Beste mensen,
Ik kom regelmatig op een gortdroog Canarisch eiland en ik zou graag een installatie maken waardoor er water uit lucht gehaald kan worden.
Ik denk dat dat kan door:
- een zonnepaneel te plaatsen
- de stroom die dit genereert door peltier elementen te laten lopen
- deze peltier elementen op een plaat te bevestigend die dan gekoeld wordt
- op die gekoelde kant zal dan waterdamp condenseren
- die waterdamp vang je op en voila je hebt water voor drinken en plantjes.
Op het eiland is natuurlijk heel erg veel wind van zee, het is er warm en warme lucht bevat veel waterdamp en er is altijd een prima dauw.
vraag 1) zou dit werken?
Vraag 2) aan welke details moet ik allemaal denken om dit te bouwen?
In december wil ik hier weer naar toe en dan wil ik graag twee proef installaties plaatsen bij een soort oase waar massa's vogels op af komen en bij een biologisch dynamische boer die tegen beter weten in zijn groenten verbouwt in dit zeer droge klimaat.
Het systeem moet geen bewegende delen krijgen dus hooguit af en toe schoonmaken maar verder geen onderhoud nodig voor de komende 20 jaar.
Wie kan mij helpen?
Groet,
Raphael
Ik kom regelmatig op een gortdroog Canarisch eiland en ik zou graag een installatie maken waardoor er water uit lucht gehaald kan worden.
Ik denk dat dat kan door:
- een zonnepaneel te plaatsen
- de stroom die dit genereert door peltier elementen te laten lopen
- deze peltier elementen op een plaat te bevestigend die dan gekoeld wordt
- op die gekoelde kant zal dan waterdamp condenseren
- die waterdamp vang je op en voila je hebt water voor drinken en plantjes.
Op het eiland is natuurlijk heel erg veel wind van zee, het is er warm en warme lucht bevat veel waterdamp en er is altijd een prima dauw.
vraag 1) zou dit werken?
Vraag 2) aan welke details moet ik allemaal denken om dit te bouwen?
In december wil ik hier weer naar toe en dan wil ik graag twee proef installaties plaatsen bij een soort oase waar massa's vogels op af komen en bij een biologisch dynamische boer die tegen beter weten in zijn groenten verbouwt in dit zeer droge klimaat.
Het systeem moet geen bewegende delen krijgen dus hooguit af en toe schoonmaken maar verder geen onderhoud nodig voor de komende 20 jaar.
Wie kan mij helpen?
Groet,
Raphael