Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik heb een redelijke geluidsset in de woonkamer.
Deze bestaat uit een Denon X-2700 met een 10 jaar oude Jamo S608 speakerset inclusief Jamo Sub 250.
Waar ik tegenaan loop, is dat ik het geluid niet in balans krijg.
Bij verschillende films die ik vanaf blu-ray afspeel, zijn vaak stemmen te zacht en de rears te hard.
Bij luidere scenes lijkt het laag/midlaag (vanuit de fronts) al snel de overhand te nemen, en overstemd dan de rest.
Ik heb de set uitgemeten met audyssey, maar dat geeft nog niet het gewenste resultaat. De rears al op -3db gezet, de center op +6(!), maar nog steeds lijkt de boel uit balans te zijn.
Dynamic volume heb ik ook mee gespeeld, maar als ik deze aanzet, dan dan schommelt het volume heel storend tussen de harde en zachte scenes. (waardoor er soms stukken van het dialoog wegvallen)

Heb ik te hoge verwachtingen van deze geluidsset, of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:40
Kan toeval zijn, maar ik heb vorige week mijn X1700H ingeruild voor een Marantz Cinema 60 DAB, omdat ik ongeveer dezelfde ervaringen had als jij. Ik had vooral last van 'gemuffelde' stemmen, geen strak laag en inderdaad ook de surroundspeakers die snel de overhand namen. Nu met de Marantz klinkt het veel beter. Mijn set bestaat trouwens uit de Dali Zensor 7, Vokal, 1 en de Sub E12-F.

Mijn advies is dus om eens een andere receiver te lenen en kijken wat je ervaring daar mee is.

Ik heb namelijk verhalen gehoord, maar dat zijn geruchten, dat Denon in de Covid-periode met die chiptekorten nogal bezuinigd heeft op de kwaliteit van het interne spul zoals DAC's. Jouw X2700H en mijn X1700H zijn uit die periode... Ik kan het niet hard maken, maar ik lees steeds meer van dit soort problemen bij instappers van Denon in de afgelopen twee à drie jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Had je voorheen een andere receiver bij deze luidsprekers en was het geluid toen wel in balans?

[ Voor 13% gewijzigd door TBTL op 02-06-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
TBTL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:37:
Had je voorheen een andere receiver bij deze luidsprekers en was het geluid toen wel in balans?
Daarvoor had ik een Denon AVR-X2200W, die was prima, maar alsnog een heel stuk minder dan de Cinema 60.

Edit: oh, dat was een vraag aan TS :P

[ Voor 6% gewijzigd door Saekerhett op 02-06-2023 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik had hiervoor een X1000 geloof ik, maar dat was wel in mijn vorige woning (bij het verhuizen de receiver vervangen). Dat is wel lastig vergelijken; tussen de woningen in heb ik ook nog een jaar in een caravan gewoond zonder 5.1 setup ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricDH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:49
GeleFles schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:43:
Ik heb een redelijke geluidsset in de woonkamer.
Deze bestaat uit een Denon X-2700 met een 10 jaar oude Jamo S608 speakerset inclusief Jamo Sub 250.
Waar ik tegenaan loop, is dat ik het geluid niet in balans krijg.
Bij verschillende films die ik vanaf blu-ray afspeel, zijn vaak stemmen te zacht en de rears te hard.
Bij luidere scenes lijkt het laag/midlaag (vanuit de fronts) al snel de overhand te nemen, en overstemd dan de rest.
Ik heb de set uitgemeten met audyssey, maar dat geeft nog niet het gewenste resultaat. De rears al op -3db gezet, de center op +6(!), maar nog steeds lijkt de boel uit balans te zijn.
Dynamic volume heb ik ook mee gespeeld, maar als ik deze aanzet, dan dan schommelt het volume heel storend tussen de harde en zachte scenes. (waardoor er soms stukken van het dialoog wegvallen)

Heb ik te hoge verwachtingen van deze geluidsset, of doe ik iets verkeerd?
Heb je toevallig Dynamic EQ aan staan? Die functie heeft nogal al eens de neiging achterkanalen idioot te boosten (afhankelijk van volume) en de bas te accentueren waardoor dingen uit balans lijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
EricDH schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 17:46:
[...]

Heb je toevallig Dynamic EQ aan staan? Die functie heeft nogal al eens de neiging achterkanalen idioot te boosten (afhankelijk van volume) en de bas te accentueren waardoor dingen uit balans lijken.
Vermoedelijk dit ja, ik heb de Dynamic EQ ooit uitgezet om om deze redenen.
Audyssey overigens ook uit staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Goeie, volgens mij heb ik dynamic EQ aanstaan, ik dacht dat dat nodig was om audyssey z’n werk te laten doen.

Ik zal van het weekend eens zonder die EQ proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Niet alle films zijn goed in balans bij de James Bond blu-ray set zitten er wat slechtere tussen qua geluidsmix.
Hier staat audyssey uit (Marantz 6007) alleen de afstand van de luidsprekers ingesteld en misschien wat volume aangepast
op het gehoor met de ruis functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Dit weekend eindelijk tijd gehad om wat meer te testen; dynamic EQ stond 'helaas' al uit...

Misschien dat ik toch eens ga kijken naar een andere receiver, zijn er naast de marantz Cinema nog andere om naar te kijken? (Die vergelijkbaar zijn met de Denon?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
GeleFles schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:39:
Dit weekend eindelijk tijd gehad om wat meer te testen; dynamic EQ stond 'helaas' al uit...

Misschien dat ik toch eens ga kijken naar een andere receiver, zijn er naast de marantz Cinema nog andere om naar te kijken? (Die vergelijkbaar zijn met de Denon?)
Je gaat je probleem niet oplossen met een andere receiver. Die doet namelijk exact hetzelfde als je Denon en die klinkt grosso modo ook exact hetzelfde. Het verschil maak je door:
- andere EQ's in te stellen
- andere speakers te kopen
- akoestiek van de ruimte aan te passen

Ik zou lekker beginnen met stap 1. Ik heb de S608 ook gehad incl bijpassende center en boston acoustics A25 als rear (heb ik nog steeds). Jouw probleem herken ik niet. Voor films vind ik de volgende settings het prettigst (die gebruikte ik ook bij die Jamo's):
- dynamic eq on; 0db
- dynamic volume on; light
- audyssey MultEQ XT: bypass fronts L/R. Dit word heel vaak afgeraden, maar geeft bij mij gewoon een veel prettiger geluid. Met andere woorden, de audyssey EQ draai ik niet op mijn fronts, klinkt gewoon minder fijn vind ik.

Audyssey geeft je een basis, maar dat vind ik niet prettig genoeg. Wat ik als eerste doe zijn alle db correcties teniet doen. EQ prima, maar die db correcties vind ik maar niks. Ik zet alles op 0db en ga vanaf daar op smaak wat tweaken. Vaak boost ik de center wat tov de rears en zet ik de sub naar max -6db (maar meestal 0db). Sommige films/games zijn nogal bassheavy, op het onprettige af.

Wat je ook kan doen, is dat gehele Audyssey uitzetten en dan alleen de db's corrigeren, maar dat lijk je al gedaan te hebben. Dan draai je in feite zonder enige vorm van EQ en dan klinken alle receivers hetzelfde. Probleem van die Jamo's is dat ze nogal overheersen in het laag/middenlaag.

[ Voor 22% gewijzigd door Hulleman op 12-06-2023 14:27 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
Hulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:21:
[...]

Je gaat je probleem niet oplossen met een andere receiver. Die doet namelijk exact hetzelfde als je Denon en die klinkt grosso modo ook exact hetzelfde. Het verschil maak je door:
- andere EQ's in te stellen
- andere speakers te kopen
- akoestiek van de ruimte aan te passen
Ik heb toch echt mijn X1700H in de audiozaak in dezelfde ruimte getest als een Cinema 70S op dezelfde speakers en de 70S (out of the box, zonder Audyssey, maar zo had ik de Denon ook ingesteld) klonkt echt veel beter. Met name het centerkanaal. was veel dynamischer.

Het is gewoon het totaalplaatje. Receiver, speakers, instellingen, akoestiek zijn allemaal van invloed op de ervaring. En bij mij scheelde de stap van een X1700H naar een Cinema 60 echt een hele boel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Saekerhett schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:35:
Ik heb namelijk verhalen gehoord, maar dat zijn geruchten, dat Denon in de Covid-periode met die chiptekorten nogal bezuinigd heeft op de kwaliteit van het interne spul zoals DAC's. Jouw X2700H en mijn X1700H zijn uit die periode... Ik kan het niet hard maken, maar ik lees steeds meer van dit soort problemen bij instappers van Denon in de afgelopen twee à drie jaar.
Het klopt dat ze zijn overgestapt op een ander DAC type vanwege een brand in een chipfabriek. Echter de klachten die TS meld lijken mij niet te wijten aan het ander type DAC dat er in is gezet.
Ik heb zelf een X2700h gehad en herken die problemen totaal niet.
Saekerhett schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:27:
[...]

Ik heb toch echt mijn X1700H in de audiozaak in dezelfde ruimte getest als een Cinema 70S op dezelfde speakers en de 70S (out of the box, zonder Audyssey, maar zo had ik de Denon ook ingesteld) klonkt echt veel beter. Met name het centerkanaal. was veel dynamischer.

Het is gewoon het totaalplaatje. Receiver, speakers, instellingen, akoestiek zijn allemaal van invloed op de ervaring. En bij mij scheelde de stap van een X1700H naar een Cinema 60 echt een hele boel.
Dit is zo ontzettend subjectief....en helemaal als je ruimte correctie software gaat inzetten.

Zijn de speaker kanalen allemaal op het zelfde dB level na Audyssey calibratie? Nagemeten met REW of externe test tonen/disc (gratis te downloaden).

Dynamic EQ en Dynamic Volume beiden uit?

[ Voor 26% gewijzigd door CPM op 12-06-2023 14:49 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Saekerhett schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:27:
[...]

De kans is toch echt groot (eigenlijk wel gegarandeerd) dat het in de verschillen in settings van die receivers heeft gezeten. Ik zou niet weten waarom de Center bij een Cinema 70s de center goed / 'dynamisch' klinkt en dat bij een X1700H niet zou kunnen. In de receiver kun je voor elke speaker handmatig een andere EQ instellen. Daar kun je bepaalde frequenties dus boosten, ook van de center.

@GeleFles Ik heb trouwens die jamo center ook bij de S608 gehad. Ik moet bekennen dat dat geen wonderspeaker is. Ik heb nu al lange tijd een Focal Aria CC900 en dat was wel even andere koek qua de verstaanbaarheid van stemmen. Nu is het niet heel raadzaam om een ander merk/model center bij je fronts te halen, maar dat was mij ervaring met die center.

[ Voor 16% gewijzigd door Hulleman op 12-06-2023 14:54 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Hulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:48:
[...]

De kans is toch echt groot (eigenlijk wel gegarandeerd) dat het in de verschillen in settings van die receivers heeft gezeten. Ik zou niet weten waarom de Center bij een Cinema 70s de center goed / 'dynamisch' klinkt en dat bij een X1700H niet zou kunnen. In de receiver kun je voor elke speaker handmatig een andere EQ instellen. Daar kun je bepaalde frequenties dus boosten, ook van de center.
Volgens mij gaat dat niet als je Audyssey aan hebt.

Wat is er als crossover ingesteld?

[ Voor 3% gewijzigd door CPM op 12-06-2023 14:52 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
CPM schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Hmm echt ja? Ik dacht dat dat nog wel mogelijk was, maar moet bekennen dat ik dat nooit gedaan heb.
Dan wordt het dus zonder Audyssey volledig handwerk om die EQ's aan te passen net zolang tot je het gewenste resultaat hebt, een goed hoorbare center.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Hulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:51:
[...]

Hmm echt ja? Ik dacht dat dat nog wel mogelijk was, maar moet bekennen dat ik dat nooit gedaan heb.
Dan wordt het dus zonder Audyssey volledig handwerk om die EQ's aan te passen net zolang tot je het gewenste resultaat hebt, een goed hoorbare center.
Het hele idee achter Audyssey is dat je zelf niet hoeft te EQ'en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
CPM schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:50:
[...]

Wat is er als crossover ongesteld?
Dat kan wel, maar alleen met de MultEQ app van Audyssey. Daar kun je na inmeten nog handmatige aanpassingen doen, waaronder EQ dingetjes.

En ja, het is zo subjectief als wat en toch heb ik het zo ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Bedankt weer voor alle feedback! Geeft me weer even wat hoop en meer inzicht in waar ik moet zoeken en wat ik allemaal nog kan proberen :)
M'n vorige bericht was misschien wat kortaf; idee was om een andere receiver te proberen om te zien of dat veel verschil maakt.

Wellicht dat ik ook gewoon eens helemaal opnieuw moet beginnen met de boel instellen; audyssey draaien en wat meer spelen met de instellingen.
Dat de S608's erg aanwezig zijn op mid/midlaag kan ik beamen, ik vond ze in mijn vorige woning ook erg 'booming'. Wellicht dat die fronts de center gewoon teveel overstemmen op het moment dat het wat drukker word qua geluidsbeeld.
Hulleman schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:48:
[...]
@GeleFles Ik heb trouwens die jamo center ook bij de S608 gehad. Ik moet bekennen dat dat geen wonderspeaker is. Ik heb nu al lange tijd een Focal Aria CC900 en dat was wel even andere koek qua de verstaanbaarheid van stemmen. Nu is het niet heel raadzaam om een ander merk/model center bij je fronts te halen, maar dat was mij ervaring met die center.
Ik zou het ook helemaal niet erg vinden om (in ieder geval) de fronts en center te vervangen, de kleur en formaat van de S608's voldoen niet helemaal meer aan de WAF in de nieuwe woning, dus ook dat is zeker nog een optie.

[ Voor 35% gewijzigd door GeleFles op 12-06-2023 14:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

Opnieuw inmeten.
Levels controleren.
Crossovers controleren (hier posten).
Dyn EQ + Dyn Vol. uit.

Ik weet niet hoe de s608 presteren, maar voor mij na de S807 geen Jamo meer (onrustige speaker)https://www.erinsaudiocorner.com/loudspeakers/jamo_s807/

Ik denk dat de receiver prima is, maar post eens wat meet resultaten/instellingen.

De MultEQ app is leuk, maar je kunt alleen de curve iets aanpassen en MRC uitschakelen.

Je kunt nog proberen om de afstanden in de receiver te vermenigvuldigen met 0,875.

[ Voor 34% gewijzigd door CPM op 12-06-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ga roomcorrection toepassen

Ik heb een installatie van ~€8000 staan, room correction (in mijn geval via MiniDSP Flex + Dirac) is de grootste stap die HiFi in mijn leven heeft gemaakt. Een groter verschil dan van 2 oude Magnat's in m'n jeugd naar m'n huidige B&W's.

Ik zou nu liever een installatie van €1000 met DSP + Room Correction hebben dan een installatie van €10.000 zonder, zoveel verschil maakt het. Vooral in de algemene Nederlandse niet optimale kamer.

En nee, het is geen vervanger voor akoestische optimalisatie van je kamer dmv fysieke materialen, maar niet iedereen heeft de keuze om dat te doen of een luisterkamer te realiseren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
_eLMo_ schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:11:
Ga roomcorrection toepassen

Ik heb een installatie van ~€8000 staan, room correction (in mijn geval via MiniDSP Flex + Dirac) is de grootste stap die HiFi in mijn leven heeft gemaakt. Een groter verschil dan van 2 oude Magnat's in m'n jeugd naar m'n huidige B&W's.

Ik zou nu liever een installatie van €1000 met DSP + Room Correction hebben dan een installatie van €10.000 zonder, zoveel verschil maakt het. Vooral in de algemene Nederlandse niet optimale kamer.

En nee, het is geen vervanger voor akoestische optimalisatie van je kamer dmv fysieke materialen, maar niet iedereen heeft de keuze om dat te doen of een luisterkamer te realiseren.
Goeie, heb je een tip waar ik kan kijken om dat konijnenhol in te duiken als beginner? ;)
Ik weet zeker dat mijn kamer niet ideaal is (want woonkamer), dus daar zal zeker wat te halen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
GeleFles schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:46:
[...]

Goeie, heb je een tip waar ik kan kijken om dat konijnenhol in te duiken als beginner? ;)
Ik weet zeker dat mijn kamer niet ideaal is (want woonkamer), dus daar zal zeker wat te halen zijn.
Koop een oude analoge minidsp van marktplaats en een meetmicrofoon, daar haal je 80% mee.

Dirac gaat nog 1 stap verder met frequentieafhankelijke faseverdraaiing, maar dat kost je gelijk een flinke duit.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Niet online

CPM

De X2700h heeft Audyssey MultEQ en heeft minder filters mogelijkheden t.o.v. de hogere versies. Het zou voldoende moeten zijn voor de gemiddelde gebruiker.

Zonder te meten weet je nooit wat het resultaat is in een ruimte. Het kan "anders" klinken omdat je misschien meer of juist minder bass hebt dan je gewend bent maar Audyssey wel corrigeert richting een vlakke lijn.
Bij een center kan het bijv. zijn dat je meer hoge tonen gewend bent omdat dat het karakter is van de speaker en Audyssey die wat meer afvlakt.

We kunnen dus een hoop speculeren maar meten=weten.

Pagina: 1