Lenovo Ideapad 5 pro werkt niet i.c.m. HP Dock G5 essential

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:37
Hi,
Op deze laptop, en alleen deze laptop, werkt het beeld niet als ik mijn HP Dock G5 Essential erop aansluit. Heb alles al geprobeerd, maar ik krijg het beeld maar niet werkend. Verder werkt alles wel: de laptop opladen, geluid via de dock, muis en toetsenbord etc..

Wat ook werkt is dat ik op precies dezelfde USB-C port van de laptop wel een goedkope AliExpress USB-C Dock kan aansluiten met 1 monitor via HDMI en dan krijg ik wel gewoon beeld.

Hier is een specificatieblad van de computer; het heeft een USB-C 3.2 Gen 2-poort (ondersteuning voor gegevensoverdracht, Power Delivery 3.0 en DisplayPort™ 1.4), de poort die ik gebruik. https://psref.lenovo.com/...Pad_5_Pro_16ACH6_Spec.pdf

Wat zit er aangesloten in de dock:
- 2 identieke beeldschermen met displayport
- 1 logitech unifying receiver (Voor tobo + muis)
- 1 webcam

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- Firmware dock updaten
- BIOS updaten
- Alle kabels uit dock en 1 beeldscherm met displayport aansluiten op dock
- Alle kabels uit dock en 1 beeldscherm met HDMI aansluiten op dock

Link laptop: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L5005RMH)
Link dock: uitvoering: HP USB-C G5 Essential Dock

Misschien heeft hier iemand nog een idee wat er mis kan zijn? Zelf denk ik niet de dock, want alle andere laptops werken er wel gewoon mee, maar de laptop is ook wel bijzonder, want een andere goedkope dock zonder eigen processor werkt dan weer wel. Alhoewel de G5 essential ook niet echt een bijzonder dock is en ook gewoon pass-through doet van de signalen over DP-MST via USB-C DP ALT mode en dat ondersteund deze laptop wel.

Alvast bedankt. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Alive11 op 02-06-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je docking station verwacht DisplayPort alt mode over de USB-C connector. Ik vermoed dat je AliExpress docking station dat ook gebruikt om beeld weer te geven.

Het snelste dat je kan proberen is een andere laptop met USB-C DP Alt Mode lenen en die even testen om uit te sluiten dat het probleem bij het docking station ligt.

Voor alle duidelijkheid: je geeft in Windows toch aan dat het beeld uitgebreid of gedupliceerd mag worden hé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
Admiral Freebee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:59:
Je docking station verwacht DisplayPort alt mode over de USB-C connector. Ik vermoed dat je AliExpress docking station dat ook gebruikt om beeld weer te geven.

Het snelste dat je kan proberen is een andere laptop met USB-C DP Alt Mode lenen en die even testen om uit te sluiten dat het probleem bij het docking station ligt.

Voor alle duidelijkheid: je geeft in Windows toch aan dat het beeld uitgebreid of gedupliceerd mag worden hé?
Nou een andere laptop werkt wel, maar weet niet zeker of dat thunderbolt is of niet. En ik geef inderdaad in dat het beeld uitgebreid moet worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Alive11 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Nou een andere laptop werkt wel, maar weet niet zeker of dat thunderbolt is of niet. En ik geef inderdaad in dat het beeld uitgebreid moet worden. :)
Het is volgens mij geen thunderbolt dock maar de productpagina vermeldt expliciet thunderbolt omdat displayport alt mode een onderdeel is van de thunderbolt specificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
Hier de specificaties van de laptop waarop de dock wel werkt.

uitvoering: HP Victus 16-e0222nd
uitvoering: Apple Macbook Pro 2021 14" M1 Pro 8 Core, 14-core GPU, 16GB ram, ...

Heb dus geen vermoeden meer waar het aan kan liggen dat ik geen beeld krijg. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-05 10:07

GwnLars_

In GoT we trust.

Alive11 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:54:
Hi,
Op deze laptop, en alleen deze laptop, werkt het beeld niet als ik mijn HP Dock G5 Essential erop aansluit. Heb alles al geprobeerd, maar ik krijg het beeld maar niet werkend. Verder werkt alles wel: de laptop opladen, geluid via de dock, muis en toetsenbord etc..
Dat hebben meerdere lenovo laptops, ik heb hetzelfde met mijn Legion 5 2021. Identieke docks..
Niet iets wat lenovo dan fout doet, of loopt HP hier roet in het eten te gooien?

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
GwnLars_ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:36:
[...]
Dat hebben meerdere lenovo laptops, ik heb hetzelfde met mijn Legion 5 2021. Identieke docks..
Niet iets wat lenovo dan fout doet, of loopt HP hier roet in het eten te gooien?
Ik denk zelf dat lenovo hier iets fout doet, omdat de dock wel werkt op de andere laptops. Op het internet is iemand te vinden die hetzelfde probleem had en waarbij ze het moederbord hebben vervangen en het werkt weer, maar dat lijkt mij ook sterk dat dat de oplossing is.

https://forums.lenovo.com...tion-No-Image/m-p/5213574

Jij hebt dit probleem ook dus met dezelfde dock en een andere lenovo laptop? Wel vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
Update: Als ik de usb-c kabel in de laptop stop dan gaan nu beide schermen even aan op displayport source om vervolgens weer uit te gaan. Lijkt erop dat er wel een signaal binnenkomt, maar dat die daarna ermee stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
Update 2: Als ik naar apparaatbeheer ga en ik druk op beeld "verborgen apparaten weergeven" daarna ga ik naar monitors dan staat daar de 2 monitors wel bij die via de USB-C hub aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 15:06
Beide apparaten ondersteunen usb-c displayport alt mode. Dus je mag verwachten dat het werkt. Helaas blijkt de praktijk wat weerbarstiger.

Zo heb ik een thunderbolt 4 dock (en dus ook displayport alt mode), maar werkt één Lenovo laptop niet. Vermoedelijk omdat het geen displayport signaal over usb-c stuurt, maar hdmi. Hdmi alt mode is ongeveer uitgestorven. Anderen laptops doen het wel (waarvan ook een andere Lenovo laptop).

Het is dus allemaal een beetje een rommeltje. Maar volgens de specificaties zou het moeten werken.

[ Voor 11% gewijzigd door ZatarraNL op 02-06-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alive11
ZatarraNL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:17:
Beide apparaten ondersteunen usb-c displayport alt mode. Dus je mag verwachten dat het werkt. Helaas blijkt de praktijk wat weerbarstiger.

Zo heb ik een thunderbolt 4 dock (en dus ook displayport alt mode), maar werkt één Lenovo laptop niet. Vermoedelijk omdat het geen displayport signaal over usb-c stuurt, maar hdmi. Hdmi alt mode is ongeveer uitgestorven. Anderen laptops doen het wel (waarvan ook een andere Lenovo laptop).

Het is dus allemaal een beetje een rommeltje. Maar volgens de specificaties zou het moeten werken.
Maar hier is dus niks tegen te doen? Een dock van 150 euro maar laten verstoffen en een nieuwe kopen?

• virtualjoe
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 20:08
Heb je hier al een oplossing voor gevonden? Ik heb dezelfde laptop en hetzelfde issue. Hadden ze er maar een USB4 of TB in gezet :X

Ik heb nu een een I-tec Displaylink dock op USB-A en mijn 49inch monitor op de USB-C poort. Maar ik wil eigenlijk gewoon een USB-C dock aansluiten, met voldoende laad power, waar ook mijn 49inch monitor met USB-C aan zit. Die werkende combi heb ik nog niet gevonden...

Even ervan uitgaande dat de Laptop DP-ALT ondersteunt, zou een USB-C DP-ALT dock dit toch moeten kunnen ondersteunen.

[ Voor 19% gewijzigd door virtualjoe op 31-08-2023 10:54 . Reden: aanvulling gedaan ]

• Alive11
Nee heb hier geen oplossing voor gevonden, behalve dan de omweg die jij ook hebt. 1 monitor via HDMI en de andere via de Dock (USB-C) op DisplayLink.

Ik heb er maar mee leren leven, maar ideaal is het niet.
Pagina: 1