Advies: stille code/schrijven/ML laptop met goed scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06:01
Hoi internet vrienden,

Ik heb vorig jaar een laptop gekocht voor onderweg naar mijn werk, ik had een lange treinrit en wilde iets portables. Ik kwam uit op de IdeaPad 5 Pro Gen 6 (14" AMD), waar ik (behalve de slechte netwerk kaart) erg tevreden over ben. Nu werk ik echter ergens anders en zijn mijn eisen veranderd. Ik heb iets nodig met een groter scherm waar ik langer aan kan werken.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een laptop voor code schrijven, documenten schrijven, machine learning modellen trainen en het standaard werk. Gamen zal alleen een ding zijn als ik een toereikende laptop heb en is dus geen vereiste. De extreem zware ML modellen kan ik in de cloud trainen als GPU niet toereikend is.

Wat is je budget?
Mijn max budget ligt rond de 2000 euro, en ik ga er vanuit ergens in de range 1000-2000 kwijt te zijn. Tweedehands kan ook mocht het gaan om een heel goede deal.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik verwacht de laptop mee te nemen naar de bibliotheek maar dat is zeker niet elke dag. Gewicht is dus minder belangrijk dan bij mijn Ideapad was. Accuduur zou wel fijn zijn om een aantal uur mee te gaan obv van licht gebruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor alternatieve oplossingen. Ik sta ook open voor de meeste merken, enkel HP is uit den boze. Zowel Mac OS als Windows is voor mij oké.

De laptop moet minimaal een 16 inch scherm hebben dat mooi helder kleuren weergeeft (minimaal 400+ nits helderheid). Schermformaat 16:10 is een pluspunt.

Bij een Windows laptop zoek ik minimaal 24 GB ram. Snelle CPU is belangrijk, snelle GPU is een pluspunt. Ik vind het echt heel vervelend als een laptop de hele dag blaast dus ik zou graag een zo stil mogelijke laptop kiezen.

Eigen overwegingen en onderzoek
Ik vindt de schermen die de Macbook Pro line up van apple heeft erg mooi. Ze schijnen ook wel heel stil te zijn. Ik heb gekeken naar de M1 en die zijn er tweedehands en soms gerefurbished voor onder de 2000 euro. Dat is wel heel veel geld voor een laptop van 2 jaar oud en waarvan de 16gb ram niet uitbreidbaar is. Dat baart mij zorgen over hoe lang ik deze kan blijven gebruiken met mijn vereisten. De M2 line up is dan weer zo duur dat ik voorlopig niet verwacht dat er uit deze reeks een laptop met mijn vereisten voor onder de 2000 euro te koop is.

Windows laptops zijn er zo veel en zijn prestaties zo verschillend dat ik dat ook lastig te vergelijken vindt. Ik heb geen ervaring met Razer maar de Razer Blade line up (bv. deze) schijnt ook leuk te zijn, maar heeft weinig helderheid (311 nits) en schijnt behoorlijk luid te zijn. In het verleden heb ik ook vaker de dell xps series gebruikt, zowel het 2016 model als de 2022 versie. Beide modellen waren wel redelijk luidruchtig maar ik zou die wel nog overwegen bij een goede prijs. Ik vraag me af of er windows laptops zijn met een vergelijkbaar profiel aan de macbook pro 16 inch MX.

Heel benieuwd of jullie nieuwe mij nieuwe inzichten kunnen geven en/of met alternatieven kunnen komen O-) . Alle hulp is welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
ModelMagician schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:18:
machine learning modellen trainen
Kan je wat meer vertellen over wat voor type modellen? Zijn die vaak geheugen of processing bottlenecked? RAM / VRAM requirements? Ga je ook veel in de cloud trainen? Wil je een externe eGPU voor op locatie? Of heb je eigenlijk nog geen idee?

En misschien wel het belangrijkst: Betaald het werk? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Dank voor de vragen, de ML modellen op deze machine zijn vooral eigen testjes en niet voor mijn werk, wellicht een paar eigen producten bouwen en deployed in een cloud als ik er aan toe kom. Modellen zullen vooral meer traditionele modellen zijn verwacht ik, vooral CPU en RAM zijn in het verleden bottlenecks geweest. Neurale netwerken verwacht ik minder of niet te gaan draaien, als ik ze draai dan maar via de cloud. eGPU weet ik weinig van, maar lijkt me met mijn use case niet rendabel. En helaas moet het uit eigen portemonnee 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
@ModelMagician Top!

Ik kwam net deze tegen voor € 1179. 16" 2560x1600 scherm, 32 GB ram, 1 TB ssd en 8-core Ryzen 7 7735HS Lenovo IdeaPad Pro 5 16ARP8 (83AS0043MH)

Er zit een ingebouwde RDNA2 12-core GPU in, maar geen dedicated GPU. Ik vind het moeilijk in te schatten of die die nodig hebt.

Dat zou een goeie baseline kunnen zijn. De MacBooks zijn echt heel mooi, maar ook een stuk duurder. Kan het waard zijn als je er elke dag op werkt. De nieuwe MacBook Air heeft een redelijke instapprijs, maar die geheugen upgrades blijven duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Oeh! Dat is best een leuke laptop op papier, en nieuwste specs! Ik heb het kleinere broertje hiervan. Ik maak me wel zorgen om het scherm, die lijkt zeker niet zo helder met 350 nits ten opzichte van 500+ nits bij de macbooks. Heb jij een review gezien toevallig? ik kan ze niet echt vinden.

Die nieuwe air is ook wel cool, raar ja die RAM upgrades van Apple inderdaad.... en ik ben bang voor hitte throtling.