Voordeur openen met twee devices

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 11:49
Hi mede tweakers,

Ik woon in een gebouw waar drie appartementen gebruik maken van dezelfde voordeur. Die deur is voorzien van een video deurbel van smartwares met die deurbel kunnen wij vanuit elk appartement de voordeur openen. Helaas is deze deurbel niet te verbinden met domotica.

Ik zou toch graag de voordeur willen openen vanaf mijn telefoon, ik heb thuis home assistant draaien dus mijn idee is om een shelly of een ander device bij de deur te plaatsen om ook de voordeur aan te sturen. Dat zou er zo uit zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pzmhgc-3FgWcJxGz74EP-xIFYQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZeI8o6KHogbJ33kiQCxEUJFZ.png?f=fotoalbum_large

Maar nu ben ik bang dat ik de Smartwares deurbel stukmaak door via een andere route op het zelfde circuit 12v te zetten. Daarnaast zou ik eigenlijk ook nog willen voorkomen dat er 2x 12v op het circuit kan komen te staan.

Ik ben niet thuis in dit soort circuitjes, dus ik hoopte dat iemand hier mij kan uitleggen hoe ik dit op een veilige manier uitvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:24
Wat voor signaal gaat er tussen de binnen-unit en de deurbel?
In jouw schets moet je de Shelly tussen de deurbel en de deuropener plaatsen. Afhankelijk van de afstand, zou een Shelly dat niet redden (of je moet die afstand overbruggen met 12v-bedrading).

Side question: Is het complex huur / koop? Check of dit mag van huurbaas / VVE (of wil je geen slapende honden wakker maken?).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:08
Je komt eerst een hele andere horde tegen en dat is het VVE die moeten goedkeuren dat het aangepast wordt. Pas daarna zou ik gaan nadenken over het circuit.

Die Shelly kun je overigens prima voeden over het bestaande 12 Volt circuit. Die smartwares doet ook niks meer dan een relay schakelen die de deur opener activeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
VvE
De VvE is geen probleem in dit vraagstuk, maar bedankt dat jullie er aan denken!

Voeding
De Shelly kan ik voeden via 230v en daar kan ik dan de bestaande 12v inderdaad mee schakelen (er hangt beneden al een transformator die van 230v 12v maakt voor de Smartwares deurbel).

Signaal binnen unit en deurbel
Tussen de binnen unit en de deurbel gaat helaas een digitaal signaal. Heb nog uit proberen te zoeken of ik hier geen 'deur open' signaal over heen kan sturen maar dat gaat al helemaal mijn kennis te buiten.

Circuit
Ik ben er dus bang voor dat als ik op de draadjes die van de smartwares deurbel naar de deuropener gaan via een andere weg (de shelly) 12v zet dat ik iets doorbrand in de smartwares deurbel. @Jan-man jij geeft aan dat er sowieso een relay in de smartwares zit waardoor dit geen probleem is?

Wat zou er gebeuren als de smartwares en shelly tegelijkertijd 12v naar de deuropener sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54
Kun je vanaf je appartement zien wie er bij de deur staat via de smartwares? Zo ja, hoe ga je dat doen als je vanaf je telefoon de deur open wil doen? Je wilt toch niet altijd als de deur gaat de deur gewoon zomaar open doen? Dat is vragen om heel veel problemen.

Wij wonen al een jaar of ~10 in een appartement en hebben zoveel overlast door mensen die lukraak de deur open doen dat het vooral in de zomer echt niet meer leuk is. Kinderen die door het hele gebouw rondrennen, verkopers die lukraak bij mensen aanbellen. En dan heb ik het nog niet eens over de div. wietplantages die door dit systeem alleen maar makkelijker gemaakt zijn geworden. Dus ik zou eerst echt even de voor en nadelen afwegen voordat je het technisch voor elkaar krijgt.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Deurbel vervangen?

https://www.smartwares.eu...-wi-fi-deurbel-dic--23112
Je krijgt een melding op je smartphone of tablet wanneer iemand aanbelt. Accepteer de oproep en zie direct wie er voor je deur staat. Daarnaast kun je praten met bezoekers om bijvoorbeeld te vertellen dat je niet thuis bent of een pakketje bij de buren afgeleverd mag worden.
Zo kun je de video deurbel verbinden met je elektrische deur- of poortopener

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@Webgnome, bewoners zijn nog steeds verantwoordelijk voor de mensen die ze binnenlaten. Dat is onafhankelijk van hoe je de deur wilt openmaken.

@Gunner0616 geeft aan dat VVE geen probleem is, maar een gesprek met je gebouw-genoten is wellicht handig.
Een Shelly kun je zelfs met 12VDC voeden, dus geen losse 230V nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door CappieL op 02-06-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54
@CappieL eens, maar door het video deel er tussen uit te halen maak je het nu juist een stukje minder veilig. En dat, wil je niet.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
CappieL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:40:

Een Shelly kun je zelfs met 12VDC voeden, dus geen losse 230V nodig.
Ah ik zie het inderdaad, ik dacht alleen op 24v-60v DC. Thanks!

Bedankt voor al het andere advies in het topic! Overleg met de buren is al geweest (helaas zitten daar ook geen elektronica experts tussen) en gelukkig hebben wij geen last van een openstaande deur door de buren.

Ben dus alleen benieuwd of de Smartwares een extra 12v DC overleefd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kan je het slot niet voeden met een permanente 12V bron die je onderbreekt met twee parallelle schakelaars (relais?), waarvan je de ene schakelt met Shelly en de andere met Smartwares?

Dan leveren de twee schakeloplossingen niet direct de stroom, maar enkel het schakelen. En heb je dus geen probleem meer dat je 2x 12V op het slot zet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner0616
Orion84 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 15:05:
Kan je het slot niet voeden met een permanente 12V bron die je onderbreekt met twee parallelle schakelaars (relais?), waarvan je de ene schakelt met Shelly en de andere met Smartwares?

Dan leveren de twee schakeloplossingen niet direct de stroom, maar enkel het schakelen. En heb je dus geen probleem meer dat je 2x 12V op het slot zet.
Dit klinkt inderdaad als een goed idee. Ik denk zelfs dat ik de 12v van de smartwares kan gebruiken als input voor de shelly 1 (als een soort lichtschakelaar), die shelly kan dan manueel aangestuurd worden en via wifi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Webgnome schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:41:
@CappieL eens, maar door het video deel er tussen uit te halen maak je het nu juist een stukje minder veilig. En dat, wil je niet.
Misschien wil ie de deur wel voor zichtzelf open doen (is ie te lui om de sleutel te pakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-09 20:32
met 2 diodes in de 12V lijnen naar de deuropener kan je de shelly en de smartwares van elkaar scheiden, de 12V die de shelly op de deuropener zet kan dan niet naar de smartwares:

shelly - diode - deuropener - diode - smartwares
shelly ->|- deuropener -|<- smartwares

edit> ik mis in je tekening de voedings lijnen, en waarom staat er bij de deuropener 12V(AC/DC)??

[ Voor 23% gewijzigd door Rrob op 06-06-2023 01:32 ]

Pagina: 1