Puzzel inlijsten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.646 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-11-2024
Gezien de nodige bloed, zweet en tranen wil ik de onderstaande, houten lasergesneden puzzel inlijsten. De vraag is alleen: hoe?

Mijn puzzel is 45x30 cm en de puzzelstukjes zijn 6 mm dik. Ik heb de nodige tutorials met bijv. puzzellijm op YouTube gezien, maar ben toch wat sceptisch over het 'geklieder' wat erbij komt kijken.

Daarnaast wijken de meeste standaard puzzellijsten van bijv. een HEMA qua formaat af. Nu is dat eenvoudig op te lossen met op maat gemaakte lijsten, maar ik zoek vooral naar een gebruiksvriendelijke manier om het boeltje bij elkaar te houden.

Onder het mom van 'niet geschoten is altijd mis' hoop ik dat iemand hier wellicht ervaring mee heeft - of out of the box een briljant idee heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgzWUxpZiHK5GNM88pGyVI8JWDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rLg2MY2HW1XmQxPndoSPOCKG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KNYwR9kFq7XDxw1lk6x3pDZce0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jcWBzJlTdPLtGVVHIEDQXrJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:50

Detmer

Professioneel prutser

Epoxy?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:02

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wat valt bij jou onder de categorie "gebruikersvriendelijk"? Want elke lijstenmaker (maar ook een Hornbach) zou voor jou een lijst kunnen maken waar je dit inzet en vast kunt zetten met oa een glasplaat :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
Multiplex plaat eronder en daar de puzzel op lijmen.
Heb je een lijst nodig?

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martan
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:14
Gewoon (los) op een plaatje hout/mdf +/- 47x32, waarom per se vastlijmen?
4x 1cm latje als rand erom heen en dan plexiglas ervoor zou ik doen.

Kan die toch nog uit ooit elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:07
Allereerst, wat een prachtige puzzel, maar wat een werk moet dat geweest zijn, snap dat je deze graag wilt inlijsten.

Nu is als je een goede lijst kiest lijmen niet noodzakelijk, de lijst kan de puzzel bij elkaar houden.

Als je wilt lijmen, dan zou ik een dunne houten plaat op maat zagen en dan insmeren met 2-componenten lijm, en dan deze tegen de achterzijde plaatsen.
Geen dunne (seconde) lijm gebruiken, dan heb je een goede kans dat deze tussen de stukken door loopt en te veel door het hout wordt opgezogen. Als je een lijm zoals Bison 2k o.i.d. gebruikt dan is dat een kleverige "pasta" die je over het hout kunt smeren.
Montagekit enz. lijkt me te dik en onwerkbaar om alle stukjes goed op zijn plek te houden.

Als alternatief zou je ook spuitlijm kunnen gebruiken. Deze zal alleen de stukjes waarschijnlijk niet zo sterk op zijn plek houden als een 2 componenten lijm. Dan vervolgens met de lijst op zijn plek houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-11-2024
Met 'gebruiksvriendelijk' bedoel ik eigenlijk 'alles behalve lijmen'. Teveel gefriemel voor mij to be honest.

MDF + lijstje + plexiglas is een interessant alternatief. Toch vind ik een op maat gemaakte lijst denk ik de meest aantrekkelijke suggestie. Ik heb alleen mijn twijfels of met deze relatief dikke puzzel zonder lijmen alles op zijn plek blijft zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Tapijttape geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Volgens mij moet dat met een frame eromheen en glas ervoor/plaat erachter wel lukken zonder lijmen of ander plakwerk. Ik heb ooit eens een maatwerklijst gekocht bij https://www.delijstenfabriek.nl. Kwam door alle mogelijkheden die ze hebben er niet uit, maar mail met voorbeeld deed wonderen. Niet heel erg goedkoop maar goed. Maar een beetje lijstenmaker moet dit ook wel kunnen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24
Lijmen hoeft hele maal geen gefriemel te zijn. Puzzel omkeren, achterkant insmeren met lijm (houtlijm met een rollertje bijvoorbeeld), daarna houten plaat erop drukken. Nachtje laten uitharden met bijv een zware pan erop en klaar.
Een plexiglazen plaat lijkt mij nu juist erg lelijk. Mooi glas kan wel, maar is duur.

[ Voor 15% gewijzigd door coinman63 op 01-06-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

coinman63 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:47:
Lijmen hoeft hele maal geen gefriemel te zijn. Puzzel omkeren, achterkant insmeren met lijm (houtlijm met een rollertje bijvoorbeeld), daarna houten plaat erop drukken. Nachtje laten uitharden met bijv een zware pan erop en klaar.
dit ^^
als je wil lijmen tenminste

Ik denk persoonlijk dat een paar latjes er strak omheen met een glasplaat ervoor en een houten plaat erachter ook meer dan voldoende moet werken. Zolang je het insluit kan het nergens heen

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:54
Wij hebben laatst een puzzel met 2000 stukjes gemaakt. We wilden deze ook inlijsten, dus inderdaad puzzel lijm gekocht, en online een lijst besteld.

Toen we de puzzel in de lijst zetten, paste die zó precies, dat heel de lijm niet meer nodig was. Je klemt hem er zeg maar in...

Maar geen idee of dit ook voor jou puzzel zo makkelijk zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antje1
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-09-2024
Je kunt hem prima inlijsten zonder lijm, mooi strakke lijst en de puzzel blijft zitten. Kun je hem nog eens ruilen, mooi voordeel! Of verkopen, paar handige tips hiervoor zie spam en dan 'puzzel inlijsten zonder lijm'. Heb dat ook gedaan

[ Voor 11% gewijzigd door Outerspace op 30-09-2024 00:26 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.