Image raspberry bullseye

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-08 19:52
Problemen met het maken van image van RPI bullseye. Ik gebruik hiervoor al jaren win32 diskimager en dat ging altijd goed; Wheezy, Jessie, etc (Ook onder win 10).
Vorige week Bullseye op een SD kaartje gezet en alles werkend gemaakt. Vervolgens wil ik een image van het kaartje maken op de win 10 computer met win32 diskimager. Lukt niet, computer loopt zelfs vast tijdens het lezen en wegschrijven..... Andere usb-card reader gebruikt, zelfde probleem. Lezen en wegschrijven naar een andere drive, zelfde probleem. Alle virus en firewall-zaken uitgezet en gereboot (en virus en firewall-prog niet mee opgestart wordt), zelfde probleem. ImageUSB ipv win32 diskimager, zelfde probleem.
Het lijkt er op dat de tweede partitie op het kaartje het probleem veroorzaakt.........

Gek genoeg, SD kaartje op een andere labtop met win32 diskimager geprobeerd, en ja hoor, het lukt.

Ook dit geprobeerd met de SD kopie tool in Raspian, maar ook daar geen succes (het progje wil niet wegschrijven naar het doelkaartje)
Uiteraard heb ik diverse kaartjes geprobeerd, ook nieuwe!

Wie weet raad, want ik gebruik de Pi's best veel, en een goede image is dan wel van belang.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb ik ook wel eens gehad, duidt meestal op een sd kaartje dat aan het overlijden is.
Ander kaartje proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Tig kaartjes gebruikt inmiddels, ook bij nieuwe zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
heeft er wel eens iemand een image gemaakt van Bullseye? En dan bedoel ik een draaiend systeem met alle toegevoegde apps. Niet een gedownloade nieuwe image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Mgompie schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 16:05:
heeft er wel eens iemand een image gemaakt van Bullseye? En dan bedoel ik een draaiend systeem met alle toegevoegde apps. Niet een gedownloade nieuwe image.
Ja ik heb een keer een arcade Pi (advmame+advmenu+ROM's) overgezet van een klein SD kaartje naar een grotere.
Alleen niet met "win32 diskimager" maar met dd:
https://manpages.debian.org/bullseye/coreutils/dd.1.en.html

En "schrinken" met onder:
https://github.com/Drewsif/PiShrink

Maar als je problemen hebt met meerdere SD kaartjes die corrupt raken, dan vermoed ik eerder dat je een voedingsprobleem hebt wat met Raspi's regelmatig voorkomt en waar ze een beetje gevoelig voor zijn.
Zie onder:
deHakkelaar in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"

EDIT:
Power Supply Warnings

On all models of Raspberry Pi since the Raspberry Pi B+ (2014) except the Zero range, there is low-voltage detection circuitry that will detect if the supply voltage drops below 4.63V (+/- 5%). This will result in a warning icon being displayed on all attached displays and an entry being added to the kernel log.

If you are seeing warnings, you should improve the power supply and/or cable, as low power can cause problems with corruption of SD cards, or erratic behaviour of the Raspberry Pi itself; for example, unexplained crashes.

Voltages can drop for a variety of reasons, for example if the power supply itself is inadequate, the power supply cable is made of too thin wires, or you have plugged in high demand USB devices.
https://www.raspberrypi.c...tml#power-supply-warnings

[ Voor 34% gewijzigd door deHakkelaar op 04-06-2023 01:34 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mgompie
Dankjewel. Ga het allemaal eens bekijken. Echter, een voedingsprobleem is het niet, vermoed ik. Heb die warnings nog nooit gezien. En ik heb het over twee verschillende pi's met twee verschillende systemen. En bij beiden (met bullseye) krijg ik ze niet ge-imaged.......Met vorige versies van Raspian is met dat nooit overkomen. Zelfs een image maken met de sd kopie tool in raspian lukt niet (op een nieuw kaartje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wellicht lukt het met Rufus wel: https://rufus.ie/en/

Die heb ik in het verleden altijd gebruikt voor images van en naar sd-cards.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Rufus, ga een poging wagen, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
RaZ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:26:
Wellicht lukt het met Rufus wel: https://rufus.ie/en/

Die heb ik in het verleden altijd gebruikt voor images van en naar sd-cards.
Heb het even bekeken, en ik denk dat je hiermee prima een image kan wegschrijven. Maar een image maken kan volgens mij niet, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Mgompie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:20:
[...]

Heb het even bekeken, en ik denk dat je hiermee prima een image kan wegschrijven. Maar een image maken kan volgens mij niet, klopt dat?
Net weer even gedownload, en de interface ziet er wel anders uit dan de laatste keer ik dat programma gebruikt hebt ;)

Maar als je bovenin je device hebt geselecteerd (waar je sd-card in zit), heb je daarnaast een blauw floppy icoontje, en daarmee maak je dan een image die je naar je harddisk of sdd kan schrijven. En daarna kan je die weer op een andere sd-card zetten.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Mgompie schreef op zondag 4 juni 2023 @ 17:18:
Echter, een voedingsprobleem is het niet, vermoed ik.
Ik heb in 11 jaar tijd dat ik Raspi's inrichte, ik schat zo'n 10 a 15 stuks, maar één keer meegemaakt dat een SD kaartje de geest gaf.
En dat was toen al een oud merkloos kaartje.
Daarintegen heb ik al meerdere keren meegemaakt dat de voeding niet toerijkend was en FS corruptie optrad.

Had je al een fsck losgelaten op dat probleem kaartje?
$ man fsck
[..]
DESCRIPTION
       fsck is used to check and optionally  repair  one  or  more  Linux
       filesystems.

[ Voor 0% gewijzigd door deHakkelaar op 05-06-2023 03:59 . Reden: vergist in jaartal 2012-07-15-wheezy-raspbian.zip ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
RaZ schreef op zondag 4 juni 2023 @ 18:32:
[...]

Net weer even gedownload, en de interface ziet er wel anders uit dan de laatste keer ik dat programma gebruikt hebt ;)

Maar als je bovenin je device hebt geselecteerd (waar je sd-card in zit), heb je daarnaast een blauw floppy icoontje, en daarmee maak je dan een image die je naar je harddisk of sdd kan schrijven. En daarna kan je die weer op een andere sd-card zetten.
Die heb ik even gemist, ga het proberen, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
deHakkelaar schreef op maandag 5 juni 2023 @ 02:10:
[...]

Ik heb in 11 jaar tijd dat ik Raspi's inrichte, ik schat zo'n 10 a 15 stuks, maar één keer meegemaakt dat een SD kaartje de geest gaf.
En dat was toen al een oud merkloos kaartje.
Daarintegen heb ik al meerdere keren meegemaakt dat de voeding niet toerijkend was en FS corruptie optrad.

Had je al een fsck losgelaten op dat probleem kaartje?
$ man fsck
[..]
DESCRIPTION
       fsck is used to check and optionally  repair  one  or  more  Linux
       filesystems.
Gaat volgens mij niet om de kaartjes, heb er een tiental geprobeerd (zowel oud als nieuw). Lijkt me sterk dat ze allemaal corrupt zijn. Zit volgens mij in het wegschrijven van de tweede partitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mgompie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Gaat volgens mij niet om de kaartjes, heb er een tiental geprobeerd (zowel oud als nieuw). Lijkt me sterk dat ze allemaal corrupt zijn. Zit volgens mij in het wegschrijven van de tweede partitie.
Dus je wilt zeggen dat zodra je een image op de sd kaart zet en daar dan weer een image van wilt maken, het al fout gaat? Voordat die in de Pi is geweest? Want zodra je 'm in een Pi hebt gebruikt en opgestart, worden er namelijk partities vergroot om de rest van de sd kaart te gebruiken. En juist dát proces, als je voeding ontoereikend is, is iets wat corruptie kan veroorzaken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Mgompie schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:53:
[...]

Het gaat om de source van die image die je probeert weg te schrijven.
Als die al corrupt geraakt is dan kan ik me voorstellen dat ea mis gaat.
Waarom controleer je niet ff met die drie commandos die ik gaf?

En volgens mij is het ook mogelijk om een fsck op de partities in een disk image los te laten maar dan moet je ff duckducken/googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Hero of Time schreef op maandag 5 juni 2023 @ 22:17:
[...]

Dus je wilt zeggen dat zodra je een image op de sd kaart zet en daar dan weer een image van wilt maken, het al fout gaat? Voordat die in de Pi is geweest? Want zodra je 'm in een Pi hebt gebruikt en opgestart, worden er namelijk partities vergroot om de rest van de sd kaart te gebruiken. En juist dát proces, als je voeding ontoereikend is, is iets wat corruptie kan veroorzaken.
In raspi-config kies je er toch voor om de partities kaartvullend te maken?? En als je daar niet voor kiest gebeurt het toch ook niet, mag ik hopen......

Voor de juiste beeldvorming: Ik heb twee goed draaiende Pi-systemen met bullseye. Uiteraard diverse extra toepassingen er op gezet, etc. Daarvan wil ik een image zodat ik in geval van een falend kaartje de image terug kan zetten op een ander/nieuw kaartje en niet helemaal overnieuw moet beginnen.
Voor beide systemen geldt: 16 GB aan partities op een 32 GB kaartje (en niet tot 32 Gb vergroot). De voedingen zijn in beide gevallen de originele raspberry voedingen geleverd bij de raspberry.

Ik begrijp dus dat die beide kaartjes al corrupt zijn (waar de pi's op draaien) waardoor ik geen image kan maken die goed is. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
deHakkelaar schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 01:30:
[...]

Het gaat om de source van die image die je probeert weg te schrijven.
Als die al corrupt geraakt is dan kan ik me voorstellen dat ea mis gaat.
Waarom controleer je niet ff met die drie commandos die ik gaf?

En volgens mij is het ook mogelijk om een fsck op de partities in een disk image los te laten maar dan moet je ff duckducken/googlen.
Ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 22:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mgompie schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 17:33:
[...]

In raspi-config kies je er toch voor om de partities kaartvullend te maken?? En als je daar niet voor kiest gebeurt het toch ook niet, mag ik hopen......
Toen ik mijn Pi 2B en 4 ging gebruiken, was dat een niet te omzeilen stap van het boot proces. Wanneer je een nieuwe image schrijft, gaat 'ie dat hoe dan ook doen is mijn ervaring. En raspi-config ken ik voornamelijk als cli tool in raspbian. Dat kan je pas uitvoeren als het OS is gestart. Heb die nooit gebruikt om een image te maken of sd kaart te klonen.
Voor de juiste beeldvorming: Ik heb twee goed draaiende Pi-systemen met bullseye. Uiteraard diverse extra toepassingen er op gezet, etc. Daarvan wil ik een image zodat ik in geval van een falend kaartje de image terug kan zetten op een ander/nieuw kaartje en niet helemaal overnieuw moet beginnen.
Voor beide systemen geldt: 16 GB aan partities op een 32 GB kaartje (en niet tot 32 Gb vergroot). De voedingen zijn in beide gevallen de originele raspberry voedingen geleverd bij de raspberry.

Ik begrijp dus dat die beide kaartjes al corrupt zijn (waar de pi's op draaien) waardoor ik geen image kan maken die goed is. Klopt dat?
Ligt er ook geheel aan hoe je de sd kaart uit de Pi haalt. Zet je 'm eerst netjes uit of trek je gewoon de voeding eruit bijvoorbeeld?

Persoonlijk zou ik trouwens een backup maken van de config en bijhouden welke packages je installeert, dan een image maken. Want die terugzetten kan mogelijk langer duren dan een nieuwe, basis image schrijven en je backup terugzetten.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mgompie
Ook dit geprobeerd met de SD kopie tool in Raspian, maar ook daar geen succes (het progje wil niet wegschrijven naar het doelkaartje)
Uiteraard heb ik diverse kaartjes geprobeerd, ook nieuwe! Gek genoeg lukte het wel naar een usbstick?
Pagina: 1