Apart telefoonnummer voor bankieren/gevoelige zaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-06 14:52
Ik heb al een goede 15 jaar hetzelfde telefoonnummer. Maar mijn telefoonnummer is ergens op het internet geleaked en nu word ik elke dag gebeld door scammers. Ik heb een beetje schrik dat ze binnenkort mijn telefoonnummer gaan overnemen (sim swap) en dat ze dan aan een aantal gevoelige zaken zullen kunnen.

Mijn banking app gebruikt als two factor auth een sms, net zoals een andere beurs app. Er is geen optie om google auth te gebruiken of iets anders.

Dus ik zoek de goedkoopste manier om een apart Belgisch telefoonnummer te verkrijgen dat ik kan gebruiken voor dit soort zaken, zodat ik niet langer mijn hoofdtelefoonnummer moet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:33
ardana123 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 19:05:
Ik heb al een goede 15 jaar hetzelfde telefoonnummer. Maar mijn telefoonnummer is ergens op het internet geleaked en nu word ik elke dag gebeld door scammers. Ik heb een beetje schrik dat ze binnenkort mijn telefoonnummer gaan overnemen (sim swap) en dat ze dan aan een aantal gevoelige zaken zullen kunnen.

Mijn banking app gebruikt als two factor auth een sms, net zoals een andere beurs app. Er is geen optie om google auth te gebruiken of iets anders.

Dus ik zoek de goedkoopste manier om een apart Belgisch telefoonnummer te verkrijgen dat ik kan gebruiken voor dit soort zaken, zodat ik niet langer mijn hoofdtelefoonnummer moet gebruiken.
Veel mensen worden door scammers gebeld, waarom denk je dat dit zou leiden tot een sim swap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:50

g0tanks

Moderator CSA
Wat heb je zelf al gevonden? Het lijkt me dat er zat goedkope aanbieders zijn van sim-kaarten, zowel prepaid als met abo.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 16:18
In de VS kun je een virtueel mobiel nummer krijgen, volgens mij is dat echter in Europa/Nederland (nog) niet mogelijk. Anders zou ik er namelijk wel graag eentje willen, juist voor dit soort scenario's. Ook voor bijvoorbeeld delen van MFA met mijn partner waar alleen SMS login mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:14
Ik zat met precies hetzelfde probleem. Ontzettend vervelend, waardoor ik onbekende nummers en privé nummers niet meer oppakte. Ik werd zelfs in slecht Engels via de telefoon bedreigd. Het was dermate ernstig, dat het mijn dagelijksleven beïnvloedde (gevoel van veiligheid). Ik heb een nieuw privé nummer genomen en m'n oude nummer als prepaid aangehouden, wel voicemail aangezet, maar zonder persoonlijke tekst. Verder m'n duosim zo ingesteld dat ik automatisch met prive nummer bel en data alleen van privénummer gebruik.

Alle belangrijke zaken op het nieuwe nummer gezet en mijn belangrijke contacten een update van mijn nieuwe nummer gezonden. Ik zag er wel tegenop, want ik had dat nummer al 25 jaar.

Verder heb ik een derde 'spam' nummer. Dat prepaid nummer heb ik met corona genomen, omdat je toen overal je nummer achter moest laten en ik het niet zag zitten om overal mijn prive nummer achter te laten. Dat spamnummer heb nog steeds en gebruik dat nummer bij 'verplichte' registraties waarbij ik niet het gevoel heb dat het niet belangrijk is dat zij mij direct moeten bereiken. Ik gebruik dat nummer ook voor marktplaats en v/a.

Gek genoeg wordt ik sinds deze actie niet meer op mijn oude nummer gespamd. In het begin nog wel, maar nu is het opgehouden. Verder ben ik misschien 2 x op m'n corona/spam nummer gebeld en is het op mijn privé nummer heerlijk rustig.
Kosten 2 x 5 euro voor prepaid kaarten. En een uurtje administratie om nummers te veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-06 15:01
Op je telefoon kan je ook het nummer van de scammers blokkeren.
Houd je dat even vol dan wordt het vanzelf rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Risce
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-03 16:19
Over het algemeen komt dit soort spam in golven. Er is ook geen verband met mensen die je bellen en 'simswap'. Het voorkomen van dat laatste gaat via authenticatie, het voorkomen van het eerste door niet overal je nummer achter te laten. Dat spammen is vooral vervelend, niet per se gevaarlijk.

Theorie: Ja. Praktijk...uh. Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@ardana123 vaak worden random nummers gebeld, niet speciaal gericht op jou.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Melden dat je bij afhankelijk van de beller bij de politie verzekering of bank werkt. Helpt ook erg goed tegen telefonische verkopers. En ja ze houden het bij.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chedara
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:14
D-dark schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:21:
Geloof mij, dat heb ik gedaan. Ik kon blokkeren wat ik wilde, ze kwamen gewoon met nieuwe nummers. En inderdaad in golven. Dan had je 4/5 nummers geblokkeerd, bleef het even stil en na een paar weken kwamen ze met nieuwe nummers.

Bovendien helpt het niet zo veel voor het gevoel van veiligheid. Ik bleef het gevoel houden dat ze je gegevens hebben. Het waren niet de standaard kpn/ziggo/stroom/gas verkopers. Een nieuw nummer en een (nog) strikter beleid m.b.t. het delen van privé informatie was voor mij de way to go. Ik begrijp dus de intentie van TS, alleen heb ik het dus omgedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-06 09:28

heuveltje

KoelkastFilosoof

koop een prepaid kaart ?

Maar ik zou beginnen met een bank te zoeken die wel een fatsoenlijke 2fa ondersteunt !

Ik word denk ik 1 keer per maand gebeld op mijn werk telefoon, met een tech-scam of ander verhaal. Meestal probeer ik ze gewoon zo lang mogelijk aan de lijn te houden, gewoon om iritant te zijn.

Weten ze ook wie je bent als je gebeld word ?
Scammen is niet zo moeijlijk. bel een random nr van een lijst die ze ergens gevonden hebben, en steek je verhaal af. Gericht een Sim-Swap om een bank account te jatten is echt van een totaal andere orde. Dus die 2 houden niet echt verband.

en al 4 keer door "Politie Nederland" gebeld, en dan een Engels sprekend persoon met een enorm indiaas accent, die me niet kon vertellen waar het over ging, tot hij mijn gegevens had "geverifieerd"
Wie de fuck trapt in dit soort onzin :?
D-dark schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:21:
Die bellen altijd met een ander nr. Dus dat helpt niet.

[ Voor 74% gewijzigd door heuveltje op 02-06-2023 11:12 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-06 17:52

P_Tingen

omdat het KAN

Als je bank alleen authenticatie via sms ondersteunt, is een andere bank wellicht ook een optie.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Qwerty-273

Meukposter

BytePhantomX schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:59:
In de VS kun je een virtueel mobiel nummer krijgen, volgens mij is dat echter in Europa/Nederland (nog) niet mogelijk.
Er zijn voldoende partijen in Europa (en NL) die virtuele nummers aanbieden. Alleen richt men zich voornamelijk op (kleine) zakelijke afnemers vanwege de regelgeving voor telecom diensten. Dan zit je al gauw aan bedragen van 5-15 euro per nummer per maand te denken. Het is inderdaad niet een standaard dienst die een standaard provider aan consumenten aanbiedt.

Als je niet via een derde partij een dienst wilt afnemen. Een dual-sim telefoon met een tweede sim die je alleen gebruikt voor gevoelige diensten, is dan een makkelijkere optie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1