Sluip gasgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qcharted
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 12-02 09:51
Mijn vraag
Hoi,

Wij wonen nog niet zo lang in ons nieuwe huis en sinds een maand hebben wij Zonneplan, waarmee ook per uur wordt weergeven wat je verbruik is. Nu viel ons op dat er tijdens onze vakantie hele kleine hoeveelheden gas gebruikt worden (0,02m3) per dag.

Hier een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaVV2020wvm0pAKKRvCY6fDmZzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IL0u8o5Y9qcLnPHMPu8CbgnR.jpg?f=fotoalbum_large

Nu houden wij het beter bij, en zien we ook dat er in nachten ook kleine hoeveelheden worden gebruikt (vannacht bijv. 0,01m3). De kachel staat uit, wij hebben niet gekookt en ook niet gedoucht om die tijden. Daarbij zou dat ook een grotere hoeveelheid gasgebruik met zich meenemen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het verbruik gaat niet om veel, maar ik had gelezen dan er bij gas geen sluipverbruik mag zijn. https://www.bnnvara.nl/ka...oom-verbruikt-hoe-kan-dat

Nu vroeg ik mij af, is die kleine hoeveelheden gebruik toch ‘normaal’ omdat de cv ketel bijvoorbeeld ingeschakeld moet blijven? Of is het toch goed hier eens een keer naar te laten kijken?

Dank jullie wel alvast!

Beste antwoord (via Qcharted op 09-06-2023 11:28)

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Qcharted schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:53:

Nu vroeg ik mij af, is die kleine hoeveelheden gebruik toch ‘normaal’ omdat de cv ketel bijvoorbeeld ingeschakeld moet blijven? Of is het toch goed hier eens een keer naar te laten kijken?
Als eerste denk ik zelf aan de eco tap comfort stand die deze ketel zal hebben. Op mijn intergas ketel kan je kiezen voor 2 standen.

Een stand waarbij altijd het verwarmingselement warm wordt gehouden en je snel warm water hebt.
Die zal niet aanstaan, want die zorgt voor een continu (laag) verbruik.

De andere stand is intelligenter en ontwikkeld een patroon op basis van je watergebruik. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat die laatste stand is ingeschakeld en af en toe voor een laag verbruik zal zorgen. Op youtube staan filmpjes hoe je deze stand kan aanpassen. Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door wouter3 op 03-06-2023 12:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Staat de comfortstand van de CV ketel aan?

Dan wordt er een klein beetje water warm gehouden zodat water sneller beschikbaar is als dat nodig is.

[ Voor 56% gewijzigd door Sethro op 03-06-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kleine lekkage wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sethro schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:54:
Staat de comfortstand van de CV ketel aan?

Dan wordt er een klein beetje water warm gehouden zodat water sneller beschikbaar is als dat nodig is.
Met 0.01m3? Dat lijkt mij natuurkundig onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of gewoon een hele oude ketel of boiler met waakvlam.

Kan ook iemand zijn die snachts naar de wc gaat en zijn handen wast (met een thermostaatkraan pak je al snel per ongeluk warm water).

[ Voor 56% gewijzigd door Marzman op 03-06-2023 11:57 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 21:14

Barrycade

Through the...

Hadden wij ook, gasverbruik terwijl op vakantie.

Dachten dat het wellicht de aansluitslang van de kookplaat kon zijn. Was ongeveer 10 jaar na installatie.

Bleek dat de aansluiting niet van rubber was maar was metalen "slang", maar wel dat de aansluiting naar de kookplaat minder dan hand los zat.

Die aangedraaid en lek boven water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qcharted
Dank jullie wel voor de snelle antwoorden!

Misschien wat meer info, het gaat om een Intergas Kombi HReco 36 uit 2016. Huis is ook 2016 opgeleverd.

@Barrycade ik ga hier dadelijk gelijk naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Met deze kleine hoeveelheden is het zeker geen gebruiker maar lekverlies.

Onze meter gaf deze kleine hoeveelheid verzameld op een vast tijdstip door. Dus kon het hierdoor niet goed plaatsen.

Mocht het niet je kookplaat zijn heb je wellicht ergens anders een klein lek. Kan je laten testen door je gasinstallatie af te laten persen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
Qcharted schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:53:

Als eerste denk ik zelf aan de eco tap comfort stand die deze ketel zal hebben. Op mijn intergas ketel kan je kiezen voor 2 standen.

Een stand waarbij altijd het verwarmingselement warm wordt gehouden en je snel warm water hebt.

De andere stand is intelligenter en ontwikkeld een patroon op basis van je watergebruik. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat die laatste stand is ingeschakeld en af en toe voor een laag verbruik zal zorgen. Op youtube staan filmpjes hoe je deze stand kan aanpassen. Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door wouter3 op 03-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 23:59
[quote]wouter3 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Wij hadden dit ook, zelfde hoeveelheid gas per dag werd er gebruikt. Kijk dus eerst hier naar, weet voor 99 % zeker dat het dat is.

[ Voor 15% gewijzigd door D0m1nat0r11 op 03-06-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 17:35
Barrycade schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:01:
Hadden wij ook, gasverbruik terwijl op vakantie.

Dachten dat het wellicht de aansluitslang van de kookplaat kon zijn. Was ongeveer 10 jaar na installatie.

Bleek dat de aansluiting niet van rubber was maar was metalen "slang", maar wel dat de aansluiting naar de kookplaat minder dan hand los zat.

Die aangedraaid en lek boven water.
Weet je ook nog hoe groot dat lek was? 10-20 liter gas klinkt me als een hoeveelheid die je makkelijk moet kunnen ruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
Dit is vrijwel zeker een klein lek.

Een waakvlam verbruikt zeker meer, en de comfort-stand al helemaal, dan heb je het over orde 0,5 m3/dag of meer, en voor een waakvlam orde 1 a 2 m3/week.

Dus zoeken maar waar het zou kunnen zitten.

Het is vermoedelijk niet onmiddellijk gevaarlijk maar ik zou het wel willen opzoeken.

Het kan ook binnen de CV-ketel lekken en dan ruik je er verder niks van (gaat vml. de pijp uit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wilke schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:29:
Dit is vrijwel zeker een klein lek.

Een waakvlam verbruikt zeker meer, en de comfort-stand al helemaal, dan heb je het over orde 0,5 m3/dag of meer, en voor een waakvlam orde 1 a 2 m3/week.

Dus zoeken maar waar het zou kunnen zitten.

Het is vermoedelijk niet onmiddellijk gevaarlijk maar ik zou het wel willen opzoeken.

Het kan ook binnen de CV-ketel lekken en dan ruik je er verder niks van (gaat vml. de pijp uit).
Tegenwoordige CV heeft geen waakvlam meer maar elektr. ontsteking.

@Qcharted Wat is het visueel afgelezen gebruik van je meter zelf, dus niet van appje ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:57
Zet eens een nacht de hoofdkraan dicht en kijk of je nog gas verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23-05 20:28
Wilke schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:29:
Dit is zeer afhankelijk van de exacte ketel en de temperatuur in de ruimte waar de ketel hangt, maar de comfort stand is in mijn ervaring gemiddeld ongeveer 0.1m3 per dag. In de winter is dit wat meer en in de zomer is dit wat minder. In de data is dit te zien door een blipje van 0.02 m3 iedere zoveel uur, met een hogere frequentie in de winter en een lagere frequentie in de zomer.

0.5m3 is gigantisch veel, een lange douchebeurt is voor mij 0.2 - 0.3 m3 en in bad gaan is rond de 0.6 m3. Ook dit weer afhankelijk van ketel natuurlijk, maar qua orde van grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

2-persoonshuishouden heeft ~3.5m3 in de week aan warm tapwater en koken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

biomass schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:23:
[...]

Weet je ook nog hoe groot dat lek was? 10-20 liter gas klinkt me als een hoeveelheid die je makkelijk moet kunnen ruiken?
Zat rond de 30 liter per 24 hr.

En nee niet geroken. Anders hadden we het wel eerder vastgesteld dan via de slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:56
1 van de dingen die ik mezelf moet afleren, wat minimaal gasverbruik tot gevolg heeft, is het terugzetten van thermostaat kranen naar koud, als ik klaar ben met warm water pakken. Ik merk dat ik vaak te laat door heb dat er bijvoorbeeld een warm-water vraag is.

Ik denk niet dat dit de hoeveelheden van jou verklaart, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Hackus schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:38:
Ik beweer ook nergens iets anders.

Er hangen nog steeds zat geisers in Nederland met een waakvlam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
happysan schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Dit is zeer afhankelijk van de exacte ketel en de temperatuur in de ruimte waar de ketel hangt, maar de comfort stand is in mijn ervaring gemiddeld ongeveer 0.1m3 per dag. In de winter is dit wat meer en in de zomer is dit wat minder. In de data is dit te zien door een blipje van 0.02 m3 iedere zoveel uur, met een hogere frequentie in de winter en een lagere frequentie in de zomer.

0.5m3 is gigantisch veel, een lange douchebeurt is voor mij 0.2 - 0.3 m3 en in bad gaan is rond de 0.6 m3. Ook dit weer afhankelijk van ketel natuurlijk, maar qua orde van grootte.
Was een shit AWB ketel, deze wist er per dag bijkans 0,7 M3 doorheen te jagen (huurhuis). Ongeisoleerde voorraad en dan ook elke keer zeer uitgebreid de verbrandingskamer ventileren voor maximale afkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Barrycade schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Zat rond de 30 liter per 24 hr.

En nee niet geroken. Anders hadden we het wel eerder vastgesteld dan via de slimme meter.
Ik zie elke 100 minuten m'n meter ook 10 liter verschuiven... Neus bij de uitgang van de gasmeter, en jawel: gaslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ja maar dat is dus 5x wat wij hadden. En jij hangt boven je gasmeter om het te kunnen wijken.

Viel mij ook tegen dat het niet zo sterk ruikt als ik me kon herinneren. Maar wellicht is mijn neus ook wat ouder dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
Een beetje offtopic: volgens mij moet je er een beetje aanleg voor hebben; toen mijn zus ooit in haar eerste huurhuis trok was de rest van de familie verbaasd dat ik een miniscuul gaslek in de keuken gevonden had vanwege de geur. Dat rook niet zo sterk als vandaag in mijn eigen meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 21:48

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb een Intergas xTreme 36 en die doet ook 0.1m3 per etmaal als we op vakantie zijn….

Is dat ook een lek of is dit gewoon “normaal”?

Toch maar de ketel een keer een dag van de stroom halen.

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 03-06-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

FreakNL schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:51:
Ik heb een Intergas xTreme 36 en die doet ook 0.1m3 per etmaal als we op vakantie zijn….

Is dat ook een lek of is dit gewoon “normaal”?
Als de comfort stand aanstaat is dat normaal voor de xTreme CW4. Het voorgaande model doet ongeveer 0.3m² /dag in de comfort stand.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wilke schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:09:
[...]

Ik beweer ook nergens iets anders.

Er hangen nog steeds zat geisers in Nederland met een waakvlam.
Een geiser is geen CV, en TS geeft aan welke ketel hij heeft hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Help mij even deze situatie (en mijn eigen) te begrijpen aub:

Een CV zal toch altijd periodiek aan slaan om wat water in het systeem op temperatuur te houden? Of zou dit met de comfortstand uit niet mogen gebeuren en mag je verwachten dat er 0.00m³ gas wordt gebruikt wanneer er niemand thuis is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Niet online
TheZeroorez schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 22:24:
Help mij even deze situatie (en mijn eigen) te begrijpen aub:

Een CV zal toch altijd periodiek aan slaan om wat water in het systeem op temperatuur te houden? Of zou dit met de comfortstand uit niet mogen gebeuren en mag je verwachten dat er 0.00m³ gas wordt gebruikt wanneer er niemand thuis is?
Als je geen boiler hebt, je centrale verwarming geen warmtevraag heeft en je geen warm water gebruikt (en een eventuele comfort stand uit hebt staan) zal er voor je ketel geen reden moeten zijn om gas te gebruiken.
Je mag dan inderdaad verwachten dat je verbruik 0 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biomass
Barrycade schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:07:
Met deze kleine hoeveelheden is het zeker geen gebruiker maar lekverlies.
Het kan ook gewoon alletwee: een verbruiker en verlies.

Ik heb gisteren Liander laten komen. Er was geen meetbaar drukverlies bij mijn gasmeter, maar de elektronische sniffer bevestigde wat ik zelf ook rook, er lekte gas op de koppeling van de slimme gasmeter en de gasleiding in huis. De ingaande koppeling met het gasnet van buiten was wel lekdicht.
Daarna mocht de hoofdkraan weer open. Aangezien er toch iedere anderhalf uur een liter of vijf verbruikt werdt, heb ik naar de ECO stand van onze nieuwe ketel gezocht. Na gisteravond nog geen verbruik meer gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2J_3K9-joXeTWbVXJn8TSVMJdyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IZz0cWEkQ0oWBXCFG7el9AHb.png?f=fotoalbum_large
Rond half vier gisteren: gaskraan uit, CV uit
Rond half vijf: controle Liander
Even na zes: snijbonen koken
Half negen: de ketel weer aan, met DP200 op 2 (Remeha Tzerra Ace)
In de nacht: geen verbruik meer te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

SambalBij

We're all MAD here

Wat heb je voor thermostaat? Op mijn ketel staat de comfortstand uit, dus die verbruikt niet continu om hem warm te houden.
Desondanks stuurt mijn Google Nest thermostaat elke zoveel tijd de ketel aan tot opwarmen van het tapwater voor legionella preventie.

(Dat doet hij zo te zien elke 48 uur wanneer er in de tussentijd te weinig warm water is gebruikt)

Mogelijk bij jou ook zoiets?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qcharted
Allen bedankt voor de reacties!

Zojuist alle reacties doorgenomen en ook direct waar mogelijk gekeken hoe het er voor staat. Hierbij enkele antwoorden.
D0m1nat0r11 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:42:
[quote]wouter3 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:31:
[...]

Wij hadden dit ook, zelfde hoeveelheid gas per dag werd er gebruikt. Kijk dus eerst hier naar, weet voor 99 % zeker dat het dat is.
Dank beide, zojuist de ketel gecheckt en de eco tap comfort staat idd aan. Voor nu heb ik hem uitgezet om te controleren of dit de reden van het gebruik is.
devriesjande schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:40:
Zet eens een nacht de hoofdkraan dicht en kijk of je nog gas verbruikt.
Zo simpel kan troubleshooten zijn 😄. Ik wacht het heel even af of het aan de eco tap functie ligt, maar anders zal dit de volgende optie worden!
Hackus schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:38:
[...]

@Qcharted Wat is het visueel afgelezen gebruik van je meter zelf, dus niet van appje ?
We hebben nu de teller genoteerd. Deze zal ik de komende dagen bijhouden naast de app!
sorted.bits schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:55:
1 van de dingen die ik mezelf moet afleren, wat minimaal gasverbruik tot gevolg heeft, is het terugzetten van thermostaat kranen naar koud, als ik klaar ben met warm water pakken. Ik merk dat ik vaak te laat door heb dat er bijvoorbeeld een warm-water vraag is.

Ik denk niet dat dit de hoeveelheden van jou verklaart, maar toch.
Het vermelden altijd waard. In ons geval idd niet aan de orde. Tijdens de vakantie, en de afgelopen weken, staat de kachel/ vloerverwarming uit. Neemt niet weg dat aan/uit niet helpt met het verbruik.
SambalBij schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:24:
Wat heb je voor thermostaat? Op mijn ketel staat de comfortstand uit, dus die verbruikt niet continu om hem warm te houden.
Desondanks stuurt mijn Google Nest thermostaat elke zoveel tijd de ketel aan tot opwarmen van het tapwater voor legionella preventie.

(Dat doet hij zo te zien elke 48 uur wanneer er in de tussentijd te weinig warm water is gebruikt)

Mogelijk bij jou ook zoiets?
Beneden is het een Honeywell Modulation. Deze staat op zelf instellen en op 10 graden. De schemastand die er op zit staat uit. Voor de bovenverdieping is het een Honeywell Round, ook deze staat nu op 10 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@Qcharted

Met de hoofdkraan dicht zoals voorgesteld, mag je geen verbruik kunnen meten.

Doe je dat wel dan is de meter zelf verdacht.

Ik zou ook met de hoofdkraan open een nacht testen, met de kranen van de kookplaat en cv dicht.

Meet je dan verbruik dan is er ergens een lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qcharted
Hoi allen,

Hierbij een update, sinds de eco tap stand is uitgeschakeld is er geen ‘sluipverbruik’ meer te herkennen. Zowel op de gasmeter als in de app is wordt er geen gasgebruik meer weergeven op momenten dat wij niet hebben gedoucht of gekookt.

Dank alles voor de snelle hulp!

[ Voor 77% gewijzigd door Qcharted op 13-06-2023 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Hoe helpt het dichtdraaien van de hoofdkraan van de gas aansluiting eigenlijk? Dan sluit je nog geen lekkage uit in je eigen leidingen. Logischer was geweest om de stroom stekker van de CV ketel eruit te trekken, dan doet ie sowieso niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qcharted
Arn0uDz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:34:
Hoe helpt het dichtdraaien van de hoofdkraan van de gas aansluiting eigenlijk? Dan sluit je nog geen lekkage uit in je eigen leidingen. Logischer was geweest om de stroom stekker van de CV ketel eruit te trekken, dan doet ie sowieso niks.
Je hebt gelijk over de hoofdkraan, mijn bovenste post ook aangepast.
Pagina: 1