[bug] Synology + WD (WDDA)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Inmiddels 4 dagen verder en nog steeds geen informatie op Tweakers kunnen vinden over deze bug! Dit lijkt me echt essentiel dat meer Tweakers dit te weten komen!

Al eerder hier gepost:
- Belangrijk nieuws over Synology icm WD Red
- Zakkenwasser in "[Synology] Nieuws en discussie"

Het probleem doet zich voor bij deze hardeschijven:
WD RED Plus, Pro en WD Purple

De WD diagnostics tool WDDA labelt hun HDD’s na 3 jaar gebruik met een “warning”. Als deze eenmaal aan staat heb je ook geen inzicht meer in de staat van je HDD in je Synology NAS.

Zeer kwalijk lijkt mij.

Hier is een video overgemaakt:

Oplossing:
Uitzetten bij je HDD pool settings in je NAS. Eenmaal met “warning” gelabelt kan je niet meer terug.
code:
1
 sudo synosetkeyvalue /etc.defaults/synoinfo.conf support_wdda no

Meer informatie via Synology:
https://kb.synology.com/e...ynology_NAS_supports_WDDA

Reddit:
https://www.reddit.com/r/...e_being_markd_as_warning/

[ Voor 12% gewijzigd door Zakkenwasser op 02-06-2023 19:56 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:20
Het is Synology die de warning van WDDA dat de schijven meer dan 3 jaar oud worden als algemene warning doorgeven.
Heeft niets met WD te maken.
Je kunt die koppeling van wdda naar DSM gewoon uitzetten.

Wdda is gewoon een stukje software van WD die informatie over de disken doorgeeft en Synology heeft besloten dat in DSM te installeren en alle warning levels van WDDA gewoon door te geven als algemene warning zonder info.

Kortom zeker geen bug en een volkomen overdreven reactie in dat filmpje.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:59

MarcelG

parttime guru, fulltime idiot

An sich heeft @Ben(V) gelijk, ware het niet dat Synology gewoon naar WD verwijst. Het is WDDA - en dus WD - die de warning genereert, en Synology - vind zelf - dat ze alleen de messenger zijn.
Synology heeft met DSM7 de lijst van 'supported harddisks' ook flink gelimiteerd, en wil denk ik toch steeds meer hun eigen (rebranded?) disken verkopen, en dit komt hun dus ook niet slecht uit.

Ik heb WDDA uitgezet. Zou jammer zijn als m'n 8 disk volume in warning state gaat, en je er niets meer aan kunt doen, behalve 8 nieuwe 14TB disks er in zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Update:

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]