Nieuwe technologie in plaats van thermal paste?!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er is een nieuwe technologie op markt ter vervanging van thermal paste: KryoSheet. Dit is de merknaam van Thermal Grizzly voor een blaadje van grafeen, dat extreem goed is in het geleiden van warmte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzovEI5bfwyoEm7sMJkzppRqj5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NLvabfUS8zzB7lSKDfdW6nvq.jpg?f=user_large

Dit schijnt minimaal net zo goed te werken als de betere thermal paste, maar heeft als groot voordeel dat er geen sprake is van uitdroging of 'pump-out.' Pump-out komt doordat de processor een minimaal beetje verbuigt wanneer hij opwarmt en bij afkoeling weer terug buigt. Dit zorgt ervoor dat de paste heel langzaam naar de buitenkant van de processor wordt gepompt, waardoor er op termijn geen paste meer overblijft in het midden van de processor.

Waar je thermal paste voor een optimale koeling regelmatig moet vervangen, hoeft dat bij deze technologie dus niet. Nadeel is wel dat de prijs momenteel erg hoog is, al kun je de sheets in principe wel hergebruiken. Los van de prijs lijkt het grootste nadeel te zijn dat de KryoSheets elektriciteit geleiden, dus je moet ervoor zorgen dat de KryoSheet netjes op de CPU zit en geen condensatoren raakt.

Op dit moment lijken er nog geen onafhankelijke reviews te zijn en ik ben zelf benieuwd hoe goed dit product daar uitkomt. Bij een review van een voorloper die kwalitatief minder is, zag ik dat die persoon het blaadje kapot maakte tijdens de installatie. Dus misschien is dat hier ook een probleem.

Poll: Ben je van plan om kryosheets te gaan gebruiken?
Ja, weg met de pasta!
Misschien
Nee, te duur
Nee, te risicovol
Nee, anders...
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=405687&layout=2&sort=org
Ook een poll maken? Klik hier

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-05 20:16
Als je beter wilt koelen, blijkt bij zowel Intel als AMD dat delidden met direct-die koeling echt flink helpt (10-15 graden minder).
Dit geeft een indicatie dat de huidige IHSen best problematisch zijn.
Als je dan wisselt van pasta naar een dure kryosheet, MAAR je behoudt je IHS, dan vraag ik me af hoeveel temperatuur verschil dit oplevert.

Mogelijk is kryosheet juist interessant icm direct-die koeling?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja maar anders. heb een setje ptm7950 van honeywell onderweg voor mijn cpu en gpu

[ Voor 7% gewijzigd door jack zomer op 02-06-2023 13:15 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Klinkt (maar ik heb er nog niets over gelezen dus ik weet het echt niet) als een tellsell product.

"Als u nu bestelt krijgt u een tweede kryosheet helemaal gratis! Bestel snel, de voorraad is beperkt!"

Is het juist niet zo dat het vullend vermogen van pasta juist zorgt voor een optimale verbinding? Dat heb je bij zo'n velletje niet, lijkt me. (Maar again, ik weet er weinig van.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:10
Niets nieuws aan, ook al uitgebreid getest door meerdere reviewers etc.

Minder goede geleiding als koelpasta, maar droogt natuurlijk niet uit, en zou zelfs herbruikbaar moeten zijn. (wat in de praktijk ook niet zo geweldig uit pakt)
Nee, naar mijn idee wegen de voordelen (waar ik eerlijk gezegd het nut ook niet zo van zie) niet op tegen de nadelen.

[ Voor 66% gewijzigd door WEBGAMING op 02-06-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit schijnt minimaal net zo goed te werken als de betere thermal paste
Dit vind ik altijd problematisch, de fabrikant geeft iets uit, zet daar amper specs bij en verwacht dat het verkoopt.

Ik weet niet eens wat ik koop of hoe goed het zou moeten werken, dan kan ik ook geen goede keuze maken tussen iets wat bewezen is en waar wel specs voor zijn...en dit spul.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@GarBaGe

Bij gebruik met de standaard heat spreader verwacht ik dat de resultaten inderdaad daardoor beperkt zullen worden, maar dat is natuurlijk net zo goed een probleem met thermal paste. Dit wordt in de markt gebracht als alternatief voor paste, niet als een alternatief voor delidding.

Wat mij betreft is het sterke punt ook niet zozeer dat je de ultieme koeling krijgt (wat alleen mogelijk is door behoorlijke risico's te nemen en veel moeite te doen), maar dat je geen last hebt van langzaam steeds verder verslechterende koeling.

Dus dan is het op dag 1 misschien vergelijkbaar met een hoge kwaliteit pasta, maar 2 jaar later is het dan nog even goed, terwijl die pasta ondertussen is gedegradeerd tot het niveau van een lage kwaliteit pasta.

@gysman11

Dit materiaal is elastisch en zou oneffenheden dus ook moeten opvullen. Of het product dit beter, slechter of even goed doet als thermal paste weet ik niet.

@WEBGAMING

Ik denk dat je het dan hebt over de Carbonaut pads, die al heel lang beschikbaar zijn. Dat is wel degelijk iets anders, want dat is 'chaotische' carbon, terwijl de KryoSheets bestaan uit grafeen.

Volgens Thermal Grizzly zijn de Carbonaut pads een midrange product en zijn de KryoSheets op het niveau van de beste thermal paste, al moeten we uiteraard de reviews afwachten voor een onafhankelijk oordeel. Al moet je dan wel bedenken dat dergelijke reviews in principe de meest gunstige situatie voor thermal paste gaan vergelijken met dit product, namelijk een verse applicatie van de paste. Het sterke punt van dit product is juist dat er geen degradatie zou moeten zijn, wat je wel bij thermal paste hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Ludewig op 02-06-2023 14:09 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-05 16:35
Ik heb sinds kort een all in one watercooler die met vier eenvoudige thumbscrews is te verwijderen.
Met een tube coolpasta van enkele uren doe ik echt wel lange tijd en als je zo'n tube goed beaard droogt ie ook niet uit. Ik zie geen bezwaar om eens in de zoveel tijd (maanden, jaren?) de koelpasta te vervangen.
Wellicht zelfs pas bij de volgende processor upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

Misschien dat ltt ooit een keer een vergelijking zal plaatsen.
Mijn rede is "omdat het kan" tevens mijn motto voor de rest van de pc en cooling.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:10
Dat uitdrogen is naar mijn idee ook een non probleem inderdaad. Als je je pc een beetje onderhoud, moet je hem ook wel eens stofvrij maken. Als je dan gewoon een keer de koelpasta mee pakt ben je er ook gewoon.

In mijn ervaring duurt dat ook gewoon minimaal 5 jaar. Dan zullen de meeste Tweakers al wel een upgrade hebben. En als je echt helemaal niets aan je pc doet, heeft hij na 5 jaar meestal toch wel onderhoud nodig. Even koelpasta vervangen is toch ook een fluitje van een cent?

En al zou je dat elk jaar doen voor 10 jaar oid, ben je nog steeds veel goedkoper uit als 1x zo'n pad kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:27
WEBGAMING schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:16:
Niets nieuws aan, ook al uitgebreid getest door meerdere reviewers etc.

Minder goede geleiding als koelpasta, maar droogt natuurlijk niet uit, en zou zelfs herbruikbaar moeten zijn. (wat in de praktijk ook niet zo geweldig uit pakt)
Nee, naar mijn idee wegen de voordelen (waar ik eerlijk gezegd het nut ook niet zo van zie) niet op tegen de nadelen.
Deze cryosheets zijn wel degelijk nieuw. De grafeen kristallen zijn ander gedirectioneerd C (z) axis vergeleken met bestaande grafeen of carbon producten.

Dit is dus nieuw in de zin dat de grafeen deeltjes rechtop staan en zo optimaal warmte transporteren van de de ene zijde naar de andere zijde. De pads die voorheen op de markt waren hebben horizontaal georiënteerde deeltjes ipv van verticale.

@Ludewig wellicht deze info even toevoegen omdat het deze pads wel unieker maakt in theorie.

Der8auer heeft al een preview waarin het in de buurt van Liquid metal komt maargoed wij van wc eend dus onafhankelijk reviews wacht ik nog op

[ Voor 14% gewijzigd door Palindrome op 02-06-2023 16:37 ]

Pagina: 1