de temperaturen van zo'n 10-12 graden tegenwoordig? Mijn bad gaat dan gewoon van 32 graden naar 23 graden ondanks afdekzeilen, maar is wel een bad bovengronds :-P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Vraag mij af of het rendement voldoende is om 's nachts aan te laten t.o.v. de kosten om hem te laten draaien.
zwembad is nu 27 graden t.o.v. de 20.8 van gisteren en staat sinds vanmorgen 8 weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Scott81 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:59:
Ik denk dat je iets door elkaar haalt. De 6 graden opwarming was als test van alleen het overloop reservoir. Dat was 4 / 5 kuub ipv het hele zwembad.

DeltaT in warmtepomp?
ah zo! Ja dat verklaart een hoop :)
4 graden voor zo'n plens water in 1 dag is netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

President schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:47:
[...]

Waarom in de nacht niet aan?

Hoeveel is het bad vannacht afgekoeld met de temperaturen van zo'n 10-12 graden tegenwoordig? Mijn bad gaat dan gewoon van 32 graden naar 23 graden ondanks afdekzeilen, maar is wel een bad bovengronds :-P
Dat is ook echt niet te vergelijken. De massa is VEEL kleiner, en geheel geen isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Scott81 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:52:
Vraag mij af of het rendement voldoende is om 's nachts aan te laten t.o.v. de kosten om hem te laten draaien.
zwembad is nu 27 graden t.o.v. de 20.8 van gisteren en staat sinds vanmorgen 8 weer aan
De efficiëntie 's nachts neemt ook zienderogen af. En ik weet niet of je buren ermee tot last zou zijn eventueel.
Maar vandaag haal je de 28 dan toch ook nog wel?
Dan ben je er toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
De pomp was (zeiden ze) een van de stilste pompen die er toen was en ik moet zeggen dat je er bijna geen last van hebt. Zelfs in de eigen tuin is het nog nooit storend geweest of opgevallen dat hij aan staat.

Alleen heel af en toe hoor je de fan blazen maar dat is alles behalve een storend geluid

28 graden? We gaan voor 30+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IntegraNOS
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 03-05 00:04
Hey, ik zie dat dit topic al van 2 jaar geleden maar ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem.

Ik heb een zwembad van 3,5 op 9 meter en 1,5 meter met een Aqaulife warmtepomp van 18Kw. Deze werkte tot vorig jaar perfect en stond deze winter zelfs binnen in de garage. Nu heb ik ze vorige maand opnieuw aangesloten en opgestart maar het water warmt maar minimaal op. Waar ik vroeger op de smart stand perfect het water op temperatuur hield staat ze nu op de powerfull mode en krijg ik het water (na 14 dagen) maar op 27 graden. Meestal is het verschil tussen het inkomende water en het uitgaande water maar 0,4 graden verschil waar het vroeger toch snel 3 graden verschil was. Koeltechnisch is ze gecontroleerd en goed bevonden. Metingen zijn uitgevoerd en de persoon zei me dat ze tot 15 graden opwarming creëert maar op de 1 of andere manier het toch niet aan het water afgeeft. Vermoedelijk dacht die persoon dat het een probleem met het expensieventiel zou kunnen zijn. Ik heb de warmtepomp ook al volledig stroomloos terug gezet, heb ook al eens naar koel modus geweest en net hetzelfde ze koelt ook maar max 0,6 graden dan. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn??
Pagina: 1