zelf plantenbak uit beton maken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 00:27

Mijn vraag

hoe eigen plantenbak uit beton maken ?
onderstaande bijlage word een impressie van onze nieuwe tuin ongeveer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u1czz3ye1uOdlQ_w3xlurKHVNfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BeSmGaaAsAYVZlENJ0Qm7c3S.jpg?f=user_large

de schutting gaan we uit triple grenen thermowood doen, hiervoor komt de plantenbak van ongeveer een 60 of 80 cm hoge plantenbak.
in de bak gaan we werken met siergrassen om zo ook een mooi groen terras te krijgen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Bepaal de afmeting van uw plantenbak.

Bestel de betonblokken online, let op de afmetingen zodat je goed uitkomt met de maatvoering.

Zorg voor een goede fundering, zodat de plantenbak niet kan gaan verzakken..

Nu kun je beginnen met het metselen van de eerste laag betonblokken op de fundering.

Voor de volgende lagen is het voor de stevigheid van de plantenbak erg belangrijk dat je deze halfsteens metselt. Hiermee zorg je ervoor dat verbindingsnaden verspringen en voorkom je de kans op breuklijnen.

bovenstaande stappen ga ik toepassen wat al redelijk vanzelfsprekend is.

als laatste stap wil ik deze mooi gaan afstuccen word dit met knauf of cement gedaan ?

laatste vraag waar ik niet over uit ben is of er zelf in de bak iets van een bepaalde afwatering moet komen zodat het water er niet in blijft zitten ?

Beste antwoord (via Philtjens op 03-06-2023 11:15)

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:35
Als je met betonblokken gaat werken, fundering is heel belangrijk -> uitgraven + ophoog zand opvullen en aanstampen. Vervolgens opsluitbanden bijv. gebruiken als fundering of bovengenoemde mal maken.

- Een grote en kleine waterpas om je fundering waterpas te leggen en ook als je een hoek omgaat dan je een mooie nette hoek hebt.

- Stapelen altijd verspringend doen -> wat ik altijd doe is uittekenen hoe ik de blokken ga leggen. Als je hoeken omgaat zorg je dat stapelt achter de laatste steen, anders krijg je een raar gezicht. Ook moet je goed kijken naar de maten van stenen en de breedte, je hebt bijvoorbeeld veel standaard maten. Laatst ben ik bezig geweest met stapelblokken, dan heb je 30 of 60 cm. Zodat je goed uitkomt.

Voordat je ze vast zet met cement doe ik altijd even droog oefenen of ik het mooi vind. Is een beetje dubbel werk maar laatst haalde ik er toch nog een fout uit.

- Rondom stuc'en Knauf is een merk, ik zou vooral kijken dat het stuc is voor buiten gebruik tegen vorst en vocht. Ik ben geen expert maar als je rond googelt, zie je gelijk de adviezen.

Afwatering moet niet echt een probleem zijn omdat je alleen fundering legt onder de muur zelf en niet over de hele bak. Je bak sluit direct aan op de grond (zoals hier op de foto) omdat het midden open is. Zo kan het water ook weer netjes weglopen. Als dat niet het geval is, zou ik de blokkade weghalen of genoeg gaten / afvoer maken anders kan je zo je beplanting, boompjes weggooien wegens rot.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 13:24
I.p.v. metselen en smeren kun je ook bekisting maken en die volstorten met beton (even opletten of je bewapening nodig hebt), kun je de oppervlakten ook gelijk superglad krijgen. En je kunt een kleur aan het beton toevoegen of later verven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 16:05

job

Aan aansluiting op de post van Groningerkoek:
YouTube: Betonnen plantenbak maken - zo doe je dat zelf | Praxis

En zo zijn er tig voorbeelden te vinden op youtube. Ook van plantenbakken die mooier zijn (minder luchtbellen).

[ Voor 25% gewijzigd door job op 03-06-2023 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 13:24
job schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 00:15:
Aan aansluiting op de post van Groningerkoek:
YouTube: Betonnen plantenbak maken - zo doe je dat zelf | Praxis

En zo zijn er tig voorbeelden te vinden op youtube. Ook van plantenbakken die mooier zijn (minder luchtbellen).
Zoals ik het begrijp is het niet alleen een vierkante bak, maar komt dit ook langs de gehele schutting. Dan zou ik toch voor wat steviger hout gaan wat de bekisting betreft.

En als de bankjes inderdaad zwevend worden dan zal er een stevig stuk muur achter moeten staan. Ik zou daar liever een stuk massief beton storten met eventueel RVS M16 schroefdraad gelijk inzetten voor het storten. (en in mijn persoonlijk geval ook gelijk buis meestorten voor een kabel voor leuke sfeerverlichting onder de bankjes zoals een ledstrip.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-05 00:27
Reden voor deze in stenen te metselen is omdat de lengte veel te groot is.
gaat over een lengte van 6 meter in totaal.

Bankjes hoeven niet zwevend deze kunnen er ook los voor komen trouwens dat maakt het ook wat gemakkelijker en krijgt de bak ook niet dit extra gewicht, op een lengte van 6 meter zal dit behoorlijk wat gaan zijn wat niet ten goede zal komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:35
Als je met betonblokken gaat werken, fundering is heel belangrijk -> uitgraven + ophoog zand opvullen en aanstampen. Vervolgens opsluitbanden bijv. gebruiken als fundering of bovengenoemde mal maken.

- Een grote en kleine waterpas om je fundering waterpas te leggen en ook als je een hoek omgaat dan je een mooie nette hoek hebt.

- Stapelen altijd verspringend doen -> wat ik altijd doe is uittekenen hoe ik de blokken ga leggen. Als je hoeken omgaat zorg je dat stapelt achter de laatste steen, anders krijg je een raar gezicht. Ook moet je goed kijken naar de maten van stenen en de breedte, je hebt bijvoorbeeld veel standaard maten. Laatst ben ik bezig geweest met stapelblokken, dan heb je 30 of 60 cm. Zodat je goed uitkomt.

Voordat je ze vast zet met cement doe ik altijd even droog oefenen of ik het mooi vind. Is een beetje dubbel werk maar laatst haalde ik er toch nog een fout uit.

- Rondom stuc'en Knauf is een merk, ik zou vooral kijken dat het stuc is voor buiten gebruik tegen vorst en vocht. Ik ben geen expert maar als je rond googelt, zie je gelijk de adviezen.

Afwatering moet niet echt een probleem zijn omdat je alleen fundering legt onder de muur zelf en niet over de hele bak. Je bak sluit direct aan op de grond (zoals hier op de foto) omdat het midden open is. Zo kan het water ook weer netjes weglopen. Als dat niet het geval is, zou ik de blokkade weghalen of genoeg gaten / afvoer maken anders kan je zo je beplanting, boompjes weggooien wegens rot.
Pagina: 1