vervangen bestaand houten kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepvlieg
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
Bestaande situatie: enkel glas ruit, in houten kozijn (slechte staat)

Gewenst nieuw: herstellen van oorspronkelijke indeling, namelijk dubbele deuren met zwevende zijlichten (melkmeisje).

Jaren 30 huis, maar wel met een 5cm spouw reeds gevuld met EPS korrels.
Uiteraard gaan we voor energiebesparende mogelijkheden, dus triple HR+++ glas in 90mm dikke deuren, kozijnhout 114x68mm (114x90 voor de tussendorpels en -stijlen)

Onder de zijlichten zullen raam-onderdorpels geplaatst worden.
De negge is 20mm, met kozijnhout van 114mm steek ik dus 34mm de spouw, maar niet tot bij het binnenblad. Een en ander moet natuurlijk wel lucht- en waterdicht worden.

Dus zit ik met een paar vragen waar ik nog zoekende ben naar een antwoord:
- Als er géén spouwlat zit, wat is dan de gebruikelijk werkzijze/methode? Spouw-/stel-lat aanbrengen en daar middels een renovatiesponning tegen aan te sluiten met het kozijn?
- De onderdorpel van de deuren wordt een isostone. Die steunt neem ik aan af op een nauwkeurig aan te brengen stellat of iets dergelijks. Of prop je daar mortel onder ter ondersteuning na het plaatsen van het kozijn?
- Wordt het kozijn gemonteerd met kozijnschroeven in het buitenblad? Of schroef je het vast aan een stelkozijn/spouwlat (zoals bij kunststof kozijnen)
- Schroef je het kozijn alleen aan de zijkanten vast? Of ook aan de bovenkant? Dat laatste gaat namelijk wel bij schroeven in stelhout, maar niet bij schroeven in het buitenblad (dan ga je door het lood heen)

Plaatje van de situatie voor het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ctgrN1KI5K-RhEgcsGsGMDzzfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5qJ0cNIU5oBr0FHXx63kEo5H.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-05 14:07
Soepvlieg schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:46:

- Als er géén spouwlat zit, wat is dan de gebruikelijk werkzijze/methode? Spouw-/stel-lat aanbrengen en daar middels een renovatiesponning tegen aan te sluiten met het kozijn?
- De onderdorpel van de deuren wordt een isostone. Die steunt neem ik aan af op een nauwkeurig aan te brengen stellat of iets dergelijks. Of prop je daar mortel onder ter ondersteuning na het plaatsen van het kozijn?
- Wordt het kozijn gemonteerd met kozijnschroeven in het buitenblad? Of schroef je het vast aan een stelkozijn/spouwlat (zoals bij kunststof kozijnen)
- Schroef je het kozijn alleen aan de zijkanten vast? Of ook aan de bovenkant? Dat laatste gaat namelijk wel bij schroeven in stelhout, maar niet bij schroeven in het buitenblad (dan ga je door het lood heen)
Spouwlat aanbrengen en renovatiesponning, purren en eventueel luchtdicht tapen

Isostone met een spouwlat ondersteunen, normaal gesproken wordt die aan de dorpel bevestigd voor het plaaten

Kozijnschroeven in spouwlat