router voor EDPNET

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltul
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-02 09:29
Dag,

Eind deze maand schakel ik over naar EDpnet. Ik kon kiezen om router bij hun te kopen, maar heb het voor nu afgewezen om te zien als er misschien een beter optie bestaat. Mijn abonnement is Fiber XS

- Buiten het normaal gebruiken van Internet, ben ik zelf een aan het zien om 'smart' toestellen te kopen in de toekomst die dan uiteindelijk toch de internet gaan gebruiken.
- ik zou zelf graag gast wifi netwerk willen aanmaken
- ik ben videograaf en video monteur, ben dus aan het zien om een tower server te bouwen voor backups te maken.

Voor EDpnet zijn dit belangrijk.
- een PPP-verbinding kunnen opbouwen,
- VLAN 10-tagging ondersteunen,
- Gigabit Ethernet-poorten hebben (anders is de snelheid beperkt tot 100 Mbps).

zij raden aan om "FRITZ!Box 7530 AX" te kopen. Mijn vraag is als er misschien een beter router is rond het zelfde prijs klasse. Technisch ben ik niet super sterk, maar met een ok handboek kan ik nog wel zelf dingen doen, mocht er een router zijn dat iets meer technische kennis vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Ltul schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:16:

Ik kon kiezen om router bij hun te kopen, maar heb het voor nu afgewezen om te zien als er misschien een beter optie bestaat.
en
Technisch ben ik niet super sterk
is een gevaarlijke combinatie ;)

Nee dat bedoel ik niet lullig hoor. Maar weet waar je aan begint. In beginsel beveelt EDPNet met die Fritzbox een aardig gebruiksvriendelijk apparaat met voldoende mogelijkheden en snelheid. Ze zijn echter wel aan de prijs, vanwege het gebruiksgemak.

De regel is wat dat betreft veelal:
Gebruiksvriendelijkheid
Lage prijs

Kies er één.
Wat zijn je eisen en wensen? Moet het ding makkelijk volle bak gigabit fiber trekken? Moet er WiFi op zitten (of ga je zelf access points kopen en ophangen) en zo ja welke standaard? PoE poorten? Koelkastje met bier? Wat is je budget?

Een redelijk simpele router als een Edgerouter of Mikrotik hAP kan de basis, echter vereisen die wel commandline kennis of enige ervaring met hun excentrieke eigenschappen.

Alternatieven zijn er genoeg als je meer budget hebt.

Redelijk hufterproof spullen welke duurder zijn zijn bijv. de Draytek Vigor serie, Ubiquiti UDR/UDM serie en de luxere CloudRouters van Mikrotik. Sommige met WiFi, andere zonder. Anderen hier weten er ongetwijfeld nog meer :)

Ubiquiti Unifi USG, al is die net als instap Edgerouters en de goedkoopste hAP ietwat onderbemeten voor snelle glasvezelverbindingen. Als je maar 100Mbit afneemt geen probleem, maar bij gigabit kun je wel van een bottleneck spreken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Een betere voor minder geld ga je niet vinden, zo simpel is het.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltul
nelizmastr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:29:
[...]

en

[...]

is een gevaarlijke combinatie ;)

Nee dat bedoel ik niet lullig hoor. Maar weet waar je aan begint. In beginsel beveelt EDPNet met die Fritzbox een aardig gebruiksvriendelijk apparaat met voldoende mogelijkheden en snelheid. Ze zijn echter wel aan de prijs, vanwege het gebruiksgemak.

De regel is wat dat betreft veelal:

[...]

Wat zijn je eisen en wensen? Moet het ding makkelijk volle bak gigabit fiber trekken? Moet er WiFi op zitten (of ga je zelf access points kopen en ophangen) en zo ja welke standaard? PoE poorten? Koelkastje met bier? Wat is je budget?

Een redelijk simpele router als een Edgerouter of Mikrotik hAP kan de basis, echter vereisen die wel commandline kennis of enige ervaring met hun excentrieke eigenschappen.

Alternatieven zijn er genoeg als je meer budget hebt.

Redelijk hufterproof spullen welke duurder zijn zijn bijv. de Draytek Vigor serie, Ubiquiti UDR/UDM serie en de luxere CloudRouters van Mikrotik. Sommige met WiFi, andere zonder. Anderen hier weten er ongetwijfeld nog meer :)

Ubiquiti Unifi USG, al is die net als instap Edgerouters en de goedkoopste hAP ietwat onderbemeten voor snelle glasvezelverbindingen. Als je maar 100Mbit afneemt geen probleem, maar bij gigabit kun je wel van een bottleneck spreken.
Als het 1 gigabit kan trekken is het goed, voorlopig denk ik niet dat ik meer ga nodig hebben. Liever dat de WiFi erop zit ja, appartement is niet groot dus van uit 1 locatie gaat het wel lukken met de WiFi. budget zit rond +/- €160

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ltul
Ben(V) schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 19:04:
Een betere voor minder geld ga je niet vinden, zo simpel is het.
rond het zelfde prijs, niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ook niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan81be
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-05-2024
Begrijpelijk dat je niet meteen accepteert wat je provider aanbiedt, gezien de goedkope dichtgetimmerde toestellen die je van Telenet of Proximus krijgt.

Maar deze Fritz!boxen zijn wel van een heel andere orde. Heel degelijk materiaal met ruime instelmogelijkheden maar toch met een toegankelijke interface.

Zelf heb ik voor de Fritz!box 4060 gekozen omdat die iets betere wifi-specificaties heeft en geen DSL-hardware bevat en dat leek mij een goede keuze voor Fiber XS. Maar de korting die je van EDPnet krijgt op de 7530 AX maken dat ook een prima keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:09

nelizmastr

Goed wies kapot

De Fritz kost nieuw €169 en je vindt voor dat geld eigenlijk niets beters.

Goedkope consumenten wifirouters zoals die van Asus, Netgear en TPlink hebben de rekenkracht niet voor gigabit fiber door de wan poort. Je moet fors meer budget hebben als je echt iets beters wilt.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1