Acties:
  • +1 Henk 'm!

• randomUsername8
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09-01-2024
Ik ben helaas in een rare situatie beland. Paar maanden geleden kwam ik via LinkedIn in contact met een recruiter van een middelgrote IT partij. Aangezien ik na 4 jaar bij dezelfde werkgever wel open stond voor een nieuwe uitdaging ben ik de sollicitatieprocedure aangegaan, aantal gesprekken gevoerd, assesment met goed gevolg gemaakt, toekomstig team ontmoet en met goed gevoel contract getekend om wederom als .NET dev aan de slag te gaan in een groeiend team met leuke opdrachten. Contract voor 1 jaar met maandje proeftijd. Aan de proeftijd kon niets gedaan worden want bedrijfsstandaard. Maar aangezien ik 't assesment uitmuntend had gemaakt en iedereen zeer positief was, leek dat voor mij puur formaliteit

Nadat 't contract getekend was, heb ik ontslag genomen bij mijn werkgever (vast contract, dit wist nieuwe werkgever) en ben ik inmiddels met vakantie om mijn vakantie-uren op te maken zodat ik fris en fruitig bij mijn nieuwe werkgever kon starten binnenkort

Helaas kreeg ik deze week ineens een telefoontje dat ik nog voor ingang van de proeftijd ontslag aangezegd krijg. Een van de primaire klanten van het team waar ik in zou beginnen zou vertrekken en dus heeft de ceo besloten dat de .NET tak afgebouwd zou gaan worden. Conclusie: Ik ga van een vaste baan naar werkloos en moet het doen met een slap excuus en een WW uitkering.

Nu maak ik me nog niet zo druk over het vinden van een nieuwe job gezien de markt, maar het lijkt erop dat ik volledig hier op mag draaien voor de schade, terwijl mijn voormalig nieuwe werkgever er hier met een lachertje mee wegkomt.Dit voelt moreel verwerpelijk.

Zelf overweeg ik een schadevergoeding te gaan eisen op grond van het goed werkgeverschap / vertrouwensbeginsel. Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke situatie? Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je verlies nemen, wat anders zoeken. Indien gevraagd eerlijk aangeven dat je hierom vanuit WW solliciteert en verder gaan met je leven. Mocht het in je leven te sprake komen kun je aangeven dat je dit bij deze partij overkomen is.

Ze hadden je ook op dag 1 kunnen zeggen we stoppen ermee, dat was pas moreel verwerpelijk geweest.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Morele gronden doen het over het algemeen niet zo goed bij contracten waarbij het opzeggen aan beide kanten (proeftijd) normaal is.

Waarschijnlijk kost het je uiteindelijk aardige moeite om hier iets uit te slepen, wil je de tijd en energie daar in steken?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou mijn verlies nemen en mijzelf afvragen of dit niet voorzienbaar was als les voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Dit is wel zuur natuurlijk, maar ik zou ook je tijd in volgende sollicitaties steken.
Wolly schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:21:
Ik zou mijn verlies nemen en mijzelf afvragen of dit niet voorzienbaar was als les voor de volgende keer.
(Als sollicitant? Of wat bedoel je?)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-05 14:27
Wolly schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:21:
Ik zie niet helemaal in hoe dit iets voorzienbaar was. TS heeft niets buiten de norm gedaan (hoe het gaat bij overstappen van baan).

Al had ik een aantal jaar geleden toen ik ermee te maken had puur slechte ervaringen met (op sollicitatie gaan via) recruiters. Dus misschien zit daar de les in ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Poumelie op 01-06-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
erwn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:25:
Dit is wel zuur natuurlijk, maar ik zou ook je tijd in volgende sollicitaties steken.

[...]

(Als sollicitant? Of wat bedoel je?)
Als een werkgever bij verlies van 1 klant de complete ontwikkeltak laat afvloeien ben ik inderdaad zeer benieuwd of dit niet enigszins voorzienbaar was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
WW? Je hebt toch helemaal geen recht op een WW, wanneer jezelf ontslag genomen hebt en niet langer dan 6 maanden bij een nieuwe werkgever gewerkt hebt? Maar zuur..... ex-collega van mij, die lag er ook uit binnen de proefperiode.

Aan de andere kant: dit werkt twee kanten op, als je binnen die maand denkt? In wat voor peuterspeelzaal ben ik nu beland? Dan kun je gewoon ontslag nemen, want proefperiode.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:06
Marco-Peters schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:45:
WW? Je hebt toch helemaal geen recht op een WW, wanneer jezelf ontslag genomen hebt en niet langer dan 6 maanden bij een nieuwe werkgever gewerkt hebt? Maar zuur..... ex-collega van mij, die lag er ook uit binnen de proefperiode.

Aan de andere kant: dit werkt twee kanten op, als je binnen die maand denkt? In wat voor peuterspeelzaal ben ik nu beland? Dan kun je gewoon ontslag nemen, want proefperiode.
Dat is zeker geen uitgemaakte zaak. TS is immers niet verwijtbaar werkloos. De eis dat je ergens 6 maanden moet hebben gewerkt bestaat overigens helemaal niet. Het draait om een minimum aan gewerkte dagen per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-05 14:27
Marco-Peters schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:45:

Als het goed is heb je gewoon recht op ww als je binnen je proeftijd bent ontslagen en dit ontslag niet je eigen schuld is. Al was de proeftijd nog niet begonnen.. toch ontslagen. Je moet hier wel een schriftelijke verklaring voor hebben van je werkgever.

[ Voor 4% gewijzigd door Poumelie op 01-06-2023 20:54 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 14:01
Die maand moeten ze nog steeds gaan uitbetalen hè. Je krijgt dan een vaststellingsovereenkomst en kan dan gewoon ww krijgen zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-08-2023
coinman63 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Dat is zeker geen uitgemaakte zaak. TS is immers niet verwijtbaar werkloos. De eis dat je ergens 6 maanden moet hebben gewerkt bestaat overigens helemaal niet. Het draait om een minimum aan gewerkte dagen oer jaar.
Als jij je vaste baan inruilt voor een nieuwe baan met bijhorende proefperiode, dan ben je toch gewoon verwijtbaar werkeloos? Want je hebt immers ontslag genomen bij me vaste baan.

Het UWV doet hier vooral opvallend moeilijk over bij mensen die een Wajong uitkering ontvangen: ik heb vorig jaar ook ontslag genomen bij mijn vaste baan en nu een baan, waar ik een jaar contract kreeg.

Gelukkig de twee maanden proefperiode doorgekomen: maar een nieuwe collega, welke toevallig twee deuren verder woonde. Die is ontslagen binnen de proefperiode, omdat ze geen werk meer voor hem had zogenaamd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
mannowlahn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:52:
Die maand moeten ze nog steeds gaan uitbetalen hè. Je krijgt dan een vaststellingsovereenkomst en kan dan gewoon ww krijgen zover ik weet.
Nee, er is geen werk verricht, dus geen salaris of ontslagvergoeding verschuldigd. Van een VSO is al helemaal geen sprake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-05 18:37
Vergeet niet dat een proefperiode er ook is voor jou als werknemer om te bepalen of een bedrijf leuk genoeg is om voor te blijven werken. Een maand is zo voorbij gevlogen en voordat je enigszins een beeld hebt van een bedrijf, ben je al gauw een paar maanden verder.

Hoe dan ook, vervelende situatie. Laat het een les zijn dat je vraagt naar de toekomstbestendigheid van je team of afdeling, ik denk dat we hier allemaal van kunnen leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Normaal gesproken krijg je volgens het UWV wel WW. Neem voor de zekerheid contact met ze op wat je ervoor moet regelen en zorg dat je alles op schrift hebt van de 'nieuwe werkgever'.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• coinman63
Marco-Peters schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:56:
[...]

Als jij je vaste baan inruilt voor een nieuwe baan met bijhorende proefperiode, dan ben je toch gewoon verwijtbaar werkeloos? Want je hebt immers ontslag genomen bij me vaste baan.

Het UWV doet hier vooral opvallend moeilijk over bij mensen die een Wajong uitkering ontvangen: ik heb vorig jaar ook ontslag genomen bij mijn vaste baan en nu een baan, waar ik een jaar contract kreeg.

Gelukkig de twee maanden proefperiode doorgekomen: maar een nieuwe collega, welke toevallig twee deuren verder woonde. Die is ontslagen binnen de proefperiode, omdat ze geen werk meer voor hem had zogenaamd.
Dan zou niemand meer van baan kunnen wisselen. Het is je goed recht om een andere baan aan te nemen, ook al geldt er een proeftijd of is het contract tijdelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
Orangelights23 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:00:
Vergeet niet dat een proefperiode er ook is voor jou als werknemer om te bepalen of een bedrijf leuk genoeg is om voor te blijven werken. Een maand is zo voorbij gevlogen en voordat je enigszins een beeld hebt van een bedrijf, ben je al gauw een paar maanden verder.

Hoe dan ook, vervelende situatie. Laat het een les zijn dat je vraagt naar de toekomstbestendigheid van je team of afdeling, ik denk dat we hier allemaal van kunnen leren.
Hier valt voor TS helemaal niets te leren, behalve dat niets zeker is (een vast contract overigens ook niet). De nieuwe werkgever verliest een klant en kan zijn net aangenomen medewerker niet meer gebruiken. Daar kan TS niets mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
coinman63 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:04:
[...]

Hier valt voor TS helemaal niets te leren, behalve dat niets zeker is (een vast contract overigens ook niet). De nieuwe werkgever verliest een klant en kan zijn net aangenomen medewerker niet meer gebruiken. Daar kan TS niets mee.
Zeker wel. En iedereen kan daar zelfs wat van leren.

Je vraagt naar de resultaten van het bedrijf, groeiverwachting, potentie, overnames, bewegingen in de markt etc. Dat zijn vragen die ik altijd stel en wat een hele goede indicatie geeft van de richting van een bedrijf (en hoe dit soms helemaal niet bekend is bij diegene waar je mee praat). Als in dat gesprek naar voren was gekomen dat er maar 1 klant was, kan dat een indicatie zijn van een te grote afhankelijkheid. En dat zijn vragen die je in een paar minuten gesteld hebt en een heel goed beeld geeft van de gezondheid van een bedrijf.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02:50
Orangelights23 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Je vraagt naar de resultaten van het bedrijf, groeiverwachting, potentie, overnames, bewegingen in de markt etc. Dat zijn vragen die ik altijd stel en wat een hele goede indicatie geeft van de richting van een bedrijf (en hoe dit soms helemaal niet bekend is bij diegene waar je mee praat). Als in dat gesprek naar voren was gekomen dat er maar 1 klant was, kan dat een indicatie zijn van een te grote afhankelijkheid. En dat zijn vragen die je in een paar minuten gesteld hebt en een heel goed beeld geeft van de gezondheid van een bedrijf.
En dan vertelt de manager een gloedvol verhaal over ambities, investeringen en andere marketingpraatjes. Tijdens een gesprek word je weinig tot niks wijzer, dan zul je externe bronnen moeten raadplegen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:30
Je zou natuurlijk gewoon je huidige werkgever kunnen vragen om toch weer gewoon aan de slag te gaan.

Sure, dat zal misschien een beetje gekrengte trots veroorzaken, maar who cares.
Sure, ze zullen in gedachten houden dat je snel weer kunt vertrekken. Echter, als je je werk goed deed en op goede voet bent vertrokken zie ik geen goede redenen om je niet gewoon weer de draad te laten oppikken. Heck, een goede manager zal misschien inzien dat hij talent heeft laten lopen en zal voor verbeteringen zorgen.

Een tijdje WW lijkt me ook best OK, ga eens trainingen volgen waar je nooit tijd voor had, jezelf ontwikkelen in een richting die je altijd interessant leek, maar wat je bij je vorige werkgever niet voor elkaar kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
DeKever schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:10:
[...]

En dan vertelt de manager een gloedvol verhaal over ambities, investeringen en andere marketingpraatjes. Tijdens een gesprek word je weinig tot niks wijzer, dan zul je externe bronnen moeten raadplegen.
Interessante aanname van je. Hoe dan ook, je hoeft het niet te vragen, maar ik doe het altijd wel en aan de reacties (ook al zijn het goed weer berichten) kun je veel opmaken. Vandaar dat jaarverslagen ook altijd een goede bron zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DeKever schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:10:
[...]

Ook externe bronnen raadplegen hoort bij het accepteren van een nieuwe job toch!?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Het klinkt leuk, maar in de praktijk ga je hier niets mee bereiken. De vacature staat uit, dus er is in ieder geval tot een bepaald niveau overeenstemming over nieuwe aanwas. In dit specifieke geval was er zelfs een bevredigend antwoord gekomen, want klaarblijkelijk geen vuiltje aan de lucht ten tijde van werving.

Ik bedoel maar te zeggen, de kans dat je als sollicitant een getrouwe inkijk in de keuken krijgt als het om bedrijfs- en concurrentiegevoelige informatie gaat buiten wat uit openbare bronnen bekend is, is nihil.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

coinman63 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:00:
[...]

Nee, er is geen werk verricht, dus geen salaris of ontslagvergoeding verschuldigd. Van een VSO is al helemaal geen sprake.
Waarom zou werk verrichten een voorwaarde zijn voor salaris uitbetalen? Is er een wettelijke bepaling of jurisprudentie waaruit blijkt dat proeftijd zo werkt? Als we al aannemen dat er niets specifieke over staat in het contract van de TS.

Ik zeg niet dat ik zeker weet dat de werkgever wél salaris verschuldigd is, maar ik zou het wel even uitzoeken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je hebt recht op:

- WW als je wordt ontslagen in je proeftijd
- Salaris voor al je gewerkte uren
- Transitievergoeding in verhouding tot hoe lang je er gewerkt hebt

Die laatste twee zijn dus nul. Die eerste heb je zeker wel (wel schriftelijk bewijs vragen, krijg je meestal wel).

Verder zou ik er geen tijd aan vuil maken. Allemaal verloren energie. Wisselen van baan is nu eenmaal een (klein) risico. Je kan eventueel al die onderzoeken doen die hierboven genoemd staan als je volledig risico avers bent, maar zekerheid heb je nooit.

Op naar de volgende!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-04 21:31
Er komt toch wel iets meer dan een telefoontje hierover neem ik aan?

Ik zou een schriftelijke bevestiging dat je proeftijd op dag 1 van het ingaan van de arbeidsovereenkomst is beeindigd verwachten. Telefonisch is niet genoeg.

Zoniet, dan zou ik me gewoon daar melden op dag 1 om te gaan werken. Dan kunnen ze ter plekke alsnog uitleggen hoe of wat, en dat ook schriftelijk nog bevestigen.

Met dat papiertje in de hand heb je denk ik recht op 1 maand loon, en sta je sterker tegenover UWV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
https://www.rijksoverheid...satie%20kan%20herplaatsen.
Ontslag tijdens proeftijd
Voor ontslag tijdens de proeftijd geldt het volgende:

Er geldt geen preventieve toets door UWV of de kantonrechter.
Er geldt geen opzegtermijn.
Er hoeft geen sprake te zijn van 1 van de redelijke gronden voor ontslag.
Uw werkgever hoeft ook niet te kijken of hij u binnen de organisatie kan herplaatsen.
In de proeftijd kan jij ontslag nemen wanneer je maar wilt en je werkgever ook. Ze hadden je na 1 minuut op de eerste dag kunnen ontslaan en jij had na 1 minuut op de eerste dag ontslag kunnen nemen. Beiden zonder verplichtingen, geen idee hoe je erbij komt om een schadevergoeding te verwachten?

Ik zou de recruiter trouwens wel even op de hoogte stellen als ik jou was en je teleurstelling inzake dit geheel uitspreken (maar verwacht niks)

[ Voor 11% gewijzigd door President op 02-06-2023 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:42

Wat moet je hier van leren dan, los van dat niets zeker is in het leven? TS is gewoon genaaid binnen de kaders waarin dat kan. Van proeftijd is natuurlijk absoluut geen sprake geweest, TS heeft geen enkele minuut mogen proefdraaien.
Mijn inziens maakt men misbruik van de proefperiode. Ik dacht dat de proefperiode ging over de match tussen de organisatie en medeweker en vice versa, niet over het verlies van omzet en/of klanten van de organisatie waardoor ineens reorganisatie nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Cheezborger schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:17:
[...]

Wat moet je hier van leren dan, los van dat niets zeker is in het leven? TS is gewoon genaaid binnen de kaders waarin dat kan. Van proeftijd is natuurlijk absoluut geen sprake geweest, TS heeft geen enkele minuut mogen proefdraaien.
Mijn inziens maakt men misbruik van de proefperiode. Ik dacht dat de proefperiode ging over de match tussen de organisatie en medeweker en vice versa, niet over het verlies van omzet en/of klanten van de organisatie waardoor ineens reorganisatie nodig is.
Ze hadden TS ook op de laatste dag van de proeftijd kunnen ontslaan of na de eerste minuut van de eerste dag. Ik denk dat dit voor het uwv gewoon wordt gezien als niet door de proeftijd gekomen. Al zou hij in de proeftijd de beste match zijn, de meest productieve medewerker, etc. Het maakt niet uit, tijdens de proeftijd ben je vogelvrij...

[ Voor 8% gewijzigd door President op 02-06-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
President schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:26:
[...]

Ze hadden TS ook op de laatste dag van de proeftijd kunnen ontslaan of na de eerste minuut van de eerste dag. Ik denk dat dit voor het uwv gewoon wordt gezien als niet door de proeftijd gekomen
Klopt. Daarom zeg ik ook: 'TS is gewoon genaaid binnen de kaders waarin dat kan.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 19-04 21:31
Posts hierboven van President kloppen natuurlijk als een bus, maar ik ben vooral benieuwd naar de uiteindelijke vorm van de onstlagmededeling.

Als hierboven gezegd: m.i. alleen acceptabel indien per brief, waarin staat dat door het bedrijf is opgezegd per dag 1 van de arbeidsovereenkomst.

Niet voor dag 1, daarop heeft het contract immers geen gelding (de brief zelf kan uiteraard wel voor dag 1 gedateerd zijn).

Let ook op dat er niet iets instaat als "met wederzijdse instemming".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Cheezborger schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:31:
[...]

Klopt. Daarom zeg ik ook: 'TS is gewoon genaaid binnen de kaders waarin dat kan.'
Nouja, TS zou genaaid zijn naar mijn mening als ze hem gewoon hadden laten werken in de proeftijd terwijl ze vanaf dag 1 al wisten dat ze hem na de maand niet zouden 'aanhouden'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 05-05 17:28
randomUsername8 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:11:
Ik ben helaas in een rare situatie beland. Paar maanden geleden kwam ik via LinkedIn in contact met een recruiter van een middelgrote IT partij. Aangezien ik na 4 jaar bij dezelfde werkgever wel open stond voor een nieuwe uitdaging ben ik de sollicitatieprocedure aangegaan, aantal gesprekken gevoerd, assesment met goed gevolg gemaakt, toekomstig team ontmoet en met goed gevoel contract getekend om wederom als .NET dev aan de slag te gaan in een groeiend team met leuke opdrachten. Contract voor 1 jaar met maandje proeftijd. Aan de proeftijd kon niets gedaan worden want bedrijfsstandaard. Maar aangezien ik 't assesment uitmuntend had gemaakt en iedereen zeer positief was, leek dat voor mij puur formaliteit

Nadat 't contract getekend was, heb ik ontslag genomen bij mijn werkgever (vast contract, dit wist nieuwe werkgever) en ben ik inmiddels met vakantie om mijn vakantie-uren op te maken zodat ik fris en fruitig bij mijn nieuwe werkgever kon starten binnenkort

Helaas kreeg ik deze week ineens een telefoontje dat ik nog voor ingang van de proeftijd ontslag aangezegd krijg. Een van de primaire klanten van het team waar ik in zou beginnen zou vertrekken en dus heeft de ceo besloten dat de .NET tak afgebouwd zou gaan worden. Conclusie: Ik ga van een vaste baan naar werkloos en moet het doen met een slap excuus en een WW uitkering.

Nu maak ik me nog niet zo druk over het vinden van een nieuwe job gezien de markt, maar het lijkt erop dat ik volledig hier op mag draaien voor de schade, terwijl mijn voormalig nieuwe werkgever er hier met een lachertje mee wegkomt.Dit voelt moreel verwerpelijk.

Zelf overweeg ik een schadevergoeding te gaan eisen op grond van het goed werkgeverschap / vertrouwensbeginsel. Zijn er mensen die ervaring hebben met een dergelijke situatie? Wat zouden jullie doen?
Ontzettend vervelend, maar helaas mogelijk wegens de overeengekomen proeftijd. Een schadevergoeding lijkt me - strikt juridisch - kansloos. Ik ken de feiten niet, maar met wat je hier schetst bestaat er geen grond voor enige schadevergoeding. Er is een proeftijd overeengekomen van één maand in een contract van één jaar: dat is in lijn met de wet (7:652 BW) en lijkt op basis van de termijnen niet nietig.

Je nieuwe werkgever mag daar daarom een beroep op doen, tenzij sprake is van discriminatie o.i.d. Gezien het wegvallen van een klant lijkt ook daar geen sprake van. Als je voor de rechter staat zal deze vragen: "maar u bent toch willens en wetens deze proeftijd overeengekomen, dan had u rekening moeten houden met deze mogelijkheid en gevolgen - of het beding niet moeten accepteren. Waarom heeft u dan recht op schadevergoeding?"

Zorg wel even voor een bevestiging op schrift, heb je nodig voor je WW aanvraag.

Heel vervelend, maar vizier naar voren. Niet in blijven hangen, heel even boos zijn en vooral lekker door naar een nieuwe functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Als je geen toezeggingen hebt over overnemen van opleidingskosten /lease auto etc is er weinig schade.

Dus zoals President al aangaf, dit had je ook op dag 1 kunnen overkomen. Dat ze een reden geven die wellicht BS is is leuk, maar niet ter zake doende.

Belangrijkste is dat je een briefje krijgt waarin ze aangeven dat het initiatief vanuit hun kant komt. Zodat je aantoonbaar niet verwijtbaar bent. En met een lekker snelle beschikbaarheid op zoek kan naar andere werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:01
mannowlahn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:52:
Nee, je hebt recht op de gewerkte uren, maar die zijn effectief 0.
Wel heeft TS recht op een WW uitkering. Deze zou ik wel gelijk alvast in gang zetten, want dat is niet direct geregeld.

Gelukkig zit je een goed vakgebied en met een backup van een WW uitkering kan je op je gemak op zoek naar een nieuwe werkgever. Maak hierin dus geen overhaast beslissingen. Betrek desnoods een goede recruiter bij dit proces. Als bedrijven bereid zijn een flinke fee te betalen, dan zullen ze ook minder bereid zijn om je in je proeftijd weer te laten gaan (kapitaalvernietiging). Daarnaast kan een goede recruiter de juiste match maken met jouw wensen en ambitie en welke werkgevers daar goed bij aansluiten.

Onderaan de streep is het natuurlijk een enorme domper. Je kijkt uit naar een nieuwe omgeving, nieuwe kansen, nieuwe collega's. Je zegt je vaste baan hiervoor op om vervolgens in deze situatie te belanden.

Succes!

wijze woorden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-05 09:14

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik vind het altijd bijzonder om te zien hoe de gemiddelde Nederlander graag elke ongewenste gebeurtenis door een ander gecompenseerd wil zien. Alles moet verzekerd worden en als er iets onverwachts in de maatschappij gebeurt dan verwachten we dat de overheid de gedupeerden gaat compenseren of schadeloosstellen.

OT: de overgang naar een nieuwe baan is altijd een risico. Meestal gaat het goed, soms gaat het fout. Dat hoort nou eenmaal bij het leven en dat risico kun je niet bij een ander neerleggen. Meeveren en doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Barrycade schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:43:
Als je geen toezeggingen hebt over overnemen van opleidingskosten /lease auto etc is er weinig schade.
Hij krijgt niet zijn volledige loon in de ww natuurlijk is er schade.maar goed daar heeft die baas schijt aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:00
HenkEisDS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:13:
Je zou natuurlijk gewoon je huidige werkgever kunnen vragen om toch weer gewoon aan de slag te gaan.

Sure, dat zal misschien een beetje gekrengte trots veroorzaken, maar who cares.
Sure, ze zullen in gedachten houden dat je snel weer kunt vertrekken. Echter, als je je werk goed deed en op goede voet bent vertrokken zie ik geen goede redenen om je niet gewoon weer de draad te laten oppikken. Heck, een goede manager zal misschien inzien dat hij talent heeft laten lopen en zal voor verbeteringen zorgen.
Ik zou me hier toch niet helemaal prettig bij voelen. TS had een reden om wat anders te zoeken (Tijd voor wat anders..) en de werkgever zal ook niet vergeten dat je al een keer ontslag hebt genomen. Ik ga verder geen voorspellingen doen over wat dat in de toekomst kan betekenen, maar dit zal vast meegenomen worden in bepaalde beslissingen vanuit de werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:49
@randomUsername8
Volgens mij zou je enkel een zaak hebben als het bedrijf dit al wist en je toch een contract heeft aangeboden. Probleem is dat niet of zeer moeilijk aan te tonen is.
Dus zoals hierboven al is aangegeven, slikken en doorgaan met je leven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16

orf

Een oud collega had jaren geleden een situatie die hier een beetje op lijkt:

Hij nam ontslag en ging bij een financieel dienstverlener werken. Toen kwam daar de financiële crisis en werd de hele afdeling afgestoten voordat hij gestart was met zijn proeftijd.

Als compensatie kreeg hij 2 maandsalarissen en bleef hij toch bij ons werken (en hij werkt er nog steeds)

Die compensatie doet mij denken dat de werkgever toch wel vond dat er iets van aansprakelijkheid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

asdfqwerty schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:55:
[...]
Ik zou me hier toch niet helemaal prettig bij voelen. TS had een reden om wat anders te zoeken (Tijd voor wat anders..) en de werkgever zal ook niet vergeten dat je al een keer ontslag hebt genomen. Ik ga verder geen voorspellingen doen over wat dat in de toekomst kan betekenen, maar dit zal vast meegenomen worden in bepaalde beslissingen vanuit de werkgever
Bij ons zijn er meerdere collega's die weg zijn gegaan maar later toch weer terugkwamen, eentje zelfs twee keer. Je kan het ook zo zien dat de mensen die weer terugkomen ingezien hebben dat het bij de oude werkgever tóch beter was en dus misschien wel extra loyaal zijn omdat ze gezien hebben dat het ook slechter kan dan waar ze nu zitten.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Managelorian schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:51:
Alles moet verzekerd worden en als er iets onverwachts in de maatschappij gebeurt dan verwachten we dat de overheid de gedupeerden gaat compenseren of schadeloosstellen.
Daarom is Nederland ook koploper in oververzekerd zijn. We willen overal een verzekering voor, ook al betalen we die 3-4 keer terug in premie. Stel je voor dat je een risico loopt.

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdfqwerty
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:00
P_Tingen schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Bij ons zijn er meerdere collega's die weg zijn gegaan maar later toch weer terugkwamen, eentje zelfs twee keer. Je kan het ook zo zien dat de mensen die weer terugkomen ingezien hebben dat het bij de oude werkgever tóch beter was en dus misschien wel extra loyaal zijn omdat ze gezien hebben dat het ook slechter kan dan waar ze nu zitten.
Ik weet niet of ik helemaal mee kan gaan in die redenering - werknemer is loyaal, totdat ze denken dat ze iets beters gevonden hebben. En wanneer blijkt dat het niet beter is, dan maar weer terug.
Klinkt als loyaal zijn totdat je het niet meer bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

orf schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:08:
Als compensatie kreeg hij 2 maandsalarissen en bleef hij toch bij ons werken (en hij werkt er nog steeds)

Die compensatie doet mij denken dat de werkgever toch wel vond dat er iets van aansprakelijkheid was.
En dat de financiële sector over het algemeen genoeg verdiend om alles op te lossen met een zak geld. Dat is standaard praktijk. De regelen die daar voorkomen, zie je op weinig andere plekken. (Salarissen liggen daar gemiddeld ook hoger)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik zou toch even juridisch advies inwinnen op basis van de motivatie van de nieuwe werkgever bij het juridisch loket

Ontslag in/voor de proeftijd is niet altijd geldig, zie deze casus

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

randomUsername8 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:11:

Terug naar je oude werkgever ?
(als je daar niet met buikpijn bent weggegaan)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:29
jeanj schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:22:
Ik zou toch even juridisch advies inwinnen op basis van de motivatie van de nieuwe werkgever bij het juridisch loket

Ontslag in/voor de proeftijd is niet altijd geldig, zie deze casus
In deze casus was geen proeftijd, in de proeftijd kan het contract beëindigd worden zonder opgaaf van reden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:48
[...]

Sorry, maar dit is volslagen onzin. Wat een zelfoverschatting als je denkt dat je een bedrijf kunt doorlichten op basis van enkele vragen in een paar minuten en daaruit de juiste conclusies kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
gielie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:25:
[...]

In deze casus was geen proeftijd, in de proeftijd kan het contract beëindigd worden zonder opgaaf van reden.
Precies, dat maakt het een bijzonder geval. Zelfs als er wel sprake is van een proeftijd is het maar de vraag het inroepen van ontslag op bedrijfseconomische gronden de juridische toets van redelijk en billijkheid kan doorstaan. De opgegeven reden heeft immers niet met het functioneren te maken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:16

Dido

heforshe

ari3 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:34:
Precies, dat maakt het een bijzonder geval. Zelfs als er wel sprake is van een proeftijd is het maar de vraag het inroepen van ontslag op bedrijfseconomische gronden de juridische toets van redelijk en billijkheid kan doorstaan. De opgegeven reden heeft immers niet met het functioneren te maken.
Voor ontslag in proeftijd is helemaal geen reden verschuldigd.
Als er wel een reden gegeven wordt is dat juridisch totaal irrelevant.

Ik verbaas me over hoe beschermd velen denken te zijn als ze een contract met proeftijd tekenen.
Ik heb toen ik 7 jaar geleden overstapte naar mijn huidige werkgever geaccepteerd dat ik een jaarcontract kreeg, maar wel op voorwaarde dat de proeftijd geschrapt werd. Ik had namelijk net daarvoor een project van 2,5 maand gedraaid in dezelfde rol als die ik zou gaan vervullen. Dan is een proeftijd volslagen onzinnig en alleen maar een extra risico.

[ Voor 29% gewijzigd door Dido op 02-06-2023 11:45 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 16:19

backupdevice

Boeh!

[...]

Mocht ik een opdrachtgever zijn, zou ik verwachten dat diegene die op bezoek komt dit allemaal van te voren weet en daarop zijn vragen stelt. Jij zou meteen exit zijn.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dido schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:42:
Ik verbaas me over hoe beschermd velen denken te zijn als ze een contract met proeftijd tekenen.
Ik heb toen ik 7 jaar geleden overstapte naar mijn huidige werkgever geaccepteerd dat ik een jaarcontract kreeg, maar wel op voorwaarde dat de proeftijd geschrapt werd. Ik had namelijk net daarvoor een project van 2,5 maand gedraaid in dezelfde rol als die ik zou gaan vervullen. Dan is een proeftijd volslagen onzinnig en alleen maar een extra risico.
Dat is ook de Captain Hindsight les die hieruit kan worden geleerd door de TS. Van een vast contract naar een jaarcontract MET proeftijd? Dan zijn alle risico's voor jou. Nee zeggen en onderhandelen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-05 14:52
gambieter schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:59:
[...]

Dat is ook de Captain Hindsight les die hieruit kan worden geleerd door de TS. Van een vast contract naar een jaarcontract MET proeftijd? Dan zijn alle risico's voor jou. Nee zeggen en onderhandelen.
Kleine nuance:
Een proeftijd werkt twee kanten op. Ik ken ook gevallen waarbij de medewerker zei "oh ja, bedankt, maar maandag ben ik er niet meer" :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Laatst online: 02-05 14:07
Deze link is interessant:
https://www.dirkzwager.nl...ang-van-de-werkzaamheden/

“Als de reden voor het ontslag geheel gelegen is in de omstandigheden van de werkgever zelf, kan deze worden veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding. De schade kan onder meer bestaan uit gederfd inkomen van de werknemer en gemaakte en nog te maken sollicitatiekosten.”

Ik zou eens bij een jurist te rade gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door nihilissimis op 02-06-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:29
nihilissimis schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:25:
Deze link is interessant:
https://www.dirkzwager.nl...ang-van-de-werkzaamheden/

“Als de reden voor het ontslag geheel gelegen is in de omstandigheden van de werkgever zelf, kan deze worden veroordeeld tot het betalen van schadevergoeding. De schade kan onder meer bestaan uit gederfd inkomen van de werknemer en gemaakte en nog te maken sollicitatiekosten.”

Ik zou eens bij een jurist te rade gaan.
Nee niet zo interessant, het is geen ontslag, het opzegging van het contract in proeftijd. Daar zitten geen enkele consequenties aan voor de werkgever.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kairee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:09:
Kleine nuance:
Een proeftijd werkt twee kanten op. Ik ken ook gevallen waarbij de medewerker zei "oh ja, bedankt, maar maandag ben ik er niet meer" :)
Point taken :) . De laatste keer dat ik dat heb gedaan was bij een uitzendbureau baantje waar ze me hadden voorgelogen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Laatst online: 02-05 14:07
gielie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:28:
[...]

Nee niet zo interessant, het is geen ontslag, het opzegging van het contract in proeftijd. Daar zitten geen enkele consequenties aan voor de werkgever.
Je heb het stuk niet gelezen? M.i. wordt precies de casus besproken waar TS mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 15:03

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

gielie schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:25:
[...]

In die casus was er wel sprake van een proeftijd, maar ook tijdens een proeftijd zijn er bepaalde redenen waarom je niet mag beeindigen:
De vraag die eerst beantwoord moet worden, is of het door [stichting01] gegeven proeftijdontslag stand houdt. Het uitgangspunt daarbij is dat het een werkgever – ook in de proeftijd – niet is toegestaan een werknemer te ontslaan in verband met zijn politieke overtuiging
Als ze hadden gezegd dat ze een andere strategie gingen volgen, of voor een ander profiel wellicht willen gaan, dan was er niks aan de hand geweest.
Sterker; het CV was onvolledig en onjuist. Als ze dat als reden hadden aangegeven, was er ook niks aan de hand.

Wat al eerder gezegd is: de opzegging voor de start van de proeftijd lijkt niks te maken te hebben met een (indirecte) discriminatiegrond. Integendeel: er ligt een logische bedrijfseconomische grond achter. Erg vervelend voor TS, maar daardoor niet verboden om een proeftijd te beeindigen.

[ Voor 18% gewijzigd door gorgi_19 op 02-06-2023 12:54 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BannerFigurezZz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
TS heeft mogelijk geen recht op WW. Het UWV eist inderdaad dat iemand minstens 24 weken heeft gewerkt in de afgelopen 36 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UTmTJv4hexxRP1QcX6Vnyi1xkKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o3ufr3tgCTWkg1u4pKtYGRL1.png?f=user_large

Normaal gesproken neem je gewerkte weken/uren van een vorige werkgever hierin mee. ECHTER, is er een uitzonderingsgrond voor het verruilen van een vast dienstverband voor een tijdelijk dienstverband. De gewerkte uren bij en vorige werkgever worden in dit geval niet meegerekend voor de 24 weken norm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qU6beehpm2FG2miW5Cr8O2xRPE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DagPu96iina6CTriE74r6aSo.png?f=user_large

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

gorgi_19 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:41:
Als ze hadden gezegd dat ze een andere strategie gingen volgen, of voor een ander profiel wellicht willen gaan, dan was er niks aan de hand geweest.
Sterker; het CV was onvolledig en onjuist. Als ze dat als reden hadden aangegeven, was er ook niks aan de hand.

Wat al eerder gezegd is: de opzegging voor de start van de proeftijd lijkt niks te maken te hebben met een (indirecte) discriminatiegrond. Integendeel: er ligt een logische bedrijfseconomische grond achter. Erg vervelend voor TS, maar daardoor niet verboden om een proeftijd te beeindigen.
Belangrijkste les die je als leidinggevende/verantwoordelijke al snel hebt is dat je geen reden HOEFT te geven voor beëindiging in proeftijd. Wel een reden geven, brengt een risico met zich mee (b.v. als iemand zwanger is). Of geen een bullshit reden (past niet in het team, niet de juist werkhouding, etc, etc, etc).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Cyberpope schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Belangrijkste les die je als leidinggevende/verantwoordelijke al snel hebt is dat je geen reden HOEFT te geven voor beëindiging in proeftijd. Wel een reden geven, brengt een risico met zich mee (b.v. als iemand zwanger is). Of geen een bullshit reden (past niet in het team, niet de juist werkhouding, etc, etc, etc).
Je hebt ook nog zoiets als goed fatsoen, goed werkgeverschap en redelijkheid en billijkheid.
Iemand zegt zijn baan met vast contract op om bij jouw organisatie te komen werken - voor vele een zeer ingrijpende beslissing. Je hoeft inderdaad geen reden te geven, maar het is wel zo netjes. Zeker als de reden van het ontslag binnen de proeftijd niet persoonlijk verwijtbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

BannerFigurezZz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:58:
TS heeft mogelijk geen recht op WW. Het UWV eist inderdaad dat iemand minstens 24 weken heeft gewerkt in de afgelopen 36 weken.

[Afbeelding]

Normaal gesproken neem je gewerkte weken/uren van een vorige werkgever hierin mee. ECHTER, is er een uitzonderingsgrond voor het verruilen van een vast dienstverband voor een tijdelijk dienstverband. De gewerkte uren bij en vorige werkgever worden in dit geval niet meegerekend voor de 24 weken norm.

[Afbeelding]

Bron
Hou nu eens op. Als TS gewoon gewerkt heeft in de afgelopen jaren, is de kans dat het UWV hem een uitkering weigert gewoon heel klein. Neem dat nu maar aan van iemand die wel werkzaam is in het veld dat sociale zekerheid heet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:34
BannerFigurezZz schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:58:
TS heeft mogelijk geen recht op WW. Het UWV eist inderdaad dat iemand minstens 24 weken heeft gewerkt in de afgelopen 36 weken. [Afbeelding]

Bron
TS zegde zijn baan op voor een jaarcontract, en een jaar duurt meer dan 26 weken. Dus deze vlieger gaat niet op.

edit:
Die regel is er alleen maar om te zorgen dat je niet "vrijwillig" de WW in kunt gaan door ontslag te nemen en ergens een weekcontract uit te zitten

[ Voor 9% gewijzigd door T-MOB op 02-06-2023 13:15 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Cheezborger schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Je hebt ook nog zoiets als goed fatsoen, goed werkgeverschap en redelijkheid en billijkheid.
Iemand zegt zijn baan met vast contract op om bij jouw organisatie te komen werken - voor vele een zeer ingrijpende beslissing. Je hoeft inderdaad geen reden te geven, maar het is wel zo netjes. Zeker als de reden van het ontslag binnen de proeftijd niet persoonlijk verwijtbaar is.
Eens. Maar soms moet je toch ook voor de bedrijfsbelangen kiezen. En afgezien van iemand die echt niet past of andere persoonsgebonden reden (gelogen over cv, vaardigheden, etc) zal het nooit als rechtvaardig gezien worden, welke reden je ook geeft. Dan is het soms verstandiger om het daarbij te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kairee schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Kleine nuance:
Nog een kleinere nuance:
Als je in de huidige markt een contract voor onbepaalde tijd onderhandeld zonder proeftijd kun je nog steeds opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn welke meestal één kalendermaand is. Risico bij de werknemer is dat je er langer moet werken dan je eigenlijk wilt, maar nooit langer dan 1 maand en 29 dagen. En sterker nog als het een bedrijf is waar je echt ingewerkt moet worden is er meestal wel een mouw aan te passen omdat je toch alleen geld kost en helemaal niets oplevert.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Laatst online: 30-04 15:16
coinman63 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Dat is zeker geen uitgemaakte zaak. TS is immers niet verwijtbaar werkloos. De eis dat je ergens 6 maanden moet hebben gewerkt bestaat overigens helemaal niet. Het draait om een minimum aan gewerkte dagen per jaar.
en je hebt hiervoor 4 jaar gewerkt en daar is premie voor afgedragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
MarcoC schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Sorry, maar dit is volslagen onzin. Wat een zelfoverschatting als je denkt dat je een bedrijf kunt doorlichten op basis van enkele vragen in een paar minuten en daaruit de juiste conclusies kunt trekken.
Haha, wat een heerlijke aanname. Graag even correct lezen de volgende keer. Er is namelijk een verschil tussen een conclusie en een indicatie. Ik heb al vaak genoeg jaarverslagen gelezen die niet heel positief waren en waar degene waar ik het gesprek mee had een veel rooskleuriger beeld gaf. Dat is een handige indicatie om te kiezen of je ergens werkt, of je nou in het C-level acteert zoals ik als CISO of een developer, voor iedereen even relevant.

Als je het nu nog niet helemaal begrijpt, stuur me gerust een DM zodat ik het verder kan uitleggen en we dit topic niet vervuilen met reacties op basis van iets verkeerd lezen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MarcoC
Orangelights23 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Haha, wat een heerlijke aanname. Graag even correct lezen de volgende keer. Er is namelijk een verschil tussen een conclusie en een indicatie. Ik heb al vaak genoeg jaarverslagen gelezen die niet heel positief waren en waar degene waar ik het gesprek mee had een veel rooskleuriger beeld gaf. Dat is een handige indicatie om te kiezen of je ergens werkt, of je nou in het C-level acteert zoals ik als CISO of een developer, voor iedereen even relevant.

Als je het nu nog niet helemaal begrijpt, stuur me gerust een DM zodat ik het verder kan uitleggen en we dit topic niet vervuilen met reacties op basis van iets verkeerd lezen.
Natuurlijk is dat handig om te doen (ongeacht je proeftijd), maar de kans dat je hiermee een situatie zoals TS meemaakt kan afvangen is zeer klein. Ik vind dat toch lichtelijke victim blaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
MarcoC schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:33:
[...]
Natuurlijk is dat handig om te doen (ongeacht je proeftijd), maar de kans dat je hiermee een situatie zoals TS meemaakt kan afvangen is zeer klein. Ik vind dat toch lichtelijke victim blaming.
Prima joh, lees wat je wil lezen. Ik blame niemand en ik zeg alleen dat dit iets is waar we allemaal over kunnen nadenken. Stop eens met woorden in mijn mond leggen, vind het een beetje vermoeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 14:35
Dit is niet prettig.
Maar als met huidige markt heb je zo een nieuwe baan.
Wij hebben ook een collega gehad die zonder proef tijd bij ons in dienst is gekomen.
Is niet standaard maar goed wordt niet zo vaak toegepast.
Maar goed je heb vast hiervan geleerd.
En Als je job hopt is het een goede manier om extra salaris te vragen en dat ook te krijgen.
Zou niet teveel tijd en moeite in steken (tenzij je rechtsbijstand heb en ze denken dat je sterk staat)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarcoC
Orangelights23 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:47:
[...]

Prima joh, lees wat je wil lezen. Ik blame niemand en ik zeg alleen dat dit iets is waar we allemaal over kunnen nadenken. Stop eens met woorden in mijn mond leggen, vind het een beetje vermoeiend.
Jij zegt toch echt zelf dat TS van deze situatie moet leren dat hij in het vervolg beter de situatie van het bedrijf moet analyseren. Dat heeft niemand jou in de mond gelegd. En dat vind ik "victim blaming".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MarcoC schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:33:
[...]
Ik denk dat nog geen 1 op de 100 sollicitanten eerst naar KVK gaat om jaarrekeningen op te vragen voor ze ergens solliciteren. En als je bijvoorbeeld bij een beursgenoteerd bedrijf solliciteert dan is dat allemaal publiekelijk, maar wat verteld dat je? Ik heb ergens gesolliciteerd, ze waren blij met mij, maar net toen mocht die afdeling niemand meer aannemen (en werd een half jaar laten opgeheven), waar haal ik die informatie uit een jaarverslag? (Een voldoende klein gedeelte dat je het echt niet los terug erin vond).

Overigens toen stuurde manager van mijn huidige afdeling een mailtje rond naar andere managers, of ze nog iemand kende om aan te nemen, en zo ben ik alsnog bij hetzelfde bedrijf belandt, alleen andere afdeling.

Voor TS blijft het vervelend, maar had hij liever gehad dat ze op de eerste dag van zijn proeftijd hem hadden aangezegd? Dit lijkt mij dan toch echt de minder vervelende optie.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 02-06-2023 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:19
gorgi_19 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:41:
[...]
er ligt een logische bedrijfseconomische grond achter. Erg vervelend voor TS, maar daardoor niet verboden om een proeftijd te beeindigen.
Het is zeker niet verboden, maar er kan wel degelijk reden zijn voor schadevergoeding aan TS. Zoals er omgekeerd ook reden kan zijn voor schadevergoeding als je als werknemer voor aanvang werkzaamheden besluit toch maar niet bij nieuwe werkgever te gaan werken. Beide situaties worden beschreven in het artikel dat @nihilissimis aanhaalt en dat lijkt me hier relevant en goed om uit te zoeken door TS.
Je zit wel ineens zonder werk, kort voor aanvang nieuwe werkzaamheden en dat je in aanmerking komt voor ww is fijn, maar kan een klap geld minder zijn dan je salaris. (Je krijgt eerste maanden 75% van maximaal maandloon. Maximum is 5500 bruto per maand.) Bovendien krijg je dat niet meteen van UWV, daar gaat een tijdje overheen. Kan dus best een (financieel) heel vervelende situatie opleveren buiten je schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:09
Toke_gt schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:24:
[...]
Het is zeker niet verboden, maar er kan wel degelijk reden zijn voor schadevergoeding aan TS.
Zelfs al is dit theoretisch mogelijk, ik zou daar mijn tijd, energie en frustratie niet aan verspillen. Bovendien zal dat ook niet gratis zijn en betwijfel ten zeerste of een rechtsbijstand verzekering er überhaupt een casus in ziet.

TS, er is genoeg werk. Ik snap dat het zuur is, maar ga gewoon lekker door met je leven en zoek een andere leuke baan ipv te verzanden in een negativiteit. Succes in ieder geval!

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:32

-CJ

Not remastered

<knip> Niet doen, gewoon vriendelijk en hulpvaardig blijven.

[ Voor 69% gewijzigd door Ardana op 04-06-2023 08:55 ]

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 543328

Verwijderd

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 543328 op 23-09-2023 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-05 13:26
VidaR-9 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:00:
[...]
Zelfs al is dit theoretisch mogelijk, ik zou daar mijn tijd, energie en frustratie niet aan verspillen. Bovendien zal dat ook niet gratis zijn en betwijfel ten zeerste of een rechtsbijstand verzekering er überhaupt een casus in ziet.
Contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering lijkt me sowieso een goed idee.

Er is ook nog de optie dat een rechtsbijstandverzekering je afkoopt. Dit heb ik ooit gehad waar ik van mijn ex-werkgever nog twee maanden loon + vakantiegeld etc (over die twee maanden) te goed had. De rechtsbijstand zag er geen brood in omdat voor te laten komen. Dus die heeft me toen 70 a 80% van het bedrag geboden om van verdere rechtsgang af te zien. (Voor de duidelijkheid dit was dus geen schikking van de tegenpartij maar geld rechtstreeks van de verzekeraar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:32

alienfruit

the alien you never expected

Erg vervelend maar dit kan natuurlijk gebeuren nu dat proeftijden van zes maanden steeds normaler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
alienfruit schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:59:
Erg vervelend maar dit kan natuurlijk gebeuren nu dat proeftijden van zes maanden steeds normaler wordt.
:? Waar haal je dit nou weer vandaan...

https://www.rijksoverheid...elang-duurt-een-proeftijd
Duur van de proeftijd
De proeftijd mag maximaal 1 maand duren bij:

een tijdelijk arbeidscontract van meer dan 6 maanden maar korter dan 2 jaar;
een tijdelijk arbeidscontract zonder einddatum.
Bij tijdelijke arbeidscontracten kunnen andere regels voor de proeftijd gelden. Dit kan alleen als dit in de cao staat. Of in een regeling door of namens een daartoe bevoegd bestuursorgaan, zoals een gemeente.

De proeftijd kan maximaal 2 maanden duren bij:

een vast dienstverband;
een tijdelijk arbeidscontract voor 2 jaar of langer.
Bij een tijdelijk contract van 6 maanden of korter mag uw werkgever geen proeftijd afspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

alienfruit schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:59:
In feite 23 maanden met de populaire 7-8-8 contracten.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bij dit soort users vraag ik me af of ze ook het volledige salaris zouden inleveren als ze zelf binnen de proeftijd zouden vertrekken.
Of gelden er dan plotseling andere wetten ? ;)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:49
@randomUsername8
En? Weet je al wat je gaat doen?
Pagina: 1