Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
Laat ik voorop stellen dat ik niks tegen zonnepanelen heb.

Situatie is dat mensen even verderop op een andere straat zonnepanelen hebben geplaatst, en ik heb nog nooit zulke spiegelende panelen gezien. Ik weet dat ze dit zelf hebben gedaan, kunnen ze iets fout hebben gedaan en/of kan ik juridisch gezien hier iets mee?

Als ik in de woonkamer zit heb ik nu een paar uur per dag dat de reflectie zo fel is dat ik vlekken voor mijn ogen krijg zonder naar buiten te kijken.

Moeilijk te vangen op een foto maar het is bijna gelijk aan rechtstreeks tegen de zon in kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvpjwTkM-4yCS84S17qA-cRtUz4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4N9Dgzhhk2NpYRGmhIB5A6EW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzCDIUEZqK15cSemoeRBojNuvg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3S6p42bKem4QpqACTbqYtaUe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Phusebox op 01-06-2023 17:06 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterdigital
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-06 13:39
Kan me voorstellen dat dat vervelend is.

Je bent niet de eerste die last van reflectie, zie bijv. dit artikel: https://www.zonnighuren.nl/reflectie/. Wellicht kan je er wat mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
Kun je zien wat voor panelen het zijn? Met die mat-zwarte zie ik juist heel weinig reflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:53
Nieuwe producten, nieuwe problemen.
Zo heeft mijn buurman een groot dak met glanzende dakpannen, dat het zonlicht precies in de middag naar mijn zitje reflecteerd...zonder zonnebril is er niet wezen, gelukkig heb ik met zonneschijnweer altijd een polariserende zonnebril op die de reflectie van het dak grotendeels opheft.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dit komt inderdaad vaker voor. Er is zelfs al eens over geprocedeerd: Rb Noord-Nederland 6 juli 2022, ECLI:NL:RBNNE:2022:2528:
Tijdens de mondelinge behandeling heeft zijn raadsman naar voren gebracht dat de schittering aanwezig is van ongeveer 10 uur tot 14 uur als de zon schijnt. Als [naam eiser] dan in de tuin zit, heeft hij er last van en vindt hij dat zijn woongenot is aangetast. [naam gedaagde] heeft daartegenover aangedragen dat de reflectie van zonlicht slechts gedurende enkele uren in de ochtend en gedurende twee maanden per jaar aanwezig is. Onder deze omstandigheden is de aard en ernst van de ondervonden hinder onvoldoende onderbouwd om van een onrechtmatige inbreuk op subjectieve rechten van [naam eiser] te kunnen spreken.
Er loopt nog een andere zaak waarin onderzoek wordt gedaan naar de ernst van de overlast en de mogelijkheden om die overlast te beperken. Ik sluit niet uit dat er op basis van dat onderzoek anders wordt geoordeeld dan in de eerstgenoemde zaak. Het komt aan op een belangenafweging.

Iemand met kennis van zonnepanelen kan je ongetwijfeld vertellen of deze panelen goed zijn gemonteerd en of er alternatieven zijn die minder overlast geven. Als alternatief kun je nog denken aan een boom die de reflectie tegenhoudt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-09 09:33
fopjurist schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 18:44:
Dit komt inderdaad vaker voor. Er is zelfs al eens over geprocedeerd: Rb Noord-Nederland 6 juli 2022, ECLI:NL:RBNNE:2022:2528:

[...]

Er loopt nog een andere zaak waarin onderzoek wordt gedaan naar de ernst van de overlast en de mogelijkheden om die overlast te beperken. Ik sluit niet uit dat er op basis van dat onderzoek anders wordt geoordeeld dan in de eerstgenoemde zaak. Het komt aan op een belangenafweging.

Iemand met kennis van zonnepanelen kan je ongetwijfeld vertellen of deze panelen goed zijn gemonteerd en of er alternatieven zijn die minder overlast geven. Als alternatief kun je nog denken aan een boom die de reflectie tegenhoudt.
Helaas kan ik buiten zonwering zelf niets doen. Of de gemeente moet me toestaan een boom op de stoep te planten ;)

Maar wellicht dan toch maar investeren in screens aan de noordkant van het huis. Ook al heb je ze daar normaal niet nodig.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
je kan even een paar test stukjes raam folie aanvragen.
kan je uitzoeken wat je minimaal zou moeten hebben om het dragelijk te maken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
apart, alsof de anti reflectie coating van de panelen mist

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40