Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:51

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
We zijn met een zeer heftige renovatie bezig. Onderdeel daarvan was om beneden geheel te voorzien van vloerverwarming in een 7cm dekvloer waar ook de elektra in zou komen.

Nu blijkt tijdens de sloop dat de bestaande dekvloer maar 3cm is, daaronder een broodjesvloer. Het plafond zit helaas maar op 2.40m waardoor opdikken geen optie is.

Nu stelt de aannemer voor om het te gaan infrezen, maar lijkt me dat de leidingen dan wel erg ondiep komen te liggen. Dat betekent veel meer manuren voor zowel de vloerverwarming als de aanleg van de complete elektra, die nu in zijn geheel via de muren en 1e etage moet gaan lopen.

Gaat 3cm überhaupt goed werken met vloerverwarming? En zijn er nog andere oplossingen te bedenken die arbeid besparen? Ik las iets over BioClina capillaire matten bijv.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Beste antwoord (via Ethirty op 05-06-2023 21:41)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09
3 cm is voldoende voor een ingefreesde natte vloerverwarming. Voor de vloerverwarming levert dat niet veel werk op. Is een standaard oplossing. ( Heb dat zelf ook) De elektra kan wel lastig zijn. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Wat wil je precies aan elektra in de vloer stoppen en vooral: waar?

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 02-06-2023 18:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:09
3 cm is voldoende voor een ingefreesde natte vloerverwarming. Voor de vloerverwarming levert dat niet veel werk op. Is een standaard oplossing. ( Heb dat zelf ook) De elektra kan wel lastig zijn. Wat moet ik me daarbij voorstellen? Wat wil je precies aan elektra in de vloer stoppen en vooral: waar?

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 02-06-2023 18:44 ]

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Er komt KNX door het hele huis, dus elk stopcontact en lichtpunt krijgt zijn eigen buis naar de meterkast. De kortste route voor stopcontacten is dan naar beneden en door de vloer. Maar ook voor netwerk, zonwering, alarm etc heb je leidingen nodig.

Met het alternatief moet elke leiding naar boven gefreesd worden, gat boren in plafond en dan over de 1e richting meterkast en weer naar beneden. Dat betekent straks op de eerste ook een flink ruimtegebrek voor leidingwerk. Met name de doorvoer in het plafond boven de meterkast wordt proppen.

Goed punt over de uren, als het vrij standaard werk is. Die mogen ze nog even uitleggen dan. Ze zijn in de begin fase al érg makkelijk met meerwerk terwijl we niks terugkrijgen als er wat meezit.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-11 13:29
Kun je niet alsnog langs de muren naar een kruipruimte doorboren?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
We hebben in een groot deel geen kruipruimte.

Maar de focus lag op de verwarming ;)

Als 3cm genoeg is (zal nog even laten checken hoeveel beton eronder zit voor de thermische massa) dan hoef ik verder ook niet op zoek naar innovatieve dunne vloerverwarming.

#team_UTC+1