Console of PC voor gamen in 2023

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 18:34
Twijfel of dit topic er al is, maar kon er niet 1-2-3 iets over vinden. De casus is als volgt. Eind April is mijn PS5 overleden door bliksem inslag. Sindsdien moet ik deze dus vervangen voor wat nieuws, maar twijfel ik of terug ga voor een PS5 of dat wat meer investeer en een computer haal. Het gaat púúr om het gamen. Heb een Macbook dus andere zaken zijn nicht im frage. Xbox overigens ook niet, alleen Forza vind ik een leuke exclusive verder vind ik de PS5 opties een stuk sterker. Een PS5 is natuurlijk goedkoper in aanschaf, maar de PS5 disc gaat ook al naar 550 euro. Games zijn over het algemeen duurder in de financiële overweging. Zijn natuurlijk wel weer te verkopen. Ik zet de overweging even voor het gemak uit tegen de BBG Maart mainstream PC (review: Desktop Best Buy Guide - Maart 2023).

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn en of iemand ook deze overwegingen al eens gedaan heeft. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 16:21
Compleet afhankelijk van je smaak. Ik vind veel console games leuk, dus ik heb een PS. Mocht die kapot gaan, zou ik weer een nieuwe kopen omdat de meeste games die ik leuk vind op consoles uitgebracht worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Triple Stars
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-10 19:51
Ik heb letterlijk alle consoles en een game pc.
Moest ik zelf voor de keus staan, game pc.
Kun je bijna alles op spelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Met de huidige hardware prijzen en wanneer je de PC alleen voor gamen gebruikt is de keuze niet zo moeilijk, dan is een console veel goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:12
Interessante vraag. Ik heb zelf ook al jaren consoles en op dit moment een PS5 en een MacBook, die ik zakelijk gebruik. Sinds 2 weken heb ik daar ook een Steam Deck bij en die heeft me aan het denken gezet om op termijn de PS5 te verkopen en een PC erbij te kopen voor de games die ik in 4K met alles erop en eraan wil spelen.

Nu bijna alle Sony exclusives naar de PC komen vervalt die USP van de PS5 voor mij. Voordeel van de PC (en dus de Deck) vind ik dat games van alle generaties én categorieën speelbaar zijn. Zo speel ik nu RDR2, maar ook klassiekers uit mijn jeugd zoals Little Big Adventure 2 en Broken Sword. Die afwisseling, de veel lagere kosten van games, alles op één platform en mods die games nog beter maken, zorgen ervoor dat ik langzaam aan naar de PC als enige platform voor gaming neig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55
Ik denk dat e.e.a. ook af hang van hoeveel tijd je hebt om te gamen. Met een drukke baan en een gezin heb ik geen zin om 's avonds nog bezig te zijn met drivers, tweaken/instellen om de beste FPS / graphics te krijgen, en gedoe met ondersteuning.

Misschien chargeer ik het nu iets. Maar niets is lekkerder dan 's avonds neer te ploffen op de bank, PS5 aan te knallen en binnen 1 minuut in een game te zitten. Dat is wat mij betreft een grote plus van console gaming :)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
Dank voor de reacties allen!

De reacties vallen beide kanten op. Het gemak van de PS5 zie ik inderdaad ook zoals @Denman aangeeft, maar daar staat ook tegenover dat de PC zoals @easygoingfox wel opties tot modden en dergelijke biedt wat op de console weer lastiger gaat. De opmerking van @Denman over de drukte en het gemak van de PS5 - ik heb zeker beperkt tijd om te gamen maar eigenlijk is dat ook juist een reden wat meer naar een PC te kijken. Die zet ik boven in de werkkamer en de PS5 koppel ik beneden aan de TV. Mijn vriendin zal het ook leuker vinden dat ik niet de TV beneden claim.

Ik vraag me wel af hoeveel issues er in de PC zitten - zo vaak moet je toch ook niet drivers e.d. installeren. Ten slotte de kosten die @PP_Sound aangeeft, ik heb het idee dat een PC van ca. 1k wel aardig in de buurt komt van de PS5 qua specs. Of zie ik dat dan verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chanfan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 09:35
Ik heb alle consoles, steamdeck en een PC. Ik verkies consoles ver boven de PC.

Gamen is voor mij ontspanning en ik kan mij moeilijk ontspannen als ik in een bureaustoel zit. Ik lig liever languit in de zetel. Ik heb ook liever een 65inch tv met dolby surround dan een klein computerscherm met headset.

Ik heb Skyrim gekocht tijdens een steam sale om te gamen op mijn PC. Het lukte mij niet om erin te komen. Heb het dan op PS5 gekocht en voor mij was het dag en nacht verschil. Bureaustoel vs couch. Ik zou het wel weten :) Ik geef niet veel om mods dus om de game oneindig te verlengen heb ik niet veel mee door de backlog aan games die ik nog wil afwerken.

Op mijn PC game ik meer kleine games zoals Bejeweld 3 en PS2 emulator game PES5. Ik heb altijd eens getwijfeld om mijn 10 jaar oude PC te vervangen maar het is met zijn ssd nog steeds snel genoeg voor wat ik ermee doe. En met de Steamdeck is er nog minder reden om te upgraden. Heb ook altijd het gevoel dat er een soort Master race is met PC. Het gevoel altijd de nieuwste onderdelen te hebben om mee te kunnen wat bij console non-existent is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

@Chanfan een scherm is een scherm. Je kan een console prima in een monitor pluggen, en een PC evengoed in een TV. ;)

@Fedde Uiteindelijk is het compleet persoonlijke voorkeur, en ligt het geheel aan wat je wil spelen. De beschikbaarheid van games (zowel in prijs als hoeveelheid) ligt op de PC vele malen hoger, op de consoles kan je dan weer genieten van (steeds vaker tijdelijk) platform-exclusieve games.

Daar komen ook nog tonnen persoonlijke factoren bij kijken, denk aan de gamebibliotheek welke je reeds op bijvoorbeeld je PSN of Steam account hebt, of er andere mensen zijn waar je mee samen wil spelen welke wel of niet op het door jouw gekozen platform zitten.

Verder is er het niet onbelangrijke puntje dat een PC aanzienlijk meer vrijheid bied buiten het gamen om.
Fedde schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 07:48:
Ik vraag me wel af hoeveel issues er in de PC zitten - zo vaak moet je toch ook niet drivers e.d. installeren.
Geen, dat is een eenmalig proces en daarna in principe geautomatiseerd. Gewoon lekker standaard 'Er is een update beschikbaar, klik hier om te installeren'. Niet anders dan een update van Windows, of je Playstation, Xbox, Switch, telefoon, whatever.

Je klooit op een 'normale' PC toch ook niet constant met (video)drivers? ;)
Ten slotte de kosten die @PP_Sound aangeeft, ik heb het idee dat een PC van ca. 1k wel aardig in de buurt komt van de PS5 qua specs. Of zie ik dat dan verkeerd.
Dat valt niet 1:1 te vergelijken. Het grote voordeel van consoles [voor developers] is dat ze voor maar 1 of 2 verschillende hardware platform hoeven te optimaliseren, waardoor de overhead minimaal kan blijven.

Met 1K zet je in ieder geval een prima bak neer.

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 02-06-2023 09:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chanfan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 09:35
D4NG3R schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:59:
@Chanfan een scherm is een scherm. Je kan een console prima in een monitor pluggen, en een PC evengoed in een TV. ;)
Dat kan ik inderdaad doen maar het is niet praktisch. Voor PC doe ik ook andere dingen en dan is een bureaustoel wel handig :p

Dan sluit ik liever mijn Steamdeck aan op mijn TV.

[ Voor 6% gewijzigd door Chanfan op 02-06-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Valt wel mee hoor er zijn ook genoeg mensen welke hun bureau sowieso al vlak bij de TV hebben staan.

Ik stream zelf geregeld binnen m'n huis via Steam games naar m'n TV. Zeker voor spellen als Skyrim werkt dat meer dan prima. :)

offtopic:
Met een beetje diep bureau zou je zelfs de keuze kunnen maken om een TV als monitor te gebruiken, kan knap mooie resultaten geven. Daikirai in "Werkt deze Triple Monitor Setup? LG UltraGear 48GQ900" :7

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 02-06-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huyanglee
  • Laatst online: 12-06-2023
In de pecking order zou PC door z'n duurdere/betere hardware normaal altijd top of the bill moeten zijn.

Totdat je te maken krijgt met geonoptimaliseerde console-ports, shader compilation stutters, hardware die opsmoort etc dan is de fun er snel af.

Ik heb een RTX 4070 gekocht maar m'n usercase is veelal videobewerking.
Gezien ik gamepass heb ga ik zeker Starfield proberen op 60 fps vs de 30 op m'n XSX en strategy-games op de PC.

Maar de rest neig ik toch eerder naar m'n XSX, muisstil en het "werkt" gewoon (tenzij het spel naar de naam "Redfall" luistert...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperxgamer
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-06-2023
Wel enorn zuur oom door een bliksem inslag je ps5, te verliezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperxgamer
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 03-06-2023
Alle platformen zijn tof

Helaas staat microsoft wel mindersterk met hun exclusives dan playstation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
Ik game lekker op mijn Steamdeck of Switch. Ben voornamelijk handheld gamer namelijk (vrouw kijkt tv, en ik plof ernaast)… als het puur voor gameplay gaat een prima en betaalbare oplossing.

Zo niet, en je wil persé grafische pracht zou ik afhankelijk van je keuze voor bureaustoel of couch voor desktop pc of console gaan. Voor de kosten van games hoef je het niet te doen, want recente triple A games blijven tegenwoordig ook op pc aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:25
Chanfan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:46:
Ik heb alle consoles, steamdeck en een PC. Ik verkies consoles ver boven de PC.

Gamen is voor mij ontspanning en ik kan mij moeilijk ontspannen als ik in een bureaustoel zit. Ik lig liever languit in de zetel. Ik heb ook liever een 65inch tv met dolby surround dan een klein computerscherm met headset.

Ik heb Skyrim gekocht tijdens een steam sale om te gamen op mijn PC. Het lukte mij niet om erin te komen. Heb het dan op PS5 gekocht en voor mij was het dag en nacht verschil. Bureaustoel vs couch. Ik zou het wel weten :) Ik geef niet veel om mods dus om de game oneindig te verlengen heb ik niet veel mee door de backlog aan games die ik nog wil afwerken.

Op mijn PC game ik meer kleine games zoals Bejeweld 3 en PS2 emulator game PES5. Ik heb altijd eens getwijfeld om mijn 10 jaar oude PC te vervangen maar het is met zijn ssd nog steeds snel genoeg voor wat ik ermee doe. En met de Steamdeck is er nog minder reden om te upgraden. Heb ook altijd het gevoel dat er een soort Master race is met PC. Het gevoel altijd de nieuwste onderdelen te hebben om mee te kunnen wat bij console non-existent is.
Dit. Ik heb ook consoles en pc maar sinds de Corona lockdowns en het thuiswerken game ik weinig op de pc. Geen zin om er na mijn werk weer achter te gaan zitten.

Maar goed, het is en blijft dus persoonlijke voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-08 15:09
Als ik echt zou moeten kiezen zou ik voor de PC gaan, maar hangt er een beetje vanaf van welke games je graag speelt. Ik speel veel MMO’s/online multiplayer games en die zijn vrijwel (met uitzonderingen) enkel op de pc te vinden (WoW, Guild wars 2, etc). Meeste tijd gaat in die spellen zitten, dus dan is de keuze snel gemaakt. Ik speel ook graag op onze consoles (switch is favoriet), maar pc prefereer ik toch wel. Klinkt gek, maar voelt altijd dat ik toch meer in de game zit bij de pc. Hangen op de bank is heerlijk, maar vind dat vooral fijn bij films en series. Gamen wil ik focus hebben en door de zit positie van een bureau stoel (en iets dichter op het scherm) heb ik dat gewoon iets meer bij een pc. Wel uitzonderingen overigens; sommige games spelen op console veel fijner, zoals de nieuwe Diablo bv.

Pc —> switch —> ps5 —-> Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

My 2 cents:
Ik heb een Gaming PC en een meerdere console(s), maar de PC staat op mijn bureau en de console is op de bank neerploffen en gamen.
Andersom kan natuurlijk ook, want het is tegenwoordig allemaal een HDMI aansluiting maar toch is het bij mij erin geslopen:
PC = bureau
Console = TV huiskamer

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Sinds ik een Steam deck heb speel ik eigenlijk nooit meer met m'n 'grote' consoles. Dit is de reden waarom ik de ps5 nog niet heb en de Pc staat ook stof te vangen.
Alleen de switch maakt nog regelmatig overuren (alhoewel dit ook met yuzu op de deck kan)
Ben nu bezig met resident evil 4 remake op SteamDeck en dat gaat als een speer.
Wellicht dus een SteamDeck als derde optie of de nieuwe Asus handheld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
Wat je ook gaat kopen, koop een stekkerdoos voorzien van overspanningsbeveiliging tegen piekstroom ervoor haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fedde
LightTwi schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:07:
Wat je ook gaat kopen, koop een stekkerdoos voorzien van overspanningsbeveiliging tegen piekstroom ervoor haha.
Die les heb ik inmiddels geleerd ja.. Maar kwam binnen via de UTP/COAX dus helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightTwi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-05-2024
Via UTP/COAX mogelijkheid heb ik zelf nog totaal niet aan gedacht! Thanks, want ik ga er wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
LightTwi schreef op maandag 5 juni 2023 @ 21:08:
Via UTP/COAX mogelijkheid heb ik zelf nog totaal niet aan gedacht! Thanks, want ik ga er wel even naar kijken.
Beetje Off topic maar alles wat aan de coax zat en direct aan de (PoE) UTP kabel is kapot. PS5, Ziggo apparatuur, PC's, camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiaggioLuciano
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 14:51
Het belangrijkste voor mij om te bepalen waar ik op speel is als volgt: vrienden > UI/UX > exclusives. Dan ligt het er ook aan wat uw voorkeur is en wat ze precies zijn. In uw situatie zou ik wel voor een console gaan ivm de reeds opgebouwde bibliotheek. Maar een PC is ook geen verkeerde opties en opent toch wel weer een deur vol met nieuwe games die u anders nooit kan proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:06

OMD

Hier staat de PS5 ook al anderhalf jaar stof te happen. Wordt nooit meer gebruik van gemaakt. De pc krijgt steeds meer ports van bijvoorbeeld Sony en alles van de Xbox is al zo goed als beschikbaar op de pc. Enige wat echt een ding zou kunnen zijn is couch co-op, dat kan bijna nooit op een pc.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
OMD schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:00:
Hier staat de PS5 ook al anderhalf jaar stof te happen. Wordt nooit meer gebruik van gemaakt. De pc krijgt steeds meer ports van bijvoorbeeld Sony en alles van de Xbox is al zo goed als beschikbaar op de pc. Enige wat echt een ding zou kunnen zijn is couch co-op, dat kan bijna nooit op een pc.
Hoor ik ook in mijn omgeving over de ps5: 1e weken een 'wow' effect, verflauwt de aandacht en wordt het toch weer 'Netfixen'. Nu zijn ik en mijn omgeving al 'op leeftijd' dus wellicht sneller afgeleid/geen zin meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:17
LaFleche schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 16:11:
[...]

Hoor ik ook in mijn omgeving over de ps5: 1e weken een 'wow' effect, verflauwt de aandacht en wordt het toch weer 'Netfixen'. Nu zijn ik en mijn omgeving al 'op leeftijd' dus wellicht sneller afgeleid/geen zin meer :+
Als ze terug naar Netflixen gaan lijkt het me met alle games/platforms het geval? Of gaat dat echt om de PS5?

Ik zou even kijken wat het je waard is, als je verder gewoon op je MacBook werkt zou ik een goede game PC wat duur vinden en met de PS5 weet je dat die aan aantal jaar gewoon werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menne
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10 18:46
En via de cloud gamen op je MacBook? Misschien ook een optie (voor nu)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Nog niet eens zo'n heel verkeerd idee, ik gebruik het zelf niet maar hoor veel positieve verhalen over bijvoorbeeld GeForce NOW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalder
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06-2023

Kalder

Fedde schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Die les heb ik inmiddels geleerd ja.. Maar kwam binnen via de UTP/COAX dus helaas.
Oef, realiseerde me ook niet dat de coax natuurlijk ook voor problemen kan zorgen bij blikseminslag. Ik haal bij hevig onweer wel vaker alle belangrijke stekkers eruit maar zal in het vervolg ook maar de coax los maken :X

Sorry voor offtopic, maar zijn er hiervoor ook beveiligingen?

🎶 Gets a little messy in heaven 🎶

Pagina: 1