Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
De max read/write speed van de kaart telt voor rechtstreeks naar/van de kaart, niet voor de peripherals die je er tussen hangt.
Maar nu vergelijk je een scenario waar je direct vanaf je camera leest met een scenario waar je een card reader gebruikt.DutchEZmoder schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:00:
Sinds een paar dagen heb ik een nieuwe camera met een Cfexpress type A kaartje met 900MB/s read en 800MB/s write snelheid. Als ik de camera met een usb c kabel verbind met m'n pc dan is de maximale overdrachtsnelheid ongeveer 40MB/s.
Voorheen had ik een UHS-II sd kaartje met max 299MB/s write en de overdrachtssnelheid was ongeveer 90MB/s met een card reader verbonden met een USB 3.0 slot.
PC case is een Fractal Torrent met USB 3.1 Gen 2 Type-C, dus in theorie zou die veel sneller moeten gaan dan 40MB/s.
Verschillende kabels geprobeerd, allemaal kwamen ze uit rond de 40MB/s.
Doe ik iets verkeerd, of is dit een limiet van iets wat ik over het hoofd zie?
Camera is een A7RV.
USB-C zegt namelijk niks over de snelheid, dit kan prima USB 2.0 onderwater zijn. Ik vermoed zelfs dat dit bij jouw camera het geval is.
Kunnen we het heel lang over hebben maar de enige oplossing is door een card reader te gebruiken
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
En of je op die USB poort met bijvoorbeeld een externe HDD wel knappe snelheden haalt.
Dus tenzij jij een glazen bol hebt liggen is het wel heel erg lastig om hier iets zinnigs van te zeggen.
USB C poort aan de voorkant van m'n case die intern verbonden is met een dikke kabel naar het moederbord. Geen idee hoe zo'n slot heet.Archer_VC10 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:56:
Er zitten meerdere zaken tussen. Welke USB poort gebruik je op je case/MB? Hoe zit die aangesloten intern? Heb je daar alle drivers voor geinstalleerd? Welk OS gebruik je?
De max read/write speed van de kaart telt voor rechtstreeks naar/van de kaart, niet voor de peripherals die je er tussen hangt.
Windows 11, alle drivers zijn voor zo ver ik weet geïnstalleerd, dit ga ik nog een keer checken.
Ja klopt, omdat de card reader alleen sd kaartjes leest en geen Cfexpress. Mogelijk dat Sony de boel oplicht. Dat probeer ik uit te zoeken.Ventieldopje schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:43:
[...]
Maar nu vergelijk je een scenario waar je direct vanaf je camera leest met een scenario waar je een card reader gebruikt.
USB-C zegt namelijk niks over de snelheid, dit kan prima USB 2.0 onderwater zijn. Ik vermoed zelfs dat dit bij jouw camera het geval is.
Kunnen we het heel lang over hebben maar de enige oplossing is door een card reader te gebruiken
Camera model had ik gewoon genoemd in de postBarrycade schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 23:57:
Geef je allemaal info, maar niet de betreffende camera.
En of je op die USB poort met bijvoorbeeld een externe HDD wel knappe snelheden haalt.
Dus tenzij jij een glazen bol hebt liggen is het wel heel erg lastig om hier iets zinnigs van te zeggen.
Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 28-60mm F/5-6.3 • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf
Gebruik altijd een USB poort die rechtstreeks op je moederbord zit, dus aan de achterkant van je case. Die poort aan de voorkant kan zomaar een USB 2.0 aansluiting zijn (intern). Zoek even in de handleiding van je moederbord op welke poorten aan de achterkant welke snelheden kunnen bieden.DutchEZmoder schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:47:
[...]
USB C poort aan de voorkant van m'n case die intern verbonden is met een dikke kabel naar het moederbord. Geen idee hoe zo'n slot heet.
Hoe dan? Zoals hierboven al gezegd, USB-C wil alleen maar zeggen dat de connector er zo uitziet.DutchEZmoder schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 08:47:
[...]
Mogelijk dat Sony de boel oplicht. Dat probeer ik uit te zoeken.

Wat er qua protocol achter hangt, kan prima USB 2.0 zijn (bron). De 40 MB/s die je noemt is 320 Mb/s, wat behoorlijk in de buurt komt van de theoretische maximale snelheid van USB 2.0.
Ik ga er bij bovenstaande info vanuit dat je daadwerkelijk goed gemeten hebt en de aangeleverde info qua eenheden klopt. Ik heb ook niet uitgezocht welk protocol er achter de USB-C van de A7RV hangt. Dat heb je waarschijnlijk zelf inmiddels wel uitgevogeld
Oke duidelijk, ik heb nergens kunnen vinden welk protocol erachter zit, maar ga er dus maar vanuit dat het die van USB 2.0 is. Slimme manier natuurlijk om card readers te kunnen verkopen, heb er nu 1 besteld van Ali, met de vorige card reader van Ali had ik hogere snelheden dan de card reader uit Nederland. Dus ik ben benieuwd. Niet ideaal natuurlijk, een premium betalen om erachter te komen dat de snelheid niet zo hoog is.br00ky schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:10:
[...]
Hoe dan? Zoals hierboven al gezegd, USB-C wil alleen maar zeggen dat de connector er zo uitziet.
[Afbeelding]
Wat er qua protocol achter hangt, kan prima USB 2.0 zijn (bron). De 40 MB/s die je noemt is 320 Mb/s, wat behoorlijk in de buurt komt van de theoretische maximale snelheid van USB 2.0.
Ik ga er bij bovenstaande info vanuit dat je daadwerkelijk goed gemeten hebt en de aangeleverde info qua eenheden klopt. Ik heb ook niet uitgezocht welk protocol er achter de USB-C van de A7RV hangt. Dat heb je waarschijnlijk zelf inmiddels wel uitgevogeld.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II