Water uit lucht halen, zelf een installatie bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman en Saga
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-03-2024
Beste mensen,
Ik kom regelmatig op een gortdroog Canarisch eiland en ik zou graag een installatie maken waardoor er water uit lucht gehaald kan worden.

Ik denk dat dat kan door:

- een zonnepaneel te plaatsen
- de stroom die dit genereert door peltier elementen te laten lopen
- deze peltier elementen op een plaat te bevestigend die dan gekoeld wordt
- op die gekoelde kant zal dan waterdamp condenseren
- die waterdamp vang je op en voila je hebt water voor drinken en plantjes.

Op het eiland is natuurlijk heel erg veel wind van zee, het is er warm en warme lucht bevat veel waterdamp en er is altijd een prima dauw.

vraag 1) zou dit werken?
Vraag 2) aan welke details moet ik allemaal denken om dit te bouwen?

In december wil ik hier weer naar toe en dan wil ik graag twee proef installaties plaatsen bij een soort oase waar massa's vogels op af komen en bij een biologisch dynamische boer die tegen beter weten in zijn groenten verbouwt in dit zeer droge klimaat.

Het systeem moet geen bewegende delen krijgen dus hooguit af en toe schoonmaken maar verder geen onderhoud nodig voor de komende 20 jaar.

Wie kan mij helpen?

Groet,

Raphael

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Grootste vraag is vooral: hoeveel water denk je te gaan produceren op deze manier? En waar laat je het?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

peltiers zijn extreem inefficeint.

een simpele ontvochtiger neerzetten zou al beter zijn. als je het water wilt gebruiken voor drinkwater zal je nog wel een osmosesysteem eraan moeten knopen wil je niet ziek worden.

ontvochtiger met een compressor (aka: een airco) zou nog beter en efficeinter zijn en kan grote hoeveelheden water produceren met relatief weinig stroomverbruik. en ze gaan rustig 20 jaar mee. zon ding koop je al voor 250 euro of zo en produceren tientallen liters per dag. vele malen goedkoper dan een constructie met peltiers en bergen met zonnepanelen voor een paar druppels water. zo'n ontvochtiger verbruikt nog geen 300W, een fractie van wat je kwijt zou zijn met peltiers.

[ Voor 56% gewijzigd door flippy op 03-06-2023 09:57 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is waarschijnlijk ook goedkoper om een kleine kant en klare airco (tweedehands?) te kopen.

Wat je wil is eigenlijk een breed beschikbaar standaard apparaat - alleen voor een ander doeleinde. Dat one-off bouwen ga je niet echt goedkoper redden.

Waar je wel naar zou kunnen kijken (als toevoeging wellicht) is wat survivalists in dit soort omgevingen doen. Gebruik maken van dag/nacht temperatuurverschillen en vocht in de bodem bijvoorbeeld. Maar dat gaat waarschijnlijk een stuk minder vlot dan een airco.

Als het ook drinkbaar moet zijn, moet je even rekening houden met wat extra dingen, want een systeem wat water produceert trekt per definitie organismen aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roman en Saga
Dit is ongelofelijk! Ik stel hier voor het eerst een vraag en in een half uur weet ik al dat:

- Mijn idee niet het beste is
- Ik het moet zoeken richting een airco (tweede hands)
- Drinkwater te hoog gegrepen is

Serieus super hoe zoiets als dit werkt!!!!

Laat ik nog wat zaken toevoegen namelijk:

- Het gaat mij er met name om hoe je zo'n grot droog eiland van meer planten kan voorzien- zodat er meer leven komt dus laat het drinkwater maar achterwege.
- Het moeten off grid systemen worden. Je koopt bij wijze van spreken een stuk semi woestijn, zet daar je unit neer en na een jaar en nog wat gedoe heb je een soort van oase

Als je doorredeneert op zo'n airco hoe krijg je dat dan voor elkaar?

En nogmaals grote dank voor het meedenken!!!

Groet, Raphael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:15
Het gaat jou om het verzamelen van water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:33
Je moet misschien eerst even wat bierviltjes wiskunde doen hoeveel water er uit de lucht te halen is, en hoeveel energie dat dan kost.
Je moet immer lucht met water afkoelen, dat is niet gratis. Het hangt af van een hoop omgevingsfactoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Roman en Saga schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:07:

Als je doorredeneert op zo'n airco hoe krijg je dat dan voor elkaar?
zet de fan op laag en temperatuur op het laagst (of de specifieke droogstand, die doet hetzelfde) en laten lopen.

zal wel accu en omvormer moeten regelen om stabiel te kunnen blijven draaien als er een wolkje voorbij komt.
als je een wat oudere airco vind die simpele aan-uit compressor heeft heb je verder geen bijzonderen dingen nodig behalve een klein beetje electra om de unit aan te zetten als er genoeg word opgewekt.
jeroen3 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:25:
Je moet misschien eerst even wat bierviltjes wiskunde doen hoeveel water er uit de lucht te halen is, en hoeveel energie dat dan kost.
Je moet immer lucht met water afkoelen, dat is niet gratis. Het hangt af van een hoop omgevingsfactoren.
afhankelijk van de omstandigheden moet je rekenen op iets tussen de 300 en 400W per liter water.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 03-06-2023 10:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:33
Ja precies, het kost best veel energie.
Er zijn al meerdere kickstarts met dit idee geweest.
Voorbeeld1, voorbeeld2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-07 21:47
Wat ik zie ontstaan;

Zonnepanelen
Accu's (om de airco/ontvochtiger van continue stroom te voorzien)
Ontvochtiger/airco

Wellicht handig om het betaalbaar/hufterproof te houden om te kijken naar 12v systemen zoals ze in campers worden gebruikt.

Edit; vrij veel energie nodig, dat wel...
Je hebt immers te maken met een fase-overgang (gas-vloeistof), de latente energie die daarin zit (en je dus uit het water moet halen (2000+kJ/kg).

Edit2;
Als je dan zo veel werk hebt gedaan om water te "oogsten" is het belangrijk er zo spaarzaam mogelijk mee om te gaan :)
Wellicht dan niet in een open vat weer laten opwarmen/verdampen of sproeien over de velden maar eerder middels een druppelslang onder de grond verdelen

Edit3; mijn molen slaat weet op hol, vind zoiets veel te gaaf:)

[ Voor 55% gewijzigd door BjornHero op 03-06-2023 10:38 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BjornHero schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:30:
Wat ik zie ontstaan;

Zonnepanelen
Accu's (om de airco/ontvochtiger van continue stroom te voorzien)
Ontvochtiger/airco

Wellicht handig om het betaalbaar/hufterproof te houden om te kijken naar 12v systemen zoals ze in campers worden gebruikt.
ook die 12V dingen hebben een accu nodig om stabiel te draaien.

12v compressors zijn verre van degelijk ten opzichte van een 220V variant. zonnepaneelomvormers hebben we inmiddels wel redelijk door om te maken ook de off grid versies en zijn fanloos.

dat 12V spul is leuk om mee te spelen of een paar keer per jaar te gebruiken in een camper, 12 uur per dag voor 20 jaar ga je niet redden met zo'n ding. een 12V peltierkoelkast of absorpsiemodel (dus eentje die ook op gas kan draaien) is al helemaal een no-go en werkt simpelweg niet in die weersomstandigheden.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 03-06-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman en Saga
Nogmaals wat een feest om al deze reacties van meedenkers te lezen! Ik sla nu ook op hol qua denken.

Laat ik ook wat toevoegen:

- Ik leg zelf zonnepanelen en de stroom die dat oplevert is fenomenaal tegen inmiddels heel kleine bedragen. Ik help mensen dus om zelf panelen op huizen te leggen (www.dhz-duurzaam.nl website moet nog drastisch verbeterd worden) en door mijn aanpak (geen winst op materialen waarvan ik alleen de inkoop begeleid en zoveel mogelijk hulp van de mensen die panelen willen dus hele lage loonkosten) en de terug verdien tijd is door die aanpak iets van 2 of 2,5 jaar. Genoeg stroom is na een initiele investering dus geen probleem!

- Ik ken een aantal mensen (een bilogische boer en een ouder stel die een oase in stand houden) die wel een net aansluiting hebben qua stroom waar dus zo zonnepanalen te installeren zouden zijn in combinatie met meerdere (tweede hands) airco's (waarvan we de fan op laag en temperatuur op het laagst (of de specifieke droogstand, die doet hetzelfde) en laten lopen.

- Dan nog wat sturing aanbrengen zodat de airco of airco's alleen als de zon voldoende schijnt hun water gaan produceren.

- Plus natuurlijk een goed systeem dat het water dat gegenereet wordt niet laat verdampen maar direct aan de planten toevoegt.

Dat wordt dan niet off grid maar geeft wel iedere dag als de zon schijnt een flink aantal liters water.

Zou dat werken?

Aan wat voor airco moet ik denken om bijvoorbeeld 100 lieter water per dag te genereren?

Groet,

Raphael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 14:53

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik zou proberen de zon->electrisch->watermaken te verkorten zon-> watermaken.
Ik weet niet of het op jou lokatie een optie is maar er zijn ook passieve systemen die werken met dauw of met condensatie. Sommige kleine zijn alleen handig als er veel dauw is in de ochtend. Andere passieve systemen gebruiken schaduw om dauw zones te creeren, deze zijn heel erg groot. Die staan in Africa. Ik weet niet of het op jou lokatie ook een optie is. 100L klinkt wel veel. Zul je er wel veel van nodig hebben maar ze hebben geen electriciteit kosten. Kost ook oppervlakte.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je hoeft niet steeds te groeten, het is een forum, geen email naar een klant. ;)

voor zoveel waterproductie moet je denken aan 2kW stroomverbruik. dus een airco van 5 a 7kW vermogen afhankelijk van de luchtvochtigheid. de lager die is de groter de machine is die je nodig hebt omdat het meer werk kost om het vocht uit de lucht te krijgen. al zou ik dan eerder kijken naar meerdere units ipv 1 grote. met 80% luchtvochtigheid en temperaturen van rond de 25 graden zou je dan wel 100L per dag kunnen halen als die 24/7 doorloopt.
wil je zulke hoeveelheden stabiel produceren zou ik gewoon kijken naar een industriele onvochtiger. die doen rustig 10 liter per uur en zijn gemaakt om 20 jaar lang non stop te draaien. als je beetje gaat rondzoeken kan je die nog wel 2e hands vinden van een bouwbedrijf of zo.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 03-06-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-07 21:47
Roman en Saga schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:52:

Dat wordt dan niet off grid maar geeft wel iedere dag als de zon schijnt een flink aantal liters water.

Zou dat werken?
Ja, nog veel makkelijker dan eerst gedacht zelfs...

Men nemen een aantal zonnepanelen, een omvormer + x bouwdrogers.

Op de hoofdaansluiting meet je de opgewekte stroom (bijv. Shelly 3em)

Bij threshold x (500w?) Schakelt men bouwdroger 1 in(shelly1?) bij 1000w bouwdroger 2 erbij enzovoort...

Mag je niet terugleveren daar?
Dan een meter van de omvormer-fabrikant voor de meter plaatsen en zo instellen dat de omvormer het vermogen reduceert ahv. Verbruik.

Ik kan me zomaar voorstellen dat op zo een gortdroog Canarische eiland de zon vrij veel schijnt...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:28
Ik neem aan dat je al flink gegoogled had .. en dat je hier al van gehoord had:

https://apverheggen.nl/

Met zijn SunGlacier project. Welke getest is door het Nederlandse leger tijdens hun tijd in Mali. En vooral voor zijn installatie tijdens de wereld tentoonstelling in Dubai.

Zie ook deze site voor de commerciële kant:

https://www.sunglaciertech.com/products/

[ Voor 13% gewijzigd door duvekot op 03-06-2023 11:49 . Reden: Toevoegen commerciële site ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-07 09:25
Is het boren van een bron voor grondwater een optie op de Canarische eilanden? Op welke diepte komt daar water voor, en waar bestaat de bodem uit?

Op Curaçao zie je relatief diepe bronnen voor grondwater bij huizen, soms tientallen meters diep, maar dan pomp je wel mooi zoutloos water omhoog, niet perse drinkbaar, maar wel ontzilt en daarmee prima voor irritgatie.

Zo’n bron zal niet gratis zijn, maar reken de businesscase eens uit voor 20 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ja dus .. zie mijn vorige post .. grootste verandering die ze dus gedaan hebben is de "plaat" (oorspronkelijke de metalen kegel) vervangen hebben door waterdruppels zelf.
Vraag 2) aan welke details moet ik allemaal denken om dit te bouwen?
Een heleboel .. maar er dus al redelijk wat over geschreven ..dus je kan daar veel ervaring en kennis van overnemen.

Realiseer je wel dat als je dit echt weet op te lossen .. (20 jaar zonder onderhoud voldoende water kunnen maken voor landbouw en drinken) dat we dan een van de grote problemen van de wereld opgelost hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 18:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zit er regelmatig veel vocht in de lucht? Dan zijn er ook systemen die zonder elektriciteit werken, zoals netten waarop waterdruppels condenseren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman en Saga
(Derde keer) Super reacties allemaal, grote dank voor meedenken.

Nog een reactie van mijn kant want ik heb al heel wat onderzoek gedaan:

- Iemand die twee voorbeelden gaf van "water uit lucht" die volledig onderuit gehaald werden wil ik dus beslist niet doen. Dat van die fles die zich zelf vult kende ik al als grote onzin en die andere is ook grote flauwekul.Mooie voorbeelden van hoe het niet moet.

- Met sun glacier en App Verheggen heb ik al jaren contact en hij heeft echt iets moois bedacht maar al jaren zegt hij dat hij dit jaar een werkend model heeft plus dat wat hij maakt gericht is op drinkwater plus dat irrigatie water uit lucht halen volgens hem te duur is per liter water.

- Water oppompen ken ik van mijn kleine 2 jaar in Afrika en vroeg of laat gaat een pomp stuk dus heb je vrij veel onderhoud, stilstaande water plassen zijn perfect voor malaria en tsee tsee vliegen en ook ondergrondse water voorraden raken eens op. Vandaar dus water uit lucht in combinatie met drip irrigatie.

- Netten en dat soort zaken die lucht - water bewerkstelligen werken alleen in specifieke omstandigheden zoals hoog in bregen en dan die bergen op de kam zetten. In de Atlas (Marokko) zijn daar prachtige voorbeelden van. Op dit eiland zal dat nauwelijks werken want juist de vlakheid is het probleem. Wolken gaan er zo over heen.

- Dat oudere stel die een oase in stand probeert te houden laat nu 1 x per 3 weken een tankwagen met afval water van de gemeentelijke riolering langskomen die dat water dan soort van dumpt tussen de planten. Ik dacht dat 1 zo'n ritje ze 600 euro kost dus kosten daarvan zijn uiteindelijk enorm en totaal niet duurzaam.

- Uiteindelijk heb ik zo genoeg informatie voor een MVP (minimal Viable product) van zonnepanelen, omvormer, airco of industriele droger met een tijdklok in elkaar te zetten in december. Nog wel 2 vragen daarover:

1) Wat zou minder stroom kosten en het meeste water produceren? Een airco of een industriele ontvochtiger?

2) (vraag voor Duvekot) In 1 van je reacties vertelde je dat

"grootste verandering die ze dus gedaan hebben is de "plaat" (oorspronkelijke de metalen kegel) vervangen hebben door waterdruppels zelf."

Die opmerking begrijp ik niet. Kun je die toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Roman en Saga schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:33:
2) (vraag voor Duvekot) In 1 van je reacties vertelde je dat

"grootste verandering die ze dus gedaan hebben is de "plaat" (oorspronkelijke de metalen kegel) vervangen hebben door waterdruppels zelf."

Die opmerking begrijp ik niet. Kun je die toelichten?
Als je leest over wat Ap Verheggen allemaal geprobeerd heeft .. dan zie je dat hij begonnen is met een metalen kegel aan de koude kant van een peltier element te maken .. en deze met de punt naar beneden te laten hangen. Maar toen ze gingen testen in Mali kwamen ze er achter dat de condens die vormde op de koude kegel al verdampt was voordat het aan de onderkant er af gedrupt was. En toen ze daar een mogelijke oplossing voor hadden merkte ze dat het water verdampt in de opvang beker.

Voor de tentoonstelling in Dubai hebben ze het concept verder uitwerkt .. en hadden ze de redenatie "iets condenseert op iets wat koud is"... Maar dat hoeft dus geen metaal te zijn. Ze zijn gaan experimenteren met het water rond te pompen en af te koelen .. en zagen dat de waterdamp ook kon condenseren op koude waterdruppels. En daarmee hadden ze meteen een aantal zaken opgelost. Want de gecondenseerde waterdamp zit direct in het water (de druppels worden dus een beetje groter) . Je vangt het snel op (want je wil al het water opvangen wat je laat vallen) .. en ze konden daarmee best wel een grote hoeveelheid water uit de lucht onttrekken.

Edit:

Zie ook hier:

https://apverheggen.nl/the-future-tree/

[ Voor 2% gewijzigd door duvekot op 03-06-2023 12:57 . Reden: Link toegevoegd met informatie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Roman en Saga schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:33:
1) Wat zou minder stroom kosten en het meeste water produceren? Een airco of een industriele ontvochtiger?
het zijn onderhuids dezelfde aparaten. voordeel van een industriele droger is dat het veel lomper is uitgevoerd en het koelsysteem helemaal heeft afgestemd op maximaal vocht ontrtrekken. reguliere aircos zijn meer voor comfort en koelen de lucht meer en produceren water als gevolg, niet als doel. daarintegen zijn de meeste moderne aircos weer een stuk efficienter dan industriele drogers die vaak oude technieken gebruiken en meer lawaai maken.

het zal dus meer afhangen aan wat je kan krijgen (immers zit je op een eiland) en welk budget je ervoor wilt neerleggen.

dat zonnegletsjer ding is gewoon een peltier met extra rommel eraan geprakt, gewoon negeren. dat is ook (deels) de reden waarom er nergens een woord word gerept over energieverbruik en prestaties.

voor 10k per jaar aan waterwagens kan je wel een donders mooie ontvochtiger kopen dus de financien en budgettering zijn zeer makkelijk goed te praten voor een goede imprementatie met wat deftig spul.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 03-06-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zeewater ontzouten is dat niet wat?
Er bestaan kleine mobiele installaties voor.

Dus met een tankwagen naar de zee waar je een solar voorziening hebt waarop je reverse osmose draait tankwagen vol pompen met ontzout water en klaar is klara.

Water uit de lucht halen op een schaal die groot genoeg is voor een groentetuin zie ik niet snel gebeuren eigenlijk.
Dan zul je net als eerder al aangegeven ook heel nauwkeurig de planten moeten bewateren om niks te verspillen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman en Saga
Ronald 42,

Ik heb reverse osmose opgezocht en dat is dan een membraan waardoor zout water in zoet verandert door het zoute water met druk door dat membraan te persen. Werkt dat zo simpel of begrijp ik het niet?

En als dit zo werkt moet je dan heel vaak dat membraan vervangen of kun je dat weer schoonmaken (het zout eruit halen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
flippy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:05:
[...]
dat zonnegletsjer ding is gewoon een peltier met extra rommel eraan geprakt, gewoon negeren. dat is ook (deels) de reden waarom er nergens een woord word gerept over energieverbruik en prestaties.
Niet helemaal correct ... Voor de droppler20 wordt er wel wat vermeld:

https://sunglacier.nl/202...ppler20-is-a-reality.html
This Droppler20 produces up to 30 liters of clean water per day.
....
With a cooling capacity from 80 – 620W, this highly intelligent system produces up to 3 liters of water per kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

duvekot schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:15:
[...]
Niet helemaal correct ... Voor de droppler20 wordt er wel wat vermeld:
https://sunglacier.nl/202...ppler20-is-a-reality.html
[...]
zonder testomstandigheden te vermelden of een onafhankelijke test (niet in opdracht van hunzelf) betekent dat helaas niks en valt het gewoon onder het hoofdstuk marketingpraat.
Roman en Saga schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:14:
Ronald 42,

Ik heb reverse osmose opgezocht en dat is dan een membraan waardoor zout water in zoet verandert door het zoute water met druk door dat membraan te persen. Werkt dat zo simpel of begrijp ik het niet?

En als dit zo werkt moet je dan heel vaak dat membraan vervangen of kun je dat weer schoonmaken (het zout eruit halen)?
het werkt wel zo maar probleem is dat zulke installaties simpelweg erg veel filters nodig hebben en zeer periodiek onderhoud. dus wat je bespaart in stroom geef je veelvuldig uit in onderhoudsmaterialen.

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 03-06-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Roman en Saga schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:14:
Ronald 42,

Heel eenvoudig loopt er zout water lang een membraam het water past wel door het membraam maar het zout niet.
Dus je houd aan 1 kant zoet water over, het water aan de andere kant wordt dus zouter en dat spoel je weg.
Dan zijn er nog backflush cyclussen die het membraam leegspoelen.
In principe zouden die membraam filters jaren mee moeten kunnen.
Maar goed wel een stukje techniek en pompjes etc dus onderhoud is er wel.
Reken op 1 maal per jaar een onderhoudsbeurt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Aangezien Darpa er een project voor heeft lopen welke ik zover ik begrepen had ( uit nieuws artikel niet het Darpa news) is het ook stroomloos mogelijk maar natuurlijk moet er dan wel wind zijn.
https://www.darpa.mil/news-events/2020-12-18

edit: low powered staat erbij
The goal of the AWE program is to provide fresh water for a range of military, stabilization, and humanitarian needs through the development of small, lightweight, low-powered, distributable systems that extract moisture from the atmosphere. DARPA is open to various approaches, with an emphasis on advanced sorbents that can rapidly extract water from ambient air and release it quickly with minimal energy inputs.

[ Voor 49% gewijzigd door The-Source op 03-06-2023 13:45 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
flippy schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:26:
[...]
zonder testomstandigheden te vermelden of een onafhankelijke test (niet in opdracht van hunzelf) betekent dat helaas niks en valt het gewoon onder het hoofdstuk marketingpraat.
Correct .. hier iemand die er een berekening op los gelaten heeft:

https://www.reden.nl/our-...cier-free-water-or-mirage

En daar vergelijken ze het ook met osmose om water te winnen uit zoutwater. En ja ..dat is veel veel efficiënter. (Maar dan moet je wel zout water in de buurt hebben).

Verheggen en zijn partner hebben ook getest in de klimaatkamer van defensie:

https://magazines.defensi...ht/2019/09/05_cde_09-2019

Ze vermelden wel hoeveel water binnen 24u .. maar niet hoeveel energie daar voor nodig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-07 12:38
Als de luchtvochtigheid in de nacht hoog is (en er een beetje wind is) dan is een Nanofibre net absoluut de beste oplossing. Ik heb er een in Marokko (aan de kust) en die maakt tijdens optimale omstandigheden .4 liter per uur per m2. Kosten zijn laag, geen stroom nodig, geen bewegende onderdelen, kan niet stuk gaan (alleen bij zware storm even plat leggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een airco is vochtproductie een neveneffect, bij een ontvochtiger het hoofddoel - dus ik ga ervan uit dat een ontvochtiger meer water produceert per W dan een airco.

Ik heb er hier een in de kelder gehad om te drogen en ook in dit klimaat kreeg ik begin van het jaar een halve emmer per dag. Hoe warmer de lucht, hoe meer vocht te winnen meestal.

Er zijn meerdere initiatieven voor in de woestijn geweest inderdaad, maar meestal focus op reinigen en drinkwater.

Overigens wel interessant: zonnepanelen worden erg warm, blijkbaar is er ook nog wat te doen met de restwarmte om eventueel het water verder te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-07 23:13
Mijn AC produceert op de droogstand 1,2 L/h met een verbruik van 300 à 400 watt, dit is afhankelijk van de temperatuur. Dat is een lage opbrengst in termen van energie efficiëntie.

Wat is mis met het water gewoon uit het waternet te trekken? Laatste keer dat ik daar was verkwisten ze het toch door elk plantenperk te sproeien met lekkende leidingen overal. Afaik halen ze het daar uit desalinatie. Voor het milieu moet je het toch niet (zelf) doen.

[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 03-06-2023 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-07 21:08
larsg schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:19:
Mijn AC produceert op de droogstand 1,2 L/h met een verbruik van 300 à 400 watt, dit is afhankelijk van de temperatuur. Dat is een lage opbrengst in termen van energie efficiëntie.

Wat is mis met het water gewoon uit het waternet te trekken? Laatste keer dat ik daar was verkwisten ze het toch door elk plantenperk te sproeien met lekkende leidingen overal. Afaik halen ze het daar uit desalinatie. Voor het milieu moet je het toch niet (zelf) doen.
Het hele doel van dit project is om juist het waternet niet te gebruiken en volledig zonne-energie te gebruiken.. Het feit dat daar onzuinig met water wordt omgesprongen betekent niet dat je daarom ook onzuinig met water moet omgaan.

OT: ik weet niet hoe goed deze apparatuur tegen stroomonderbrekingen kan, maar als je een omvormer rechtstreeks op een ontvochtiger aansluit en deze overdag water laat genereren wat je in de avond los kan laten (minder verdamping) dan zou dat natuurlijk schitterend zijn. Dan kan je bijvoorbeeld 1 (of 2) panelen op een micro omvormer zetten, deze met een stekker aansluiten op een ontvochtiger (of airco, dan heb je ook nog wat voordeel als je er daadwerkelijk bent) en het water opvangen in een vat dat met een pomp en timer/float switch in de avond het water weer naar de oase pompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:00

dof

Om nog even een kleine ervaring toe te voegen:

'k heb een paar dagen geleden op MP voor ~100€ een Comfee Dehumidifier (MDDF-20DEN7-WF) gekocht om m'n kruipruimte droog te krijgen. Zie ook hier

Dit ding werkt als een tierelier en staat nu een paar dagen aan op medium snelheid (ik denk op zo'n 150W -200W, maar zou even kunnen meten) en haalt daarmee zo'n 20 ltr water per dag uit de lucht.

Zoiets met een zonnepaneeltje en 220v omvormer en een schaduw plekje kan al veel doen lijkt me. Het is natuurlijk een kleine R290 (propaan) airco, maar dan geoptimaliseerd voor ontvochtiging en dus eigenlijk al wat @flippy aan het begin noemde.

Natuurlijk niet bedoeld voor agro industrieel gebruik maar wel leuk als simpel testje lijkt me. Een aantal van zulke dingen op een rijtje kan dan wel iets betekenen lijkt me.

My 2 cent

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roman en Saga
Na een half jaar weer een reactie van mij.

Ik heb een grote tweedehands industriele lucht ontvochtiger gekocht. Die heb ik in mijn open fietsschuur in Nederland laten draaien om vol verwachting de resultaten af te wachten want dit apparaat zou 60 liter water per dag uit de lucht moeten kunnen halen. Helaas was dat krap 10 liter. Het apparaat heb ik weggegeven en nu ga ik:

1) een installatie bouwen zoals sun glacier dat doet.
2) een nanofibre net ophangen.
3) misschien toch een lucht ontvochtiger maar dan een andere.

Nog iemand tips?

En Duvekot, hebben wij wellicht al contact als collega's over zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ja, die ontvochtiger terughalen.

het ontvochtigende vermogen ligt aan de luchtvichtigheid en de temperatuur. in nederland met "nederlandse" temperaturen werken die dingen erg slecht. als het 30 graden is buiten en je zit op een eiland draait zon ding een stuk beter en zal je veel verder in de buurt van die 60 liter per dag komen.

zonder te weten welke unit het is kan het ook zijn dat die ontvochtiger niet helemaal alpenfris meer is en daardoor ook minder produceert.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 03-01-2024 16:20 ]

Pagina: 1