[Draytek 2925] trage download snelheid Nordvpn

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 08:00
Sinds kort een Nordvpn abo genomen maar downloads met Nordvpn verbinding beginnen snel met 40 MB/s maar zakt binnen een minuut naar 1 kb/s of verliest de verbinding helemaal.
Via een VPN downloaden gaat altijd langzamer maar zo langzaam dan is er iets niet goed. Vandaar de computer rechtstreeks aangesloten op het Ziggo modem (die in bridge modus staat). Daarna met Nordvpn getest en snelheid is prima, blijft stabiel en snel genoeg.
Het probleem is dus de Draytek 2925 router / firewall. Zodra ik de computer aansluit op de LAN poort van de Draytek router zakt de snelheid van Nordvpn in elkaar.

Ik heb verder geen vpn verbinding geconfigureerd in de Draytek router firewall wel vlan's ingesteld op alle lan poorten.

Hardware acceleration aangezet in Draytek maar dat mag niet baten.

MTU in Draytek staat op standaard 1492.
Moet er misschien iets geconfigureerd worden in de Draytek..

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn?

monta

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:13

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ja, dat zou goed kunnen; kun je eens testen met een MTU van 1460 (because google says so).. ethernet en ip header zijn beide 20 bytes, dan houd je effectief 1460 over.

[ Voor 30% gewijzigd door Kabouterplop01 op 03-06-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:49

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Als ik de MTU settings detect dat komt deze op 1484 (met fail naast detect mtu), heb voor dns gekozen en 8.8.8.8., resultaat is 1484 maar er staat ook fail naast detect als hij klaar is.

Dit maakt de snelheid niet beter, als ik een ander adres neem bijv. van de nieuwsgroepen provider dan werkt pingen met packetsize niet, diverse geprobeerd.

ping ipnr -l 1484 -f

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Nu wel een succes met MTU discover naar een server van de VPN provider. MTU advies 1460 echter de snelheid wordt er niet beter op via de VPN, bijna nihil.
Zonder vpn 40 MB/s dat scheelt een hoop. MTU size lijkt dus niet uit te maken.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 19:05

lier

MikroTik nerd

Kan je zien wat de CPU belasting wordt tijdens het gebruik?
En welk protocol gebruikt NordVPN?

Waarom gebruik je VPN?

[ Voor 12% gewijzigd door lier op 03-06-2023 18:55 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
cpu belasting is prima, protocol staat op auto maar heb ook nordlynx gebruikt, maakt geen verschil.

Waarom ik een VPN gebruik speelt geen rol hier.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Ik lees zojuist wel dit, maar of dit allemaal nodig is...:
https://support.nordvpn.c...v2-setup-with-NordVPN.htm

nee dus dit is voor een continue vpn tunnel

[ Voor 12% gewijzigd door monta op 03-06-2023 20:01 . Reden: verkeerde vraag ]

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarschijnlijk heb je QoS en/of de firewall van die Draytek aan staan, want die heeft natuurlijk moeite met de encrypted VPN data.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:13

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ben(V) schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:36:
Waarschijnlijk heb je QoS en/of de firewall van die Draytek aan staan, want die heeft natuurlijk moeite met de encrypted VPN data.
Ja dat i.c.m. een hele berg kleine packets die over de lijn komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Veel kleine data pakketjes mag niet het probleem zijn, dat kan hij best routeren.

Het punt is dat zowel QoS als een firewall probeert de data te analyseren en dat werkt dus niet met een VPN tunnel want dat is encrypted data en dus wordt de boel sterk vertraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
De firewall op de Draytek heb ik ook uitgezet en herstart om te testen, maar dat maakte geen verschil.
QOS staat niet ingesteld.

Heb ook contact met de vpn provider en al vanalles geprobeerd softwarematig (in de vpn app allerlei instellingen gedaan samen met de provider maar zodra je de vpn aanzet en gaat downloaden zie je binnen 10 seconden de snelheid beneden de 1 Kb/s gaan, zet je de vpn uit dan vliegt de verbinding weer.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Ook een andere VPN provider geprobeerd maar geeft hetzelfde resultaat, het zit dus echt in de Draytek, iemand nog suggesties?

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CenturiesEnd
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2024
Is de 2925 wel voldoende uitgevoerd om dit aan te kunnen?
Misschien Draytek support even een berichtje sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
end of life dus ik denk niet dat daar nog support op gegeven wordt, kan het allicht proberen maar ik denk dat het tijd wordt voor een nieuwe Firewall / router

monta

Pagina: 1