hoge luchtvochtigheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvdh
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 05-06-2023
Goeiemorgen allen,

Graag had ik wat meer informatie ivm een , volgens mij , te hoge luchtvochtigheid in onze nieuwe woning.
We wonen hier sinds okt 2022.
Een 2tal maanden constateerden we op een bepaald moment een muffe geur in huis. Vermits we hier een hygrometer op de trap hebben liggen (conflict ivm kwaliteit maar dat is een andere zaak) ben ik daarop gaan kijken en die gaf aan dat de luchtvochtigheid 65 tot 70% was, dit bij een constante temp van 21°C.
De "normale " luchtvochtigheid hie rin huis is altijd tegen de 60% of er net boven geweest. Volgens mij is dit ook te hoog.
De filters van onze ventialtie reinig ik regelmatig.
Ik heb het probleem aan de projectontwikkelaar laten weten maar die zijn niet echt te vinden om mee te werken:

Na navraag bij andere uitvoerders van ventilatie gaven deze aan dat zij hun ventilatie units ook instellen op 73% omdat dan de unit start met ontvochtigen.
60% relatieve vochtigheid is in principe te laag.
Tevens is een huis-en-tuin hygrometer niet betrouwbaar. Om de reële luchtvochtigheid te meten is een professioneel toestel nodig.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Nu ben ik opzoek of er hier normen rond zijn en waar ik die kan vinden. Alvast bedankt voor jullie info/hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:45
stvdh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:46:

Ik zou ze vragen dit op enige wijze te onderbouwen. Het Bouwbesluit, waar ook deze bouwer zich aan moet houden spreekt over 50% als uitgangspunt. Een huis moet wel altijd nog wat nadrogen, maar als ie in oktober al opgeleverd is moet ie nu wel zo goed als droog zijn.

https://rijksoverheid.bou...%20uitgangspunt%20genomen.

[ Voor 29% gewijzigd door Dennisdn op 03-06-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
Vertel eerst eens welke ventilatieunit je hebt.
Daarnaast nieuwe woningen is het normaal dat de relatieve luchtvochtigheid hoog is ivm bouwvocht en verdwijnt wel na 1 jaar.

Relatieve luchtvochtigheid mag tussen 40-60% zijn, alhoewel sommige vinden dat het ook 30-70% kan zijn.
Vrijwel altijd kan je de ventilatieunit zelf ook handmatig op een hogere stand zetten via de knop in de keuken/badkamer.

Gezien je over filters schoonmaken praat zul je na alle waarschijnlijkheid balansventilatie bedoelen.
60% relatieve luchtvochtigheid hoeft niks mis mee te zijn, een muffe geur kan een heleboel factoren hebben, pas boven 70% komt gevaar op schimmel etc.

[ Voor 80% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2023 08:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvdh
Dennisdn schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:41:
[...]

Ik zou ze vragen dit op enige wijze te onderbouwen. Het Bouwbesluit, waar ook deze bouwer zich aan moet houden spreekt over 50% als uitgangspunt. Een huis moet wel altijd nog wat nadrogen, maar als ie in oktober al opgeleverd is moet ie nu wel zo goed als droog zijn.

https://rijksoverheid.bou...%20uitgangspunt%20genomen.
Dank je wel voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvdh
mr_evil08 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:45:
Vertel eerst eens welke ventilatieunit je hebt.
Daarnaast nieuwe woningen is het normaal dat de relatieve luchtvochtigheid hoog is ivm bouwvocht en verdwijnt wel na 1 jaar.

Relatieve luchtvochtigheid mag tussen 40-60% zijn, alhoewel sommige vinden dat het ook 30-70% kan zijn.
Vrijwel altijd kan je de ventilatieunit zelf ook handmatig op een hogere stand zetten via de knop in de keuken/badkamer.

Gezien je over filters schoonmaken praat zul je na alle waarschijnlijkheid balansventilatie bedoelen.
60% relatieve luchtvochtigheid hoeft niks mis mee te zijn, een muffe geur kan een heleboel factoren hebben, pas boven 70% komt gevaar op schimmel etc.
Wij hebben een Ventiline hrc 350. D emuffe geur hangt samen met het percentaage van luchtvochtigheid. Vanaf 65% begint het hier te stinken.
Bedankt voor je reactie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stvdh schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:46:
Goeiemorgen allen,

Graag had ik wat meer informatie ivm een , volgens mij , te hoge luchtvochtigheid in onze nieuwe woning.
We wonen hier sinds okt 2022.
Een 2tal maanden constateerden we op een bepaald moment een muffe geur in huis. Vermits we hier een hygrometer op de trap hebben liggen (conflict ivm kwaliteit maar dat is een andere zaak) ben ik daarop gaan kijken en die gaf aan dat de luchtvochtigheid 65 tot 70% was, dit bij een constante temp van 21°C.
De "normale " luchtvochtigheid hie rin huis is altijd tegen de 60% of er net boven geweest. Volgens mij is dit ook te hoog.
De filters van onze ventialtie reinig ik regelmatig.
Ik heb het probleem aan de projectontwikkelaar laten weten maar die zijn niet echt te vinden om mee te werken:

Na navraag bij andere uitvoerders van ventilatie gaven deze aan dat zij hun ventilatie units ook instellen op 73% omdat dan de unit start met ontvochtigen.
Tevens is een huis-en-tuin hygrometer niet betrouwbaar. Om de reële luchtvochtigheid te meten is een professioneel toestel nodig.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Nu ben ik opzoek of er hier normen rond zijn en waar ik die kan vinden. Alvast bedankt voor jullie info/hulp
toon volledige bericht
Zelf goed luchten helpt ook, zeker nu met mooi weer kan dat prima

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:08

Barrycade

Through the...

Elke stand heb je je wtw staan? Ik hoop wel minimaal op aanwezigheidsstand?

Ken mensen die m op standje 1 zetten onder het motto anders maakt het zo veel geluid, maar wel klagen over hoofdpijn.

En is je luchtvochtigheid nu nog steeds zo hoog? Dan is er echt iets mis met je ventilatiegraad. Maar zonder meer info is het moeilijk raden

Ik snap trouwens ook niet de keuze voor de trap om te meten of ruikt daar het mufst? Wat voor trapbedekking heb je dan? Kan zijn dat je vloerbedekking/lijm hogere vochtgehaltes niet leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Is de woning in oktober 2022 opgeleverd? Heb je het huis wel goed gedroogd na oplevering? En anders vooral met het weer van nu je deuren en ramen wijdopen zetten

[ Voor 28% gewijzigd door President op 03-06-2023 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreams2
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-08 16:37
Wij hadden ook hoge luchtvochtigheid en schimmel, oorzaak bleek uiteindelijk een lek in het dak te zijn waardoor water onzichtbaar door het hele huis achter de muren langs sijpelde. Na het repareren was de luchtvochtigheid weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:38

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier ook dik tien maanden met constant een luchtdroger in huis gezeten, nadat er grondig is gerenoveerd (alles nieuw stucwerk en nieuwe betonvloer). Nadat deze het grootste deel van het vocht kwijt waren is de rlv weer normaal geworven: 60% in de zomer en 30 in de winter. Het komt zelfs voor dat we nu een luchtBEvochtiger aanzetten in de winter :')

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-08 23:34
Check je kruipruimte eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvdh
Hackus schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:04:
[...]

Zelf goed luchten helpt ook, zeker nu met mooi weer kan dat prima
We doen niks anders en dan zakt de luchtvotigheid tot 60%
Bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvdh
Bedankt voor je reactie. Een kruipruimte hebben we niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvdh
Waterbeesje schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:16:
Hier ook dik tien maanden met constant een luchtdroger in huis gezeten, nadat er grondig is gerenoveerd (alles nieuw stucwerk en nieuwe betonvloer). Nadat deze het grootste deel van het vocht kwijt waren is de rlv weer normaal geworven: 60% in de zomer en 30 in de winter. Het komt zelfs voor dat we nu een luchtBEvochtiger aanzetten in de winter :')
Bedankt voor de reactie. Vreemde is dat die die sprong naar 70% er pas na 6 maanden opgetreden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvdh
President schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 17:33:
Is de woning in oktober 2022 opgeleverd? Heb je het huis wel goed gedroogd na oplevering? En anders vooral met het weer van nu je deuren en ramen wijdopen zetten
Bedankt voor je reactie. Volgens is het huis goed droog, zeker omdat de 70% niet constant is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvdh
Barrycade schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:05:
Elke stand heb je je wtw staan? Ik hoop wel minimaal op aanwezigheidsstand?

Ken mensen die m op standje 1 zetten onder het motto anders maakt het zo veel geluid, maar wel klagen over hoofdpijn.

En is je luchtvochtigheid nu nog steeds zo hoog? Dan is er echt iets mis met je ventilatiegraad. Maar zonder meer info is het moeilijk raden

Ik snap trouwens ook niet de keuze voor de trap om te meten of ruikt daar het mufst? Wat voor trapbedekking heb je dan? Kan zijn dat je vloerbedekking/lijm hogere vochtgehaltes niet leuk vindt.
De luchtvochtigheid daalt enkel als ALLE ramen en deuren open staaan.
De reden dat de hygrometer op de trap lag is omdat we met de trap ook problemen hebben en ik dingen wil bewijzen, maar dat is een ander topic.
De meeste percentages zijn gemeten in de woonkamer
Pagina: 1