Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-09 23:18
Situatie
Ik had in mijn pc twee reepjes 4gb ddr4 geheugen waarvan er 1 stuk is gegaan. Omdat de pc met 4gb flink trager liep, heb ik de andere 4gb vervangen door 1x16gb die ik nog had liggen (ook 2133mhz cl15, maar ander merk: Kingston).

Hoewel het qua capaciteit een verdubbeling is ten opzichte van wat ik eerst had, heb ik nog steeds het idee dat de pc trager is dan voorheen.

Ik draai Windows 10 en doe niet veel meer dan browsen, muziek luisteren (vanaf lokale opslag), backups maken en af en toe met Krita (tekenprogramma).

Vraag
Mijn vraag is daarom of het kan/loont om de 4gb erbij te zetten (voor dual channel dan met name), of dat het onverstandig is gezien de verschillende merken en capaciteit tussen beide modules.

[ Voor 10% gewijzigd door M.K. op 02-06-2023 12:26 . Reden: correctie & meer info ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18:03
https://www.gamersnexus.n...-vs-single-channel/Page-3

Als ik die link lees is de korte conclusie dat het niet veel uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Met die processor ( 2 cores ) zul je weinig verschil merken. Even uitgaande van Windows.

Zet eens wat meer info in de TopicStart over welk OS je draait en wat je verder met de PC doet c.q. welke applicaties traag zijn.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:40

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Het draait in single mode, ipv dual, wrs zul je niet meer als 8gb verbruiken, en zal een 2e stick van 4gb met minimaal dezelfde snelheid toch aanzienlijk wat uitmaken, je geeft het immers zelf aan dat het sinds het stuk gaan beduidend langzamer is.. beter nog zou 2x16gb zijn, je hebt er ook al een liggen, maar de vraag is, heb je dit nodig en is het dat nog wel waard..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

wacht even, 16gb 2133mhz op c15, dat is ddr4 dan toch? terwijl je ddr3 draaide, dat past niet eens samen?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:56:
wacht even, 16gb 2133mhz op c15, dat is ddr4 dan toch? terwijl je ddr3 draaide, dat past niet eens samen?
Scherp! Je hebt gelijk. Heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:55:
Het draait in single mode, ipv dual, wrs zul je niet meer als 8gb verbruiken, en zal een 2e stick van 4gb met minimaal dezelfde snelheid toch aanzienlijk wat uitmaken, je geeft het immers zelf aan dat het sinds het stuk gaan beduidend langzamer is.. beter nog zou 2x16gb zijn, je hebt er ook al een liggen, maar de vraag is, heb je dit nodig en is het dat nog wel waard..
Met slechts 4gb was beduidend trager, met 16gb is het meer gevoelsmatig.

Je geeft aan dat 4gb erbij sneller zou moeten zijn, maar onderstaand toont juist het tegendeel aan. In mijn zoektocht online kwam ik vaker deze tegenstrijdigheid tegen, dus vandaar dit topic.
jopie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:01:
https://www.gamersnexus.n...-vs-single-channel/Page-3

Als ik die link lees is de korte conclusie dat het niet veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.K.
eheijnen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:40:
Met die processor ( 2 cores ) zul je weinig verschil merken. Even uitgaande van Windows.
Kun je uitleggen waarom dat afhangt van de cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

zoek gewoon even de voordelen, en vooral benchmarks op van single vs dualmode, opstarten en applicaties runnen zal veel sneller gaan, je limpt nu op een been ipv doorlopen op 2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
M.K. schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:38:
[...]

Kun je uitleggen waarom dat afhangt van de cpu?
4GB voor W10/11 is te weinig.
8GB is goed voor dagelijks gebruik.
16GB voor de intensievere gebruiker en dat is dus zeker goed.
Nog meer RAM is voor de zware gebruikers..

Die CPU is aan de zwakke/verouderde kant. Daarvan kun je verwachten dat het systeem minder vloeiend zal aanvoelen met W10/11.

De Passmark score geeft een goede indruk tov. andere CPUs. En die score is aan de lage kant. Een CPU met 4 Cores zal ook nog eens bijdragen aan een beter beleving. En kom je snel in de richting van een score van 7 tot 10.000. De nieuwere CPUs gaan hier doorgaans ruim over heen.

Mocht je er aan denken om voor een upgrade te kijken, kijk dan eerst naar die scores om te zien of de upgrade ook zin heeft.

Wie du mir, so ich dir.

Pagina: 1