Nieuw gestucte muren afwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-06 21:41
Beste mede tweakers,

De komende weken worden bij ons de muren gestuct en behangklaar opgeleverd.
Nu willen we de muren afwerken met Renovlies of glasvezelbehang en hierna de muren sauzen.

Ik denk dat we het zo moeten doen:
Muren schoonmaken, licht schuren
Voorstrijk
Renovlies aanbrengen
Sausen

Hebben de mensen hier ervaring of deze stappen goed zijn?
En welke dikte renovlies is nodig? lees veel 150, 180 of 200

Zijn er ook mensen die bekend zijn met kwalitatief goed voorstrijk en renovlies?
Lees qua voorstrijk merken als

Sikkens Alpha Muurfix
Sigma Wallprim
Alabastine Xtra Voorstrijk Alles in 1
Porex 2000 Voorstrijkmiddel

Voor muurverf neig ik ook naar Sikkens of Sigma. Mensen hier ervaring mee wat een mooi resultaat geeft over Renovlies?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:32

paQ

uh... als je muren net gestuct zijn, waarom ga je er dan wat overheen plakken :?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 21:18
Hier zijn de muren zo strak gestuct dat ik er gewoon 2x met Flexa strak op de muur overheen gesaust heb en klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door HeldereM op 02-06-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

je hebt je muren gelakt? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 21:18
Haha, ik las het zelf ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

HeldereM schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:07:
[...]

Haha, ik las het zelf ook ;)
duur klusje, je muren lakken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:04:
uh... als je muren net gestuct zijn, waarom ga je er dan wat overheen plakken :?
Er staat toch behangklaar gestuct? In mijn ogen is dat stucwerk niet mooi genoeg om direct te sauzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:11:
[...]

Er staat toch behangklaar gestuct? In mijn ogen is dat stucwerk niet mooi genoeg om direct te sauzen.
Dit dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:42
Kan niet in je portemonnee kijken, maar zou het lekker laten afwerken. Heb zelf glasvezelbehang boven en beneden gestuukt en heb er nog altijd spijt van dat ik beide niet heb laten doen.

[ Voor 45% gewijzigd door NotSoSteady op 02-06-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Je stappenplan is prima. Onderschat alleen niet dat het best een lastig klusje is. Ik zou gewoon de goedkoopste voorstrijk nemen en investeren in een goede latex.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 02-06-2023 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

naja, als het de komende weken wordt gestuct, dan lees ik: ik krijg mooie gladde wandjes
titel: nieuw gestucte muren afwerken

:?

anyway, als het inhoudt dat er maar hier en daar wat gesmeerd wordt, dan zou ik gewoon wat emmertjes modulan halen bij Hornbach.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 02-06-2023 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Pietjuh99 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:41:
De komende weken worden bij ons de muren gestuct en behangklaar opgeleverd.
Wat heb je precies afgesproken?

Behangklaar zou in principe voldoende vlak en vrij van oneffenheden moeten zijn om te kunnen behangen. Dan hoef je niet zelf nog te schuren... Maar dat ligt ook aan de afspraken en de stucadoors...

Iets als renovlies (wat vaakt gebruikt wordt bij slechte wanden) zou in elk geval niet nodig hoeven zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voorstrijk is behoorlijk duur. Aangezien het toch al stucwerk is en er renovlies overheen gaat:

- emmer goedkope latex er tegenaan om als afdichting te dienen.
- Dan de renovlies er op.
- Renovlies met fatsoenlijke tex schilderen, 2x indien niet in 1x dekkend.
Done :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
Question Mark schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:16:
[...]

Wat heb je precies afgesproken?

Behangklaar zou in principe voldoende vlak en vrij van oneffenheden moeten zijn om te kunnen behangen. Dan hoef je niet zelf nog te schuren... Maar dat ligt ook aan de afspraken en de stucadoors...

Iets als renovlies (wat vaakt gebruikt wordt bij slechte wanden) zou in elk geval niet nodig hoeven zijn.
Met het schuren willen we de kleine oneffenheden eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:27
Ik had van mijn stukadoor een emmer 'voorstrijk' van 10 liter voor 50 euro gekregen, daar een beetje van de latex doorheen en als voorstrijk gebruiken. Daarna nog 1x sauzen.

Punt is alleen, het was officieel geen voorstrijk maar iets anders en daardoor kan ik het niet terugvinden _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:04:
Ondanks dat dit bij TS niet het geval is, het is vrij gebruikelijk dun vliesbehang over stuc aan te brengen, vooral als je jonge kids hebt.

Ik heb onze vorige woning helemaal laten stuccen. Daarna raadde de schilder mij aan eerst behang aan te brengen maar hij kreeg dezelfde reactie van als die van jou: wat een onzin.

Edoch, na 3 jaar kleine kids had ik het beter wel kunnen doen. Flink wat deuken in de muur van stoelen, omvallende zaken, buggies. En nee onze kids zijn geen tokkies ;)

Onze huidige woning is gestuct en daarna vliesbehang. Dat is zo dun, netjes geplaatst en daarna gesaust dat iedereen zegt: wauw, mooi gestucte muren.
Maar na 3 jaar nu is dat ook nog steeds zo ;) Stuk steviger.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pietjuh99 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:20:
[...]

Met het schuren willen we de kleine oneffenheden eruit halen.
maar wat komen ze stucen dan?

Hier en daar een gaatje dichtsmeren is geen stucen.
En als ze er een filmlaagje overeen trekken met als gevolg dat de luchtbelletjes in het beton (bijv) open blijven, dan zou ik het eerlijk gezegd met modulan of muurglad (duurder en wat andere afwerking, maar same same) gewoon natrekken en lekker sauzen.
Dan heb je bijna zeker een gladder resultaat dan eerst weer met vliesbehang aan de haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

_eLMo_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:33:
[...]

Onze huidige woning is gestuct en daarna vliesbehang. Dat is zo dun, netjes geplaatst en daarna gesaust dat iedereen zegt: wauw, mooi gestucte muren.
Maar na 3 jaar nu is dat ook nog steeds zo ;) Stuk steviger.
je kinderen zijn ook meer dan 3 jaar ouder ;)

Vliesbehang of renovlies zijn toch echt andere afwerkingen dan stuc, alhoewel ze het op stuc willen laten lijken.
Het is wat scheurvriendelijker dan stucwerk in nieuwe huizen, maar stucwerk is echt gladder. Een put in stucwerk kost echt 3 min om te repareren.
Maar om nieuw stucwerk in renovlies te zetten gaat me dan toch net een stap te ver :)

Sowieso is stucwerk dat afgewerkt is met een pasta sterker dan sec gips.
Ik ben daarom ook grote fan van de emmers a la modulan. Het wordt echt wel stevig en hard!
offtopic:
that's what she....

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 02-06-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:34:
[...]

maar wat komen ze stucen dan?

Hier en daar een gaatje dichtsmeren is geen stucen.
En als ze er een filmlaagje overeen trekken met als gevolg dat de luchtbelletjes in het beton (bijv) open blijven, dan zou ik het eerlijk gezegd met modulan of muurglad (duurder en wat andere afwerking, maar same same) gewoon natrekken en lekker sauzen.
Dan heb je bijna zeker een gladder resultaat dan eerst weer met vliesbehang aan de haal.
Alles binnen is nu schoonmetselwerk daarom wordt het gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Glad gestuct?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
[...]

Alleen is het de vraag waarom het niet wordt gladgestrijkt als er renovlies op moet komen. De stucadoor is er, zijn spullen ook. Dan laat je het toch gewoon afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

com2,1ghz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:59:
[...]

Alleen is het de vraag waarom het niet wordt gladgestrijkt als er renovlies op moet komen. De stucadoor is er, zijn spullen ook. Dan laat je het toch gewoon afwerken?
Daarnaast; door renovlies zie je over het algemeen echt alles.

Hier nooit meer een muur zonder vlies eroverheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 14-07-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:02:
[...]
Daarnaast; door renovlies zie je over het algemeen echt alles.

Hier nooit meer een muur zonder vlies eroverheen.
Does not compute

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:27

St@m

@ Your Service

Wat probeer je nou toch te achterhalen :? Ik heb het idee dat jij niet weet dat er verschil is tussen stucwerk, behangklaar en sausklaar. Sausklaar is helemaal glad, kun je sauzen. Behangklaar heeft oneffenheden, kun je natuurlijk sauzen, maar dat zie je.

Behangklaar is de budgetversie van sausklaar.
Als TS er nog wat geld tegenaan gooit kan ie het direct sauzen.

[ Voor 13% gewijzigd door St@m op 02-06-2023 18:42 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

St@m schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:40:
[...]

Wat probeer je nou toch te achterhalen :? Ik heb het idee dat jij niet weet dat er verschil is tussen stucwerk, behangklaar en sausklaar. Sausklaar is helemaal glad, kun je sauzen. Behangklaar heeft oneffenheden, kun je natuurlijk sauzen, maar dat zie je.

Behangklaar is de budgetversie van sausklaar.
Als TS er nog wat geld tegenaan gooit kan ie het direct sauzen.
Ik heb de nodige metertjes gestuct hoor ;)

Snap gewoon de extra handeling niet als nou juist een gladde afwerking het doel is. Met @com2,1ghz en @FrankSpin dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:27

St@m

@ Your Service

paQ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:44:
[...]

Ik heb de nodige metertjes gestuct hoor ;)

Snap gewoon de extra handeling niet als nou juist een gladde afwerking het doel is. Met @com2,1ghz en @FrankSpin dus.
Ah ok, ja ik zou ook niet weten waarom je nog gaat schuren en renovlies wilt behangen als je behangklaar opgeleverd wilt hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door St@m op 02-06-2023 18:47 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh99
De muren zijn inderdaad behangklaar en niet sausklaar. Het renovlies of glasvezel willen we vooral voor de stevigheid. Dat het niet zo snel kapot gaat als we er tegenaan stoten.

Lees dat de meningen nogal verdeeld zijn hier over dit onderwerp 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nee, een netjes gestucte muur onbeschermd laten does not compute.

Na het rollen zie je echt ook het verschil niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Vergis je niet in de kosten en tijd die je bezig bent met voorstrijk, renovlies en minimaal 2 keer met latex er over heen. Ik zou ook eens kijken naar wat een mooi behang kost, en dan de keuze maken. Vooropgesteld dat de muren droog genoeg zijn om het behang niet naar beneden te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

MikeyMan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:42:
[...]

Nee, een netjes gestucte muur onbeschermd laten does not compute.

Na het rollen zie je echt ook het verschil niet meer.
mja, het is een keuze.
Als er goede gips en pasta is gebruikt heb je prima muren zoals 85% van alle gestucte muren in Nederland :)
Ik wist niet dat het 'een ding' was om net gestucte muren nog eens van renovlies -voor de extra stevigheid- te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
paQ schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 08:41:
[...]

mja, het is een keuze.
Als er goede gips en pasta is gebruikt heb je prima muren zoals 85% van alle gestucte muren in Nederland :)
Ik wist niet dat het 'een ding' was om net gestucte muren nog eens van renovlies -voor de extra stevigheid- te voorzien.
Is ook geen ding. Het idee van gladgestuucte muren is dat je bij beschadigingen gewoon met wat topfinish bijwerkt zodat het weer tip top in orde is.
Renovlies/glasvlies doe je als je niet wilt stucen. Je kan dit ook zelf doen met prima resultaat. Zelf stucen is weer een ander verhaal.

Mijn zwager en buurman zijn allebei stucadoors en zeggen zelfs bij nieuwbouwwoningen dat het handiger is om te gaan stucen omdat scheuren makkelijk te herstellen zijn dan dat je in een bewoonde woning weer gaat stucen waardoor je weer een bende krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

com2,1ghz schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Is ook geen ding. Het idee van gladgestuucte muren is dat je bij beschadigingen gewoon met wat topfinish bijwerkt zodat het weer tip top in orde is.
Renovlies/glasvlies doe je als je niet wilt stucen. Je kan dit ook zelf doen met prima resultaat. Zelf stucen is weer een ander verhaal.
ja helemaal eens hoor :)

Gisteren heel de vloer en plinten verwijderd. Hier en daar trek je wat muur kapot. Boeien. Emmertje open, smeer smeer, klaar.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 03-06-2023 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

com2,1ghz schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:34:
[...]

Mijn zwager en buurman zijn allebei stucadoors en zeggen zelfs bij nieuwbouwwoningen dat het handiger is om te gaan stucen omdat scheuren makkelijk te herstellen zijn dan dat je in een bewoonde woning weer gaat stucen waardoor je weer een bende krijgt.
Tsjah, en de twee stukadoors die het hier hebben gedaan raadden het allebei juist aan voor de duurzaamheid en juist ter voorkoming van scheuren.

Toplaag vullen is nog tot daar aan toe. Maar een scheur in een gekleurde muur bijwerken resulteert over het algemeen in de hele handel opnieuw verven.

Daarnaast, zonder stucen zijn de meeste muren verre van glad genoeg voor renovlies.

Maargoed, iedereen moet het uiteindelijk lekker zelf weten natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 03-06-2023 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:05
Ik ben met een stukje bezig op zolder. Gipsplaten zitten, voegen 3x gevuld en een paar 4x, naar mijn kritische mening zitten die goed. Kan ik nu gewoon voorstrijken en paar lagen muurverf erop? Of zouden jullie de platen helemaal eerst behandelen met een stucpasta of zo? Bedoeling was alleen de voegen doen en dan beginnen met verven. Muur is naar mijn idee spekglad nu. Mijn vrouw denkt aan laag renovlies of zo als extra bescherming. Ik heb niet het idee dat mijn zoon nog zo vaak tegen een muur aan fietst aangezien hij 11 is :)

[ Voor 17% gewijzigd door Davidrrr op 03-06-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:00
Hoe perfect moet het worden?
Ga je met lampen langs je plafond af schijnen (strijklicht) of wordt het een bergzolder (twee uitersten).
Ikzelf ben van eerst stucen, of in ieder geval renovlies... Maar een bergzolder zou ik gewoon vrolijk gipsplaat houden, mogelijk niet eens verven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:52

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Davidrrr schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:23:
Ik ben met een stukje bezig op zolder. Gipsplaten zitten, voegen 3x gevuld en een paar 4x, naar mijn kritische mening zitten die goed. Kan ik nu gewoon voorstrijken en paar lagen muurverf erop? Of zouden jullie de platen helemaal eerst behandelen met een stucpasta of zo? Bedoeling was alleen de voegen doen en dan beginnen met verven. Muur is naar mijn idee spekglad nu. Mijn vrouw denkt aan laag renovlies of zo als extra bescherming. Ik heb niet het idee dat mijn zoon nog zo vaak tegen een muur aan fietst aangezien hij 11 is :)
deukje in de muur kan je gewoon repareren de volgende keer als hij van kamerinrichting wisseld.

je kan de platen zeker gewoon schilderen (en voorstrijken) kritisch zijn is helemaal goed dit is het moment om de boel glad te krijgen. (kijk wel of als je een spacmes/plamuurmes tegen de voeg zet hij geheel gevuld is en niet alleen maar glad geschuurd. een V in de voeg ga je zien na het schilderen.
Pagina: 1