Software kopen in bruikleen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:43
Ik weet niet helemaal of dit topic in algemeen of PFS hoort, maar verplaatsen kan altijd. :)

De situatie: in oktober 2021 een thuislicentie gekocht van software. Deze software heb ik opgeleverd gekregen met bijhorende dongle. Het gaat hier om versie 2 van de betreffende software. Daarvoor heb ik bijna 2000 euro betaald als buy-out.

Gisteren ontving ik opeens een mail dat het bedrijf software versie 3 uit gaat brengen. Geen buy-out meer, maar een jaarlijks subscriptiemodel. Er is in de mail geschreven dat ik per se over MOET naar versie 3. Als ik dat niet doe, moet ik de dongle opsturen en vervalt mijn licentie :?

De ontwikkelaar stelt dat de software mij in bruikleen is geleverd en dat de licentie niet overdraagbaar is. Ik wil gewoon software versie 2 blijven gebruiken. Dat ik geen support krijg omdat het product end of life is, vind ik geen probleem.

Hoe de koop tot stand is gekomen:

- Contact gehad met de toenmalig CEO van dit bedrijf. Stuurt mij een offerte. Ik geef per mail akkoord (niets ondertekend verder, geen contract gezien) en krijg een factuur. Die heb ik betaald en de software is opgeleverd;
- Op de offerte staat dat er algemene handelsvoorwaarden gelden. Deze zijn mij nooit toegezonden, zijn niet publiekelijk op de website te vinden en ik kan ze ook niet vinden op de site van de KvK;
- Er is nooit gesproken over enige vorm van bruikleen van software.

Inmiddels is de situatie bij dat bedrijf veranderd. Er zit nu een nieuwe CEO en een nieuwe salesmanager. Zij houden vol: de licentie moet terug en ik ben mijn geld kwijt, tenzij ik overstap naar versie 3.

Dat heb ik bij de koop nooit besproken. En er zijn meer klanten die niet weten dat de software blijkbaar in bruikleen is en zij zijn niet voornemens om de licentie zomaar in te leveren.

Mijn vraag: is het gebruikelijk om 2000 euro voor software te betalen en niets te bezitten? Mogen zij mij dit verplichten? Moet ik de licentie teruggeven?

Iemand hier ervaring mee of wordt me nu maar wat op mijn mouw gespeld?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:22:
De ontwikkelaar stelt dat de software mij in bruikleen is geleverd en dat de licentie niet overdraagbaar is. Ik wil gewoon software versie 2 blijven gebruiken.
Ik zou ze vragen waar dat staat in het contract dat jij getekend hebt.

Als ik het zo hoor kunnen ze dat niet, omdat dat er niet in staat.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Wat bedoel je met 'buy-out' ?
En wat gaat er gebeuren als je niets doet?
Je Licentie vervalt? Welke Licentie?

[ Voor 58% gewijzigd door The_BoKmeester op 03-06-2023 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
bwerg schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:33:
[...]

Ik zou ze vragen waar dat staat in het contract dat jij getekend hebt.

Als ik het zo hoor kunnen ze dat niet, omdat dat er niet in staat.
Dat is een goede. Ik heb ze ook gebeld en er werd me meteen verteld: “het gaat erom dat je hoe dan ook naar versie 3 gaat.”

Op gerichte vragen over versie 2 en mijn licentie daarop werd er geen antwoord gegeven. Ik heb nooit iets getekend en heb ook geen contract gezien. Alleen een offerte waarop staat dat de ‘algemene handelsvoorwaarden’ gelden. Wellicht dat het daar in zou kunnen staan, maar ik heb dat document nooit gekregen en het is ook niet op te vragen.
The_BoKmeester schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:35:
Wat bedoel je met 'buy-out' ?
En wat gaat er gebeuren als je niets doet?
Je Licentie vervalt? Welke Licentie?
Bij versie 2 heb je geen subscriptiemodel. Je koopt de software eenmalig en krijgt dan jaarlijks een support- en updatecontract erbij aangeboden. Ontwikkelaars van dergelijke software noemen dat een buy-out (eenmalige koop).

Bij versie 3 heb je een subscriptiemodel en betaal je per jaar een bedrag. Dan snap ik dat de software in bruikleen is. Maar dat was bij versie 2 niet het geval. Vandaar nu de onduidelijkheid.

Als ik niets doe, heb ik de dongle niet opgestuurd, terwijl de ontwikkelaar zegt dat ik dat verplicht ben. Er is niets afgesproken over de duur van de licentie. Want die licentie staat op een dongle en zolang de dongle in mijn bezit is, kan ik de software gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door Dennisweb op 03-06-2023 00:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt een licentie voor v2. Die kan je vast eeuwig gebruiken. Zonder dat je per se recht hebt op v3 behalve als je dat zwart-op-wit hebt.

E.e.a. hangt af van de precieze details in de licentie die je hebt betaalt. Wat zijn de detailteksten?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
F_J_K schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:49:
Je hebt een licentie voor v2. Die kan je vast eeuwig gebruiken. Zonder dat je per se recht hebt op v3 behalve als je dat zwart-op-wit hebt.

E.e.a. hangt af van de precieze details in de licentie die je hebt betaalt. Wat zijn de detailteksten?
Le-zen. De licentietekst heeft TS waarschijnlijk niet. Alleen een verwijzing naar (niet meer toegangkelijke) Algemene Handelsvoorwaarden in de offerte.

Als TS zijn Licentietekst gehad had, dan had hij dit topic niet hoeven starten gok ik.
Zit die licentietekst niet ergens in het programma zelf? (in de Help oid?)

[ Voor 6% gewijzigd door The_BoKmeester op 03-06-2023 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

The_BoKmeester schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:52:

Dat dus :P

Desnoods opvragen met de expliciete vermelding dat je de voorwaarden vraagt zoals die toen gelden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
F_J_K schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:49:

Onder de offerte die mij gestuurd is:

l Offerte is 30 dagen geldig.
l Prijzen zijn exclusief B.T.W.
l Betaling 100% vooraf bij opdracht.
l Softwarelicentie is niet overdraagbaar zonder schriftelijke toestemming van BEDRIJF A.
l Alle leveringen geschieden volgens algemene handelsvoorwaarden van BEDRIJF A, gedeponeerd bij de K.v.K. te PLAATS.

Daarna kwam er de factuur met daarop de naam van het product: Software V2, 85 EUR voor de dongle en 95 EUR voor remote installatie.

Meer detailteksten zijn er niet. Totdat ik gisteren deze mail van de nieuwe salesmanager kreeg:

De huidige Software V2 licentie is een bruikleen licentie die overigens niet-overdraagbaar is. Bij ondertekening van bijgevoegd voorstel, kun je de licentie blijven gebruiken tot het moment dat de migratie naar Software V3 is gedaan. Dan wordt de oude dongel ingeleverd.

Als je besluit geen gebruik te maken van dit aanbod, dan zal per 1 oktober 2023 of de vernieuwingsdatum van het huidige contract de supportprijs voor Software V2 met 25% worden verhoogd. Zie daarvoor de uitleg in de bijlage. Op het moment dat Software V2 End of Life is, dan zal gevraagd worden de dongel in te leveren. De verwachting is dat dit per einde 2024 zal zijn. Bovenstaande aanbieding zal dan niet van toepassing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:57:
[...]

l Softwarelicentie is niet overdraagbaar zonder schriftelijke toestemming van BEDRIJF A.
l Alle leveringen geschieden volgens algemene handelsvoorwaarden van BEDRIJF A, gedeponeerd bij de K.v.K. te PLAATS.

Daarna kwam er de factuur met daarop de naam van het product: Software V2, 85 EUR voor de dongle en 95 EUR voor remote installatie.

Meer detailteksten zijn er niet. Totdat ik gisteren deze mail van de nieuwe salesmanager kreeg:

De huidige Software V2 licentie is een bruikleen licentie die overigens niet-overdraagbaar is. Bij ondertekening van bijgevoegd voorstel, kun je de licentie blijven gebruiken tot het moment dat de migratie naar Software V3 is gedaan. Dan wordt de oude dongel ingeleverd.

Als je besluit geen gebruik te maken van dit aanbod, dan zal per 1 oktober 2023 of de vernieuwingsdatum van het huidige contract de supportprijs voor Software V2 met 25% worden verhoogd. Zie daarvoor de uitleg in de bijlage. Op het moment dat Software V2 End of Life is, dan zal gevraagd worden de dongel in te leveren. De verwachting is dat dit per einde 2024 zal zijn. Bovenstaande aanbieding zal dan niet van toepassing zijn.
The_BoKmeester schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:52:
[...]

Le-zen. De licentietekst heeft TS waarschijnlijk niet. Alleen een verwijzing naar (niet meer toegangkelijke) Algemene Handelsvoorwaarden in de offerte.

Als TS zijn Licentietekst gehad had, dan had hij dit topic niet hoeven starten gok ik.
Nee. Daar staat alleen een groot logo van de software met daaronder Licensed to: Dennis en een copyright jaartal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
ls je besluit geen gebruik te maken van dit aanbod, dan zal per 1 oktober 2023 of de vernieuwingsdatum van het huidige contract (???) de supportprijs [DAN MAAR GEEN SUPPORT} voor Software V2 met 25% worden verhoogd. Zie daarvoor de uitleg in de bijlage. Op het moment dat Software V2 End of Life is, dan zal gevraagd worden de dongel in te leveren. [VRAGEN STAAT VRIJ, VERPLICHTEN IS EEN 2e]
zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

[...]

Er is dus niets gezegd over enige updates of onderhoud? Ouch.

Toch: vraag de algemene handelsvoorwaarden van BEDRIJF A, gedeponeerd bij de K.v.K. te PLAATS op dd de aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Zo dacht ik er ook over. Ik wil alleen geen rechtszaak. Maar dat zie ik niet snel gebeuren, eerlijk gezegd. Het lijkt mij niet dat ik iets oneigenlijks doe. De dongle is betaald, de software ook. Er kan dan volgens mij geen sprake zijn van diefstal of ontvreemding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
F_J_K schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 01:03:
[...]

Er is dus niets gezegd over enige updates of onderhoud? Ouch.

Toch: vraag de algemene handelsvoorwaarden van BEDRIJF A, gedeponeerd bij de K.v.K. te PLAATS op dd de aankoop.
Jawel, in de offerte is een bedrag per jaar opgenomen als updatecontract. Je betaalt ieder jaar dus een los bedrag voor updates en software.

Hoe kan ik die handelsvoorwaarden opvragen? Bij het bedrijf zelf? Want de KvK heeft ze niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 01:03:
[...]

Zo dacht ik er ook over. Ik wil alleen geen rechtszaak. Maar dat zie ik niet snel gebeuren, eerlijk gezegd. Het lijkt mij niet dat ik iets oneigenlijks doe. De dongle is betaald, de software ook. Er kan dan volgens mij geen sprake zijn van diefstal of ontvreemding.
Precies, en aangezien je huidige 'contract' waarschijnlijk geen einddatum had van origine, lijkt het mij onzin om ineens een 'einddatum' te introduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 01:04:
[...]

Jawel, in de offerte is een bedrag per jaar opgenomen als updatecontract. Je betaalt ieder jaar dus een los bedrag voor updates en software.

Hoe kan ik die handelsvoorwaarden opvragen? Bij het bedrijf zelf? Want de KvK heeft ze niet. ;)
Als je zwart-wit een afspraak hebt te betalen voor updates zonder kleine letters dan zou ik stellen dat dat nog geldt. En mag men dat beantwoorden door, schriftelijk, inderdaad de voorwaarden te geven die golden op die datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
F_J_K schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 01:12:
[...]

Als je zwart-wit een afspraak hebt te betalen voor updates zonder kleine letters dan zou ik stellen dat dat nog geldt. En mag men dat beantwoorden door, schriftelijk, inderdaad de voorwaarden te geven die golden op die datum.
Goed. Ik ga nog eens contact met die club opnemen. Ik heb overigens ook het e-mailadres van de oude CEO nog, dus die heb ik ook eens gevraagd waarom hij mij dit nooit verteld heeft. Ik heb altijd goed contact met hem gehad, dus wie weet kan hij het een en ander ophelderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:44
. Daarvoor heb ik bijna 2000 euro betaald als buy-out.
.

Mijn vraag: is het gebruikelijk om 2000 euro voor software te betalen
[...]

Software V2, 85 EUR voor de dongle en 95 EUR voor remote installatie.
Is het nou 200 of 2000 euro?

Klopt het dat dit om een zakelijke koop gaat? Want dan werkt het heel anders dan bij een consumenten koop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou even benadrukken dat ze een overeenkomst zijn aangegaan en dat die overeenkomst (en alles daarin waarnaar wordt doorverwezen, zoals algemene voorwaarden, mits die toen beschikbaar zijn gesteld) de plek is waar alle rechten en verplichtingen in staan. Voor jou en voor hen. Dus als daarin niks is afgesproken zijn er geen verplichtingen, anders dan wat redelijkerwijs uit de aankoop volgt, zoals een werkend product (hoe lang die blijft werken staat dan nog open voor discussie).

Bewerkingen als "je hebt hem in gebruiksleen" en "licentie X is van toepassing" staan daar niet in. Twaalf keer herhalen dat dat wel zo zou zijn veranderd niks.

"het gaat erom dat je hoe dan ook naar versie 3 gaat", leuk dat het jullie daarom gaat, het gaat mij om dat ik een ferrari krijg maar dat gebeurt ook niet. Wederom: waar is die verplichting afgesproken?

Het klinkt alsof ze in zijn gaan zien dat hun business model niet werkt op langere termijn. Kan gebeuren, maar dan zorg je dat je nieuwe klanten naar een nieuw model gaan, en die oude hebben dan geluk. Als dat wat dongeltjes kost schrijf je die maar af als leergeld.

[ Voor 13% gewijzigd door bwerg op 03-06-2023 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het bedrag staat er redelijk los van dan weer. Ik weet dat mijn werkgever wel meer dan €2k per jaar puur aan licentiekosten kwijt is voor onze primaire software. Dus puur dat het een hoog bedrag is, betekend niet dat je het gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Ik zou gewoon mailen dat je geen interesse hebt in v3 en dat je v2 blijft gebruiken en het daarbij laten. Verder gewoon wegklikken en mails negeren.

Whatever in dat contract staat, geen enkel bedrijf gaat juridische stappen ondernemen om dit aan te vechten (kost veel tijd en geld, gaat jaren overheen), zeker omdat je zelf al aangeeft de voorwaarden niet gekregen te hebben e.d. Ze hebben geen poot om op te staan.

[ Voor 46% gewijzigd door Gamebuster op 03-06-2023 09:00 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gamebuster schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:58:
Ik zou gewoon mailen dat je geen interesse hebt in v3 en dat je v2 blijft gebruiken en het daarbij laten. Verder gewoon wegklikken en mails negeren.

Whatever in dat contract staat, geen enkel bedrijf gaat juridische stappen ondernemen om dit aan te vechten.
En als ze wel stappen willen ondernemen zijn die kansloos. Op basis waarvan kunnen ze jou dwingen een zelfverzonnen abonnement af te sluiten? Of op welke grond gaan ze de bestaande overeenkomst ontbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Kurkentrekker schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:00:
[...]

En als ze wel stappen willen ondernemen zijn die kansloos. Op basis waarvan kunnen ze jou dwingen een zelfverzonnen abonnement af te sluiten? Of op welke grond gaan ze de bestaande overeenkomst ontbinden?
Precies dit dus. Zo'n proces kan jaren duren, en veel tijd en geld kosten, en er is een aannemelijke kans dat ze niks winnen en alle tijd en geld kwijt zijn.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 03-10 15:54
Als ik alles goed begrijp blijft V2 ook werken met de dongel. Dus inpliciet zou je kunnen zeggen dat je daarmee een oneindige licentie hebt.

Daarnaast lijkt het mij dat als je betaald hebt voor de dongel dat als je die terug zou sturen je ook je geld terug krijgt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kevinp schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:08:
Daarnaast lijkt het mij dat als je betaald hebt voor de dongel dat als je die terug zou sturen je ook je geld terug krijgt.
Dat is puur hypothetisch, want er is nu geen reden overeengekomen om terug te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt de software wel als je geen internet hebt of zit er een call to home in die je verplicht altijd verbonden te zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malino
  • Registratie: December 2021
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:45:
Werkt de software wel als je geen internet hebt of zit er een call to home in die je verplicht altijd verbonden te zijn?
Dongles worden vrijwel alleen gebruikt in situaties zonder internet, want zodra je verplicht altijd verbonden zou moeten zijn voor een online licentie-check, is die dongle meteen overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Het gaat hier om een thuislicentie, geen zakelijke koop. Normaal wordt de software verkocht aan grote namen in de industrie, maar er wordt soms een thuislicentie verstrekt. Daarvan heb ik er één.

Daar heb ik bijna 2000 euro voor betaald. Op de factuur staat ook gewoon de naam van het product met de prijs erbij. Andere mensen in de industrie zijn ook niet blij met de handelswijze van het bedrijf en horen nu ook voor het eerst dat ze eigenlijk niets gekocht hebben, maar in bruikleen. Die mensen in de industrie hebben wel 20.000 euro betaald, maar moeten ook hun dongle inleveren.

Het gaat hier om software dat werkt op een dongle, er is geen call to home en zonder dongle werkt de software niet. Ik denk eerlijk gezegd ook dat het een kostbare zaak voor ze wordt om een proces te starten tegen iedereen die de dongle niet terugstuurt. Ik zal eerst nog een keer redelijk contact opnemen. Maar als dat niet lukt, laat ik het denk ik maar op zijn beloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:07

ThePsycho

Biertje?

Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:12:

...en horen nu ook voor het eerst dat ze eigenlijk niets gekocht hebben, maar in bruikleen. Die mensen in de industrie hebben wel 20.000 euro betaald, maar moeten ook hun dongle inleveren.
Dat 'moeten' is een sterk woord in deze situatie. Die bedrijven horen het dus ook voor het eerst en kan me niet voorstellen dat die simpelweg akkoord gaan als de facturen en alle verstrekte informatie aanduidt dat je iets hebt aangeschaft.

Het enige voordeel wat jij hebt ten opzichte van die bedrijven is dat jij zonder support kan...

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
ThePsycho schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:23:
[...]

Dat 'moeten' is een sterk woord in deze situatie. Die bedrijven horen het dus ook voor het eerst en kan me niet voorstellen dat die simpelweg akkoord gaan als de facturen en alle verstrekte informatie aanduidt dat je iets hebt aangeschaft.

Het enige voordeel wat jij hebt ten opzichte van die bedrijven is dat jij zonder support kan...
Dat is inderdaad correct. Ik heb twee keer de support nodig gehad en beide keren konden ze het zelf ook niet oplossen. Dat heb ik zelf gedaan.

Sommige zeer grote spelers mogen trouwens wel op versie 2 blijven, maar dat is alleen ‘bij wijze van uitzondering.’ Dat geeft mij al de indruk dat er contractueel in mijn geval niets voor is afgesproken.

Mijn gevoel is dat ze proberen mij te dwingen om naar hun nieuwe business model te gaan en daarom smoesjes verzinnen. Ik heb ook de installatie nog eens doorlopen, maar ook daar staat niets in over bruikleen. Daar staat alleen dat de software auteursrechtelijk beschermd is en dat ik het niet mag verspreiden. Dat lijkt me logisch.

Dat is dan ook de reden dat ik het hier vroeg. Mijn gevoel dat ze me iets op de mouw spelden lijkt me wel te kloppen. Ik zal voor de zekerheid vragen om de handelsvoorwaarden van oktober 2021, maar ik denk dat dat voor hen al een lastig verhaal gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]
Volgens mij is dit ook al niet rechtsgeldig. Volgens mij heb je toch echt het recht om je gekochte bezit door te verkopen.

Over wat voor software hebben we het eigenlijk, die voor bedrijven 20k is, maar je als thuisgebruiker ook interessant kan vinden...? Ik kan me daar niks bij voorstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:21
Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:33:
Sommige zeer grote spelers mogen trouwens wel op versie 2 blijven, maar dat is alleen ‘bij wijze van uitzondering.’
Je hebt dus ook contact met andere afnemers van de software, of is er een specifiek (open) forum oid voor gebruikers van deze software? Misschien dat je samen wat meer slagkracht hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
42erik schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:40:
[...]

Volgens mij is dit ook al niet rechtsgeldig. Volgens mij heb je toch echt het recht om je gekochte bezit door te verkopen.

Over wat voor software hebben we het eigenlijk, die voor bedrijven 20k is, maar je als thuisgebruiker ook interessant kan vinden...? Ik kan me daar niks bij voorstellen
Het gaat hier om software in de mediawereld. Als ik specifieker ben, is de kans groot dat te raden valt welke software het is. Zij zijn de grootste speler in de Nederlandse industrie en ik wil ze geen slechte naam bezorgen. :)
Nielson schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:42:
[...]
Je hebt dus ook contact met andere afnemers van de software, of is er een speciaal (open) forum oid voor gebruikers van deze software? Misschien dat je samen wat meer slagkracht hebt.
Het bedrijf in kwestie geeft zelf aan dat zij een paar grote klanten een uitzonderingspositie geven. En ik ken inderdaad een paar klanten die dit ook voor het eerst horen en de dongle ook niet zomaar terug willen geven. Dat zijn lokale omroepen die er 20.000 voor hebben betaald.

[ Voor 31% gewijzigd door Dennisweb op 03-06-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:23
Kijk ook even hoe er updates worden verspreid voor deze software.
Worden deze gepusht door de server, en automatisch geinstalleerd?
En hoe wordt de licentie gecontroleerd/activeerd?

Als dit allemaal via hun kant gaat, zorg dan dat je backups hebt van software en licentie bestand offline.

In het ergste geval kunnen ze anders jouw dongle nog server-side deactiveren, of een update pushen zodat de software alanog niet meer werkt.

Bij de software die ik voor mijn cnc machines gebruik wordt er na de installatie verbinding gemaakt om het .lic bestand op te halen en installeren.
Hierin staat of,en tot wanneer mijn licentie geldig is.

De andere software die ik gebruik maakt dan weer gebruik van een .reg file die een sleutel aanmaakt in het windows register, zodat de dongle ook geaccepteerd wordt door de software. Zolang ik zelf de dongle en .reg file heb kunnen ze dit dan weer niet blokkeren

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
MaD_co schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:39:
Kijk ook even hoe er updates worden verspreid voor deze software.
Worden deze gepusht door de server, en automatisch geinstalleerd?
En hoe wordt de licentie gecontroleerd/activeerd?

Als dit allemaal via hun kant gaat, zorg dan dat je backups hebt van software en licentie bestand offline.

In het ergste geval kunnen ze anders jouw dongle nog server-side deactiveren, of een update pushen zodat de software alanog niet meer werkt.

Bij de software die ik voor mijn cnc machines gebruik wordt er na de installatie verbinding gemaakt om het .lic bestand op te halen en installeren.
Hierin staat of,en tot wanneer mijn licentie geldig is.

De andere software die ik gebruik maakt dan weer gebruik van een .reg file die een sleutel aanmaakt in het windows register, zodat de dongle ook geaccepteerd wordt door de software. Zolang ik zelf de dongle en .reg file heb kunnen ze dit dan weer niet blokkeren
Nee, het is een dongle waarop de licentie staat. Zonder dongle kun je de software niet opstarten. Ze kunnen het ding op afstand niet blokkeren, daarom willen ze hem ook terug.

De dongle is er juist voor gemaakt zodat je de software offline kunt gebruiken. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Dennisweb Wie eist bewijst !
Als zij de dongel opeisen, moeten ze bewijzen dat de overeenkomst zo is gesloten dat het een buikleen goed is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
Precies. Als er in jouw contract/overeenkomst/offerte niks staat over bruikleen en er staat nergens iets over het inleveren van de dongle, dan heb je deze gewoon gekocht en niet in bruikleen. Je hebt dan geen enkele verplichting om deze terug te sturen.

Je kunt op zoek naar de algemene voorwaarden of andere voorwaarden, maar deze zijn niet relevant. Als het bedrijf had gewild dat gebruikers zich houden aan bepaalde voorwaarden, dan hadden ze deze destijds bij aanschaf moeten bijleveren en in het contract/overeenkomst/offerte moeten melden dat deze van toepassing zijn. Nu nog extra voorwaarden toevoegen aan een bestaande overeenkomst is niet rechtsgeldig.

Ik denk dat ze je niks kunnen maken als je besluit om af te zien van verdere support en updates en gewoon je huidige versie blijft gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:14
- Op de offerte staat dat er algemene handelsvoorwaarden gelden. Deze zijn mij nooit toegezonden, zijn niet publiekelijk op de website te vinden en ik kan ze ook niet vinden op de site van de KvK;
Handelsvoorwaarden moet je telefonisch opvragen bij de KVK: https://www.kvk.nl/deponeren/algemene-voorwaarden-deponeren/
Je klanten kunnen je voorwaarden bij ons opvragen. Dit kan met jouw KVK-nummer of via je bedrijfsnaam en de vestigingsplaats van je onderneming. Algemene voorwaarden zijn niet online beschikbaar. Ze kunnen alleen telefonisch worden opgevraagd.

[ Voor 23% gewijzigd door Josk79 op 03-06-2023 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Ik ben het met jullie eens. Ik zal kenbaar maken dat ik gewoon versie 2 blijf gebruiken, ik geen verdere support hoef en zal proberen de dongle te behouden.

Er is geen enkel aparte overeenkomst of contract waarin er specifiek over bruikleen wordt gesproken. Ik heb verder ook niets ondertekend, dus ik denk dat ze pech hebben. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Is er geen "EULA" waar tijdens installatie mee akkoord is gegaan waar mogelijk iets in staat? Je weet wel, dat stuk tekst dat geen hond leest en altijd maar op "Akkoord" klikt.

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 03-06-2023 18:09 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
RobIII schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:08:
Is er geen "EULA" waar tijdens installatie mee akkoord is gegaan waar mogelijk iets in staat? Je weet wel, dat stuk tekst dat geen hond leest en altijd maar op "Akkoord" klikt.
Misschien is die er wel, maar waarom zou de TS daar achteraan moeten? Als de verkoper van die software de TS daaraan wil houden, dan moeten ze zelf maar ergens mee komen toch? Ik verwacht dan een kennisgeving, verzoek om de dongle te retourneren, en als dat niet gebeurt, een ingebrekestelling. Dat is het moment dat de TS er iets mee moet gaan doen.

Nu niet. Ik zou helemaal niet meer communiceren met dat bedrijf. Dus ook niet melden dat je v2 blijft gebruiken en geen suppert meer wilt. Radiostilte en kijken of ze er zelf op terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:06:
Ik ben het met jullie eens. Ik zal kenbaar maken dat ik gewoon versie 2 blijf gebruiken, ik geen verdere support hoef en zal proberen de dongle te behouden.

Er is geen enkel aparte overeenkomst of contract waarin er specifiek over bruikleen wordt gesproken. Ik heb verder ook niets ondertekend, dus ik denk dat ze pech hebben. :)
Het kan zijn dat ze een online validatie hebben in combinatie met de dongle. Als dat zo is, kunnen ze de oude API's voor versie 2 gemakkelijk offline halen en zorgen dat jouw versie van de applicatie niet meer gaat werken. Maar dat is alleen als de validatie en-en is (dus en die online check en de dongle).

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 03-06-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
PhilipsFan schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:16:
[...]

Misschien is die er wel, maar waarom zou de TS daar achteraan moeten?
Als die er is en als TS daar mee akkoord is gegaan (en dat zal dan allicht zo zijn want anders installeert de software doorgaans niet eens) dan kon dat nog wel eens van invloed zijn.

Nu las ik wel dat er (remote) installatie is gedaan waardoor er misschien iemand anders op akkoord heeft geklikt, maar dan wordt het helemaal troebel. Ik vind het gewoon voor nu vooral even relevant te weten óf er een EULA is en, zo ja, wat er in staat. Kijken we daarna wel wat we kunnen met die informatie.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
RobIII schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:25:
[...]

Als die er is en als TS daar mee akkoord is gegaan (en dat zal dan allicht zo zijn want anders installeert de software doorgaans niet eens) dan kon dat nog wel eens van invloed zijn.

Nu las ik wel dat er (remote) installatie is gedaan waardoor er misschien iemand anders op akkoord heeft geklikt, maar dan wordt het helemaal troebel. Ik vind het gewoon voor nu vooral even relevant te weten óf er een EULA is en, zo ja, wat er in staat. Kijken we daarna wel wat we kunnen met die informatie.
Nee. Er is geen EULA bij installatie. Het enige wat er staat is dat je de software niet mag herdistribueren en dat dit met alle juridische middelen wordt bestreden als je het wel doet.

Er is verder geen scherm met tekst waarmee je akkoord gaat. Nadat je de melding over distributie hebt doorgeklikt, kom je meteen uit op het scherm waar je de software wilt installeren. Ik ken die lange EULA’s van andere software, maar deze software heeft dat allemaal niet.

Dat de software ‘in bruikleen’ is, komt voor mij compleet uit de lucht vallen. Het staat nergens. Ook niet in de software zelf. Als ik op ‘info’ klik in de software, is er nergens een EULA te bekennen.

Dat veroorzaakt ook mijn vragen. Als vanaf begin duidelijk was geweest dat het om bruikleen gaat, was ik de beroerdste niet en had ik het netjes ingeleverd. Maar omdat het niét afgesproken is en ook nergens bekend is gemaakt, ben ik minder geneigd alles zomaar te geloven.

Als er iemand in de zaal is die verstand heeft van deze materie, wil ik best in een privébericht laten zien wat er in de installer staat. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
De algemene voorwaarden zijn dus van toepassing verklaard in de offerte, met een bericht over waar je ze kunt vinden. Dat is voor een levering aan een particulier niet genoeg: daar moeten ze ter hand gesteld worden, anders zijn ze vernietigbaar.

Ik zou beginnen met vast te leggen dat jij niet beter weet dan dat je een eeuwigdurende licentie hebt gekocht en dat je omdat je voor het gebruik de dongle nodig hebt, je hem niet terug gaat sturen. Daarbij kun je dan vragen te onderbouwen waar staat dat *jij* die dongle terug moet sturen wanneer ze daar om vragen.

Komt het verhaal dat dit is op basis van de algemene voorwaarden, dan roep jij de vernietiging van de algemene voorwaarden in, omdat ze niet ter hand zijn gesteld.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX5-pg51WI8dM4uYLuEitKWi-18=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zaFM04J65wX46MfxSaau8GcO.png?f=user_large
@RobIII Dit is het enige scherm dat er is. Daarna kun je kiezen waar je de software wilt installeren en welke onderdelen je wilt installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

Spotmatic

Ken sent me

Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:55:
[Afbeelding]
@RobIII Dit is het enige scherm dat er is. Daarna kun je kiezen waar je de software wilt installeren en welke onderdelen je wilt installeren.
Dat is dus gewoon een standaard Installshield scherm (met een letterlijke vertaling van de EN-US versie). Ik zie daar niets specifieks van de fabrikant staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9922WGtsdlmgEF-g3XdK470u3qQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/0hVsKyfXN00xopIk6O05nf1f.gif?f=user_large

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Spotmatic schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:11:
[...]

Dat is dus gewoon een standaard Installshield scherm (met een letterlijke vertaling van de EN-US versie). Ik zie daar niets specifieks van de fabrikant staan.

[Afbeelding]
Oh. :D In dat geval heeft de fabrikant er helemaal niets van zichzelf erin gezet. :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

'Vroeger' was het heel normaal dat dure pakketten met een dongle geleverd werden, in sommige gevallen letterlijk een read-only USB-stick met een tekstbestandje erop, dat was dan je 'licentie'.

Ik ken iemand die ooit wat vertaalsoftware had met een paarse dongle erbij, die dongle heeft hij nooit ingeleverd en werkt nog altijd, alleen moet je wel even Windows XP installeren en een oude installer erbij zoeken. Was nog uit de tijd dat het niet standaard was dat iedereen een betrouwbare internetverbinding had, dus er wordt ook nergens in de software online gecheckt of je een licentie hebt oid.

Ik zou lekker mailen dat je akkoord gaat met het stoppen van de ondersteuning van versie 2 per 1 oktober 2023 en je supportovereenomst niet gaat verlengen, maar dat je de dongle niet terugstuurt omdat je zelf tevreden bent met versie 2 en dus geen gebruik wil maken van het aanbod om over te stappen op versie 3.
Mochten ze het daar niet mee eens zijn dan kun je aanbieden om het gehele product te retourneren en ze jou een bedrag terug te laten betalen. Je kunt als consument (omdat je het particulier hebt gekocht) bij een product van 2000 euro gewoon verwachten dat het meer dan twee jaar blijft werken. Mocht dat niet zo zijn dan krijg je de huidige waarde van het product terug, in dit geval zou dat dus 2000 euro min een bepaald bedrag voor het twee jaar kunnen gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 11:54
Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:33:
[...]
Dat de software ‘in bruikleen’ is, komt voor mij compleet uit de lucht vallen. Het staat nergens. Ook niet in de software zelf. Als ik op ‘info’ klik in de software, is er nergens een EULA te bekennen.
Even Devil's advocate spelen: wanneer je software van anderen kopieert hoor je daar een licentie bij te hebben gekregen die aan jou gebruiksrecht toekent (op basis van de voorwaarden van de leverancier).
Als je geen rechten krijgt via de EULA betekent dat dat het aan jou is te bewijzen dat je recht hebt om die software te mogen gebruiken. Ik zou zeker eens heel goed gaan kijken naar de voorwaarden van de licentiekoop die je hebt afgesloten want als die niet rechtsgeldig is geweest is de leverancier misschien wel nalatig geweest, maar heb je domweg geen recht om de software te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
bzzzt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Even Devil's advocate spelen: wanneer je software van anderen kopieert hoor je daar een licentie bij te hebben gekregen die aan jou gebruiksrecht toekent (op basis van de voorwaarden van de leverancier).
Als je geen rechten krijgt via de EULA betekent dat dat het aan jou is te bewijzen dat je recht hebt om die software te mogen gebruiken. Ik zou zeker eens heel goed gaan kijken naar de voorwaarden van de licentiekoop die je hebt afgesloten want als die niet rechtsgeldig is geweest is de leverancier misschien wel nalatig geweest, maar heb je domweg geen recht om de software te gebruiken.
En dan ben ik het geld domweg kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:11
[...]

Even Devil's advocate spelen:
Leverancier geeft niet aan dat het een licentie is, dus TS heeft eigenlijk de rechten op het hele product gekocht? Leverancier heeft geen recht meer om het aan andere partijen te verkopen dus TS kan grote schadeclaim indienen voor het ongeoorloofd verspreiden van zijn product?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
[...]

Het is zeker niet zo dat wanneer de leverancier iets verkoopt en niet genoeg opschrijft, er dan geen recht is om de software te gebruiken.

TS heeft betaald voor software. Dat staat buiten kijf.

Als de leverancier niet meer dan dat heeft beschreven, dan is de juridisch logische uitleg dat wat er gekocht is een gebruiksrecht is op de software, dat niet beperkt is in tijd en enkel beperkt is in die zin dat er een dongle nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
I_IBlackI_I schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:02:
[...]

Leverancier geeft niet aan dat het een licentie is, dus TS heeft eigenlijk de rechten op het hele product gekocht? Leverancier heeft geen recht meer om het aan andere partijen te verkopen dus TS kan grote schadeclaim indienen voor het ongeoorloofd verspreiden van zijn product?
Ho ho! Het is niet mijn product. Ik ben de gebruiker van het product. Ik heb een dongle bij aanschaf gekregen en daarmee start de software op. Laten we dingen niet ingewikkelder maken dan ze nu al zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
Dennisweb schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:00:
[...]
En dan ben ik het geld domweg kwijt?
Als je geen enkele 'record' hebt over wat er nou eigenlijk afgesproken is wordt het wel heel lastig je recht te halen denk ik.

Mocht de leverancier aangegeven hebben dat het om een software licentie gaat en dat nu terugnemen zou je eventueel een zaak kunnen hebben vanwege misleiding.
Betekent alleen wel een juridisch traject wat potentieel meer kost dan de licentie waard is.

(IANAL btw, in mijn studietijd keuzevak ICT recht gevolgd ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
StevenK schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:06:
[...]
Het is zeker niet zo dat wanneer de leverancier iets verkoopt en niet genoeg opschrijft, er dan geen recht is om de software te gebruiken.

TS heeft betaald voor software. Dat staat buiten kijf.

Als de leverancier niet meer dan dat heeft beschreven, dan is de juridisch logische uitleg dat wat er gekocht is een gebruiksrecht is op de software, dat niet beperkt is in tijd en enkel beperkt is in die zin dat er een dongle nodig is.
Als dat gebruiksrecht gekoppeld is aan het hebben van een lopend contract en de leverancier zich het recht voorbehoudt dat contract op te zeggen kan het zeker zo zijn dat die licentie vervalt.

Vond dit voorbeeld wel treffend: https://blog.iusmentis.co...ract-in-de-maag-splitsen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
bzzzt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:32:
[...]

Als dat gebruiksrecht gekoppeld is aan het hebben van een lopend contract en de leverancier zich het recht voorbehoudt dat contract op te zeggen kan het zeker zo zijn dat die licentie vervalt.

Vond dit voorbeeld wel treffend: https://blog.iusmentis.co...ract-in-de-maag-splitsen/
Ja, als er iets afgesproken wel, maar als je het topic had gelezen had je geweten dat er niets van dit soort afspraken met TS is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
[...]

Wij hebben nooit afspraken gemaakt over de looptijd van het gebruik van de software. Er is mij nooit van tevoren verteld dat ik verplicht over zou moeten naar een nieuwe versie als die er zou komen. Toen ik de software aanschafte, was er geen sprake van dat die licentie eindig zou zijn of dat dan de licentie ingeleverd moest worden. Het is mij nooit verteld en komt nu als verrassing uit de lucht vallen.

Als ik had geweten dat de licentie na aanschaf op enig moment weer moest worden ingeleverd, had ik het product sowieso niet gekocht. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Gelukkig kun je bij een gebrek aan overeenkomst als consument terugvallen op wat je zou mogen verwachten; je betaalt 2000 euro, er wordt niet gesproken van een contract of abonnement, je mag er dus vanuit gaan dat het een eenmalige koopovereenkomst is, en door het bedrag mag je er ook echt wel vanuit gaan dat dit product langer dan 2 jaar te gebruiken is.

Als het een zakelijke aankoop was dan was het anders geweest, maar omdat TS particulier heeft gekocht is het aan de verkoper om evt. voorwaarden duidelijk te communiceren, niet aan TS om dit zelf te gaan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Oon schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:27:
'...

Ik zou lekker mailen dat je akkoord gaat met het stoppen van de ondersteuning van versie 2 per 1 oktober 2023 en je supportovereenomst niet gaat verlengen, maar dat je de dongle niet terugstuurt omdat je zelf tevreden bent met versie 2 en dus geen gebruik wil maken van het aanbod om over te stappen op versie 3.
Mochten ze het daar niet mee eens zijn dan kun je aanbieden om het gehele product te retourneren en ze jou een bedrag terug te laten betalen. Je kunt als consument (omdat je het particulier hebt gekocht) bij een product van 2000 euro gewoon verwachten dat het meer dan twee jaar blijft werken. Mocht dat niet zo zijn dan krijg je de huidige waarde van het product terug, in dit geval zou dat dus 2000 euro min een bepaald bedrag voor het twee jaar kunnen gebruiken zijn.
Ik zou het iets anders formuleren

Ik zou lekker mailen dat je kennis heb genomen van het stoppen van de ondersteuning door de leverancier van versie 2 per 1 oktober 2023 en dat daardoor de supportovereenomst niet gaat worden verlengd, maar dat je de dongle niet terugstuurt omdat je zelf tevreden bent met versie 2 en voorlopig nog geen gebruik wil maken van het aanbod om over te stappen op versie 3.

Op deze wijze geeft je niet aan wat je er van vind dat de ondersteuning stopt (laat staan akkoord gaan, waarom?) en laat je nog open of je ooit nog op v3 overgaat. Ik zou niet beginnen over de rest (hoewel ik het er mee eens ben) laat de leverancier eerst maar eens reageren waarom je de dongle (volgens hen) zou moeten terug sturen, ze hebben zoals ik het nu begrijp alleen gevraagd (en vragen staat vrij). Volgens mij is er gewoon voor betaald voor licentie en dongle, dus eigendom, met als enige beperking dat dit niet zonder toestemming is over te dragen

Dus nog niet beginnen over gekocht als consument etc, maak ze niet wijzer als nodig is
[...]

...

....
Ik zou daarmee zeggen dat de Softwarelicentie dus niet in bruikleen is, anders hoef je geen schriftelijke toestemming te vragen voor overdracht. Bij bruikleen, kan je dus de overeenkomst beëindigen. Ook de termijn voor beëindigen van de overeenkomst en de overeenkomst zelf ontbreekt, dus geen bruikleen.

Je kan misschien even contact opnemen met de KVK of er nog oude kopieën van de AHV zijn, dit is een abonnement die ze misschien hebben stil gezet. Alternatief is wayback machine voor hun website bekijken....

[ Voor 34% gewijzigd door jeanj op 04-06-2023 12:17 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:40

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Oon schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:27:
En dan een abonnement moeten nemen op versie 3?

Ik zou versie 2 gewoon houden en niet meer reageren op de emails.

Ze stoppen vanzelf met mailen en als ze je in gebreke zouden stellen, gewoon terugmailen dat je het betwist.

Ze kunnen niet achteraf de voorwaarden van de deal veranderen om een abonnementsvorm te pushen, dat zou een mooi businessmodel zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Even een tikje naar SF :)

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 04-06-2023 21:19 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennisweb
Update: Ik heb met de ontwikkelaar van de software een deal gemaakt voor versie 3. Omdat ik al een licentie had en deze maar anderhalf jaar kon gebruiken, is er coulance toegepast.

Dat is wat mij betreft de beste uitkomst: ik kan de software blijven gebruiken, er zijn geen scheve gezichten van beide kanten en ik krijg er ook updates en support bij. Liever zo dan alles uitvechten bij een rechter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 16:52
Dennisweb schreef op maandag 5 juni 2023 @ 10:23:
Update: Ik heb met de ontwikkelaar van de software een deal gemaakt voor versie 3. Omdat ik al een licentie had en deze maar anderhalf jaar kon gebruiken, is er coulance toegepast.

Dat is wat mij betreft de beste uitkomst: ik kan de software blijven gebruiken, er zijn geen scheve gezichten van beide kanten en ik krijg er ook updates en support bij. Liever zo dan alles uitvechten bij een rechter. :)
Maar ben je nu dan niet alsnog akkoord gegaan met licentieconstructies die later alsnog eenzijdig door de leverancier aangepast kunnen worden, in jouw nadeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
Capa schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:19:
[...]

Maar ben je nu dan niet alsnog akkoord gegaan met licentieconstructies die later alsnog eenzijdig door de leverancier aangepast kunnen worden, in jouw nadeel?
De software wordt in versie 3 omgezet naar een subscriptiemodel. Versie 2 heb ik gekocht en in ruil daarvoor krijg ik een blijvend lage prijs op het abonnement voor versie 3. Zo had ik één licentie en heb ik er straks twee tegen een laag tarief.

We hebben bij de offerte afgesproken wat de voorwaarden zijn, dus die zijn voor beide partijen duidelijk. Als ik ooit stop met het afnemen van het product, kan ik de software inderdaad niet meer gebruiken. Maar zoveel alternatieven zijn er ook niet op de markt. Dit product wordt eigenlijk door iedereen in de mediasector gebruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb een tijd terug Wondershare Filmora gekocht. Ook daar met een "buy out". Ook die hebben in de nieuwe versie een subscriptie model en ook die hebben op dat moment alle oude licenties in getrokken. Nadat LTT daar lucht van kreeg en het melde in hun vodcast hebben ze dat heel snel terug getrokken.

Uiteraard is dat niet hetzelfde verhaal. Bij Wondershare stond heel duidelijk bij de aanschaf dat het oneindig gebruikt kon worden. Maar ik vindt het wel opvallend dat het ook daar om "de mediawereld" ging (hoewel uiteraard op minder professionele schaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dennisweb schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:33:
[...]

De software wordt in versie 3 omgezet naar een subscriptiemodel. Versie 2 heb ik gekocht en in ruil daarvoor krijg ik een blijvend lage prijs op het abonnement voor versie 3. Zo had ik één licentie en heb ik er straks twee tegen een laag tarief.

We hebben bij de offerte afgesproken wat de voorwaarden zijn, dus die zijn voor beide partijen duidelijk. Als ik ooit stop met het afnemen van het product, kan ik de software inderdaad niet meer gebruiken. Maar zoveel alternatieven zijn er ook niet op de markt. Dit product wordt eigenlijk door iedereen in de mediasector gebruikt. :)
Je bent nu gegaan van software die je onbeperkt kon blijven gebruiken naar het afnemen van een dienst. Een dienst kan worden stopgezet en een 'blijvend' lage prijs kan later worden verhoogd. Als je tevreden was met versie 2 had ik nooit met deze wijziging ingestemd.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
fopjurist schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:21:
[...]

Je bent nu gegaan van software die je onbeperkt kon blijven gebruiken naar het afnemen van een dienst. Een dienst kan worden stopgezet en een 'blijvend' lage prijs kan later worden verhoogd. Als je tevreden was met versie 2 had ik nooit met deze wijziging ingestemd.
Nee, want in de voorwaarden hebben we afgesproken dat de prijs X per jaar is en dat de prijs alleen verhoogd kan worden ter hoogte van de inflatie. De leverancier kan dus niet zomaar de prijs met 500 euro verhogen als hij dat wil.

Bij de prijs is onbeperkt aantal updates en ondersteuning inbegrepen. Bij het versie 2-model kreeg ik geen updates en support meer. Het gaat hier om software dat je gebruikt om uitzendingen mee te verzorgen. Als je dan geen support of updates meer krijgt, is dat wel erg vervelend als er straks Windows 12 of 13 is en de software niet meer werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennisweb op 09-06-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dennisweb schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:24:
[...]

Nee, want in de voorwaarden hebben we afgesproken dat de prijs X per jaar is en dat de prijs alleen verhoogd kan worden ter hoogte van de inflatie. De leverancier kan dus niet zomaar de prijs met 500 euro verhogen als hij dat wil.
Afspraken zijn niet in steen gebeiteld. Op grond van de redelijkheid en billijkheid of onvoorziene omstandigheden kunnen afspraken worden gewijzigd. Als het bedrijf over 5 of 10 jaar met een sneu verhaal komt dat je maar 10% van de eigenlijke prijs betaalt en dat het niet meer uit kan, en dat je wel hebt geprofiteerd van allerlei extra features en support, is er een kans dat de prijs alsnog wordt rechtgetrokken.

Wat andere zaken om rekening mee te houden:
Heb je uitgesloten dat de overeenkomst kan worden opgezegd?
Wat gebeurt er als versie 4 uitkomt en versie 3 niet meer verder wordt ontwikkeld?
Wat gebeurt er als de fabrikant er helemaal mee stopt?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
fopjurist schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:35:
[...]

Afspraken zijn niet in steen gebeiteld. Op grond van de redelijkheid en billijkheid of onvoorziene omstandigheden kunnen afspraken worden gewijzigd. Als het bedrijf over 5 of 10 jaar met een sneu verhaal komt dat je maar 10% van de eigenlijke prijs betaalt en dat het niet meer uit kan, en dat je wel hebt geprofiteerd van allerlei extra features en support, is er een kans dat de prijs alsnog wordt rechtgetrokken.

Wat andere zaken om rekening mee te houden:
Heb je uitgesloten dat de overeenkomst kan worden opgezegd?
Wat gebeurt er als versie 4 uitkomt en versie 3 niet meer verder wordt ontwikkeld?
Wat gebeurt er als de fabrikant er helemaal mee stopt?
Het is niet zo dat ik helemaal afhankelijk ben van deze software. Achter de schermen ben ik ook bezig met zelf software te programmeren. De leverancier heeft er niks aan om de overeenkomst op te zeggen, omdat dat juist alleen maar geld kost in plaats van oplevert. Het bedrijf gaat juist meer in thuislicenties doen. Ik voorzie daarin geen probleem.

Volgens de briefing die ik heb gehad wordt er bij introductie van een versie 4 automatisch overgeschakeld naar die versie tegen dezelfde prijs. Het is "niet meer nodig om software aan te schaffen."

Wat er gebeurt als de fabrikant ermee stopt? Dan zitten heel veel mediabedrijven in Nederland met een vet probleem. Het bedrijf bestaat al sinds de jaren '90 en is juist flink aan het uitbreiden. Ik voorzie niet dat ze er zomaar mee stoppen. Het gaat hier om zeer professionele software. De top van de industrie. We hebben het niet over software dat gemaakt wordt door één programmeur die maar wat aanklooit.
Pagina: 1