Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Hoi Tweakers,

Wellicht dat iemand met verstand van davinci resolve mij kan helpen. Ik ben een complete beginner (heb wel een aantal guides bekeken) maar ik loop direct vast. Mijn geimporteerde video's spelen automatisch op 3x speed af terwijl de audio wel normaal loopt.

Ik heb een aantal videos opgenomen via OBS en geexporteerd (.mkv 1080p 60fps). Vervolgens importeer ik deze in davinci. Verder geen enkele setting aangepast maar als ik de preview video bekijk of de video wil editten dan speelt het beeld 3x zo snel als normaal af terwijl het geluid wel normaal loopt. In andere editters heb ik dit niet. En als ik de video afspeel in Windows Media player bijvoorbeeld werkt het gewoon prima.

Ik snap er niks van waarom hij 3x het beeld versnelt. Bij het importeren heb ik gekozen om de framerate aan te passen aan de video. Maar ook als ik de andere optie kies werkt het nog niet. Iemand enig idee hoe dit kan?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegazz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 29-04 13:44
Hoe groot zijn je video's?
En staat dit toevallig op een externe HDD of USB stick?
Loopt het video wel vloeiend ondanks de 3x afspeelsnelheid?

Heb je al geprobeerd in een andere codec op te nemen dan mkv via OBS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-04 16:24
Vegazz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:48:
Hoe groot zijn je video's?
En staat dit toevallig op een externe HDD of USB stick?
Loopt het video wel vloeiend ondanks de 3x afspeelsnelheid?

Heb je al geprobeerd in een andere codec op te nemen dan mkv via OBS?
Variërend tussen een paar MB en een aantal GB. Grootte of lengte lijkt geen verschil te maken. Alle files staan op dezelfde SSD waar ook davinci geinstalleerd is.

De video loopt verder wel soepel alleen heel erg snel. Dus zeg maar als een video 1 minuut lang is dan worden alle beelden gepropt in 30 sec. Alle beelden komen heel snel voorbij en bij de 30 sec zie ik alleen nog de laatste frame. Terwijl ondertussen de audio wel normaal afspeelt. Dit gebeurt bij alle video's die ik er in plak.

Net even geprobeerd de video na importeren te exporteren via davinci om uit te sluiten dat het geen grafische bug is. Maar bij deze export is het beeld ook versneld geëxporteerd.

Ik heb nog niet geprobeerd in een andere codec op te nemen. Gezien ik al aardig wat tijd heb gestoken in de huidige video's is dat een laatste optie.

Update: bij .mp4 format gaat het wel goed. Nou lekker dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwennie
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:57
Mkv is een bestandsextensie, geen codec. Mkv-files kunnen dus in een codec encoded zijn, die niet fatsoenlijk wordt ondersteund. Volgens mij kan het zelfs veroorzaakt worden door variabele framerates (zoals de meeste footage van OBS/andere screen capture software of telefoons anno 2023). Hier is in ieder geval een zetje in de juiste richting.

Voorbeeld: H.264 is een codec, maar .mp4 is de extensie.

Tip: edit in een "intermediate codec" zoals Prores - mov, omdat deze niet zo zwaar compressed is als H.264 - mp4.

Footage met variabele framerate kun je het beste transcoden/converten naar constante framerate m.b.v. Handbrake of Shutter Encoder. Bespaart je een hoop ellende met audio/playback/export issues.

Als beginner kan het behoorlijk overwhelming zijn zonder wat extra uitleg haha.

PS Ik werk zelf in Adobe Premiere dus echt specifieke Resolve-dingen kunnen hier en daar wat afwijken, maar de essentie blijft hetzelfde. Adobe heeft zelfs de mkv-ondersteuning ergens in CC19 helemaal eruit gesloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Zwennie op 02-06-2023 09:15 ]