Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-06 22:40
Goedenavond,

Ik heb sinds een paar dagen problemen met mijn goodwe 3000 xs omvormer. Zie bijgaande foto. Omvormer valt 's middags uit en net om 19:30 weer. Keek net naar de omvormer was die nog bezig met herstarten. Omvormer gereset met de knop aan de onderkant, werkt nu weer wel.

Wat mij nog het meeste zorgen baart is dat de omvormer rond 11:30 iedere dag een hoge piep geeft en vervolgens stort het piekvermogen in. Dit doet die ongeveer een half uur lang. Ik heb hier een filmpje van gemaakt. Zie onderstaande link.

Iemand anders hier wel eens problemen mee gehad? Zo ja, is er een oplossing voor?

https://youtu.be/FEMC-KG_GgM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeuonrjqkgPbaNtXNJD0W2Q1XUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/skAnB53rklosQ2cErppt9nzH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:08
Kun je ook de spanning AC bekijken?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Waar doe ik dat? Ik zie trouwens net pas dat er vanmorgen een e03 230531 foutmelding was oftewel een FAC Fault. De safety code staat op 32, 50hz europa. Ik heb dit probleem nooit eerder gehad. Misschien problemen met het elektriciteitsnet?

De buurman had overigens hetzelfde probleem (heeft dezelfde omvormer)

[ Voor 13% gewijzigd door wesley007! op 01-06-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Vrijwel zeker over de 253V heen gegaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
DukeBox schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:20:
Vrijwel zeker over de 253V heen gegaan.
Kan ik hier nog wat aan doen? Andere landcode? Holland 16/20A bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Dikkere kortere kabels aan de AC kant kan iets helpen als het nu lang en 2.5mm² is maar de kans is groot dat je er alsnog last van hebt. Komt de laatste tijd veel vaker voor door de vele panelen die zijn bijgelegd bij buren e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Maar dan heb je het over het moment dat de omvormer in de middag uitging? Niet over de hoge piep waarbij het piekvermogen instortte (zie filmpje)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Ja, idd ik dacht dat het daar om ging. Die piep ken ik niet, klinkt ook niet als een normale signalering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:08
Heeft de buurman ook die piep?
Ik zou inderdaad ook denken aan problemen met het electriciteitsnet. Maar meten is weten.
Heb je een multimeter?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Jim423 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:22:
Heeft de buurman ook die piep?
Ik zou inderdaad ook denken aan problemen met het electriciteitsnet. Maar meten is weten.
Heb je een multimeter?
Nee helaas. Laatste dagen veel last gehad van een hoge beep met piekvermogen dat instort. Ik heb een ticket aangemaakt bij goodwe en de installateur benaderd. Buurman dit keer geen last van. Lijkt mij toch echt een maandagmorgen model.

Mocht dat zo zijn dan zal ik de omvormer gelijk maar vervangen door de plus versie. Die kan 600 volt aan (ipv 500) en plaats ik er gelijk een paneel bij (in totaal dan 4095)

Misschien een stomme vraag, maar je kan toch gewoon 9 panelen aansluiten op 1 string, dus een oneven aantal? Of moet het altijd even zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-02 01:05

xpz

Ik heb hetzelfde gehad vandaag maar dan met een 3000XS-11 Plus+ -> kan max 600 volt aan. Ik zie alleen geen errors in de log van de app van Goodwe, dus geen storingsmeldingen. Hoe heet mag z'n ding worden eigenlijk? zit hier tot nu toe max rond de 57 graden Celsius. Verder hebben we 4mm² kabels tussen de panelen richting de omvormer en 2,5mm² over een afstand van iets van 27 meter (schuur > huis) naar de meterkast.

In onze wijk zijn de laatste weken enorm veel panelen gelegd en er komt binnenkort een nieuw huisje van Liander. Ik denk zelf dat 't net 't niet aankan. Bizar overigens, want dit weet men al 15jaar dat dit er aan zit te komen. Tennet, Liander, etc -> allemaal niet klaar voor deze transitie. Hoe ziet het met de vergoeding mocht het niet aan de 3000XS liggen? Ons type: 53000SST232W0254 model GW3000XS11.

Panelen -> 8x 435wp op zuiden (Hyundai) geen optimizers.

Die piep herken ik niet overigens... :-(

[ Voor 25% gewijzigd door xpz op 10-06-2023 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Met de info die er nu is heeft het geen zin te kijken naar andere omvormer.

Bij deze hitte geven panelen minder spanning af. Dus als het eerder werkte ga je het niet oplossen met een omvormer die meer DC spanning mag hebben.

Dus eerst alles aan metingen boven water halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ronald schreef op zondag 11 juni 2023 @ 00:16:
Met de info die er nu is heeft het geen zin te kijken naar andere omvormer.

Bij deze hitte geven panelen minder spanning af. Dus als het eerder werkte ga je het niet oplossen met een omvormer die meer DC spanning mag hebben.

Dus eerst alles aan metingen boven water halen.
Het gaat vooral om een eventuele andere omvormer vanwege dat extra paneel. Niet vanwege de hoge biep. De goodwe 3000 xs kan namelijk 500 volt aan, dus dat zou in theorie met een koude en zonnige dag de openklemspanning nog problemen kunnen geven. Met 600 volt zit je denk ik wel safe, immers 50 (V) * 9 =450 *1,15 (temperatuurcoëfficiënt) = 517,5.

Maar oneven aantal zonnepanelen is geen issue toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:37
Een oneven aantal maakt inderdaad niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:31
Wat wel uitmaakt is of het hetzelfde of gelijkwaardig paneel is. Dat lukt zelden afdoende na maanden en zeker jaren

Andere introduceer je productie beperking

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ronald schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:10:
Wat wel uitmaakt is of het hetzelfde of gelijkwaardig paneel is. Dat lukt zelden afdoende na maanden en zeker jaren

Andere introduceer je productie beperking
Je exact hetzelfde paneel. De huidige panelen liggen een half jaar op dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
xpz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:48:
Ik heb hetzelfde gehad vandaag maar dan met een 3000XS-11 Plus+ -> kan max 600 volt aan. Ik zie alleen geen errors in de log van de app van Goodwe, dus geen storingsmeldingen. Hoe heet mag z'n ding worden eigenlijk? zit hier tot nu toe max rond de 57 graden Celsius. Verder hebben we 4mm² kabels tussen de panelen richting de omvormer en 2,5mm² over een afstand van iets van 27 meter (schuur > huis) naar de meterkast.

In onze wijk zijn de laatste weken enorm veel panelen gelegd en er komt binnenkort een nieuw huisje van Liander. Ik denk zelf dat 't net 't niet aankan. Bizar overigens, want dit weet men al 15jaar dat dit er aan zit te komen. Tennet, Liander, etc -> allemaal niet klaar voor deze transitie. Hoe ziet het met de vergoeding mocht het niet aan de 3000XS liggen? Ons type: 53000SST232W0254 model GW3000XS11.

Panelen -> 8x 435wp op zuiden (Hyundai) geen optimizers.

Die piep herken ik niet overigens... :-(
Ja die piep is blijft om de zoveel seconden weer terugkomen waarbij het piekvermogen wegvalt. Reset werkt ook niet meer. Ticket bij Goodwe aangemaakt, die vragen om foto's van de AC meting en DC meting en een ingevuld RMA document. Ik heb dit doorgestuurd naar de installateur. Ik lees nergens dat andere mensen last hebben van een een hoge piep, lijkt mij dus echt een maandagmorgen model. Ik kan mij niet voorstellen dat dit ermee te maken heeft. Al is de ac en dc meting goed, de hoge piep blijft.
Wat wel echt vreemd is is dat het bijna iedere dag tussen 11:00 en 13:00 plaatsvind. Daarna geen last meer.

Maar hier kun je toch geen genoegen mee nemen? De omvormer is een half jaar oud.

[ Voor 5% gewijzigd door wesley007! op 11-06-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietduur
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-04 17:36
Hallo,,

Wij hebben ook een Goodwe 3000 xs, werkt 100 % perfect
11 x 310 watt panelen
Hoogste piekvermogen ongeveer 3309 w
Nooit uitval
Geïnstalleerd juni 2020
Buurman met Sunny omvormer vanaf begin al uitval problemen..
Tweede jaar na software update ging het perfect vanaf dit jaar weer uitval problemen ook inderdaad een piep en dan ff alles weg meerdere keren per dag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietduur
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-04 17:36
Binnentemperatuur goodwe momenteel 64,5 ○ c
Loopt nog wel op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
Ja ik heb een ticket aangemaakt bij goodwe, maar jeetje wat gaat dat traag daar zeg.
Mijn omvormer is december vorig jaar geplaatst, dus ik verwacht minimaal dat zij de omvormer gaan vervangen.

Nog iemand tips om e.e.a. te versnellen bij Goodwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:38

de Peer

under peer review

wesley007! schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:12:
Ja ik heb een ticket aangemaakt bij goodwe, maar jeetje wat gaat dat traag daar zeg.
Mijn omvormer is december vorig jaar geplaatst, dus ik verwacht minimaal dat zij de omvormer gaan vervangen.

Nog iemand tips om e.e.a. te versnellen bij Goodwe?
als je een ticket aanmaakt duurt het inderdaad soms een paar dagen, maar ook wel eens 2 weken voordat er een reactie komt.
Bellen gaat sneller.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
de Peer schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 11:18:
[...]

als je een ticket aanmaakt duurt het inderdaad soms een paar dagen, maar ook wel eens 2 weken voordat er een reactie komt.
Bellen gaat sneller.
Ja dat heb ik ook al een aantal keren gedaan. als eind gebruiker kan je alleen met iemand praten die Engels spreekt. Of je bent installateur en dan krijg je wel een NL-talig iemand te spreken. Maar dat heeft niet geholpen.

030 737 1140 (voor installateurs)
030 310 0456 (Engelstalig voor eindgebruikers)

Of is er nog een ander nummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

meer is er niet inderdaad. Na mijn ticket kreeg ik uiteindelijk wel een Nederlands sprekende persoon aan de lijn, toen er een bel-afspraak ingepland werd.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley007!
oww dat hebben ze aan mij niet gevraagd. Anders vraag ik daar zelf wel om. Ik heb alles aangeleverd. DC en AC meting. ingevuld RMA document. Filmpjes waarop blijkt dat de omvormer niet goed functioneert.

Ticket is vanaf eind mei. Het enige wat ze hebben gedaan is begin deze week een firmware update op afstand, maar dat heeft niet geholpen. Sterker nog het probleem is zelfs erger geworden.

Maar ik vind het wel schandalig dat ze klanten zo lang met dit probleem opzadelen. Je zit niet echt fijn in de woonkamer zeg maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
Inderdaad, wat een slechte communicatie met Goodwe. 17 april hield mijn Goodwe 4200 er helemaal mee op na een jaar gewerkt te hebben. Helaas bleek de installateur failliet te zijn sinds november 23. Dus een andere installateur ingeschakeld, die metingen heeft gedaan en constateerde dat de omvormer het niet meer doet. Toen begon de ellende. Contact met Goodwe. Eerst een Engels sprekende dame die ik niet versta. Mail gestuurd. Nog een. Gebeld, nogmaals. Eindelijk optie 3, iemand gesproken. Ondertussen had ik wel reactie van support, Q. Foto's van de metingen opgestuurd. 21 mei een RMA formulier toegestuurd gekregen. Maar tot nu ook weer nergens een reactie. Ik heb nu tijdelijk van een kennis 1 te leen, maar die gaat straks ook weg. Zou graag willen weten waar ik aan toe ben. Maar zowel op mails als calls geen reactie. Spreek voicemails in, dan is het toch de bedoeling dat je wordt terug gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:01

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ijtsehummel Een van Murphy's wetten: "delay is the deadliest form of denial"
- ik weet niet of dit op de service van Goodwe van toepassing is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zei hij 1 jaar later :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijtsehummel
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 29-05 12:19
schijnt dat iedereen bij Goodwe ziek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-06 20:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Sinds enige tijd een GW4200D-NS geïnstalleerd. Soms blijft deze op WAITING staan in de ochtend, even de AC spanning onderbreken en hij werkt de hele dag perfect.
Dit zou een firmware issue kunnen zijn, de inverter is nieuw, maar heeft waarschijnlijk wel een tijdje op de plank gelegen. Versie is 1.51.52.

Ik vraag me af waarom er zo lastig aan FW te komen is voor Goodwe spullen… Alles hier in huis is online of met een USB stickje te updaten, maar voor deze -op zich hele fijne inverters- moet je via India een ticket laten aanmaken oid.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Pagina: 1