Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:58
Af en toe, gemiddeld 1x per 2 weken, heb ik het probleem dat wanneer ik m'n thuiskantoor 'aan' zet, dat de stop er uit vliegt. M'n vermoeden is dat dit door overbelasting komt, een te grote piekbelasting tijdens het aan zetten van alle apparaten.
Uiteraard wil ik dit graag oplossen.

De situatieschets

M'n thuiskantoor, op zolder, omvat 2 desktops, 3 monitoren en nog wat randapparatuur. Op zich niet heel spannend. Ook zit op deze groep aangesloten de CV-ketel, een laserprinter, lampen van de badkamer (Hue LED lampen) en de hardware in de meterkast (NAS, modem, switch, UPS).
De desktops zijn geen enorme energieslurpers en zit een <400W voeding in.
Tussendoor zitten nog verschillende stekkerdozen & verlengsnoeren.

De CV-ketel & meterkast hardware staat continu aangesloten.
De laserprinter schakel ik met een Hue Smart Plug aan/uit om 07:00 en 23:00.
De hardware van het thuiskantoor (desktops, etc.) schakel ik aan/uit met een Osram Smart+ Plug.

Het probleem

Het komt dus af en toe voor dat de stop er uit vliegt wanneer ik het thuiskantoor aan zet. Heel vervelend. M'n vermoeden is dat dit door overbelasting komt, maar heb niet de vinger er op kunnen leggen waarom het niet iedere dag gebeurd, de situatie is nagenoeg iedere dag gelijk.

'Oplossing' waar ik aan zit te denken

Omdat ik in de richting van overbelasting zit te denken aan het vervangen van een of meerdere stekkerdozen met een die overspanningsbeveiliging heeft.
Ook zou het fijn zijn dat wanneer de spanning toch wordt onderbroken, dat de primaire desktop niet uitvalt. Dus wil hiervoor ook een UPS op kantoor plaatsen.

Mijn vraag

Wat zou de beste volgorde zijn voor aansluiten?
Eerst stekkerdoos met overbelasting beveiliging en dan een UPS, of andersom?

Ik vermoed eerst de stekkerdoos en dan pas de UPS. Wanneer de stekkerdoos uitvalt, dan kan de UPS het tijdelijk overnemen en de UPS zal dan niet een klap krijgen wanneer er overbelasting is. Of juist wel, omdat de hardware alsnog allemaal gelijktijdig wordt 'aan' gezet en ik mogelijk eerst de UPS moet aansluiten en dan pas de stekkerdoos.

Gelinkt aan dit topic is de hardware waar ik aan zit te denken.

Het kan natuurlijk ook zijn dat een van m'n stekkerdozen versleten is, dus het vervangen daarvan zou een goede eerste (goedkope) stap zijn.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Beste antwoord (via Jan_V op 17-02-2024 15:45)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47
Kun je niet beter de apparatuur over meer groepen in je kast verdelen? Veliger en toekomstbestendiger.

Hattrick: Thorgal Eagles

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:47
Kun je niet beter de apparatuur over meer groepen in je kast verdelen? Veliger en toekomstbestendiger.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:36
Ik heb in het verleden een soortgelijk probleem gehad toen ik mijn bureau af wilde schakelen wanneer ik niet aanwezig was. Dit zorgde bij aanzetten voor een piekbelasting waardoor de zekering vaak af sloeg. Dit heb ik opgelost met een stroombegrenzer of deze..

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
bregweb schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:58:
Dat zou ik heel graag willen en is zeker weten de beste optie.

Maar volgens mij moet er dan een extra kabel worden getrokken richting de zolder. Zodra we een relatief grote verbouwing doen is dat iets wat ik meeneem, maar dat zit niet in de planning voor de komende jaren.

Ik zou wel relatief eenvoudig de hardware in de meterkast op een andere groep kunnen aansluiten. Daar wordt nu 'afgetapt' van de zolder-groep, maar kan ook wel van een andere groep aftakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:56
Jan_V schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:55:

'Oplossing' waar ik aan zit te denken

Omdat ik in de richting van overbelasting zit te denken aan het vervangen van een of meerdere stekkerdozen met een die overspanningsbeveiliging heeft.
Een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging zal niet het effect hebben wat je zoekt. Deze beschermt de aangesloten apparaten tegen overspanning vanuit het net. Als je vermoeden klopt en je simpelweg teveel vermogen vraagt voor de groep waar alle apparaten op zitten aangesloten zal dit stekkerblok nooit ingrijpen (sowieso lijkt het me dat je niet alle genoemde apparaten via 1 stekkerblok/stopcontact hebt aangesloten). Daarnaast zal het effect zijn dat, als die beveiliging ooit wordt aangeroepen, het stekkerblok zal uitschakelen, en dus effectief nog steeds de boel 'eruit vliegt'.

Een UPS kan handig zijn om een onverwachte uitval op te vangen, maar in dit geval stond de boel al uit. Het zou me niet verbazen als het toevoegen van de UPS een nog grotere inschakelpiek zal veroorzaken.

Mijn tip zou zijn de staat en kwaliteit van de bekabeling/stekkerdozen etc controleren, en daarnaast zoals @bregweb zegt de boel beter verdelen over verschillende groepen. Zeker de hardware in de meterkast zou eenvoudig op een aparte nieuwe groep kunnen gezien je een verwaarloosbare afstand hoeft te overbruggen vanaf je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
phYzar schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging zal niet het effect hebben wat je zoekt. Deze beschermt de aangesloten apparaten tegen overspanning vanuit het net. Als je vermoeden klopt en je simpelweg teveel vermogen vraagt voor de groep waar alle apparaten op zitten aangesloten zal dit stekkerblok nooit ingrijpen (sowieso lijkt het me dat je niet alle genoemde apparaten via 1 stekkerblok/stopcontact hebt aangesloten). Daarnaast zal het effect zijn dat, als die beveiliging ooit wordt aangeroepen, het stekkerblok zal uitschakelen, en dus effectief nog steeds de boel 'eruit vliegt'.

Een UPS kan handig zijn om een onverwachte uitval op te vangen, maar in dit geval stond de boel al uit. Het zou me niet verbazen als het toevoegen van de UPS een nog grotere inschakelpiek zal veroorzaken.

Mijn tip zou zijn de staat en kwaliteit van de bekabeling/stekkerdozen etc controleren, en daarnaast zoals @bregweb zegt de boel beter verdelen over verschillende groepen. Zeker de hardware in de meterkast zou eenvoudig op een aparte nieuwe groep kunnen gezien je een verwaarloosbare afstand hoeft te overbruggen vanaf je groepenkast.
Ik zie nu inderdaad de typo, ik bedoelde overbelasting beveiliging.

Overspanningsbeveiliging is leuk, maar doet niets in dit scenario.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Juicy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:03:
Ik heb in het verleden een soortgelijk probleem gehad toen ik mijn bureau af wilde schakelen wanneer ik niet aanwezig was. Dit zorgde bij aanzetten voor een piekbelasting waardoor de zekering vaak af sloeg. Dit heb ik opgelost met een stroombegrenzer of deze..
Handig, zoiets zou zeker kunnen helpen. Volgens mij vergelijkbaar qua functionaliteit met de gelinkte stekkerdozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:36
Jan_V schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:22:
[...]

Handig, zoiets zou zeker kunnen helpen. Volgens mij vergelijkbaar qua functionaliteit met de gelinkte stekkerdozen.
De stekkerdozen zijn, zoals phYzar ook aangeeft, voor een overspanning vanuit het net. De adapter die ik link zorgt ervoor dat jouw apparatuur geen overvraag kan doen tijdens het opstarten.

-

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Is dit niet gewoon een flinke inschakelpiek omdat je alles in een keer aanzet? Probeer eens stapsgewijs de zaak in te schakelen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Juicy schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:24:
[...]

De stekkerdozen zijn, zoals phYzar ook aangeeft, voor een overspanning vanuit het net. De adapter die ik link zorgt ervoor dat jouw apparatuur geen overvraag kan doen tijdens het opstarten.
Ah, ok.

In de PW staat het volgende:
Stroomspanningbeveiliging: Kortsluiting, Overbelasting, Spanningsbeveiliging
Vandaar dat ik dacht dat dit hetzelfde zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:56
Ook interessant: bedoel je letterlijk 'een stop' als in een ouderwetse schroefzekering? In dat geval is het misschien ook interessant je groepenkast te (laten) moderniseren. Of gaat het hier om een recentere installatie met automaten? In dat geval: wat 'vliegt' er precies uit? De specifieke groep, de aardlek waarop die groep zit? En hoe zwaar is die stop/zekering/automaat/aansluiting? 16A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
phYzar schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:36:
[...]

Ook interessant: bedoel je letterlijk 'een stop' als in een ouderwetse schroefzekering? In dat geval is het misschien ook interessant je groepenkast te (laten) moderniseren. Of gaat het hier om een recentere installatie met automaten? In dat geval: wat 'vliegt' er precies uit? De specifieke groep, de aardlek waarop die groep zit? En hoe zwaar is die stop/zekering/automaat/aansluiting? 16A?
Gaat hier gewoon om zo'n schakelaar.
Ik dacht dat dat ook nog steeds een 'stop' wordt genoemd, maar blijkbaar heet dat 'automaat'. En het is inderdaad de groep die uitschakelt.
Na inschakelen van die groep werkt alles ook weer.

Is inderdaad een inschakelpiek, zoals @evilution ook stelt. Dat is tenminste m'n working theory.

Heb 1 desktop inmiddels volledig uitgeschakeld. Die hoeft niet per se altijd op het stekkerblok te zitten, die wordt misschien 1x per maand gebruikt of zo.

Ik ga ook de hardware in de meterkast op een andere groep aansluiten, klinkt ook als een goede & goedkope verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vraag me wel wat af of dat geen zinloze verbetering is die niks gaat oplossen. Want hoeveel verbruikt die "meterkast hardware" nou daadwerkelijk? Dat zou zo'n kleine hoeveelheid moeten zijn dat het echt geen probleem moet zijn. Voordeel dat die hardware niet meer uitvalt als je andere groep uitvalt, maar tja, dat lost niet daadwerkelijk het probleem op.

Lijkt mij logischer dus het daadwerkelijke probleem op te lossen, die inschakel piek. Je zou ook een C16 automaat erin kunnen zetten, die mag tijdelijk meer stroom hebben, maar zou iig niet mijn eerste keuze zijn. Opties die ik wel zie:
1. Wat @Juicy noemde, een stroombegrenzer. Ben er zelf niet bekend mee, maar het is een logische oplossing.
2. Meerdere slimme schakelaars gebruiken die sequentieel af gaan zodat inschakelpiek verspreid wordt.
3. Geen slimme schakelaars gebruiken. Wat is het sluipverbruik van de apparatuur die erop staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit heeft vrij weinig met computerhardware te maken. Schopje naar BK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 07:23
Een goedkope manier om van een inschakelpiek af te komen is een lang verlengsnoer. Stop eens een verlengsnoer van 25 meter ofzo tussen je stopcontact en setup.

Andere oplossing, plaats je apparatuur om meerdere schakelbare stopcontacten, en schade die na elkaar in.
1e om 7.00
2e om 7.01
3e om 7.02
Etc

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
Sgrovert schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:30:
Een goedkope manier om van een inschakelpiek af te komen is een lang verlengsnoer. Stop eens een verlengsnoer van 25 meter ofzo tussen je stopcontact en setup.

Andere oplossing, plaats je apparatuur om meerdere schakelbare stopcontacten, en schade die na elkaar in.
1e om 7.00
2e om 7.01
3e om 7.02
Etc
Wat is het idee van zon lang verlengsnoer? Extra weerstand, zodat de piek lager uit valt of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-05 07:23
Ja klopt. Afhankelijk van de lengte en de dikte van het snoer heeft deze een weerstand. De inschakelpiek kan naar 40 A gaan. Hier heeft het snoer dan ook significante impact.
Normaal gebruik zal niet boven 1 A uitkomen en dan is ook de impact van het snoer gering.

In deze is een dun goedkoop snoer dus eigenlijk beter, dan een dure dikke :S

[ Voor 13% gewijzigd door Sgrovert op 06-06-2023 12:12 ]

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:27
B-automaat eruit en C-automaat erin.
Pagina: 1