Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 14:16
Ik keek net YouTube: Ook jij wordt gesurveilleerd door je bank! .

Nu hoop je dat je er nooit mee te maken krijgt, maar krijgen mensen wel het geld terug waar zij rechtmatige eigenaar van zijn bij een opheving van de rekening?

Hoe loopt dat proces / hoe ziet dat eruit? Iemand ervaring mee?

Ik ben vooral nieuwsgierig. Kan er niks over vinden dat antwoord geef, behalve:

- https://www.juridischloke...0zijn%20van%20deze%20bank.
- https://rein.nl/help-de-b...bankrekening-geblokkeerd/ (rechtbank zegt je "moet ten alle tijden kunnen beschikken over een bankrekening", blokkeren mag niet zomaar)
- https://www.saillant.nl/artikel/bankblokkade (vraag om de reden bij je bank, maar in de video laten ze bij bunq niet een reden zien, alleen een tekst waarvan ik concludeer "dit is onherroepelijk, dit blijft zo, klaar is kees, kun je niks tegen doen", nou leuke bank dan..)
- https://www.ing.nl/de-ing...eren/rekening-geblokkeerd ING lijkt enige duidelijkheid te scheppen door te zeggen "stuur een saldoverzoek aan fraude@...", Die persoon van de spaaractie voor de MS ziekte; kan die dan gewoon zo bij zijn geld voor zijn behandeling?

Verder hoe gek is het nou dat je 4500 eur boodschappen doet en dat moet verklaren? Ik ken huishoudens waar makkelijk 8000-14000 per jaar voor boodschappen erdoorheen gaat en 3000-5000 per jaar voor stroom.. apart toch? (Computer Says NO, er zit bij die mensen bij die banken die dit doen echt ergens een schroefje los)

[ Voor 9% gewijzigd door grasmanek94 op 02-06-2023 16:56 ]

Beste antwoord (via grasmanek94 op 03-06-2023 20:40)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:15
grasmanek94 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:04:

Nu hoop je dat je er nooit mee te maken krijgt, maar krijgen mensen wel het geld terug waar zij rechtmatige eigenaar van zijn bij een opheving van de rekening?
Als je rechtmatig eigenaar bent, maar de bank wil jou om de een of andere reden niet meer als klant hebben, dan vragen ze je een rekening te openen bij een andere bank en storten ze je tegoed op die rekening.
Als je geen rechtmatig eigenaar bent, moet je ook een andere rekening openen, maar houden ze het tegoed vast tot justitie er een uitspraak over heeft gedaan.
Verder hoe gek is het nou dat je 4500 eur boodschappen doet en dat moet verklaren? Ik ken huishoudens waar makkelijk 8000-14000 per jaar voor boodschappen erdoorheen gaat en 3000-5000 per jaar voor stroom.. apart toch?
Dat is niet gek als je alles betaalt met je pas of opgenomen contant geld. Als het gaat om overschrijvingen, valt het wel op. Waarom betaal je je boodschappen en energie met overschrijvingen, waar komt dat geld vandaan? De filmpjes laten het niet zien, maar als bijvoorbeeld sprake is van stortingen van geld op eigen rekening, geen salaris op die rekening en vervolgens overschrijvingen*, dan kan heel goed sprake zijn van witwassen. Er kan ook sprake zijn van volkomen te goeder trouw, maar dat is dus precies iets wat banken moeten uitzoeken van de overheid. Daar kun je vanalles van vinden en daar vinden de banken zelf ook iets van, maar dat is hoe de overheid het opsporen van witwassen in de wet heeft vastgelegd. De goeden lijden hier onder de kwaden.

Overigens is het deels ook in belang van de goeden. Als er plots 50.000 euro wordt opgenomen, kan dat ook het gevolg zijn van fraude/phishing/spoofing. Wees dan maar blij dat de bank vragen stelt, want anders is je geld weg.

*voor de duidelijkheid: ik weet niet of dat in deze situaties zo is, dat vertellen de filmpjes niet, maar op die manier kan het een reden voor onderzoek zijn. Ook het zelf geld inzamelen voor een goed doel kan zo gezien worden. Kun je het aantonen, niets aan de hand. Maar zo’n constructie kan ook verkapt witwassen zijn, daarom onderzoekt een bank het.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het antwoord op de vraag uit de titel is iig ja.
Geld van een opgeheven rekening wordt geparkeerd bij de bank en kan in principe door rekeninghouder worden geclaimed.

Een geblokkeerde rekening door fraude is echter iets anders dan een opgeheven rekening :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Opheffen van een rekening gebeurd ook als je overstapt van bank. Dat heb ik wel eens gedaan. Ik kon een tegenrekening opgeven, waar het geld en eventueel rente naar toe geboekt zou worden. Dus ja, dat geld is gewoon weer bij mij terecht gekomen. Als je het contant zou willen, wil het vast ook wel, maar dan moet je waarschijnlijk even wat meer moeite doen om naar een kantoor te gaan

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:15

Als je rechtmatig eigenaar bent, maar de bank wil jou om de een of andere reden niet meer als klant hebben, dan vragen ze je een rekening te openen bij een andere bank en storten ze je tegoed op die rekening.
Als je geen rechtmatig eigenaar bent, moet je ook een andere rekening openen, maar houden ze het tegoed vast tot justitie er een uitspraak over heeft gedaan.
Verder hoe gek is het nou dat je 4500 eur boodschappen doet en dat moet verklaren? Ik ken huishoudens waar makkelijk 8000-14000 per jaar voor boodschappen erdoorheen gaat en 3000-5000 per jaar voor stroom.. apart toch?
Dat is niet gek als je alles betaalt met je pas of opgenomen contant geld. Als het gaat om overschrijvingen, valt het wel op. Waarom betaal je je boodschappen en energie met overschrijvingen, waar komt dat geld vandaan? De filmpjes laten het niet zien, maar als bijvoorbeeld sprake is van stortingen van geld op eigen rekening, geen salaris op die rekening en vervolgens overschrijvingen*, dan kan heel goed sprake zijn van witwassen. Er kan ook sprake zijn van volkomen te goeder trouw, maar dat is dus precies iets wat banken moeten uitzoeken van de overheid. Daar kun je vanalles van vinden en daar vinden de banken zelf ook iets van, maar dat is hoe de overheid het opsporen van witwassen in de wet heeft vastgelegd. De goeden lijden hier onder de kwaden.

Overigens is het deels ook in belang van de goeden. Als er plots 50.000 euro wordt opgenomen, kan dat ook het gevolg zijn van fraude/phishing/spoofing. Wees dan maar blij dat de bank vragen stelt, want anders is je geld weg.

*voor de duidelijkheid: ik weet niet of dat in deze situaties zo is, dat vertellen de filmpjes niet, maar op die manier kan het een reden voor onderzoek zijn. Ook het zelf geld inzamelen voor een goed doel kan zo gezien worden. Kun je het aantonen, niets aan de hand. Maar zo’n constructie kan ook verkapt witwassen zijn, daarom onderzoekt een bank het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Gropah schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:24:
Opheffen van een rekening gebeurd ook als je overstapt van bank. Dat heb ik wel eens gedaan. Ik kon een tegenrekening opgeven, waar het geld en eventueel rente naar toe geboekt zou worden. Dus ja, dat geld is gewoon weer bij mij terecht gekomen. Als je het contant zou willen, wil het vast ook wel, maar dan moet je waarschijnlijk even wat meer moeite doen om naar een kantoor te gaan
Precies. Staat gewoon standaard op het opzegformulier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-09 19:44
Bij mogelijke fraude zaken wordt je rekening (tijdelijk) bevroren en onderzoek naar gedaan, het geld wat erop staat kun je na onderzoek gewoon weer bij(als blijkt dat er niets strafbaars is gedaan).

Bij overhengelen van je rekening gaat het geld ook mee, staat in proces hoe je dat allemaal doet.
De banken hebben een plicht om verdachte zaken te onderzoeken, dus als je geld overmaakt naar verdachte rekeningen en vooral grote bedragen sta je onder de radar.

Dit wordt ook gedaan voor je eigen veiligheid mocht je rekening gehackt worden zoals ineens vanuit India wordt ingelogd terwijl 5 minuten geleden nog in Nederland gebeurde en je hele rekening wordt kaal geplukt dan gaan bij de bank ook alarmbellen rinkelen.

Bankmedewerkers kijken niet actief op je rekening waar je vandaag een broek hebt gekocht bij winkel X bijvoorbeeld.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2023 09:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verder hoe gek is het nou dat je 4500 eur boodschappen doet en dat moet verklaren?
De vraag is welke tegenprestatie ten grondslag ligt aan deze transacties. Ik interpreteer dat als; waar komt het geld vandaan waar jij je boodschappen mee betaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-09 14:16
Hmm ja oke ik snap het nu wel wat beter. Bedankt voor alle antwoorden iedereen.
Pagina: 1