Newbie -> Asus moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 10:59
Ik heb absoluut geen verstand van moederborden dus kijk me er niet op aan.. Kan een domme vraag zijn.

Is er een limiet aan het aantal Mhz dat een mobo aan kan ? Ik kan namelijk goedkoop aan een Asus A7m komen, maar er moet wel een Amd thunderbird 1400 mhz op kunnen. Kan dat ??

• brute51
  • Laatst online: 07-08-2025
ja dr is een limiet aan het aantal mhzjes dat op een mobo kunnen. een a7m kan geloof ik tot 1ghz slot a procs (kan het fout hebben, ik weet nie alles) en hij heeft een 133 mhz bus (weer kan het fout hebben). de meeste athlon 1.4ghz zijn sockets a dus die passen er al nie op en ik dekn dat de bus van de mobo nie goed past bij een athlon 1.4

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

Wat mij betreft geldt het volgende:

Het gaat om het soort CPU dat erop kan. Niet het aantal MHz.

• Ampie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 08:07

Ampie

aka Frenkie 4-fingers

er is niet een of andere grens aan het aantal mhz'en dat op een mobo kan
a7m is wel degelijk socket A, dus elke athlon past erop

quote van asus.com over a7m266:
Now support AMD® DuronTM / AthlonTM 550MHz ~ 1GHz+ CPU

dus ook hoger dan 1 ghz

"Ik moet een nieuwe gitaar." - "Hoezo? Is je oude stuk?" - "Nee, die ligt in de poep." - "Alweer?" - "Nog steeds."

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

Op zondag 02 september 2001 20:25 schreef Jaded het volgende:
Ik heb absoluut geen verstand van moederborden dus kijk me er niet op aan.. Kan een domme vraag zijn.

Is er een limiet aan het aantal Mhz dat een mobo aan kan ? Ik kan namelijk goedkoop aan een Asus A7m komen, maar er moet wel een Amd thunderbird 1400 mhz op kunnen. Kan dat ??
wat is goedkoop?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Heb ff zitten kijken op de site volgens mij is 1400 Mhz wel haalbaar

Multiplier van 11 is het max dat het moederbord aankan, dat x 133 Mhz

10,5 x 133,3 Mhz = 1,4 GHz

Weet alleen niet zeker of een BIOS update noodzakelijk is, er is een BIOS update beschikbaar alleen of je die nodig hebt is mij niet helemaal duidelijk.

http://www.asus.com.tw/Products/Motherboard/socketa/a7m266/jumper.html

• JnX
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-01 22:08

JnX

AMD Athlon 1400 draait hier als een zonnetje op de Asus A7M266, dus no problem! *D

• Jaded
maar ik heb nu een AMD-K6 3 450 mhz. Daar moet dus een nieuw moederbord in met een nieuwe processor. Ik neem dan die A7m266 met een Athlon Thunderbird 1400. Ik moet dan die jumpers instellen zoals op de site van Asus... Er staat dan 5,25 volt (??)bij.. wat moet ik hiermee ? En moet ik een nieuwe voeding & Cooler ?

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 21:40 schreef Jaded het volgende:
maar ik heb nu een AMD-K6 3 450 mhz. Daar moet dus een nieuw moederbord in met een nieuwe processor. Ik neem dan die A7m266 met een Athlon Thunderbird 1400. Ik moet dan die jumpers instellen zoals op de site van Asus... Er staat dan 5,25 volt (??)bij.. wat moet ik hiermee ? En moet ik een nieuwe voeding & Cooler ?
Nee je hoeft niet in te stellen (wordt als het goed is automatisch gedaan in de BIOS), die jumper/multiplier heb ik als voorbeeld gegeven om duidelijk te maken dat jou toekomstige MoBo 1, 4 Ghz aan kan.
Dit is ook alleen van toepassing (die page) als je de boel handmatig insteld/configureerd.

Alles wordt automatisch gedetecteerd, voltage, multiplier, snelheid enz enz.
Het is voor jou een kwestie van goed installeren (CPU).

Voeding idd, ATX 300 Watt Lownoise kan ik je toch wel sterk aanraden.

• Jaded
En wat versta je precies onder goed installeren ?? En moet ik mijn computer uit elkaar halen om te kijken wat voor voeding ik nu heb... Staat niet op de rekening... Staat vast wel op het stikkertje..

250 watt.... niet genoeg ?

Verwijderd

250w is zeker genoeg , ik had eerst een 300w , maar me 250w had meer stekkers dus omgeruild en werkt perfect op 1400 Mhz.

• Jaded
Thanks. :)

nog 1 vraag..... Is het ene moederbord groter dan het andere ? Want ik weet niet of ik een andere kast nodig heb...

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 21:51 schreef Jaded het volgende:
En wat versta je precies onder goed installeren ?? En moet ik mijn computer uit elkaar halen om te kijken wat voor voeding ik nu heb... Staat niet op de rekening... Staat vast wel op het stikkertje..

En wat versta je precies onder goed installeren

[topic=152092] -> is een uitgebreide handleiding hoe je een pc moet bouwen en ook het plaatsen van de CPU wordt besproken.

Met goed installeren bedoel ik dat je ff moet opletten dat je de CPU goed plaatst op de socket A aansluiting (zie handleiding)

Is misschien voldoende, maar je kunt echt beter met een AMD systeem gaan voor 300 watt anders loopt het misschien niet stabiel.
Het staat idd op de voeding hoeveel watt je nu hebt, meestal zit er een sticker geplakt op de voeding (het gedeelte in de kast) waar het opstaat.

Maar je kunt natuurlijk altijd 250 watt proberen :)

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 21:59 schreef Jaded het volgende:
Thanks. :)

nog 1 vraag..... Is het ene moederbord groter dan het andere ? Want ik weet niet of ik een andere kast nodig heb...
Zolang je een ATX midi tower hebt moet het goed gaan, midi tower is ongeveer 42 cm hoog.

• Jaded
Er zitten 5 stickertjes op.... was nodig zeker... en op 1 daarvan staat 250 watt.. Maar zo'n voeding.. zijn die apart te kopen of moet er dan zo'n kast bij...
Bij de Pricewatch zag ik het er niet bij staan.. kan aan mij liggen..

Ennuh... geen andere cooler ?

Verwijderd

Dan heb je 250 watt idd, voeding is gewoon los te kopen en erg makkelijk te installeren.
Je schroeft de oude voeding los, plaatst de nieuwe en zet deze vast en dat was het wel :)

Heb je nu AT of ATX voeding ? -> AT voeding kun je herkennen aan een dikke zwarte kabel die van de aan/uit knop direct naar de voeding loopt.

Als je AT voeding hebt, dan moet je sowieso ATX voeding kopen en dan hoop ik dat je een ATX kast hebt want anders moet jij je kast ook vervangen.

Kijk dus ff of je ATX of AT voeding hebt, is namelijk erg belangrijk

Cooler zou ik zo niet weten, denk dat je oude cooler nog wel bruikbaar is maar of hij voldoende koelt is de vraag.
Het aansluiten moet volgens mij geen probleem zijn.

• Jaded
Er lopen alleen gele, rode enz. kabels nar de voeding..
Good or bad ??

Verwijderd

Dat is okay, zolang jij geen dikke zwarte kabel zit die van de aan/uit knop direct naar de voeding loopt is het okay.

Tevens kun je op het MoBo zien of het AT of ATX is, ATX is een dik blok wat op het MoBo zit (dat uit 1 geheel bestaat)
AT bestaat uit 2 losse delen en is smal, vergelijk het met de aansluiting van de HD op het moederbord.

Dit is ATX

Afbeeldingslocatie: http://squad.student.utwente.nl/tnet/dia1.jpg

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op zondag 02 september 2001 20:46 schreef Phalanx het volgende:
Wat mij betreft geldt het volgende:

Het gaat om het soort CPU dat erop kan. Niet het aantal MHz.
dat is helemaal niet waar, het gaat er nl. om hoeveel multipliers/busspeeds er ondersteund worden door BIOS/jumpers (dus de chipset).
Er zijn bijvoorbeeld Pentium 1 borden tot 133, 166 of 200. Verder zijn er Pentium 2 borden tot 333, 450 (zonder de P3 BIOS upgrade), P2/P3 borden tot plm. 1GHz etc.etc.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Ik kan meneer Jaded aanraden om een compleet systeem te kopen bij de Dixons, Vobis of een andere winkel, want op deze manier gaat het niet lukken |:(

• Jaded
Ja het is een ATX.... Oke dan......
En of de koeler afdoende is merk ik snel genoeg neem ik aan... Zit er zo'n programma'tje bij dat 'ie gaat loeien ofzo ?? Dat heb ik nu wel namelijk..

Verwijderd

Zit bij het MoBo idd, PCProbe heet dat en gaat idd loeien als het te warm wordt :)/houdt tevens bij hoe het zit met je voeding.
Mocht je dus voor 250 watt gaan dan kun je meteen zien of het goed zit met je voeding

• Jaded
Op zondag 02 september 2001 22:29 schreef Conquistador het volgende:
Ik kan meneer Jaded aanraden om een compleet systeem te kopen bij de Dixons, Vobis of een andere winkel, want op deze manier gaat het niet lukken |:(
Gelukkig is Devil_2000 hulpvaardiger dan meneertje Conquistador(a)....

Bedankt he Devil.... Nu kan ik er tenminste met vertrouwen aan beginnen

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
Op zondag 02 september 2001 22:31 schreef Jaded het volgende:
Ja het is een ATX.... Oke dan......
En of de koeler afdoende is merk ik snel genoeg neem ik aan... Zit er zo'n programma'tje bij dat 'ie gaat loeien ofzo ?? Dat heb ik nu wel namelijk..
heb je wel eens een computer zelf gebouwd?
zoek anders hulp bij vrienden/kenissen voordat je die arme athlon sloopt... no offence, maar newbees slopen geregeld hun core.

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 22:34 schreef Jaded het volgende:

[..]

Gelukkig is Devil_2000 hulpvaardiger dan meneertje Conquistador(a)....

Bedankt he Devil.... Nu kan ik er tenminste met vertrouwen aan beginnen
Graag gedaan natuurlijk, als ik je nog 1 goed bedoeld advies mag meegeven, kijk ff heel goed hoe het zit met je oude systeem qua aansluiting schrijf dat desnoods op.
(aansluiting HD, LD'jes van de reset. power)

En oefen eerst wat met je oude systeem, haal deze stukje voor stukje verder uit elkaar zodat je wat ervaring op doet.
Zo ben ik ook begonnen, en als het mis gaat is het minder erg dan dat je bijv een nieuwe Athlon sloopt.
Zeker de eerste x is lastig.

En mocht het niet lukken, GoT is the place to be! ;)

Suc6 ermee :)

• brute51
  • Laatst online: 07-08-2025
iedereen heeft het over een a7m266. hij zei toch a7m? toen ik mn moederboord en proc ruim een jaar geleden kocht kon ik kiezen tussen een asus k7m en een a7m, de eerste met een bus van 100 en die ander met 133. ik had pc100 liggen dus toen heb ik de k7m genomen. die ging tot 800 mhz ofzo en die ander tot 1 ghz ofzo.

ik ken natuurlijk de boel in de war halen maar dat gebeurt me niet zo vaak.
correctie, het gebeurt me dus toch wel :) ik bedoelde dus een k7m en een a7v ofzo weet ik t. nou ja dan zal het wel kennen.

Ik heb echt een hele goeie PC.

Verwijderd

a7m kan op 266 mhz draaien en dus geschikt voor de 1,33 of 1,4 athlon. Simpelweg in de bios (waar precies is me ontschoten) instelling op super zetten.....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 02 september 2001 23:20 schreef brute51 het volgende:
iedereen heeft het over een a7m266. hij zei toch a7m? toen ik mn moederboord en proc ruim een jaar geleden kocht kon ik kiezen tussen een asus k7m en een a7m, de eerste met een bus van 100 en die ander met 133. ik had pc100 liggen dus toen heb ik de k7m genomen. die ging tot 800 mhz ofzo en die ander tot 1 ghz ofzo.

ik ken natuurlijk de boel in de war halen maar dat gebeurt me niet zo vaak.
correctie, het gebeurt me dus toch wel :) ik bedoelde dus een k7m en een a7v ofzo weet ik t. nou ja dan zal het wel kennen.
Inderdaad, de A7M is er maar in één smaak- 266 met AMD760 chipset. Asus is soms wat cryptisch maar altijd aardig consequent met haar namen: alle SlotA mobo's zijn K7nogwattes en alle SocketA gevallen A7nogwattes.

A7M is dus zeker SoA. En voorlopig is de A7M266 de enige met die naam. Maar goed, wat is 'goedkoop'- ik heb vandaag een ECS K7S5A - ook al SoA DDR- gehaald voor 179,-. Hoeveel moet je voor die A7M betalen?

Oslik blyat! Oslik!

• Jaded
Hmmmm
ietsie meer.....
250.....
Maar ja... niks aan te doen
Geen goedkope componentenwinkels in de buurt

• Jaded